Ford Mondeo 2.3l bensa vm-07 Öljyistä ja koneesta

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
janne.leskinen
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Maalis 2018 16:08

Ford Mondeo 2.3l bensa vm-07 Öljyistä ja koneesta

Viesti Kirjoittaja janne.leskinen »

Ostin tossa muutama kuukausi sitten yllä mainitun Fordin.Kilometrejä mittarissa jo kunniakkaat 307tkm.
Vaihdatin siihen öljyt rojuineen,jonka jälkeen ehdin ajaa sillä n. 3tkm kun tapahtui outoja kummia.
Oikealta puolelta koneesta alkoi kuulua satunnaisesti heikkoa nakutusta.
Kävin sitten polttelemassa vähän karstoja jonka jälkeen se nakutus paheni.Seuraavalla kerralla auto ei enää käynnistynytkään.

Hinautin auton sitten korjaamolle.
Tuomio oli seuraavanlainen

Purettu venttiilikoppa irti ja tarkasteltu päällisin puolin nokka-akselit ja niiden toiminta vaikuttaisi normaalilta.

Purettu öljypohja irti ja laskettu kuumana käynyttä öljyä pois vähän reilu kolme litraa,seassa oli jonkin verran metallisilppua.
Kiertokanki aivan jumissa ja jäänyt sellaiseen asentoon ettei sylinterejä pääse irroittamaan kiertokangesta.
Kiertokangen laakeripukkeja löystytetty niin paljon kun vaihteisto paikallaan pystyy löystämään,eikä kiertokankea saa edelleenkään pyörähtämään yhtään.
Irroittamatta moottoria paikaltaan ja irroittamatta vaihdelaatikkoa todettu,että todennäköisesti joku mäntä palanut kiinni ja jumittanut koko moottorilohkon.

Summa summarum...Halvin hoito koneen vaihto.

Mietin nyt vaan että kun ölyä on tullut ulos vaan tuon reilu kolme litraa niin voiko se olla syynä tuohon koneen leviämiseen?
Ja metallisilppua seassa :?: :!:
3rdford
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Loka 2015 15:03

Re: Ford Mondeo 2.3l bensa vm-07 Öljyistä ja koneesta

Viesti Kirjoittaja 3rdford »

janne.leskinen kirjoitti:Ostin tossa muutama kuukausi sitten yllä mainitun Fordin.Kilometrejä mittarissa jo kunniakkaat 307tkm.
Vaihdatin siihen öljyt rojuineen,jonka jälkeen ehdin ajaa sillä n. 3tkm kun tapahtui outoja kummia.
Oikealta puolelta koneesta alkoi kuulua satunnaisesti heikkoa nakutusta.
Kävin sitten polttelemassa vähän karstoja jonka jälkeen se nakutus paheni.Seuraavalla kerralla auto ei enää käynnistynytkään.

Hinautin auton sitten korjaamolle.
Tuomio oli seuraavanlainen

Purettu venttiilikoppa irti ja tarkasteltu päällisin puolin nokka-akselit ja niiden toiminta vaikuttaisi normaalilta.

Purettu öljypohja irti ja laskettu kuumana käynyttä öljyä pois vähän reilu kolme litraa,seassa oli jonkin verran metallisilppua.
Kiertokanki aivan jumissa ja jäänyt sellaiseen asentoon ettei sylinterejä pääse irroittamaan kiertokangesta.
Kiertokangen laakeripukkeja löystytetty niin paljon kun vaihteisto paikallaan pystyy löystämään,eikä kiertokankea saa edelleenkään pyörähtämään yhtään.
Irroittamatta moottoria paikaltaan ja irroittamatta vaihdelaatikkoa todettu,että todennäköisesti joku mäntä palanut kiinni ja jumittanut koko moottorilohkon.

Summa summarum...Halvin hoito koneen vaihto.

