Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Veerks
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Maalis 2016 08:33

Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja Veerks »

Onkos muilla 1.6 ecoboost koneen kanssa vapaavirtaus suodattimia? Itsellä K&n pestävä kartiosuodatin alkuperäisessä kotelossa. Nyt aina välillä kun moottori lämmin ja ajaa tasaista 60-80 km/h nopeutta niin tulee vikakoodi map-anturista. Ulkomailla jolloin oli samaa ongelmaa. Uusi anturi tulossa mutta veikkaan että ei auta asiaa.
https://www.obd-codes.com/forums/viewtopic.php?t=11252
Ford Focus 1.6 ecoboost 2012 :ford:
Ford S-Max 2.5t 2006 :ford:
-kuga-
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Marras 2017 07:41

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja -kuga- »

Onko fokkerisi "lastutettu"..? :roll:
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Se öljy mitä lisätään pesun jälkeen irtoaa ja kulkeutuu map anturiin jolloin se öljy palaa kiinni ja vääristää tuloksia.
"harder" is not a very good safeword
Ecobuusteri
Viestit: 340
Liittynyt: 22 Syys 2016 08:15

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja Ecobuusteri »

Nuo vapaavirtaussuodattimet pilaavat anturit. Eli ei missään nimessä noita pestäviä tehon ”alentajia” autoon!
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100hv M6 ST-Line :thumbup:
Fordsonson
Viestit: 176
Liittynyt: 28 Touko 2008 19:23
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja Fordsonson »

Mulla on ollut Fiestassa noin 3 vuoden ajan ja 55 tkm, eikä ole ilmaantunut ongelmia. Olen pessyt ja öljynnyt suodattimen vuosittain (joskus parikin kertaa). Filtteriä öljytessä tuleekin välttää yliöljyämistä ja tehdä se vain ”tulopuolelta”. On paljon mahdollista kuten saksoboykin sanoi, että sitä suodatinöljyä on kulkeutunut anturiin ja se vääristää siitä syystä antamaansa infoa. Sen puhdistamiseen taitaa olla saatavilla jotain sprayta, jolla voi kokeilla puhdistaa, mutta uuden anturin luulisi viimeistään korjaavan ongelman.
Veerks
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Maalis 2016 08:33

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja Veerks »

Olen jo putsannut MAF ja MAP anturit niihin kuuluvalla puhdistus aineella. Tarvii kokeilla kun uudet anturit tulee korjaantuuko vika tai sitten kokeilen vakio suodatinta. Meidän S-maxissa on K&N paneelisuodatin ja siinä ei ole ollut mitään ongelmia.
Ford Focus 1.6 ecoboost 2012 :ford:
Ford S-Max 2.5t 2006 :ford:
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

tämä on ihan täysin arvailua mutta olisko ecoboostis ilman virtaama suurempi kuin isommassa koneessa jolloin se öljy irtoaa herkemmin?
Tällä siis tarkoitan että esimerkiksi suodattimen pinta-ala voi olla pienempi ja/tai ilman tarve on suurempi kuin isommassa koneessa.
1.6 ecoboostissa on kuitenkin suurempi heppa per litra suhde kuin 2.5 s-maxis
"harder" is not a very good safeword
Timebandit
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:48

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja Timebandit »

Mun kotterossa tuli vikakoodi maffin ja mapin korrelaatiosta, joka vissiin johtuu siitä että virisuodatin on tukkoisempi kuin alkuperäinen, näin ainakin omassani maffin virtausarvojen perusteella.. korjaantui vaihtamalla orkkis suodatin takas.
Focus 1.6 Ecoboost
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo kyllä ei ehkä ole suositeltavinta enää nykyautoihin laitella ainakaan öljyttäviä vapaavirtaussuodattimia. Näin jossain esim. MK3 Focuksen ilmasuodatinkotelon sisäpuolelta kuvan, niin eipä paljon muotoilultaan eroa rakettimoottorin virtausdynaamisesti loistavasta muotoilusta. Lisäksi itse suodatin oli karrikoidusti ainakin kymmenen litran sankon kokoinen, että varmana virtauspinta-ala riittää! Sen sijaan vielä varmaan MK1 Focuksessa vapaavirtaussuodatin saattaa tuodakin huomattavaa etua, on aika teräviä käänteitä siellä boksissa. Itse pidän siltikin alkuperäistä koteloa ja siinä paperisuodatinta, kun suodatuskyky ainakin on taattu.

Minulla oli K&N:n suoraan imukurkulle asennettava kartiosuodatin aiemmassa autossani,vuoden 1995 1.4-litraisessa Nissan Almerassa (N15), niin tehonlisäys oli merkittävä. Dynolla en käynyt, mutta kiihtyvyys kolmosvaihteella 20-90 km/h parani 19 sekunnista 16 sekuntiin. Eli n. 16 prosentin parannus kiihtyvyyteen. Ei paha.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Veerks
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Maalis 2016 08:33

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja Veerks »

Timebandit kirjoitti:Mun kotterossa tuli vikakoodi maffin ja mapin korrelaatiosta, joka vissiin johtuu siitä että virisuodatin on tukkoisempi kuin alkuperäinen, näin ainakin omassani maffin virtausarvojen perusteella.. korjaantui vaihtamalla orkkis suodatin takas.
Mulla saa ainakin ton keskiosan auki tosta k&n suodattimesta. Oli tippunut osalti irti se korkki niin ei tullut vikakoodeja. Nyt korkki paikallaan niin tuli koodi. Pitää testata vielä ilman sitä korkki.
Ford Focus 1.6 ecoboost 2012 :ford:
Ford S-Max 2.5t 2006 :ford:
Veerks
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Maalis 2016 08:33

Re: Ford focus mk3 ecoboost vapaavirtaus suodatin ja map ongelma

Viesti Kirjoittaja Veerks »

Nyt on ajeltu noin 700km ilman sitä keskikorkkia. Ei vikakoodi. Ilmottelen. Ilmeisesti ei virtaa tarpeeksi jos tuo korkki on kiinni. Nyt toimii hyvin.
Ford Focus 1.6 ecoboost 2012 :ford:
Ford S-Max 2.5t 2006 :ford:
Vastaa Viestiin