Mondeo MK4 kytkin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Dagorlad
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Dagorlad »

Terve,

Mondeo tuntuu vihaavan maanantai aamuja yhtä paljon kuin omistajansa, tänään kytkin poljin humahti suoraan lattiaan....
Antoi sen verran oiretta lauantaina kun kävin kauppa lenkillä, että poljin ei joka kerta palautunut täysin ylösasti itsellään. Kengän kärjellä sai nostettua, tai jos muuten vaan nosti jalkaa ripeämmin, niin tuli ylösasti. En ehtinyt asiaa sen kummennin viikonlopun aika tutkimaan ja nyt sitten kävi näin. Onko jollain ideaa mistä lähteä vikaa etsimään, vai voiko olla vain nesteet vähissä?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tsekkaa nestepinta.
Dagorlad
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Dagorlad »

Joo, täytyy tarkastaa nesteet kun pääsee kotiin, eikös näissä ole yhteinen säiliö jarrunesteen kanssa? Voisin ottaa matkalta uuden pullon varoiksi, jos joku osaa sanoa millaista nestettä näihin laitetaan? Auto on siis 2007 2,0Tdci 6-vaihteinen manuaali.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Dot 4 ja 5 laatu käy.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

anon1 kirjoitti:Dot 4 ja 5 laatu käy.
Dot 5 ei käy, mutta dot 5.1 käy.
Dagorlad
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Dagorlad »

Nesteethän sieltä oli jonnekin huvenneet, onko ilmaamiseen vinkkejä?
Dagorlad
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Dagorlad »

Tuli kuitenkin suurempi remontti, muutaman polkimen pumppausliikkeen jälkeen loppukin tunto hävisi polkimesta ja nesteet juoksi norona maahan. Menee sitten varmaan koko kytkinpaketti painelaakereineen ja työsylintereineen uusiksi. Olikos näissä se kaksoismassa vauhtipyörä?
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Dagorlad kirjoitti:Tuli kuitenkin suurempi remontti, muutaman polkimen pumppausliikkeen jälkeen loppukin tunto hävisi polkimesta ja nesteet juoksi norona maahan. Menee sitten varmaan koko kytkinpaketti painelaakereineen ja työsylintereineen uusiksi. Olikos näissä se kaksoismassa vauhtipyörä?
Auton moottoria ja mallia tietämättömänä vastaan, että kyllä.
Dagorlad
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Dagorlad »

Mk3Mondeo kirjoitti: Auton moottoria ja mallia tietämättömänä vastaan, että kyllä.
Auto on siis Mondeo mk4 2007 2,0 Tdci.
Onko suosituksia osto paikasta varaosille? Ja kannattaako tilata jostain ulkomailta? ebay tarjoaisi ainakin alla olevaa settiä:
https://m.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-2-0- ... 2288592963
Lieneekö tuo sopiva?
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Dagorlad kirjoitti: Auto on siis Mondeo mk4 2007 2,0 Tdci.
Onko suosituksia osto paikasta varaosille? Ja kannattaako tilata jostain ulkomailta? ebay tarjoaisi ainakin alla olevaa settiä:
https://m.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-2-0- ... 2288592963
Lieneekö tuo sopiva?
LUK on ensiasennuslaatua Fordissa ja oikein hyvä valmistaja.

Tuo eBayn hintakin on hyvin edullinen. Todennäköisesti ei halvemmalla saa mistään.
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Dagorlad kirjoitti: Auto on siis Mondeo mk4 2007 2,0 Tdci.
Onko suosituksia osto paikasta varaosille? Ja kannattaako tilata jostain ulkomailta? ebay tarjoaisi ainakin alla olevaa settiä:
https://m.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-2-0- ... 2288592963
Lieneekö tuo sopiva?
Itselläni 1.8 TDCi -08 ja kaksoismassapyörä alkanut pitämään ääntä (240tkm ajettu nyt) ja tuolta tilasin koko setin. Tuli 5 arkipäivän kuluessa kotiovelle; vielä ei ole asennettu mutta LUK:n valmistama setti ja päällepäin kuten pitääkin.