Mietin nyt vaan että kun ölyä on tullut ulos vaan tuon reilu kolme litraa niin voiko se olla syynä tuohon koneen leviämiseen?
Ja metallisilppua seassa :?: :!:
sanoisin että öljymäärä ollut riittävä eikä oletettavasti ole mitenkään vaikuttanut tuhoon.Mitenkäs tuon karstojen irrottelun suoritit?
janne.leskinen
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Maalis 2018 16:08

Re: Ford Mondeo 2.3l bensa vm-07 Öljyistä ja koneesta

Viesti Kirjoittaja janne.leskinen »

Motarilla kävin ajamassa vähän kovempaa
Ongelmatomaatti
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Maalis 2018 20:13
Paikkakunta: Raisio

Re: Ford Mondeo 2.3l bensa vm-07 Öljyistä ja koneesta

Viesti Kirjoittaja Ongelmatomaatti »

Jälleen outoja yhternsattumia kävit vaihdattamassa moottori öljyt. moottoriin suodattimineen menee mitä 5l öljyä?

Sen jälkeen ajoit tuhat kilometriä kone leikkasi kiinni ja nyt ulos tuli 3Litraa mihin helvettiin ne 2 litraa hävisi?

Kyllä mä nyt käännän sormeni sinne öljyn vaihto paikkaan. Joko ovat unohtaneet propun auki kun ovat lisänneet, vanhasta suodattimesta jäi tiiviste paikoilleen (vai oliko tässä sellainen kotelo minkä sisälle patruuna). Idea oli se että kun ovat sen siellä käynnistäneet ei ole ollut öljyä öljyn paine valo on palanut ja joku painoi tallan pohjaan. Soppa valmis.
Tai jotain muuta mitä ei olisi pitänyt tapahtua.

Nyt kun öljypohja oli kerran auki oliko siellä sihti tukossa onko sillä ollut mahdollista saada sitä öljyä?
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Ford Mondeo 2.3l bensa vm-07 Öljyistä ja koneesta

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Vaihdatitko öljyt nyrkkipajassa/liikkeessä/öljynvaihtofirmassa?
Onko laitettu oikeata öljyä, vaihdettu suodatin? Paljonko on laitettu? (ks. kuitti)
En kyllä koskaan jättäisi tarkastamatta öljynmäärää vaihdon jälkeen, oli sitten vaihtajana itse tai joku muu.
Noin paljon kuitenkin ajettu, itse tarkistaisin alkuun öljyn määrän joka tankillisen jälkeen.
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Ford Mondeo 2.3l bensa vm-07 Öljyistä ja koneesta

Viesti Kirjoittaja juhe »

janne.leskinen kirjoitti:Motarilla kävin ajamassa vähän kovempaa
En tiedä onko tuo 2.3 kone niin herkkä kuluttaan männärenkaat, mutta oma 1.8 söi kuluneilla männänrenkailla motarilla ajossa entistä enemmän öljyä. Sitä meni keskimäärin pari litraa / 1000 km. Silloin olisi öljyn vaihdon jälkeen 1000 km kohdalla ollut koneessa vain 3 litraa öljyä (5,1 l menee 1.8:iin muistaakseni). Ahkeraan joutui myös tarkistaan ja lisään öljyä jotta pysyi tikussa näkyvillä. Tiedä sitten miten olisi käynyt jos vaihanut muualla öljyt ja odottanut tarkistusta 10 000 km kohdalla. Männänrenkaiden vaihdon jälkeen on tavallinen öljyn kulutus ja ei tarvitse niin ahkeraan tarkistaa tai lisätä ennenkuin on 10 tkm täynnä. Nykyään mielellään silloin jo vaihtaa öljyt ja suodattimen, aikaisemmin ehkä ei ole vaihdettu niin aikaisin.

Sinänsä männärenkaiden vaihdattaminen ei ole kovin paljoa halvempaa kuin moottorin vaihto, jos siinä koneessa olisi ollut sellaisen huollon paikka.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Vastaa Viestiin