Mondeo vm 2010 2,0l moottorin nopea lämpeneminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TAEA
Viestit: 25
Liittynyt: 01 Maalis 2015 21:15

Mondeo vm 2010 2,0l moottorin nopea lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja TAEA »

Olen seurannut pakkasjakson (-20c) aikana moottorin lämpenemistä joka mielestäni on tosi nopea jos vertaa esim Octaviaan vm 2005 1,6Fsi malliin.
Moottorin lämpötila nousee 0,5km matkalla normaali lämpöön kun auto on ollut kaksi tuntia lämmityksessä. Maski suojusta ei ole.
Kysymyksiä:
Minkä tehoinen on lämmitys vastus ja missä kohtaa sijaitsee (öljypohjassa, lohkon kupeessa, vesitilassa ..)?
Missä kohtaa on lämpotila anturi ja termostaatti?
Onko samoja huomioita nopeasta lämpenemisestä muilla mondeon ajajilla?
Autolla ajettu 91tkm ja kulutus koko ajalta 8,3l/100km. Mielestäni ei mikään kovin paha kun kyseessä on vapaasti hengittävä kahden litran kone ja suht painava auto. :)
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo vm 2010 2,0l moottorin nopea lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

"Minkä tehoinen on lämmitys vastus ja missä kohtaa sijaitsee (öljypohjassa, lohkon kupeessa, vesitilassa ..)?"

Seuraa sitä johtoa mikä lähtee siitä puskurin pistokkeesta, että mihin se menee..kait siellä voi olla vaikka mikä viritys, niitä eri vaihtoehtoja voit kattoa vaikka Motonetin sivuilta tai Defan sivuilta...hyvin se lämpiää muihin pakastimiin verrattuna..eli älä koske mihinkään..tai tarkista jäähdytysnesteen määrä ja öljyt :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
jerkus
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Tammi 2014 17:47

Re: Mondeo vm 2010 2,0l moottorin nopea lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jerkus »

Omassani lämpömittari näyttää normaalia vaikkakin todellinen jäähdytysnesteen lämpötila on noin +58C. Se viisarimittari on siis suuntaa antavaa mallia. Piilovalikon kautta näkee todellisen nesteen lämpötilan. Lämpötila toki tuostakin nousee sinne normaaliin ja lämmintä tulee hyvin aikaisessa vaiheessa.

Itse inhoan kylmiä autoja joten bensakoneinen Mondeo ainakin mk4 mallina on kyllä aivan mahtava talviauto. Kulutuksen myötä myös hukkalämpöä on tarjolla nopeasti ja riittävästi.

Tehon saat helposti jos kotoa löytyy pistorasiaan asennettava sähkönkulutusmittari. Niissä näkyy monesti myös kytketyn laitteen ottama teho.
3rdford
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Loka 2015 15:03

Re: Mondeo vm 2010 2,0l moottorin nopea lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja 3rdford »

jerkus kirjoitti:Omassani lämpömittari näyttää normaalia vaikkakin todellinen jäähdytysnesteen lämpötila on noin +58C. Se viisarimittari on siis suuntaa antavaa mallia. Piilovalikon kautta näkee todellisen nesteen lämpötilan. Lämpötila toki tuostakin nousee sinne normaaliin ja lämmintä tulee hyvin aikaisessa vaiheessa.

Itse inhoan kylmiä autoja joten bensakoneinen Mondeo ainakin mk4 mallina on kyllä aivan mahtava talviauto. Kulutuksen myötä myös hukkalämpöä on tarjolla nopeasti ja riittävästi.

Tehon saat helposti jos kotoa löytyy pistorasiaan asennettava sähkönkulutusmittari. Niissä näkyy monesti myös kytketyn laitteen ottama teho.
Miten pääsee piilovalikkoon?
omassani joka on myös 2,0 2010,sanoisin että 2 tunnin lämmityksellä semmoinen n 3km ajoa ottaa mittarin nousu normaaliin,syylärin alaosa peitetty ja tämä siis n.20c pakkasilla ja ajon ensimmäiset 3km on taajamassa ajoa aika pienillä kierroksilla max 50km/h.Tietääkseni tässä on 500w letkulämmitin kun on ollut aikaisemmin liisariautona pohjoisessa.
Lämppärin tehon saa laskettua mittaamalla vastusmittarilla paljonko ohmeja löytyy vastuksesta (sisätilalämppäri jos on niin tietty pois päältä)
P=u x u / r eli esim 230v x 230v /20ohm =3125W
jerkus
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Tammi 2014 17:47

Re: Mondeo vm 2010 2,0l moottorin nopea lämpeneminen

Viesti Kirjoittaja jerkus »

Piilovalikkoon ohje:
https://youtu.be/Er7WwIXCXzQ

Tuossa ohjeessa laitetaan vaan virrat päälle, mutta moottorin voi käynnistää. Pitää vaan ok-painiketta pohjassa niin kauan startin jälkeen että valikko aukeaa. Ok-painikkeella painellen pääsee valikossa eteenpäin.
Valikosta pääsee pois käyttämällä virrat pois.
Vastaa Viestiin