En muista, oliko tällä foorumilla joku tilannut samasta putiikista myös kytkimen tuolta noin, mutta brittifoorumilla useampi on kaupat tuolta tehnyt ja hyvää kommenttia oli kaikilla. Laadukkaat / alkuperäiset osaat yms, joten itsekin sieltä sen uskalsin tilata. 323€ rahteineen tuli maksamaan. Paikallinen varaosakauppa olisi myynyt pelkkää LUK:n kytkinpakettia hintaan 380€ ja vauhtipyörä vielä päälle...
Dagorlad
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Marras 2017 23:24

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Dagorlad »

Päivitetään tilanne, meni itselläni pupu pöksyyn ja vein auton paikalliseen (ei merkki) huoltoon, koko setti uusiksi (kaksoismassa vauhtipyörä, kytkinpaketti ja painelaakeri työsylintereineen). Lompakko keveni 1600€ ja vielä pitäisi etuiskarit uusia ennen katsastusta.... Kallis harrastus.
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Uusi kytkin on nyt autossa, mutta hieman murheita tulikin sen myötä.

Ei luista, on kevyt, liikkeellelähtö sujuu mallikkaasti ja samoin peruutus. Normaalissa ajossa täysin ok. Mutta; jos peruuttaa esmes jyrkkää mäkeä niin tälläin kuuluu ”jurina / tärinä” ja klonk -ääni, ehkä vähän kuin yrittäisi peruuttaa käsijarrun hangatessa vastaan.

Sitten, jos esmes kiihdyttää ykkösellä ja nopeasti tiputtaa vedon pois => klonk ja pieni jurina sekunnin kaksi. Samaten jos kakkosella pumppaa kaasua => klonk / jurina. Ääni kuuluu selkeästi ja tuntuu ihan persuksissakin.

Meniköhän nyt jotain pieleen kytkimen vaihdossa? Itselläni tunne kuin moottorin tukikumin olisi löysällä tai jokin muu alustan osa / pultti mutta ihan arvailua...

Edit: eräs tuttu ehdotti vetoakselien sisempiä niveliä, voisikos sieltä löytyä syyllinen?

Pikainen koeajo teki näin: 1. vaihteella liikkeellelähtö ok, saman ryömi tyhjäkäynnillä normaalisti tasaisella alustalla. Parkkihallin ramppia alas, ilman että painoi kaasua, klonk ja jurina koko matka alaspäin. Kytkin pohjaan => jurina, jyrinä tms hävisi heti. Samaten jos painoi kaasua => heti mentiin ”normaalisti” alaspäin.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

zormelin kirjoitti:Uusi kytkin on nyt autossa, mutta hieman murheita tulikin sen myötä.

Ei luista, on kevyt, liikkeellelähtö sujuu mallikkaasti ja samoin peruutus. Normaalissa ajossa täysin ok. Mutta; jos peruuttaa esmes jyrkkää mäkeä niin tälläin kuuluu ”jurina / tärinä” ja klonk -ääni, ehkä vähän kuin yrittäisi peruuttaa käsijarrun hangatessa vastaan.

Sitten, jos esmes kiihdyttää ykkösellä ja nopeasti tiputtaa vedon pois => klonk ja pieni jurina sekunnin kaksi. Samaten jos kakkosella pumppaa kaasua => klonk / jurina. Ääni kuuluu selkeästi ja tuntuu ihan persuksissakin.

Meniköhän nyt jotain pieleen kytkimen vaihdossa? Itselläni tunne kuin moottorin tukikumin olisi löysällä tai jokin muu alustan osa / pultti mutta ihan arvailua...

Edit: eräs tuttu ehdotti vetoakselien sisempiä niveliä, voisikos sieltä löytyä syyllinen?

