Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Elikkä nyt eilen meni 300 euroa jousien vaihtoon, kun toinen katkesi yhtäkkiä ja tänään sitten auto ei edes käynnistynyt. Meikää on siis Luoja Murphyn lailla siunannut! No ei siinä mitään.

Startti siis napsahtaa, elikkä solenoidi on sanoisiko 99-prosenttisen varmasti kunnossa. Samalla prosentilla uskallan väittää, että ongelman syynä ovat loppuunkuluneet hiilet. Miten kova homma on irroittaa tuo starttimoottori autotallioloissa, onko pakko mennä auton alle? Nimittäin todella raskasta lumisella pihalla yrittää pukata auto edes talliin saati saada sitä käännettyä. Eihän kai noita nykyautoja ketä pukata käyntiin.

Itse katselin konetilaa, ja luinkin siitä tietoa, että startti olisi siellä alla. No, jos on pakko niin yritetään jotenkin päästä sinne alle turvallisesti. Pitää vaihtaa tuohon starttiin hiilet niin pääsee reilusti halvemmalla. Uusi käytetty startti maksaa sairaat 100 e, esim. Nissan Almeraan oli vain 50 eur. Mikä ihme noisa Focuksen starteissa maksaa? :)
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

No voisit vähän tinkiä siitä 99 prosentin varmuudesta. Solenoidissa voi myös ne ison virran kytkevät kärjet olla lopussa, jolloin ne ei yhdistä. Ja toinen juttu, joka on tuota teoriaa vastaan, on se, että solenoidin ensiökäämi saa maadoituksen hiilien läpi käynnistysvaiheessa. Jos hiilet on loppu, niin solenoidi ei vedä, eli napsahda. Mutta saatan kyllä olla väärässäkin. :oops:
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eihän se akku nyt vaan ole tyhjä, kun pelkästään napsuu...
Juutuupista löytyy videoita esim. tää
https://www.youtube.com/watch?v=zLC0picTboo
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Okei, okei, tingitään sitten 99 prosentin varmuudesta. Kädet pystyyn ja kyynel silmään. :thumbup:

Joka tapauksessa, startteri pitää irrottaa autosta. Onko se mahdoton tehtävä kotimekaanikolle? Kyselen vain mielenkiinnosta näin ennen hommaa, kun huomenna yritetään työntää auto talliin!

Akku mitattiin ja sillä on ikää muutenkin vasta 4 vuotta. Varta-akku luulisi olevan vähän parempi kuin joku Zhong-Zhung-Kwhim -markettiakku. Mulla on tuolla muistin sopukoissa, että startti pitäisi pyörähtää vielä 10 Voltin jännäreillä, mutta nyt tippuu startin napsahtaessa vain 11,8 Volttiin suunnilleen. Ja heti nousee sen jälkeen yli 12,5 Volttiin. Eilen muuten ajoin vielä noin 20 km matkan moottoritietä, että luulisi senkin puolesta akku olevan ok.

E: Kyllä ton videon perusteella tuo homma saattaa olla tehtävissä. Säästäishän siinä jopa 250 euroa, eli sais melkeen 17 tuntia tehdä töitä ja vielä pääsis palkoille. Pitää muistaa kuitenkin, että tuossa videolla oli 2-litrainen Zetec ja vuodelta 2000 niin voi olla eroja. Esim. Zetec-SE:ssähän on pakari siellä tulipellin puolella ja imusetti taas keulan puolella. Ihan fifty-sixty, että voi olla helpompi tai hankalempi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

No siinähän se startti möllöttää moottorin etupuolella, niin hyvin esillä, että sen ruuvailee hetkessä irti. Etupuskurin alitse pääsee myös helposti käsiksi, jos ajaa etupyörät pienille korokkeille.

Tää on nyt OT, mutta ei taida montaa muuta "nykyautoa" löytyä, jossa konepellin avaamalla saa muutamassa minuutissa irti autosta: moniurahihnan, laturin, termostaatin, tulpat, puolan, startin, lambdan, joutokäyntiventtiilin, pcv-venttiilin jne. Focus Mk1 1.6 tai 1.4 - hyvä valinta TI-autonroplaajalle.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Sitä minäkin katselin jo tuossa, että siinä etupuolellahan se on. Eli totaalisesti eri paikassa kuin kaksilitraisessa --> moottori toisin päin periaatteessa.

