Ford 1.8 jakohihna apua.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
amphora
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Maalis 2017 14:06

Ford 1.8 jakohihna apua.

Viesti Kirjoittaja amphora »

Auto Ford Mondeo -99 1.8 farkku.
Aloitinpahan sitten jakohihnan vaihdon kun halvalla hilppeet löysin. Nyt taistellut homman kanssa useamman tunnin ja alkaa ideat loppumaan.
Merkitsin vanhaan hihnaan nokkien ja kampuran kohdille merkit (hihnaan ja rattaisiin). Siirsin merkit vanhasta hihnasta uuteen ja asensin paikoilleen ihan ok. mielestäni. Ohjekirjan mukaan nokkahihna kiertää kahden rullan ja kiristimen kautta, mutta ihmeekseni autossa oli kiinni vain yksi rulla, oikeanpuoleisen nokan alla. Korjaussarjassa tuli kuitenkin toinenkin rulla kampuran lähelle ja laitoin senkin kiinni ohjekirjan mukaan.
Kaikki hyvin tähän mennessä, mutta kun kierrään kampuraa muutaman kierroksen, nokan ja kampuran ajoitusmerkit eivät kohtaa missään vaiheessa.
Hihna varmasti oikea (129 hammasta). Nokkien hihnapyöriä en ole avannut ja kampiakselin ratas pysyy tiukasti paikallaan, kuten kuuluukin.

Olen nyt kokeillut useita kertoja ilman sitä toista rullaa, vanhalla ja uudella hihnalla ja aina tuloksena sama epätoivoinen tilanne.
Missä hemmetissä minä teen sen ratkaisevan virheen.
Olen vaihtanut hihnoja useampaankin autoon, joten en enää tiedä minkä samperin virheen minä tässä hommassa oikein teen.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford 1.8 jakohihna apua.

Viesti Kirjoittaja focst »

amphora kirjoitti:Auto Ford Mondeo -99 1.8 farkku.
Aloitinpahan sitten jakohihnan vaihdon kun halvalla hilppeet löysin. Nyt taistellut homman kanssa useamman tunnin ja alkaa ideat loppumaan.
Merkitsin vanhaan hihnaan nokkien ja kampuran kohdille merkit (hihnaan ja rattaisiin). Siirsin merkit vanhasta hihnasta uuteen ja asensin paikoilleen ihan ok. mielestäni. Ohjekirjan mukaan nokkahihna kiertää kahden rullan ja kiristimen kautta, mutta ihmeekseni autossa oli kiinni vain yksi rulla, oikeanpuoleisen nokan alla. Korjaussarjassa tuli kuitenkin toinenkin rulla kampuran lähelle ja laitoin senkin kiinni ohjekirjan mukaan.
Kaikki hyvin tähän mennessä, mutta kun kierrään kampuraa muutaman kierroksen, nokan ja kampuran ajoitusmerkit eivät kohtaa missään vaiheessa.
Hihna varmasti oikea (129 hammasta). Nokkien hihnapyöriä en ole avannut ja kampiakselin ratas pysyy tiukasti paikallaan, kuten kuuluukin.

Olen nyt kokeillut useita kertoja ilman sitä toista rullaa, vanhalla ja uudella hihnalla ja aina tuloksena sama epätoivoinen tilanne.
Missä hemmetissä minä teen sen ratkaisevan virheen.
Olen vaihtanut hihnoja useampaankin autoon, joten en enää tiedä minkä samperin virheen minä tässä hommassa oikein teen.
Piirrä merkit pyöriin ja lohkoon tai muuhun mikä pysyy paikallaan..kyllä ne merkit joskus tulee hihnaan merkattunakin vastaan mutta saa pyörittää melko monta kierrosta ennen kun kohtaa.. :D
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
amphora
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Maalis 2017 14:06

Re: Ford 1.8 jakohihna apua.

Viesti Kirjoittaja amphora »

Mikäli oikein ymmärrän, en ole ymmärtänyt oikein :D
Hmmm.
Niiden merkkienkö ei pitäisikään kohdata toisiaan hihnassa ja hihnapyörässä?
Jos merkkaan ne merkit lohkoon, niin silloinko niiden merkkien pitäisi osua kohdalleen hihnassa ja lohkossa?
Millähän hemmetin onnella mä olen vaihtanut noita hihnoja aiemmin :shock: Hommasta on kyllä aikaa jokunen vuosi.
Jos se näin yksinkertainen homma on, niin eikun huomenna uudelleen merkkaamaan myös lohkoon merkit.
amphora
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Maalis 2017 14:06

Re: Ford 1.8 jakohihna apua.

Viesti Kirjoittaja amphora »

Tupla :o
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford 1.8 jakohihna apua.

Viesti Kirjoittaja focst »

Hihnapyöriinmerkit ja niille vasta merkit lohkoon ja venttiilikoppaan..hihnaan ei ole merkannut mitään..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
amphora
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Maalis 2017 14:06

Re: Ford 1.8 jakohihna apua.

Viesti Kirjoittaja amphora »

Ok. Kiitokset nopeasta avusta molemmille vastaajille.
Ei kysymyksestäni uskoisi, mutta olen vaihdellut jakohihnan Alfan 33:n, Audin v6:n ja muutamaan muuhunkin rotiskoon vuosien mittaan.
Ehkä tämä on alkavaa dementiaa tai suunnatonta väsymystä, mutta olin hetki sitten aivan sekaisin tämän jakohihnahomman kanssa.
Nyt tuntuu itsestään selvältä, että merkit hihnapyöriin ja lohkoon :D
Jos seuraavaksi tulen kyselemään kuinka renkaisiin laitetaan ilmaa, heittäkää pihalle koko saitilta.
Kiitos selkeistä vastauksista :)
Vastaa Viestiin