Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
individual
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Syys 2014 22:19

Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja individual »

Auto S-Max 2,2 Diisseli(200hp) 2011 190 tkm.
Koodit:
P246B = Vehicle Conditions Incorrect for Diesel Particulate Filter Regeneration,
P244C = Exhaust Temperature Too Low For Particulate Filter Regeneration Bank 1
P2463 = Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation
P2463-C = Dpf Filter Restriction - Soot Accumulation High

Syksyllä tuli nämä koodit moottorivikavalon saattamana. Auto toimii normaalisti. LOAD ja SHOOT arvot näyttivät tuhat lukuja!?!!??? Static Regenerointi keskeytyi useista yrityksistä huolimatta. En saanut Forscanilla Moott.vikavaloa resetoitua-> Vaihdoin DPF:n paine-eroanturin-> Regenerointi keskeytyy yhä ja tulee samat koodit sekä moott.vikavalo palaa. Nollasin DPF:n paine-eroanturin arvot ja DTC:n niin moottorin vikavalo poistui ja sain static regeroinnin tehtyä :D
Tämänkin jälkeen LOAD 599 % ja SHOOT 2600% arvot ovat vieläkin mitä sattuu??
No mutta auto toimii moitteetta-> ajoon....

Nyt on ruvennut tekemään samaa.. :x
Eli koodit:
P246B = Vehicle Conditions Incorrect for Diesel Particulate Filter Regeneration,
P244C = Exhaust Temperature Too Low For Particulate Filter Regeneration Bank 1
Ikinä ei ole auton vedossa tuntunut mitään tukkoisuutta, joten epäilen että hiukkaspönttö olisi tukossa. Vaikka on joskus siitäkin koodin pukannu että pönttö olisi tukossa.
Static regerointia olen tehnyt suht säännöllisesti ja ajettu välillä isommilla kierrroksilla. Myöskin Forten kolmenpullon setin olen tankkiin laittanut kerran vuodessa(briteistä saa ebaystä kolme puloa suomen yhden hinnalla) ja nyt on jo kolmeen tankilliseen peräjälkeen DPF lisäaineet laitettu nostamaan polttolämpötilaa, mutta ei tunnu auttavan.
Nyt sama vika toistui enkä enää saanut moottorin vikavaloa resetoitua/static regerointia läpi-> aloitti kyllä, mutta keskeytyy n. 5-7 min kuluttua 12-17% arvoon samojen koodien takia:P246B, P244C. Molemmat lämpötila anturit testattu lämmittämällä ja ne toimii (testattu ei merkkiliikkeessä)
Tämä ei merkkiliike sai moottorinvikavalon sammumaan vain sillä että kertoivat autolle että sinne on asennettu uusi hiukkassuodatin taikka ainakin niin minulle sanoivat. Kyseinen liike ei edes saanut static regerointia lähtemään päälle tämän jälkeen?!!?? No DPF lisäaineet tankkiin ja motarilla ajoa 3 vaihteella 2500rpm n. 60 km. Tämän jälkeen kotona yritin tehdä static regerointia ja taas sama homma-> aloitti kyllä, mutta keskeytyy n. 5-9 min kuluttua 12-20% arvoon samojen koodien takia:P246B, P244C.
Nyt sama toistui n. 300km matka-ajon loppu metreillä. Ajoin vielä koko matkan 2500rpm/4 ja 5 vaihteella vain.
Voisikohan asentamani paine-ero anturi olla viallinen??
Mitä teillä muilla Forscan antaa SHOOT ja LOAD arvoiksi?? Todennäköisesti pitäisi olla alle 100%?
Forscanilla ei ilmeisesti voi static regeroinnin aikana trakkailla CATEMP 11 ja 12 arvoja?? Ovat olleet kyllä kekeytyneen static regeroinnin jälkeen: CATEMP11 349°C, CATEMP12 427°C. Tyhjäkäynnillä DP_DPF kPa 0.

Apua kaivataan :roll:
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuossa autossa on ilmeisesti erillinen polttoainesuutin regeneroinnille?

