Mondeo -08 2.0 Tdci moottorin lämmöt.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jartsa70
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Joulu 2010 19:39

Mondeo -08 2.0 Tdci moottorin lämmöt.

Viesti Kirjoittaja jartsa70 »

Hei.
Tuollanen pikku juttu että mondeossa oli nyt yhtäkkiseltään lyhkäsellä ajolla moottorinlämmöt noussut puoleenväliin jota normaalisti ei tee. Tiedostan että termostaatis saattaa olla vikaa.
Onko tässä 2.0 TDCI:ssä 2termostaattia? Jos on niin missä sijaitsee toinen? Vesipuolen termarin löydän kyllä joka tuntui olevan kohtuu arvokaskin kokeilla onko siinä vika.
Jos öljytermari on jossain niin missäpäin sellanen on koneessa?
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mondeo -08 2.0 Tdci moottorin lämmöt.

Viesti Kirjoittaja caddy »

Eikös se ole ihan normaalia, että lämmöt nousevat puoleenväliin. Huolestu vasta sitten, kun nousevat yli
Joe-poika
Viestit: 133
Liittynyt: 23 Joulu 2015 22:02

Re: Mondeo -08 2.0 Tdci moottorin lämmöt.

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Jos yhtäkkiä käyttäytyy kovin eri tavalla niin kannattaa nyt ainakin tarkkailla tilannetta. Tuo VOISI olla oire siitä ettei nesteet kierrä. Nykydieselit eivät ylikuumene ihan helposti vaikka nesteet eivät kiertäisikään, mutta lämpeävät huomattavan nopeasti silloin. Tarkkaile lämpöjä ja jos alkaa nousta yli puolenvälin niin jotain on pielessä.

Mulla tuo oli oire vuotavasta kansipahvista joka laski pakokaasua jäähdytysnesteeseen mistä syntyi ilmalukko joka esti nesteen kierron, mutta en nyt uskoisi että kyse on mistään noin dramaattisesta. Periaatteessa voisi olla rikkinäinen vesipumppu..? En kyllä tunne tätä kyseistä moottoria ollenkaan, että onko tässä joku erikoisempi pumppu jota käytetään vain tarvittaessa vai ihan perinteinen versio.
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi (130 hp) 6-speed Limited -07
jartsa70
Viestit: 32
Liittynyt: 22 Joulu 2010 19:39

Re: Mondeo -08 2.0 Tdci moottorin lämmöt.

Viesti Kirjoittaja jartsa70 »

Onhan se normaalia että puoleenväliin nousee. Säteilylämmitin ollut tunnin päällä ja sit ajettu pieni lenkki jossa lämmöt noussut puoleenväliin ja pysyikin siinä. Noinhan sen kuuluiskin tehdä.
Ei ole oikeastaan koskaan moottori lämmennyt 2-3 kilsan matkalla normaaliin ja tyhjäkäynnillä pysynyt siinä.
Aina kun on tyhjäkäynnillä ollut niin lämmöt tipahtanut alas. Sitku oli hetken ollut niin oli taas toiminut "normaalisti" elikä lämmöt ei enään noussut ylös.

Auto ollut usean vuoden ja hiljan teetätetty jakopääremppa samalla kun kytkin meni uusiksi.
Siksi kysäsinkin että onko tässä konemallis toista termaria öljytilas?
Tddi:ssä oli kaksi termaria. Vesitilas ja öljytilas.
Onko tässä TDCI koneessa samallalailla?
Vastaa Viestiin