Pikainen koeajo teki näin: 1. vaihteella liikkeellelähtö ok, saman ryömi tyhjäkäynnillä normaalisti tasaisella alustalla. Parkkihallin ramppia alas, ilman että painoi kaasua, klonk ja jurina koko matka alaspäin. Kytkin pohjaan => jurina, jyrinä tms hävisi heti. Samaten jos painoi kaasua => heti mentiin ”normaalisti” alaspäin.
Samoin vanhemmassa mk3 TDCI:ssä kuuluu klonk kun laskee nopeasti vedon pois. Tutkin vaihteiston tukikumin mutta se on täysin ehjä joten vaihtoehdoksi omalta kohdalta jää vetoakselit tai automaattivaihteiston boorit.
Tuo vaihteiston tukikumi voisi oireilla ylimääräisenä kolahduksena ja jopa jurinana jos jokin osa ottaa koriin tms. kiinni.

Olihan sinulla SAC-kytkimen (itsesäätyvän) asennustyökalu jolla automaattisäätö asennetaan oikein...?
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Mk3Mondeo kirjoitti: Samoin vanhemmassa mk3 TDCI:ssä kuuluu klonk kun laskee nopeasti vedon pois. Tutkin vaihteiston tukikumin mutta se on täysin ehjä joten vaihtoehdoksi omalta kohdalta jää vetoakselit tai automaattivaihteiston boorit.
Tuo vaihteiston tukikumi voisi oireilla ylimääräisenä kolahduksena ja jopa jurinana jos jokin osa ottaa koriin tms. kiinni.

Olihan sinulla SAC-kytkimen (itsesäätyvän) asennustyökalu jolla automaattisäätö asennetaan oikein...?
En itse kytkintä vaihtanut, mutta oli joo vaihtajalla tuo käytössä ja ammattimies, joten en usko että olisi tehty väärin. Voisiko väärin säädetty kytkin aiheuttaa noita oireita?

Huomenna pitää ryömiä auton alle ja kokeilla, että tuntuuko vetoakseleissa välystä. Toisaalta hieman ihmettelen, että ne olisivat juuri kytkimen vaihdon kanssa samaan aikaan menneet.

Voisikohan viallinen tukikumi aiheuttaa sen jurinankin? Toisaalta vähän erikoiselta se tuntuu, että matalilla kierroksilla / moottorijarrutuksessa tulisi jurinaa ja se heti poistuu kun kaasua hipaisee. Ja normaalissa ajossa ei ääntä kuulu ollenkaan.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

zormelin kirjoitti: En itse kytkintä vaihtanut, mutta oli joo vaihtajalla tuo käytössä ja ammattimies, joten en usko että olisi tehty väärin. Voisiko väärin säädetty kytkin aiheuttaa noita oireita?

Huomenna pitää ryömiä auton alle ja kokeilla, että tuntuuko vetoakseleissa välystä. Toisaalta hieman ihmettelen, että ne olisivat juuri kytkimen vaihdon kanssa samaan aikaan menneet.

Voisikohan viallinen tukikumi aiheuttaa sen jurinankin? Toisaalta vähän erikoiselta se tuntuu, että matalilla kierroksilla / moottorijarrutuksessa tulisi jurinaa ja se heti poistuu kun kaasua hipaisee. Ja normaalissa ajossa ei ääntä kuulu ollenkaan.
Tukikumin rikkoutuminen nimenomaan päästää vaihteisto-/moottoripaketin liikkumaan jolloin jokin osa (vaijerit, pakoputki, suojapelti, yms) voi koskettaa koria aiheuttaen jurinaa.
Tuollainen jurina kuuluu nimenomaan esim. silloin jos vaikka pakoputki jostakin kohtaa koskettaa koria.
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Päivän tutkiminen ei antanut nyt täyttä varmuutta, mutta vahva epäilys toki on. Vetoakseleissa ei tunnu mitään väljyyttä, eli ne voi täysin sulkea pois.

