Ohari Turbo Sierra

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
AhettuSirpa
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2018 13:19

Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja AhettuSirpa »

Eli siis olen tässä pitemmän aikaa suunnitellut kesälle rojektia ja päädyin sitten lopulta tommosen Sirpan rakenteluun. Tällä hetkellä ei vielä ole osan osaa eikä autoa, mutta tiedossa ois sukulaisen luona tyhjän panttina löhöilevä p100 jonka kone ois tarkotus ahtaa ja siirtää Sierraan type9:n kaveriksi.

Tämän hetkinen tekniikkasuunnitelma ellei viisaampia ehdotuksia löydy:

-Moottori: 2.0 ohc "matalapuriste" (puristus 8:5:1)
-Ahtopuoli: Esim. 200sx t28 itse rävelletyllä pakosarjalla + biltema kuuleri
-Polttoaine: 98, jota ruikkii IS:n vakioruisku lisäsuuttimella/-milla ja rikastavalla bp-säätimellä(jos tarvetta)
-Laatikko: Type9. Varmaan kestänee nuo kaakit.
-Tehotavoite: Se perus 200 hepan pintaan. :D Kelpaa parikymmentä vähemmänkin jos selviää halvemmalla.

Ja sitten niihin kysymyksiin joita varmasti on muualla kysytty ja ainakin osan olen itse lukenut, mutta haluan saada mahd. paljon tietoa ja kokemuksia ennen rojetkin aloittamista.

Nro1: Minkälaisia paineita tuo vakio matalapuristekone kestää avaamattomana, olettanen että laakerit yms. ovat kunnossa? Jossain oli mainittu että 8-8.5 puristus olis optimi 98:lla 1bar asti. Pitääkö paikkansa?

Nro2: Olen lukenut noista lisäsuutinvirityksistä jonkun verran ja toimintaperiaate on suurinpiirtein mennyt kaaliin mutta yhtään kuvaa en ole löytänyt moisesta, joten voisiko joku vielä selventää ja laittaa vaikka kuvia omistaan sekä moniko kuutioinen sen suuttim(i)en tulis olla?

Nro3: Tarviiko bensanpainetta nostaa vakiosta minkä verran sekä tarviiko sen säätimen olla "ahdoilla rikastavaa" mallia?

Nro3: Nyt kun moottori on kaasarikannella, siihen ilmeisesti joutuu tekemään imupuolelle ne ns "lovet" suuttimille? Jos jollain sattus niistäkin olemaan kuvia niin olisivat tervetulleita kun joillain on ilmeisesti tullut raapastua hieman liikaa. Miten muuten tuo kansi soveltuu turbokäyttöön? (Kanavat, nokka?)

Nro4: Vakio kytkin varmaan antautuu viimeistään jos erhtyy piirtämään viivaa katuun, joten minkälaista laikkaa/asetelmaa suosittelisitte?

Ja tähän loppuun vielä kysymys että kannattaako tällä näillä tiedoilla tekniikasta ylipäätänsä ruveta moiseen? :D
Ongelmatomaatti
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Maalis 2018 20:13
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja Ongelmatomaatti »

Mun ehdotus. En ole kyllä yhtään autoa turbottanut.

Unohda ruisku.

Pääset helpommalla. Kaasutin turbon imupuolelle huom varmista että turbon tiivisteet kestää polttoainetta

Verkota kaasutin.

veden syöttö venturi ilmiöllä kaasuttimen läpi. Kiinnitä huomiota sytytys puoleen ja siihen välijäähdyttimen kokoon. Tai jätä koko välijäähdytin pois.

Jos haluat sinne jonkun suuttimen laittaa niin asenna se sinne pakosarjaan turbo kierroksilla koko ajan.

Lohko täyteen betonia.
Vakio nokka hyvä.
Venttiilien ohjurikumit pois.
Moottoriöljyt turbokäyttöön.
Jäykemmät venttiilin jouset.
Kansipulttien alle isot kovat aluslaatat.

Harrastaminen kannattaa aina.
ana8178
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018 13:25

Re: Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja ana8178 »

Itsellä tämmöinen paketti:
P100 lohko
is kansi, 134 nokka, kanavia vain vähän siloiteltu
is imusarja turbo saabin suuttimilla (350cc/min)
Kytkin 4-lapa sintteri jäykemmällä asetelmalla
Type 9 loota
Viskolukollinen perä
Turbo masterpower 802138
Megasquirt hoitaa ruiskun ja sytkän

PS. Eka lohko oli ns. taunus lohko 1mm ylikokoon porattuna 8.8 puristuksilla, muuten samat hilkkeet: 230hv 330nm 0,7bar. Kyseinen lohko kesti 3 kesää: männät kesti, mut sylinteriputket pullistui tynnyriksi..
Nykyinen lohko on siis p100 (vahvempi)
Ne saabin suuttimetkin saa muokkaamalla virtaamaan 750cc/min (tarvii vain kärsivällisyyttä ja smirgelin)
Jos meinaat niitä suutinkoloja jyrsiä, niin se on vain pari milliä ylöspäin, ei is tiivisteen kokoinen.
Nimimerkillä kairasin kannen puhki.
Ongelmatomaatti
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Maalis 2018 20:13
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja Ongelmatomaatti »

Tämä kyllä kuulosti niin mielenkiintoiselta.. miten niitä suuttimia kotikonstein hiot suuremmaksi?
ana8178
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018 13:25

Re: Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja ana8178 »

Googleta "fuel injector decapping"
Eli suuttimen kärjestä hiotaan ns. Hajoituslevy pois.
Ei toimi sierran vakiosuuttimelle, koska se on jo valmiiksi 1-reikäinen.
Ite maksoin saabin käytetyistä suuttimista 50€, joista loppui tuotto (nälkä kasvoi)
Eli säästin aika pitkän pennin kun muokkasin niitä.
AhettuSirpa
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Maalis 2018 13:19

Re: Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja AhettuSirpa »

Kiitoksia kommenteista! Kuitenkin tarkotus olis pysytellä vakio eculla kun aika ei riitä opettelemaan megan yms. säätöä, joten siis kysyn vielä että kumpi olis järkevämpi: pysytellä kaasarissa ja hommata esim. dat32 ja siihen bp-säädin vaiko siirtyä ruiskuun ja siihen joko bp-säädin tai lisäsuutin? Onko joku saanut ruiskulla ja pelkällä bp-säätimellä toimimaan kuinka hyvin, ja missä kulkee tehoraja kun vakioruutista loppuu kuutiot tällä yhdistelmällä? Varmaan tyhjäkäynnillä/ilman ahtoja käy hieman rikkaalla isommilla ruutilla mutta ahdoilla vois pelatakkin?
ana8178
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Helmi 2018 13:25

Re: Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja ana8178 »

Vakioruisku isommilla suuttimilla ehkä jollakin lailla sais toimimaan, kun kampeaa ilmamäärämittarista kannen auki ja kääntää läpän jousta tiukemmalle? Tuolla huijaisi ilmamäärän tietoa-> ruiskuttaisi pienillä kuormituksilla vähemmän. Sit pitäisi vielä keksiä miten myöhäistää sytytystä kun ahdot nousee. Itsekin pähkäilin eri vaihtoehtoja ja päädyin megaan.
Mut ehkä "helpoin" olisi turbokäyttöön tehty kaasutin ja virranjakajaan modaisi esim Saab 900 turbon jakajan alipainekellon, sais sitä sytkää myöhäisemmälle ahdoilla.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ohari Turbo Sierra

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse laittaisin viritys puuhissa tärkeiden osien listalle myös laajakaistalambda-seosmittarin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin