Diesel-suodattimen "tukkoisuussensori"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Diesel-suodattimen "tukkoisuussensori"

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Alkasin miettimään, mihin perustuu sensori, joka tarkkailee diesel-suodattimen vaihtotarvetta. Rhkä kuukausi sitten pakkasilla näyttöön tuli herja "fuel filter blocked..". Ihmetytti, että ei kauaa kestänyt, kun autolla oli ajettu vasta 44tkm. Transitissa diesel-suodattimen vaihto kuuluu 50tkm-huoltoon, mutta huollossa sanottiin, ettei se koskaan meinaa niin kauaa kestää.

Jossain foorumilla kirjoitettiin, että mittais painetta (paine-eroa), josta päättelisi tukkeutumisen. Alkasin kyllä epäilemään tätä tietoa, kun vaihdoin suodattimen. Suodattimessa oleva anturi oli pohjassa ja siinä oli kaksi ehkä sentin pituista "metallipiikkiä" 5-10mm etäisyydellä toisistaan. Pohjassahan on käsittääkseni suodattamatonta dieseliä, joka tulee suoraan tankista. Väittäisin anturin mittaavan polttoaineen jotain sähköistäsuuretta (tod. näk. resistanssia).

Eli summa summarium, mittaisko anturi oikeasti, kuinka paljon vettä on kertynyt suodattimen pohjalle? Tuossahan on pohjatulppa, josta vedet voi laskea pois ja tämä toimenpide on jopa opastettu ohjekirjassa.

Jos asia on näin, kannattaisi ottaa tavaksi 25tkm öljynvaihtohuollossa laskea vedet pois suodattimesta. Tällä tavalla suodatin kestäisi 50tkm huoltoon asti.

Minulla on siis Transit vm. 2015, mutta samanlainen systeemi lienee muissakin malleissa. Ohjekirjassa muuten neuvottiin tyhjennystulpan sulkemisen jälkeen käynnistämään auto, jos oikein saksaa tolkkasin. Itse annoin olla virrat päällä pari minuuttia ennen starttia, kun alkuun kuului aikamoinen lotina, kun suodatin kuppi täyttyi ja ilmaantui. Tankissa oleva siirtopumppu kuulostaisi olevan päällä aina, kun virrat on päällä.

Tulipa pitkä viesti, kun en hallitse tiivistämisen taitoa.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Diesel-suodattimen "tukkoisuussensori"

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mä olen pariin kertaan lorottanut 2v/40000km ajetun filtterin sisällön lasipurkkiin.
Ei havaintoja vedestä
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Diesel-suodattimen "tukkoisuussensori"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Fordilla on joissakin malleissa vedentunnistin dieselsuotimessa, ja kerrottu kuvaus kyllä viittaisi siihen.

Itse en ole kertaakaan havainnut vettä suotimessa, joten en nykyään enää valuta pohjapropusta edes talvea vasten.
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Diesel-suodattimen "tukkoisuussensori"

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

jos pystyy varsinkin talvipakkasilla pitämään polttoainesäiliön melkeen täynnä ja varsinkin sillon kun keli lauhtuu ei vettä juurikaan sekaan tule. sama ilmiö tulee myös jos ajelee lämpimiin tiloihin pakkasesta ja taas takasin.
itse kyllä aika ajoin tyhjennän sakkakupin vanhasta diesel traktoristakin ja raotan vesiroppua suotimesta,montaa minuuttia siinä ei mene ja putsari pelannu pitkään,nyt vois jo vaihtaakkin.
Oli sitten bensa tai diesel ruiskutusjärjestelmä niin vesi on niiden pahin vihollinen
mtalo
Viestit: 37
Liittynyt: 07 Helmi 2018 23:30

Re: Diesel-suodattimen "tukkoisuussensori"

Viesti Kirjoittaja mtalo »

En usko, että vettä paljon paljon kertyykään. Luultavasti pari ruokalusikallista saa anturin jo herjaamaan. Tämä on siis puhdas veikkaus.
:ford: Transit RWD 2.2tdci 155hp vm. 2015
Vastaa Viestiin