Mondeo mk3 öljynsyönti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
itseoppinut
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Elo 2017 13:14

Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja itseoppinut »

Hyvät ja huonot neuvot otetaan vastaan..
Eli nyt on vaihdettu kasa tiivisteitä ja stefoja öljyvuotojen tilkkimiseksi,
on vaihdettu ventt.ohjurikumia, huuhdeltu fortella ja stp:llä, käytetty fordin omaa öljyä (minun omistuksen ajan ainakin..)
Silti kyseiselle 2.0 bensa duratecille öljyä maistuu mittatikun Max --> Min väli n.1000km ajolla.
Ei savuta kummemmin omilla silmillä katsottuna.
Onko nyt viimiseksi vaihtoehdoksi jäämässä jumiutuneet renkaat, vai voinko vielä päästä ongelmasta mahdollisesti "helpolla"? :lol:
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Tuttavillani oli kans Focus C max ja öljynsyönti sitäluokkaa että vaihtoivat pois, kaikki riippuu paljon ajettu ja miten huollettu vai onko ollenkaan...
Se vaan tuhoaa ensin lambdan ja sitten katin kun öljyä pössyttää putkeen,itsellä kävi Sierrassa juurikin niin kun ohjurinkumit vuoti vuosia,sempä jälkeen saikin vaihdella kaikki osat eikä tuo ole vieläkään kunnossa,niin ja kilsoja vasta 120000 että äkkiä hajoo
itseoppinut
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Elo 2017 13:14

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja itseoppinut »

Ainiin, oleellinen unohtui, eli n.240tkm menty, itsellä ollut n.20tkm ja koko omistukseni ajan öljy maistunut. :?
Huoltokirja on heikonpuoleinen, eli ei pahemmin tietoa mitä öljyjä 150tkm jälkeen koneeseen vaihdeltu.
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

itseoppinut kirjoitti:Hyvät ja huonot neuvot otetaan vastaan..
Eli nyt on vaihdettu kasa tiivisteitä ja stefoja öljyvuotojen tilkkimiseksi,
on vaihdettu ventt.ohjurikumia, huuhdeltu fortella ja stp:llä, käytetty fordin omaa öljyä (minun omistuksen ajan ainakin..)
Silti kyseiselle 2.0 bensa duratecille öljyä maistuu mittatikun Max --> Min väli n.1000km ajolla.
Ei savuta kummemmin omilla silmillä katsottuna.
Onko nyt viimiseksi vaihtoehdoksi jäämässä jumiutuneet renkaat, vai voinko vielä päästä ongelmasta mahdollisesti "helpolla"? :lol:
Omakohtaisen kokemuksen perusteella ei muuta vaihtoehtoa ole kuin uudet männänrenkaat tai mieluummin koko mäntäsarja.

Työmäärä on sellainen että jos ei itse "ilmaiseksi" tee (=sekään ei ole ilmaista kun työkalut, tilat ja tarvikkeet maksavat) niin ei ole kannattavaa
korjauttaa.
Nyt on siis realisoitunut aiempien omistajien säästely öljynvaihdoissa kun eivät ole raaskineet maksaa 26€ Ford 5W-30 öljystä 15tkm välein.

Uuden moottorin ilman asennusta saa noin neljällä tonnilla ja vanhan korjautuksen ehkä kolmella tonnilla.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja emax »

Koko mäntäsarjan vaihto ei juuri parannusta tee öljynsyöntiin vs. männänrenkaiden vaihto. Renkaiden vaihto autoon päin n.2400€
https://www.facebook.com/seinajoenmoottorihiomo/
Viimeksi muokannut emax, 03 Huhti 2018 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Hinta vaihdettu oikeaksi
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

emax kirjoitti:Koko mäntäsarjan vaihto ei juuri parannusta tee öljynsyöntiin vs. männänrenkaiden vaihto. Renkaiden vaihto autoon päin n.1750€
https://www.facebook.com/seinajoenmoottorihiomo/
Mitä tarkoitat "autoon päin"...? Mihinkäs päin se sitten muuten voi vaihtaa vai tarkoitatko että irtomoottoriin? Mäntäsarjalla saadaan kulumattomat rengasurat joten käyntiääni on vaihdon jälkeen lähes äänetön kun vielä säätää venttiilit spekseihin.

Olen yhden tuollaisen tehnyt uusilla alkuperäisillä männillä, kiertokangilla ja laakereilla sekä tietenkin siis öljypumppu sihteineen, kampiakselin kitkalevyineen ja ajoitusmerkkien tarkistuksineen sekä alkuperäinen Ford/LUK- kytkinpaketti plus kampiakselin takatiiviste.
Ennen venttiilien säätöä läppäsin kevyesti tiivistepinnat plus kasaus uusilla ohjurinkumeilla ja kun auto käynnistettiin esivoideltuna STP+Ford (50/50) ja Ford Formula 5W-30 -öljyllä. oli kone erittäin kierrosherkkä ja mekaanisesti lähes äänetön.
Autosta tuli myös hyvin tarkka vahdittava kun moottoritien 100km/h nopeus hiipi huomaamatta usein 120km/ nopeuteen.

Jos hinta kattaa avaimet käteen eli koko homman apurungon irroituksesta, männänrenkaiden vaihdon puhdistettuihin mäntiin sekä tarvittavat tiivisteet, kannenpultit sekä mahdolliset uudet kk-pultit sekä kk-laakerit ja kampiakselin etupään kaksi kitkalevyä sekä vielä kampiakselin ykk-tarkistuksen käyttäen tulkkia ennen kuin kansi on paikallaan (jotta heiton voi korjata, itsellä taisi olla muistaaakseni 4 astetta, niin voin sanoa vilpittömästi että kohtuulliseen hintaan tekevät ammattimiehen työtä. Kun hommaan kuitenkin kuuluu vielä väistämättä vaihteiston irroitus moottorin kanssa alakautta.
Harvinaista porukkaa nykyaikana, ammattimiehiä

Pari ilmiselvää optiota jäi tuosta Autohiomon paketista pois jotka kuitenkin kannattaa ainakin harkita, uusi öljypumppu plus imuputki sihteineen sekä tietenkin venttiilinvälysten tarkistus /säätö koska kansi irrallaan homma on helppo tehdä.
Toinen on kytkinpaketti joko kaksoismassa- tai yksimassavauhtipyörällä sisältäen levyn. asetelman, painelaakerin/työsylinterin/laatikon etupään stefan.
Samaan kuuluu myös vaihteiston vetoakseleiden stefojen vaihto,
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja emax »

Sen verran otan sanojani takaisin että tuonne sivuille olikin lipsahtanu jostain syystä väärä hinta. Oikea on n.2400€ ja "avaimet käteen" periaatteella.
Hommaan kuuluu uudet männänrenkaat, venttiilivarrenkumit, kk-pultit, kansipultit, yms. tarvittavat pultit ja tiivisteet + kammenpäähän timanttilevyt, kannenpinnan ja mahdollisesti lohkonpinnan oikaisu, sylinterien hoonaus, venttiilivälysten tarkistus, ja kaikille irrotettuille ja näkyville osille vähintään silmämääräinen tarkistus ennen takaisin laittoa.

Jakohan 4sylinterisissä 1,8-2,5 duratecissa laitetaan kohdalleen lukitustyökaluilla jotka tulee kampiakseliin, kammen hihnapyörään, ja nokka-akseleihin. Jos sen kasaa ilman jotain nuosta, niin on joko sytytys, nokkien ajoitus, tai molemmat pielessä. En ymmärtänyt mitä tarkoitit erillisellä ykk:n tarkistuksella?

Autoon päin tarkoittaa että vain jakopään kotelo, kansi, öljypohja ja männät irrotetaan. Ei koko moottoria. Jos kytkimen tai kammen takastefan haluaa uusia samalla, niin hinta on silloin suolaisempi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Mk3Mondeo
Viestit: 914
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

emax kirjoitti:Sen verran otan sanojani takaisin että tuonne sivuille olikin lipsahtanu jostain syystä väärä hinta. Oikea on n.2400€ ja "avaimet käteen" periaatteella.
Hommaan kuuluu uudet männänrenkaat, venttiilivarrenkumit, kk-pultit, kansipultit, yms. tarvittavat pultit ja tiivisteet + kammenpäähän timanttilevyt, kannenpinnan ja mahdollisesti lohkonpinnan oikaisu, sylinterien hoonaus, venttiilivälysten tarkistus, ja kaikille irrotettuille ja näkyville osille vähintään silmämääräinen tarkistus ennen takaisin laittoa.

Jakohan 4sylinterisissä 1,8-2,5 duratecissa laitetaan kohdalleen lukitustyökaluilla jotka tulee kampiakseliin, kammen hihnapyörään, ja nokka-akseleihin. Jos sen kasaa ilman jotain nuosta, niin on joko sytytys, nokkien ajoitus, tai molemmat pielessä. En ymmärtänyt mitä tarkoitit erillisellä ykk:n tarkistuksella?

Autoon päin tarkoittaa että vain jakopään kotelo, kansi, öljypohja ja männät irrotetaan. Ei koko moottoria. Jos kytkimen tai kammen takastefan haluaa uusia samalla, niin hinta on silloin suolaisempi.

Jep, on sitä hommaa moottori paikallaankin aika paljon ja nimenomaan nuo timantti-kitkalevyt pitää uusia joka kerta kun hihnapyörä irroitetaan kun siellä ei tosiaan ole kiilauraa vaan pelkkä kitka pitämässä jakopään ratasta paikallaan.

Tarkistin aikanaan omasta silloisesta Duratectista ennen kannen asennusta yläkuolokohdan käyttämällä ajoitustappia ja huomasin heittokellolla männästä mitaten, että kampiakseli ei ollutkaan tarkalleen yläkuolokohdassa ajoitustapilla kohdistaen vaan ehkä sen neljä astetta pielessä. Tuollainen heitto on jo suuri kun se kertautuu siis ventiilien ajoitukseen ja sytytykseen.
Tuossa vaiheessa oli helppo shimmilevyillä säätää ajoitustappi kohdalleen ja vasta sitten laittaa kansi paikalleen.

Voihan se olla, että oli käytössä huonolaatuinen tarviketyökalu ja jokin laadukkaampi olisi juuri sellainen kuin pitääkin. Usein kuitenkin moottoreissa on tehtaalta lähtien toleransseissa toivomisen varaa kun kyseessä on sarjatuotantoon perustuva tuote jolloin pieniä heittoja voi tulla.
Esimerkkinä vaikka kiinteät ajoitusmerkit joissakin lohkoissa tai hihna-/hammaspyörissä.

Joka tapauksessa, Seinäjoen Moottorihiomon tapa tehdä tuo homma on erittäin asiallinen ja ammattitaitoinen sekä työn määrä huomioon ottaen hintakin kohtuullinen.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja emax »

Joo, no nyt käsitin. Käytössä on fomoco tappi, mutta kyllä sekin aina välillä pitää tarkistaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Mondeo mk3 öljynsyönti

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Ei muuta kun laittaa öljyruiskumoottorit kiertoon kuten tuttavan teki ja vaihtoi merkkiäkin entiseen josta jäi hyvät fiilikset.
Vastaa Viestiin