Peruutettaessa kone ”heilahtaa” selvästi enemmän kuin eteenpäin ajettaessa. Pohjapanssarin kun ottaa pois, niin keskellä vaihdelaatikon ja moottorin välissä oleva kumipusla tuntuu raudalla vähän löysältä. Samaten kun peruuttaa, niin moottiri kun heilahtaa niin näyttäisi siltä kuin kumi painuisi pohjaan saakka / tukirauta ottaisi runkoon kiinni. Tämä siis siinä u-mallisessa puslassa, joka on poikittain rungossa kiinni.

Eli varmaankin menee nyt tuo tuli vaihtoon. Kannattaisikohan vaihtaa myös ”kolmionmallinen” tuki jolla laatikko / moottori on tässä u-mallissa kiinni? Onko tässä muita tukikumeja, jotka tuota moottorin eteen-taakse liikettä vaimentavat?

Edit:

Eli tämä: https://m.ebay.co.uk/itm/Febi-Bilstein- ... 8Diesel%29

Ja tämä: https://m.ebay.co.uk/itm/Febi-Lower-Rea ... 8Diesel%29
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

zormelin kirjoitti:Päivän tutkiminen ei antanut nyt täyttä varmuutta, mutta vahva epäilys toki on. Vetoakseleissa ei tunnu mitään väljyyttä, eli ne voi täysin sulkea pois.

Peruutettaessa kone ”heilahtaa” selvästi enemmän kuin eteenpäin ajettaessa. Pohjapanssarin kun ottaa pois, niin keskellä vaihdelaatikon ja moottorin välissä oleva kumipusla tuntuu raudalla vähän löysältä. Samaten kun peruuttaa, niin moottiri kun heilahtaa niin näyttäisi siltä kuin kumi painuisi pohjaan saakka / tukirauta ottaisi runkoon kiinni. Tämä siis siinä u-mallisessa puslassa, joka on poikittain rungossa kiinni.

Eli varmaankin menee nyt tuo tuli vaihtoon. Kannattaisikohan vaihtaa myös ”kolmionmallinen” tuki jolla laatikko / moottori on tässä u-mallissa kiinni? Onko tässä muita tukikumeja, jotka tuota moottorin eteen-taakse liikettä vaimentavat?

Edit:

Eli tämä: https://m.ebay.co.uk/itm/Febi-Bilstein- ... 8Diesel%29

Ja tämä: https://m.ebay.co.uk/itm/Febi-Lower-Rea ... 8Diesel%29
Nuo ovat jonkin verran erilaiset kuin mk3 Mondeossa mutta tuossa vanhemmassa ei ole muuta auton moottori-/vaihteistopaketin sivusuuntaan rajoittavaa tukikumia.

Kuulostaisi loogiselta vikakohteelta. Nimenomaan tuo vedonaikainen jurina ja heilahdus.
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Nyt vihdoin selvisi tuo äänen aiheuttaja. Vaidoin yläpuolisen tuen, wanhassa oli muutama halkeama kumissa muttei hälyyttävää. Sitten sen alapuolisen kimppuun.

No, kun pääsin pelipaikoille niin saman tien huomasin, että tuo tukihan on väärin asennettu. Pultti ei ollutkaan asennusreiässä vaan alemmassa hahlossa, jossa kone heiluu koko ajan 3-4cm eteen-taakse :evil: . Pultti oikeaan reikään, vanha tuki paikallee ja se oli siinä. Äänet kaikki kadonneet. Eli turhaan nyt ostin uudet tuet kun vanhat asennettu väärin.

Harmittaa, kun tuota alatukea ihmettelin, niin en silloin tajunnut sen olleen väärin asennettu. Oletin sen olevan risa kun kone heilui ja tuki näytti antavan periksi.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

sattuu sitä ammattilaisellekkin
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

zormelin kirjoitti:Nyt vihdoin selvisi tuo äänen aiheuttaja. Vaidoin yläpuolisen tuen, wanhassa oli muutama halkeama kumissa muttei hälyyttävää. Sitten sen alapuolisen kimppuun.