Jos on, niin niissä on ollut jonkin verran vikoja.

https://www.ebay.co.uk/p/Genuine-Ford-F ... 1845133265
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja antsa »

Onhan paine-eroanturin letkut varmasti täysin ehjät?
Nouseeko DP_DPF ajon aikana?
Itsellä oli letku hapertunut poikki niin antoi tyhjäkäynnillä juurikin 0kpa.
individual
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Syys 2014 22:19

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja individual »

Autolla ajaessa 3 vaihteella 3000rpm n. 7 km siivun puolessavälissä CATEMP 11 ja 12 näyttivät n. +424-500°C Näistä läpötiloista päätellen auto ilmeiseti regeroi/ainakin yritti. Hetken päästä tuli Engine Malfunction, mutta auton toiminta täysin normaalia. Auto parkkiin muutamaksi tunniksi.
Parkista liikkeelle lähdöstä n.1km jälkeen moottorin vikavalo ilmestyi ainoastaan. Ei todellakaan muuta indikaatiota.
No kotona luin koodit ja taas sama setti:
P246B = Vehicle Conditions Incorrect for Diesel Particulate Filter Regeneration,
P244C = Exhaust Temperature Too Low For Particulate Filter Regeneration Bank 1
P2463 = Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation
P2463-C = Dpf Filter Restriction - Soot Accumulation High

Miksi Engine Malfunction ilmoitusta ei tullut paluu matkalla?? Ilmeisesti kuittaantui auton parkissa olon aikana. Aikaisemmin useasti samat koodit ja seurauksena pelkästään Engine Malfunction/ joskus lisäksi Limp Mode, mikä on hävinnyt uudelleen käynnistykellä.
Koodien luvun yhteydessä tarkastelin muita arvoja:
Tyhjäkäynti n.800rpm, DPF LOAD 32%, DPF SHOOT 150%, DP DPF kPa 0,2, EGT12 115°C, EGT13 1000°C :shock: Miten nyt yhtäkkiä load ja shoot arvot lähes ilmeisesti normalisoituneet...???
DTC:n resetoinnilla sain moottorivikavalon/koodit pois. Sitten tein Static regeroinnin: 8min 18% ja keskeytys engine malfunctioon ja samat yllämainitut koodit tuli taas. Koodien nollaus ja varuilta DPF paine-ero anturin arvojen nollaus. Sitten taas static regerointi: 6min 13% ja keskeytys kuten edellisellä kerralla. Nyt joka välissä olen tehnyt sprintscreen tallennuksen arvoista.
Katselin tallennuksia ja kaikissa ennen static regerointia ja jälkeen ja tyhjäkäynnillä ja 2500 rpm:llä niin EGT13 näyttää 1000°C ???? :shock:
Onko kyseinen lämpötila anturi sittenkin sökö???
Vinkkien ja netin perusteella olin jo kallistunut fuel vaporizer suutin setin vaihtoon. Mutta kun tänään nuo lämmöt DPF:llä tosiaan keskeytyneen polton jälkeen EGT12 420°C, EGT13 1000°, CATEMP11 384°C ja CATEMP12 418°C.
Tänään autoa sörkin tosiaan uusimmalla Forscan 2.3.12 beta:lla. Edellinen oli 2.1.22. Joko en ole löytänyt EGT12 ja 13 arvoja edellisestä FORScan ohjelmasta taikka sitten niitä ei siinä ole ollut...
Eikös tämä EGT13 lämpötila anturi ole juurikin PDF:ssä jälkeen/takaosassa ja EGT12 juuri ennen PDF:ää.
Nuo CATEMP:it ovat ilmeisesti vain catin lämpötiloja ennen PDF.
Että tämmöstä tänään....
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

" Vinkkien ja netin perusteella olin jo kallistunut fuel vaporizer suutin setin vaihtoon. Mutta kun tänään nuo lämmöt DPF:llä tosiaan keskeytyneen polton jälkeen EGT12 420°C, EGT13 1000°, CATEMP11 384°C ja CATEMP12 418°C."

Omasta en EGT13 anturin tietoja löytänyt. Mikään lämpöanturi ainakaan kugassa ei ole antanut läheskään 1000 asteen lämpötiloja. Maksimit ollut n.600 astetta polton aikana. ECU katkaisee polton varmasti mikäli havaitsee lämpöjen nousevan liikaa. Kaupunkiajossa lämpöanturit näyttää alle 200 asteen lukemia.
Tutkisin EGR venttiiliä/sitä ohjaavaa venttiiliä, voi päästää jatkuvasti pakokaasua palotilaan josta seurauksena epäpuhdas palaminen ja paljon nokea/tuhkaa. Varsinkin jos oireina ollut aiemmin tiheät DPF:n poltot.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
individual
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Syys 2014 22:19

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja individual »

