Focus C-max -04 apua öljynsyöntiongelmaan

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jaakoppi
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Touko 2018 15:33

Focus C-max -04 apua öljynsyöntiongelmaan

Viesti Kirjoittaja Jaakoppi »

Terppa,

1.8 bensa vehje ja kilometrejä tulee kohta täyteen 260 000. Kuluttaa aivan mielettömästi öljyä n. 2-3l/1000km. Huollossa vaihdettiin viimeksi venttiilikopan tiiviste, koska vuosi jonkin verran öljyä koneen päälle, mutta ei auttanut. Onko kellään tietoa tai kokemusta mistä moinen voisi johtua? Ei vuoda öljyä mihinkään eikä kone ole vielä ainakaan niin väljä että sinistä savua tulisi pakoputkesta ulos. Muuten pelittää erittäin hyvin ikäisekseen, mutta tuo öljynsyönti ihmetyttää. Jostain olen lukenut, että ongelma voisi olla huohottimeen liittyvä.

Olen itse melko käsi autojen kanssa joten oma ropellus ja korjailu ei tule kysymykseen ja tietämyksenikin esim. moottorin ym. mekaniikasta on huonohko. Mietin, että onko mitään kannattavia korjauksia nyrkkipajalla mahdollista tehdä järkevillä kustannuksilla, vai pitääkö asian kanssa nyt vain elää.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus C-max -04 apua öljynsyöntiongelmaan

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Jaakoppi kirjoitti:Terppa,

1.8 bensa vehje ja kilometrejä tulee kohta täyteen 260 000. Kuluttaa aivan mielettömästi öljyä n. 2-3l/1000km. Huollossa vaihdettiin viimeksi venttiilikopan tiiviste, koska vuosi jonkin verran öljyä koneen päälle, mutta ei auttanut. Onko kellään tietoa tai kokemusta mistä moinen voisi johtua? Ei vuoda öljyä mihinkään eikä kone ole vielä ainakaan niin väljä että sinistä savua tulisi pakoputkesta ulos. Muuten pelittää erittäin hyvin ikäisekseen, mutta tuo öljynsyönti ihmetyttää. Jostain olen lukenut, että ongelma voisi olla huohottimeen liittyvä.

Olen itse melko käsi autojen kanssa joten oma ropellus ja korjailu ei tule kysymykseen ja tietämyksenikin esim. moottorin ym. mekaniikasta on huonohko. Mietin, että onko mitään kannattavia korjauksia nyrkkipajalla mahdollista tehdä järkevillä kustannuksilla, vai pitääkö asian kanssa nyt vain elää.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Katalysaattori-autoissa ei sinistä savua välttämättä edes näy vaikka öljynkulutus on tuota luokkaa. Aikanaan omassa Opelissa meni reilut 3l/1000km ja ainoastaan kaasua kovasti polkaistessa jonkinlaista savua pakoputkesta tuli.

Tuon kilometrilukeman perusteella voisi ainoa helppo ja halpa konsti olla Forte tai muu vastaava moottorinpuhdistuskäsittely jolla jumiutuneet öljyrenkaat saadaan irroitettua.

Tuo Forte- puhdistusaine laitetaan moottoriöljyn joukkoon ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä eikä moottoria saa kuormittaa. Käsittelyn jälkeen moottoriöljy vaihdetaan.
Hintaa en tiedä mutta itse aine taitaa maksaa noin 30€ - 40€ ja työ öljynvaihdon kanssa ehkä 60€-80€ lisää mutta takuuta tuolle ei voi antaa. Kokonaisuutena ehkä luokkaa 100€.

Varma konsti on vaihtaa moottori mutta se ei tule kysymykseen koska kustannukset ovat tuhansia euroja.

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/tuote- ... 400-ml/63/

http://www.forte-benelux.com/FI/Forte-y ... gI_fPD_BwE
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Focus C-max -04 apua öljynsyöntiongelmaan

Viesti Kirjoittaja juhe »

Jos mittaa ohivuodon, niin siellä näkynee männänrenkaiden kuluneisuus (tai jumittuneisuus). Kun karsta pitkään mukana, niin ilmeisesti renkaat kuluu ja irroituksella ei saa paremmaksi.

Omassa korjauttamisessa osat maksoi noin 400€ (männänrenkaat, tiivisteitä ja muuta vastaavaa). Pieni paja laittoi kannen oikaisuun toisaalle ja hinta taisi olla 250€. Loput on sitten työtä ja siitä tulee suurin kulu. Moottoria ei tarvinnut ottaa pois paikaltaan. Jos löytyy korjaamo ja valmis odottamaan pari viikkoa, niin saahan sillä enemmän kuin tuplattua auton arvon?? Jos sitä karstoitusta on pidempään, niin ilmeisesti riskinä on venttiileiden palaminen. Jotain käyntiongelmiakin oli ennen korjausta mulla. On sen jälkeenkin pientä, mutta mittaluokka toinen.

Riippuu auton muusta kunnosta miten homma kannattaa.

Edit:
Omassa ennen männänrenkaiden vaihtoa öljy mustui vaihdon jälkeen varsin pian. Korjattuna öljy pysyy kirkkaana pitkään. Ehkä nyt ei tarvitsisi pitää lyhyitä öljynvaihtovälejä, mutta toisaalta viimeksi vaihdoin 12 tkm kohdalla, niin ei tarvinnut lisätä sitä :) Toisaalta öljy ei ollut nyt niin mustaa kuin aikaisemmin oli jatkuvassa "vaihdossa" -- puhalsi nokea öljyn joukkoon. Aikaisemmin sillä matkalla olisi kulunut kuusi kanisterillista (a 5 l) öljyä.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Vastaa Viestiin