Jeps, pitää muuten paikkansa, että tää MK1 Focus on kohtuullinen TI-mekaanikolle. Katsomalla vaikkapa Bemareiden konetilaa, niin itkuhan siinä varmaan monella tulee. Mites muuten nuo uudemmat Focukset, onko jo niissä sullottu mahdottomaksi toi konetila? Ainoa mikä Focuksessa harmittaa on hankala jakohihnan vaihto ja se maksaa monta sataa euroa muutaman vuoden välein. Sen kun pystyisi kohtuudella tekemään itse, mutta ei.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
TwentySeven
Viestit: 114
Liittynyt: 26 Elo 2006 16:58

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja TwentySeven »

RENNIE kirjoitti: Akku mitattiin ja sillä on ikää muutenkin vasta 4 vuotta.
kyllä 4v patteri alkaa olemaan jo vanha..
RENNIE kirjoitti: Ainoa mikä Focuksessa harmittaa on hankala jakohihnan vaihto ja se maksaa monta sataa euroa muutaman vuoden välein. Sen kun pystyisi kohtuudella tekemään itse, mutta ei.
tämän homman pystyy tekemään kyllä vaikka ulkonakin. yhtä vtumainen homma kuin kaikki muutkin jakopäät.
juutupesta vaan videoo killittämään, alfamerin korjauskirja on myös kaveri.
RENNIE kirjoitti: Katsomalla vaikkapa Bemareiden konetilaa, niin itkuhan siinä varmaan monella tulee.
penareissa sentään on kaikki konehuoneen puolella mitä täytyy vaihtaa, esim öljyfiltteriä ei tarvitse möyriä jostain auton alta.


startti on kolmella pultilla plus kaapelit, ulkomuisti saattaa pettää, ota nyt vaikka ensiksi se irti ja kopistele pskat pois sisältä, sillä vois saada jo sen ensiavuksi toimimaan. pysyvä huolto tuo ei ole. ja 100e startti ei ole kallis.
Cosworthi Fordi Tuo Pohjolan Skyline.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja tursas »

RENNIE kirjoitti:Ainoa mikä Focuksessa harmittaa on hankala jakohihnan vaihto ja se maksaa monta sataa euroa muutaman vuoden välein. Sen kun pystyisi kohtuudella tekemään itse, mutta ei.
En ole ikinä vaihtanut mitään hihnaa, (paitsi Sierraan kerran laturin hihnan, eikä sekään nyt heti ihan putkeen mennyt).
.mutta ei totakaan nyt niin kovin usein tarvii vaihtaa, taitaa kerta riittää ton ikäselle autolle, kyllä senkin voi itte tehdessä aika monella tavalla töpeksiä... :roll:
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto ... focus.html
Jakohihnan vaihto (sisältää ohjain- ja kiristysrullat)
1.4/1.6 Zetec 160 tkm/10v 347 €
..ja kai sekin hinta tippuu reippaasti, jos joku ammattimies sen iltapuhteinaan otona laittaa..8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No startti saatiin irti, semmoinen 1,5 tuntia siinä meni. Vain. Ihan hyvin eka kerraksi. Johdot otti siinä edessä pirusti kiinni, sai manipuloida aika lailla ja voimalla painaa niitä johtoja ja yläpäästä löysättyä öljytikun putkea.

Mutta irti on ja hiilet oli kuluneet ehkä vain noin puolen verran. Tarkoittaisi sitä, että jousissa on vielä varaa painaa ehkä 5 mm jotenka varmaan niiden puolesta kestää vielä vuosia. Hiilten johdot on pistehitsattu kiinni, joten niiden vaihto olisi aikamoinen savotta, pitäisi katkoa ne johdot ja sitten pirralla pirrata kiinnityskohdan tasalle. Sitten viedä jonnekin pajalle ja siellä pistehitsauttaa. Jos teettäisi pistehitsauksen, niin siinähän se säästö sitten menisi ja uusi starttimoottori olisi tullut halvemmaksi. Voisihan ne kyllä ihan hyvin minun mielestä juottaakin siihen kiinni, muutamia sekunteja kerrallaanhan starttia vain pyöräytetään, joten ei siinä varmasti tina sulaisi.

Hiilet jääkön kuten ovat, mutta vika on siis solenoidissa. Uusi solenoidi maksoi 40 euroa ja sen saa tuossa keskiviikkona vasta, kun on pyhäpäivä maanantaina. Ihan hyvä säästö kuitenkin 60 euroa, jos sillä startti pelittää vuosia.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Jos se solenoidi on avattavaa mallia, niin siihen riittäisi perusteellinen putsaus, ettei se jumita.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo, ei pysty avaaman tuota solea. On puristettu kiinni se kotelo.

Ajattelin muuten putsata ja rasvata uudelleen tuon startin vaihteiston. Mitäs vaseliinia sinne uskaltaisi laittaa, kun pitäisi toimia kovassakin pakkasessa voitelun ja kestää tietenkin kovaa painetta. Mites Husqvarnan kulmavaihde (yleis-) rasva? Sitä olisi hyllyssä. En löytänyt mitään käyttölämpötilatietoja tuubista tai netistä. No, jos ei jotain hyllyssä olevaa käytä, niin olkoot vanhat rasvat rattaistossaan.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Tavallinen vaseliini käy rasvaukseen, jos viitsii vähän vaivautua sen prässätynkin saa auki, kun vääntelee ne lukitukset pois tieltä.Ite huolsin tossa kesällä, takalasipyyhkimen moottorin, se on kans prässätty.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