Tuo EGT13 anturi näyttää siis tosiaan kokoajan 1000 astetta. Piuhat ok. En mitannut. Kävin auton alla ja sieltä löytyy tosiaan tuo lisäpolttoaineen suutin catin ja Dpf:n välistä. Noita antureita näytti olevan 3kpl:tta. Ennen cattia, catin ja PDF:n välissä ja Dpf:än takapäässä. Tuo viimeinen anturihan(EGT13) ei välttämättä kai anna vikakoodia, koska ei ole täysin rikki vaan antaa 1000 astetta kokoajan? Uus marmorilta 200€ :o ja muutkin netin hinnat melkein yhtä kovia :x
Olenko ymmärtänyt oikein että tuo CATEMP12 ja EGT12 tieto olisi peräisin samalta anturilla, mutta erikäyttöön. Niiden arvotkin melkein samat ja alla antureita ei tosiaan ole kuin 3kpl:tta. Kohta täytyy laittaa jotain osia vaihtoon.. :roll:
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos haluat katsoa onko CATEMP12 ja EGT12 sama asia, niin ota liitin irti ja katso mitä testeri silloin näyttää.

1000C tarkoittanee sitä että anturi on "poikki". Todennäköisesti anturi on PTC, eli lämpötilan noustessa resistanssi kasvaa. Jos piuha tai anturi on poikki, niin resistanssi on ääretön minkä ECU tulkitsee korkeaksi lämpötilaksi. 1000C lienee laitettu ohjelmaan ylärajaksi, jota isompaa ei näytä.
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja caddy »

Jos on isolohkossa tehty samaantapaan kuin 2.0 -09 mondeossa, niin suosittelen katsomaan paine-eroanturin letkutukset. Menevät nimittäin muutaman sentin päässä putkesta, omassa olivat hapertuneet aivan paperiksi. Uudet letkut kun veteli kauempaa pakoputkesta ongelmatkin poistuivat sillä kertaa. Toki käytin myös hiukkassuodattimen irti ja pesin sen moottorinpesuaineella ja painepesurilla, lähti mustaa myöhnää ihan huolella pois.
individual
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Syys 2014 22:19

Re: Hiukkassuodatin ongelma P246B, P244C 2,2 TDCI

Viesti Kirjoittaja individual »

No niin.
Rouva nilkutti autolla yhden viikon limppi moodissa kun en autoon kerennyt perehtyä, joten eipähän hurjastellut :D Eli antoi ajaa moottorivikavalo päällä noin viikon kunnes taas oli tarpeeksi keskeytyneitä polttoja takana, niin heittää limppi moodiin.
Elikkä vaihdoin tuon DPF:n jälkimmäisen lämpötila anturin -> ei vaikutusta EGT13 anturin lukemaan... Eli turha vaihto... mutta anturin piuhansuoja/piuhat/liitos ovat olleet kovilla(suojakuori repsotti), koska asennuskulma on sellainen että loska ja vesi sun muu piiskaa piuhaa/liitosta....
Tuon EGT13 lukema vieläkin 1000 ja en tiedä taikka ole saanut selville mitä se tarkoittaa?

Tilasin ebay:stä transitparts.co.uk:sta fuel vapour valven, joka maksoi kotiin toimitettuna 200€. Fordilta olis ollu samaosa 305€ :o ja tuntiveloitus Kuopion Rinta-Joupilla 93€/h....mielestäni aivan posketon hinta :o
Kas kummaa tästä tilaamastani osasta mitä mainostettiin orkkis osaksi oli vingulla ajettu pa-lekusta ja sähkö liittimestä FoMoCo tekstit pois. Eli tulee suoraan orkkis osan valmistajalta heidän retail pussukassaan.
Nyt sitten Vapour Valve vaihdettu ja suoritettu static regenerointi loppuun :D eli ei enää keskeytä polttoa. Moottori vikavalo ja koodit poistuivat.
Vanha Vapour Valve näytää aika karstaiselta.
Tuolle polttoaineen lisäsuuttimelle ei siis varsinaisesti ole omaa vikakoodia taikka sitten se riippuu kuinka kyseinen osa vikaantuu.
Omassa 2,2 diiselissä nuo paine-ero anturille tulevat letku/putket ovat suurimmaksi osaksi metallista. Puolessavälissä kumisetletkut ovat suht etäällä pakoputkesta ja suojasukalla suojattu. Paine-ero anturin luona on sitten sitä kumiputkee n. 5 cm.
Vastaa Viestiin