No, kun pääsin pelipaikoille niin saman tien huomasin, että tuo tukihan on väärin asennettu. Pultti ei ollutkaan asennusreiässä vaan alemmassa hahlossa, jossa kone heiluu koko ajan 3-4cm eteen-taakse :evil: . Pultti oikeaan reikään, vanha tuki paikallee ja se oli siinä. Äänet kaikki kadonneet. Eli turhaan nyt ostin uudet tuet kun vanhat asennettu väärin.

Harmittaa, kun tuota alatukea ihmettelin, niin en silloin tajunnut sen olleen väärin asennettu. Oletin sen olevan risa kun kone heilui ja tuki näytti antavan periksi.
Tuo on kertaluokkaa sellainen virhe että korjaamolle voi esittää tuntiveloitukseen perustuvan (a 100€/h) laskun korjauksesta. Tuollaista hölmöilyä eikä varsinkaan sen selittämistä kannata ilmaiseksi kuunnella.

Hyvä, että tuli kuntoon.
zormelin
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Tammi 2012 16:33

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja zormelin »

Mk3Mondeo kirjoitti:Tuo on kertaluokkaa sellainen virhe että korjaamolle voi esittää tuntiveloitukseen perustuvan (a 100€/h) laskun korjauksesta. Tuollaista hölmöilyä eikä varsinkaan sen selittämistä kannata ilmaiseksi kuunnella.

Hyvä, että tuli kuntoon.
Harmittelen edelleen, etten heti tajunnut tuen olleen vain väärin asennettu kun ensimmäisen kerran sitä tutkin. Pultit irti, tuki paikalleen oikeasta kohtaa ja pultit kiinni. 10min ja heti ääni poissa. Tosiaan luulin kumin antautuneen kun kone niin kovasti heilui. Aikaa meni ja rahaa. Toisaalta olisi kait pitänyt viedä heti tuonne pajalle takaisin, mutta jos ja jos.

Annoin sinne palautetta / tein reklamaation, koska tuo tuki ei valitettavasti ollut ainoa asia mikä meni pieleen asennuksessa. Tai oikeastaan kokoamisvaiheessa. Tuki oli väärin asennettu, se oli se suurin virhe. Sitten; autossa on Defan akkulaturi ja sen suojamaadoitus oli otettu irti kytkimen asennuksen ajaksi. Mutta, sitäpä ei oltu kytketty takaisin vaan suojamaan johto oli jätetty irtonaisena sulakerasian päälle. Akkulaturin sulake / johto oli aiemmin siististi akkukotelon sisässä, mutta ne oli nyt jätetty ulos heilumaan. Johtonippuja / sähköjohtoja oli otettu irti kiinnikeistä / nippusiteitä katkottu. KAIKKI olivat irrallaan vaihdelaatikon päällä. Muutama johto oli vedetty väärästä paikkaa ja aavistuksen ”pinkeänä”. Akkukotelo kasattu väärin, +kaapelia ei oltu kiinnitetty kiinnikkeellä akkukoteloon, sulakerasialle menevä +kaapeli ei ollut kiinnikkeessä ja -kaapeli oli vedetty akkukotelon päälle (vaikka pitäisi jäädä sinne sisälle).

Yleisesti ottaen jäi fiilis, että hällä väliä tyyliin kiireellä auto kasaan ja pelti kiinni. 600€ vaihtotyöstä...jonka loppusilaus tehty hutiloiden. En halunnut antaa heille mahdollisuutta virheiden korjaamiseen vaan tein nuo itse. Ne tosiaan paljastuivat siinä vaiheessa kun aloin tuota yläpuolista tukea vaihtamaan. Ja mitään vaateita en esittänyt, halusin vain kertoa heille ettei nyt mennyt ihan nappiin ja että en kyllä hevillä heille enää autoa valitettavasti tuo.

Hyvääkin tuosta paikasta olen kuullut, mutta omalla kohdalla meni persiilleen liian monta asiaa.