anon1 kirjoitti:...jos viitsii vähän vaivautua sen prässätynkin saa auki, kun vääntelee ne lukitukset pois tieltä...
Voi hitsi, kun se pelti tai oikeestaan teräslevy, mistä se solenoidin ulkorunkoputki on pyöräytetty näyttää siltä, että ei sitä saa sahaamatta purettua? En kyllä usko, että sitä voi huoltaa. Näyttää olevan pirun paksua ainetta, niin ei edes yritetty alkaa helmoja väännellä niiden puristekohtien kohdalta. Tietysti jos kävisi niin ihmeellisesti, että sen saisi purettua, niin kyllä taitaisin osan tilauksen perua. Olisikohan siinä sitten kärjissä vai mekaanista vikaa (=jumitusta)?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Paksuahan se levy on, syystä ettei kaikki pääse huoltamaan vempelettä. Ei siellä oo kärkiä eikö muutakaan ihmeellistä, pelkästään rautamutikka missä on hiilipölyä niin paljon ettei magnetismi toimi, ja virrat ei kytkeydy.
Huolsin just kesällä myös starttimoottorin, mikä löytynee minun ns. muistelmistani. :D

jk. Onko se solenoidi sellaista mallia, että se on prässätty päästä. Sitä vois avata niin, että ohentaa pikkurälläkällä sitä peltiä niin paljon että se saa oikaistua.Sit vaan rautamötikkä ulos ja putsaus ja siellä olevan vivun kitkapaikkojen rasvaus.Varo ettet hävitä sisällä olevaa kuulaa. Sitten kasaan ja taot pellin takaisin.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jeps, prässätty on päästä kiinni.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo avasimme solen eilen, ja sitä emme me ainakaan osanneet avata rikkomatta. Ehkä ainoa artefakti oli kuluhkot kärjet. Ei siellä ainakaan mitään mekaanista jumituksen aiheuttajaa näyttänyt olevan. Onneksi viikolla saa uuden solenoidin.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Jos kärjet, kosketuspalat, miksi niitä nyt tykkää sanoa, oli kunnossa niin ei siellä ole mitään estettä miks se ei toimi.
Mikä siinä sit mättää.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

RENNIE kirjoitti:...ainoa artefakti oli kuluhkot kärjet. Ei siellä ainakaan mitään mekaanista jumituksen aiheuttajaa näyttänyt olevan...
Eli toiseessa kärjessä näytti olevan kulumaa. Voi siis olla sähköinen vika kärjissä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nyt ollaan yritetty laittaa starttimoottorin liittimiä paikalleen yli puoli päivää. Olisko kenelläkään tietoa, miten ne laitetaan?

Kaiken järjen mukaan se starttimoottorista tuleva maa (?) johdon kenkä pitäisi mennä siihen moottoria lähempään isompaan napaan, mutta ei se mene. Tämä ei voi olla todellista. Muutenhan tuo on lasten leikkiä, kun ne kaksi muuta johtoa on kiinteäsi siinä johtosarjassa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Epäonnistui pahasti. Startti jää pyörimään koko ajan. Akun kaapeli pitää irrottaa, että loppuu. Kaksi kertaa starttasi normaalisti, mutta sitten kolmannella jäi pyörimään. Onneksi se nyt ei auton moottoria jää pyörittämään virta-avaimen poiskytkemisen jälkeen.

Vika taitaa siis olla mekaaninen kanitus siellä starttimoottorin puolella siinä mekanismissa joka päittäin siirtää starttiakselia. Solenoidikin oli ilmeisesti kunnossa. Nyt harmittaa vähän. Tuleepa nyt ainakin karvas kalkki oppia. Oppia ikä kaikki. Nyt uusi starttimoottori kaupasta maksoi mitä maksoi. Ollaan syömättä puolitoista viikkoa, niin saadaan starttimoottorin hinta takaisin. Toivotaan teiltä sympatiaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuliko ne johdot varmasti oikein? Eli se starttimoottorin virtajohdin, josta kysyit, siihen lähempään napaan kunnolla kiinni (kymmeniä amppeereja startatessa kulkee). Akulta tuleva ja heräte siinä liittimessä alkuperäisille paikoilleen? Eikä mitään johtimen karvoja tai muuta ylimääräistä napojen välillä?
(En saanut vastausta aikaisemmin läpi kun nettiyhteys hävisi...)
Kilkuttelitteko pelkällä herätteellä solenoidia ja bendixiä edestaas? Että jumittaako? Auttaisiko puhdistus?
Vai menivätkö johdot väärin?

Ja paaaaljon sitä sympatiaa!!! ;)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus MK 1 1.6 ei käynnisty - starttimoottorin irroitus minkälainen homma

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Siinä solenoidin päässä on ilmeisesti reikä mihin menee starttimoottorilta vipu.Jos se on väärin asennettu niin lopputulos on kuvailemasi kaltainen.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Vastaa Viestiin