2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Lähtee niin helposti kakkosella liikkeelle vaikkapa liikennevaloista, että onko tuosta mitään haittaa millekään komponentille? Paljoo ei tartte ylämäkee tietty olla ettei sit enää viitti. Kytkintä ei paljoo enempää tartte luistattaa kuin ykösellä lähtiessä. Kytkimen kestoikä kenties puolittuu?

Edit: Joo, viimex katsastuxessa vm. vaihtu jostain syystä - 99 - > - 00
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kait se ykkösellä pitäis lähteä...paljonko on kilsoja ja onko alkuperäinen kytkin..Tässä välillä kylmällä koneella pakkasella ei meinaa mennä ykköstä niin sitten pistän kakkosen...mitä vähemmän kytkintä käyttää sen pitempään se kestää..suurimpia virheitä kytkimen kannalta on seistä aina valoissa kytkin pohjassa..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Joo, kait se fixuinta on ykösellä vaan lähteä, niinkuin kaikki muutkin. 300t on ajettu ja kytkin nyt on vaihdettu tuona aikana varmasti ainakin kerran. Kakkosella se liikkeellelähtö on vähän hitaampi tietty, mutta n. 25 metrin päässä sillä on jo edellä..
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja tursas »

Niin, niin..ja kun kakkosella vetää vähän pidemmälle, niin voi heittää suoraan neloselle, näissähän alavääntöä riittää kun ei ole mitään litrasia maitopurkkikoneita, eikä renkaat/vetoakselitkaan turhaan kulu sudittaessa, taloudellista ajoa, tässä 320 tkm, alkuperäinen kytkin.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Taannoin Sierra 2.0 dohcilla oli liikkeellelähtö talven liukkaalta alustalta kakkosella ripeämpi kuin ykkösellä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Toki pitävällä alustalla se kamala vääntö rasittaa vetoaxeleita ja laatikkoa kans.. damn.
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Tuntuisi noin rohovessoorin, ja myös maalaispaskapään järellä ajateltuna siltä, että ei se kytkin kulu, jos seisotaan VAIN liikennevaloissa vasen jalaka oikoisena kytkimen päällä. Painelaakeri vaan saa painetta. Sen sijaan se kytkin kyllä kuluisi, jos luistattaa sitä aina, kun autoa ryömitetään. Pitää painaa aina välissä se kytkin IHAN pohjaan, kun siirtää autoa hitaasti, ja antaa kineettisen energia teherä tyänsä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

2-litraisessa on selvästi jämäkämpi kytkin kuin pikkukoneissa. Tämä tuli selväksi koeajolla joskus kauan sitten, kun kokeilin 1.6 ja 2.0 Focuksia. Ison koneen kytkin ei hirveästi luista, kun se jo nappaa kiinni ja tuuppaa auton liikkeelle. Ja kun vääntöäkin on, ei tarvitse kierroksilla hioa kytkintä sileäksi. 1 000-kiloisen asuntovaunun vekslaus onnistuu näppärästi tyhjäkäynnillä. :D

Tuskinpa kakkosella liikkeelle lähteminen ihan hirveästi syö kytkintä, toki vaikuttaa paljonko niitä liikkeelle lähtöjä on päivässä ja paljonko annat kierroksia. Voihan sitä sitten heittää kakkoselta suoraan vitoselle. Vaihteisto on vain voiman puutetta, sanovat jenkit. :)

Meillä on 1.8 Mondeossa (hento vääntö) kytkin ihan kaput pienemmillä kilometreillä. Siinä on lyhyempi välitys, mutta pienemmän koneen hentoinen vääntö saa antamaan enemmän kierroksia ja luistattamaan kytkintä. Ei ole veturiksi.
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja p7_man »

No kytkintähän EI MISSÄÄN TAPAUXESSA saa eikä pidä pitää pohjassa valoissa seistessä. On ihan pelkästään jo liikenneturvallisuuden kannalta noin. Offtopic saa loppua tähän.
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
Avatar
p7_man
Viestit: 147
Liittynyt: 25 Loka 2005 18:10
Paikkakunta: Joenzoo

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja p7_man »

Voihan sen kakosen vetästä päälle n. nanosekunnissa heti ykösellä lähdettyä, mutta ei se ilman rusahdusta päälle mee.. Että ei hyvä sekään.
Ford Focus 2.0 Ghia Wagon -99
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Niin ja ompa tuo kiinni välityksistäkin ja kelistä,jos oikein lumipöperöä niin ei auta muu kuin ykkönen,toisissa autoissa on ykkönen hävettävän pieni kun taas joissain on sitten taas vastaavasti kakkonen semmonen että vaihto kolmoselle onkin liikaa.
Jotenkin tuntuu että vanhat autot ei enää käy nykyajan kaupungin hitaaseen rytmiin tai sitten kun autot tehdään erimaissa missä on erilaiset nopeudet sallittuja tai rajoitettuja on välityksissäkin yllätykksellisiä eroja.
Tuo kävi ilmi jo ajokoulussa aikoinaan,kuulemam tiettyä automerkkiä ei voinu ottaa kun juurikin ykkösellä ryömi ja kakkonen liika iso alottelijoille.
Toki vielä tulee mukaan peränkin välitys ja rengaskoot.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joo ei, siis valoissa ei missään tapauksessa kytkin pohjassa. Kuluttaa turhaan mekanismeja.
Kun valot vaihtuu, rauhallisesti kytkin pohjaan ja vaihde päälle, pitää taas tarkistaa muu liikenne ja lähteä hissukseen liikkeelle, ettei pyörät sudi ja että takana olija jää uusiin valoihin... :lol:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

