Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Ongelma on seuraava:

DPF poltto lähtee päälle käytännössä heti kun auto lämpenee. Polton päättymisen jälkeen ehkä puolen minuutin päästä alkaa uusi poltto ja tätä jatkuu ja jatkuu. Työmatka on n. 45 min yhteen suuntaan , että auto lämpenee varmasti. Jäähdytysneste lämpenee 80 asteeseen.

Autoon on vaihdettu pcm- moduuli, DPF-loukku, paineanturin letkut, egr-venttiili. Silti homma jatkuu samana. PCM vaihdetttu tosin romutetusta autosta, muut osat uusia.

Paineanturi näyttää kelvollisia lukemia, moottori sammuksissa 0, tyhjäkäynnillä n. 0.4 kpa, täyskiihdytys ~20 kpa.

Öljyn sekaan menee tietty dieseliä ja kulutus pari litraa normaalia korkeampi.

Tiedän että ohjelmoimalla DPF poltto pois ongelma ratkeaa, mutta onhan joku syy oltava miksi auto ei toimi oikein?

Tällä foorumilla oli juttua autoista, joissa polttoväli tihenee ja joissa ratkaisuksi tuli dpf poisto ja ohjelmointi.

Kellään samanlaisia kokemuksia ja vinkkiä ongelman ratkaisuun?
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Sen verran lisätietoa että mitään vikakoodeja ei Forscanilla löydy..

Edit: Nyt se viimeinenkin liittyvä osa eli paineanturi vaihdettu toimivasta autosta tilalle ja ei vaikutusta. Helpointa olisi vaihtaa auto mutta kiinnostaisi selvittää ongelma.
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Polton saa näköjään loppumaan aiheuttamalla vikakoodin vaikkapa maf-anturin irroittamalla. Täytynee ajella nyt "check engine" -valo taulussa kunnes ratkaisu löytyy.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Millaista nokilukemaa testeri näyttää heti polton jälkeen?
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Pakkopolton jälkeen ohjelma forscan ilmoittaa 3.4 kpa(kovilla kierroksilla). Kylmänä käynnistäessä tyhjäkäynnillä 0,4 kpa, polton jälkeen tyhjäkäynnillä 0.5-0,9 kpa.

Jos löytyisi tietoa millä perusteella polttotapahtuma lähtee käyntiin, voisi kartoittaa syytä miksi poltto päällä melkein jatkuvasti.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tarkoitin ECUn laskemaa nokimäärää, joka näkynee "soot load" tms. -nimisessä kentässä.
Viimeksi muokannut riikomi, 12 Tammi 2018 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Ei löydy tuollaista lukemaa Forscanilla. Teki jatkuvaa polttoa tyhjennetyllä dpf:lläkin.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Oman käsitykseni mukaan poltto lähtee päälle yhdestä noista kolmesta kriteeristä:

- ECUn laskema nokimäärä ylittää raja-arvon
- Edellisen polton jälkeen ajettu km-määrä ylittää raja-arvon
- Paine-ero yli filtterin ylittää raja-arvon

Yleensä ECUsta löytyy testerillä kenttä, josta näkee laskennallisen nokikertymän.
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja antsa »

Onko dpf:n opitut arvot nollattu ennenkö koitettu tyhjennetyllä suodattimella?
Muuten auto luulee ettei mitään ole muuttunut ja aloittaa taas uuden polton kun joku ehdoista täyttyy.

Käsitykseni mukaan egr:llä voi olla vaikutusta dpf:n polton onnistumiseen.
Kannattaa kokeilla tulpata egr regeneroinnin ajaksi.
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Paine-eroanturin opitut arvot on nollattu ennen DPF:n vaihtamista uuteen. Forscanilla näkee sen, että EGR-venttiili menee kiinni polton ajaksi. (Tulppaamistakin olen kokeillut, ei korjaa ongelmaa)

Mistään en ole saanut selville paine-eroanturin arvoja, joiden ylittyessä poltto lähtee käyntiin. Olen verrannut arvoja vastaavaan autoon, jossa poltto toimii oikein.

Tässä mallissa paine-eroanturin letkut menevät moottorin ja rintapellin välin metalliputkissa. Tuli tässä nyt mieleen että täytyy vielä nuo metalliputket testata olisiko hiushalkeamaa tai murtumia niissä.
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja antsa »

Löytyykö focuksesta erikseen dpf:n opitut arvot ja paine-eroanturin opitut arvot?
http://i11.photobucket.com/albums/a167/ ... 3ab92d.jpg
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Löytyy vain DPF:n opitut arvot
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Yleensö jos on paine-ero anturin putkissa murtumia , niin paineey on ~0kpa jolloin poltto ei käynnisty. Mutta kuulostaa tapaukselta että mikä vaan voi olla mahdollista.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

MAF anturin irti ollessa poltto toimii normaalisti, eli näyttäisi 300-500 km välein noin 10 minuuttia tekevän regenerointia anturi irrotettuna. Sitä en vain ymmärrä miten tuo anturi liittyy mitenkään polttoprosessiin.
Deippa
Viestit: 487
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Tuota toimiiko moottori muka ihan normaalisti MAFfi irti? Ettei mene vikatilaan? Aattelisin että menis ja sillon tuo polttokin vois mennä jonkin muun kuin anturitiedon varassa.
S-MAX -10 TDCI 140hv
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Perstuntumalta toimii normaalisti. Vain moottorin vikavalo syttyy kun anturi irti, muuta eroa en ole huomannut. Itsekin luulin että anturi irroitettuna menisi limp moodiin hetken kuluttua mutta hyvin on vajaa tuhat km mennyt. Täytynee katsella anturin livedataa olisiko anturissa vikaa.
magelitos
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Elo 2013 08:30

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja magelitos »

Katselin maf-anturin arvoja ja näyttäisi arvot muuttuvan kaasua painettaessa. Tutkimukset jatkuvat..
H0ppa
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Elo 2022 13:16

Re: Focus 2006 2,0tdci dpf poltto päällä lähes jatkuvasti

Viesti Kirjoittaja H0ppa »

Hei! Miten tämä asia aikanaan ratkesi? Vai vaihtuuko automerkki?
Vastaa Viestiin