Kytkin itsessään toimii nyt kuin unelma; kyseessähän on se ”kova kytkin” eli perinteinen vauhtipyörä ja asetelma. En huomaa eroa kaksoismassaan. Ei värinöitä, tärinää tai erilaista ääntä tyhjäkäynnillä. Joten ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen valintaan. Ja sen asennus, mikä oli se päätyö, meni kyllä nappiin.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK4 kytkin

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

zormelin kirjoitti: Harmittelen edelleen, etten heti tajunnut tuen olleen vain väärin asennettu kun ensimmäisen kerran sitä tutkin. Pultit irti, tuki paikalleen oikeasta kohtaa ja pultit kiinni. 10min ja heti ääni poissa. Tosiaan luulin kumin antautuneen kun kone niin kovasti heilui. Aikaa meni ja rahaa. Toisaalta olisi kait pitänyt viedä heti tuonne pajalle takaisin, mutta jos ja jos.

Annoin sinne palautetta / tein reklamaation, koska tuo tuki ei valitettavasti ollut ainoa asia mikä meni pieleen asennuksessa. Tai oikeastaan kokoamisvaiheessa. Tuki oli väärin asennettu, se oli se suurin virhe. Sitten; autossa on Defan akkulaturi ja sen suojamaadoitus oli otettu irti kytkimen asennuksen ajaksi. Mutta, sitäpä ei oltu kytketty takaisin vaan suojamaan johto oli jätetty irtonaisena sulakerasian päälle. Akkulaturin sulake / johto oli aiemmin siististi akkukotelon sisässä, mutta ne oli nyt jätetty ulos heilumaan. Johtonippuja / sähköjohtoja oli otettu irti kiinnikeistä / nippusiteitä katkottu. KAIKKI olivat irrallaan vaihdelaatikon päällä. Muutama johto oli vedetty väärästä paikkaa ja aavistuksen ”pinkeänä”. Akkukotelo kasattu väärin, +kaapelia ei oltu kiinnitetty kiinnikkeellä akkukoteloon, sulakerasialle menevä +kaapeli ei ollut kiinnikkeessä ja -kaapeli oli vedetty akkukotelon päälle (vaikka pitäisi jäädä sinne sisälle).

Yleisesti ottaen jäi fiilis, että hällä väliä tyyliin kiireellä auto kasaan ja pelti kiinni. 600€ vaihtotyöstä...jonka loppusilaus tehty hutiloiden. En halunnut antaa heille mahdollisuutta virheiden korjaamiseen vaan tein nuo itse. Ne tosiaan paljastuivat siinä vaiheessa kun aloin tuota yläpuolista tukea vaihtamaan. Ja mitään vaateita en esittänyt, halusin vain kertoa heille ettei nyt mennyt ihan nappiin ja että en kyllä hevillä heille enää autoa valitettavasti tuo.

Hyvääkin tuosta paikasta olen kuullut, mutta omalla kohdalla meni persiilleen liian monta asiaa.

Kytkin itsessään toimii nyt kuin unelma; kyseessähän on se ”kova kytkin” eli perinteinen vauhtipyörä ja asetelma. En huomaa eroa kaksoismassaan. Ei värinöitä, tärinää tai erilaista ääntä tyhjäkäynnillä. Joten ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen valintaan. Ja sen asennus, mikä oli se päätyö, meni kyllä nappiin.
Tieto lisää tuskaa. Suuri osa autoilijoista ei olisi edes ymmärtänyt mitkä kaikki voivat olla pielessä. Tuo kytkimen vaihto on Mondeossa (-kin?) hyvin suuritöinen operaatio ja ahtaissa väleissä tehtävä vielä lisäksi.

Kannatan myös henkilökohtaisesti kovaa vauhtipyörää koska sillä moottorin kierrosluvun vaihtelut ovat täsmälliset ilman DMF:n kuminauha-ilmiötä. Meillä on Toyota jonka kulunut DMF vaihtuu tänä kesänä nimenomaan kiinteään vauhtipyörään enkä usko minkäänlaista haittaa siitä olevan.
Vastaa Viestiin