tursas kirjoitti:Joo ei, siis valoissa ei missään tapauksessa kytkin pohjassa. Kuluttaa turhaan mekanismeja.
Kun valot vaihtuu, rauhallisesti kytkin pohjaan ja vaihde päälle, pitää taas tarkistaa muu liikenne ja lähteä hissukseen liikkeelle, ettei pyörät sudi ja että takana olija jää uusiin valoihin... :lol:
Olen nähnyt moottorin jonka kampiakselin päittäislaakeri oli tippunut pois paikoiltaan ja kampiakselin pituussuuntaista välystä oli niin paljon että vauhtipyörä hakkasi sylinterilohkon päätyyn kytkintä painettaessa.
Kilometrejä alle 100 000 mutta kaikki pk-seudulla liikennevaloista toiseen ajaen (ja siinä odotellessa kytkimen päällä seisoen).
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

p7_man kirjoitti:Lähtee niin helposti kakkosella liikkeelle vaikkapa liikennevaloista, että onko tuosta mitään haittaa millekään komponentille? Paljoo ei tartte ylämäkee tietty olla ettei sit enää viitti. Kytkintä ei paljoo enempää tartte luistattaa kuin ykösellä lähtiessä. Kytkimen kestoikä kenties puolittuu?

Edit: Joo, viimex katsastuxessa vm. vaihtu jostain syystä - 99 - > - 00
Kuljettaja voi ajaa autoaan noinkin jos siltä tuntuu. Eihän sitä mikään kiellä, etenkin nykyisissä Dacioissa kuusivaihteisen laatikon ykkönen nimenomaan on niin pieni että suuri osa kuskeista lähtee kakkosella liikkeelle.

Jos haluaisi viisastella, niin voisi suositella esim. viisivaihteista Durashift -automaattivaihteistoa (= Jatco JF506e, esim. Mondeo mk3 TDCI) jolla on suorastaan ilo ajella ja hymy tahtoo väkisinkin hiipiä kasvoille kun laatikko oppii kuljettajan tavoille laittaen muistiin yksitoista eri ohjelmaa ajotavoille. Sekä automaattisen moottorijarrutuksen ja manuaalipuolen vaihdot kepistä tai rattivalitsimista.

Mutta koska olen korrekti niin en tietenkään tuo tässä yhteydessä asiaa esiin.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Siis hetkinen...kampiakseli siirtyy pois paikaltaan jos kytkin pohjassa odottelee?? no empä moista ole enne ikinä kuullukkaan,eikös siihen kampuraan vaikuta lie samat voimat aina? jos kytkintä painaa niin eihän se levy enää vauhtipyörään vaikuta?
Tuossa täytyy kyllä olla jo muutakin vikaa asetelmahan pyörii siellä laakeroituna eli kyllä se kytkinlaakeri pitäis antautua huomattavastikkin ennemmin kuin kampiakselin laakerit siellä sentää useammat liuskat ja pukit.
Yhdellä tuttavalala kävi kylläkin niin että haki Tojoonsa purkaamolta koneen,kovasti kehu myyjä että hyvä on kone,no kotona kun tutkivat niin oli juurikin sitä klappia kampurassa ja päittäislaakerit löyty öljypohjasta! oli kuulemma mukisematta maksaneet rahata takasin!
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 2. vaihteella liikkeelle lähtö. Focus 2.0 00'

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tessulandia kirjoitti:Siis hetkinen...kampiakseli siirtyy pois paikaltaan jos kytkin pohjassa odottelee?? no empä moista ole enne ikinä kuullukkaan,eikös siihen kampuraan vaikuta lie samat voimat aina? jos kytkintä painaa niin eihän se levy enää vauhtipyörään vaikuta?
Tuossa täytyy kyllä olla jo muutakin vikaa asetelmahan pyörii siellä laakeroituna eli kyllä se kytkinlaakeri pitäis antautua huomattavastikkin ennemmin kuin kampiakselin laakerit siellä sentää useammat liuskat ja pukit.
Yhdellä tuttavalala kävi kylläkin niin että haki Tojoonsa purkaamolta koneen,kovasti kehu myyjä että hyvä on kone,no kotona kun tutkivat niin oli juurikin sitä klappia kampurassa ja päittäislaakerit löyty öljypohjasta! oli kuulemma mukisematta maksaneet rahata takasin!
Kampiakselin päittäislaakerin tehtävä on ottaa vastaan akselin suuntainen kuorma. Pääasiallinen kuorma tulee kytkimen painamisesta jolloin paineasetelman jousikuorma aiheuttaa akselin suuntaista kuormaa kampiakselin päittäislaakerille.

Kampiakselilla ei ole välttämättä kuin kaksi puoliympyrän muotoista päittäislaakeria, yksi kumpaankin suuntaan.

Kysyn asiaa toisella tavalla, mikä estää kampiakselia liikkumasta pituussuuntaan jos se ei ole päittäislaakeri?
Vastaa Viestiin