1.6 zetek kampiakselin lukitus pidemmällä pultilla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Herra47
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Heinä 2016 07:48

1.6 zetek kampiakselin lukitus pidemmällä pultilla?

Viesti Kirjoittaja Herra47 »

Nonnii, tulipahan tehtyä kardinaali moka kun ajoitin tuon sillä pidemmällä pultilla kun ajoitustyökalusetissä noin neuvottiin tuolle 1.6i koneelle.
Onko kokemuksia että tuleeko vahinkoa venttiileille jos vahingossa ajoitteleepi tuolla isomman koneen lukituspultilla kun käsin pyörittäessä ei ainakaan tuntunut että metalli ottaisi metallia vasten?
Niin ja käyntiin ei lähde, tänään pitää asetella tuo tuolla oikealla pultilla ja mitata puristus paineet niin tuollahan tuo selviää viheltääkö ohi.
Pikkusen potutti kun luin täältä että tuo 38mm pultti on tuohon pikkukoneeseen, tekisi mieli kuristaa tuon säätösetin ohjeen tekijä.
Kikotin on vuosimallia -99 1.6 benziini.

Hauskaa keväänjatkoa foortien parissa :D
Saab 900 -92, Saab 9-5 -99, Ford Focus 1.6 -99.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1.6 zetek kampiakselin lukitus pidemmällä pultilla?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Herra47 kirjoitti:Nonnii, tulipahan tehtyä kardinaali moka kun ajoitin tuon sillä pidemmällä pultilla kun ajoitustyökalusetissä noin neuvottiin tuolle 1.6i koneelle.
Onko kokemuksia että tuleeko vahinkoa venttiileille jos vahingossa ajoitteleepi tuolla isomman koneen lukituspultilla kun käsin pyörittäessä ei ainakaan tuntunut että metalli ottaisi metallia vasten?
Niin ja käyntiin ei lähde, tänään pitää asetella tuo tuolla oikealla pultilla ja mitata puristus paineet niin tuollahan tuo selviää viheltääkö ohi.
Pikkusen potutti kun luin täältä että tuo 38mm pultti on tuohon pikkukoneeseen, tekisi mieli kuristaa tuon säätösetin ohjeen tekijä.
Kikotin on vuosimallia -99 1.6 benziini.

Hauskaa keväänjatkoa foortien parissa :D
Tuota Zetecin tappia en tiedä mutta Duratecin tapin voi laittaa väärin esim. kampiakselin tasapainoitusreiän kohdalle vaikka oikea paikka on kampiakselin vastapainon sivua vasten.

Varmistin itse tuon oikean kohdan tulpanreiästä ohuen tangon avulla yläkuolokohdan paikallistaen kun ensimmäisen kerran sitä paikkaa etsin.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: 1.6 zetek kampiakselin lukitus pidemmällä pultilla?

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Kannattaa noudattaa tarkasti Gatesin hihnapaketin mukana tulevaa ohjetta. Kampi yläkuolokohtaan. Lukitse kampiakseli startin paikalle tulevalla erikoistyökalulla. Ensin remmi ja kiristin ja ajoitusrauta paikoilleen. Vapautat jakohihnan kiristimen ja sen jälkeen tarkistat, että nokka-akselin pyörät liukuvat vapaasti. Sitten kampiakselin pultti 40Nm+90 astetta. Sitten kiristät hieman nokkapyörien pultteja. Sitten otat ajoitusraudan pois paikoiltaan ja tempaiset 60Nm nokkapyörien pultteihin. Näin ajoitus on 100% kohdallaan. Voi toki pyörittää pari kierrosta, mutta ei se ajoitus voi tällä systeemillä siirtyä. Jos ei ajoitusrauta mene aivan tarkasti uriinsa, kun kampi nojaa tappiin, niin voi löysätä nokkapyörän pulttia ja kääntää 21mm avaimella nokka-akselia hieman ja kiristää pultti uudestaan 60Nm. Kuten aiemmin mainittiin, kannattaa aina pitää jotain sopivaa tappia 1.sylinterin tulpan reiässä, kun laitat yläkuolokohdan paikoilleen. Mikä tahansa 38,2mm pultti käy ajoitukseen 1.6 Zetec-SE.
Vastaa Viestiin