Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
J.M.T.
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2017 12:40

Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja J.M.T. »

Terve, onko muilla ollut samaa vaivaa kun vapaalla nostaa kierroksia niin motti alkaa tutisemaan aika tavalla. Kierrokset n. 1200-1800 niin väpätää aika lailla. N. 2000 kierrosta niin rauhoittuu kokonaan.
Onko tämä nyt DMF oireita vai moottorin tukityynyjä vai suutinhommia vaiko ominaisuus? Ajaessa tutinat eivät oikeastaan tunnu.
Tietenkin jotakin tärinöitä tulee läpi alle jos kierrokset ovat alle 1500. Liene normaalia?
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja foop »

Moi. Onko löytynyt syytä ravistukselle? Mikä vuosimalli ja paljonko ajettu? Ravistaako kytkin pohjassa samalla tavalla?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
J.M.T.
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2017 12:40

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja J.M.T. »

2007. Onhan tolla jo menty 312tkm. Sillä ei ole merkitystä onko kytkin painettuna vai ei, samalla lailla väpättää. Eikä tunnu mitään värinää kytkinpolkimessa. Ei ole tietoa onko 2-massa vauhtipyörää vaihdettu mutta kytkin tuntuu pelaavan normaalisti. Toki jotakin kolinaa kuuluu sammuttaessa kytkin ylhäällä mutta poljin pohjassa ei kuulu mitään. Tuntus että jos massapyörässä ois loppu lähellä niin kolinaa kuuluis tyhjäkäynnilläkin. Äänet ei oo muuttunu viimeisen 15 tkm aikana.Ei ole tullut tutkittua sen enempää koska ei se vaikuta ajamiseen mitenkään.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja foop »

Itelläni on mondeo samalla 1.8 TDCI -moottorilla. Ei ravista minulla kuvaamallasi tavalla, joten en ajattelisi tuon ainakaan ominaisuus olevan. Ei minustakaan aivan DMF:ltä kuulostaisi, jos kerta ei kolistele ja kytkin tuntuu toimivan. Ehkä voisi viitata kuluneisiin suuttimiin, ne voisivat aiheuttaa ravistamista käynnin aikana? Oletko lukenut vikakoodeja?

EDIT: No kokeilinpas vielä uudelleen, ravistaahan se 1400-1800 rpm kohdilla paikallaan :? Alkaa kuulostamaan :ford: -ominaisuudelta, jos kerta kaikilla on sitä.
Viimeksi muokannut foop, 27 Marras 2017 11:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
J.M.T.
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Loka 2017 12:40

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja J.M.T. »

Ei ole koodeja, ja suutinten korjausarvotkaan ei ole kovin pahasti pielessä. Pari oli ulkomuistista -0.8 ja pari +1.15 kylmänä erot vähän isommat, lämpimänä tasoittuu vähän paremmaksi.
Normiarvohan on 1. Toki en tiedä paljonko eroa saa olla? Kulutus on järjellistä ja savuakaan ei tule ylimäärästä. Taitaa mennä ajetaan vika ulos osatolle...
Monrepoo
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Tammi 2015 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja Monrepoo »

Tänään seisoskellessani aamulla valoissa, kokeilin omassani. Tärisi / vapisi kuvatulla tavalla sekin. Ja n. 2000 kohdalla loppui vapinat kokonaan. Noh, onhan tuolla jotakin 332tkm ajettu, ettei ihme jos joku kumityyny vähän olisi väljä. Ajossa en kyllä muuten ole huomannut mitään mihinkään vikaan viittaavaa. Harvemmin tulee muutoin paikallaan kaasuteltua :)
:ford: Mondeo 1,8 Tdci Ghia Stw -08
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Olen kiinnittänyt huomiota, että myös tuo mk4.5 2.0tdci vapisee juuri 1500 kierroksella, kun paikallaan nostaa hiljalleen kierroksia. Ajossa ei kyllä pysty mitenkään havaitsemaan mitään tärinöitä.

Veikkaan että tuo on ominaisuus. Ehkä sellainen joka poistuisi softapuolen viilaamisella.
Tiedä sitten kuinka paljon muilla ravistaa, mutta itsellä juuri sen verran että siihen kiinnittää huomiota jos kokeilee.
Varsinkin kun edellinen oli Volvon 5 diesel, niin moottorin luonne pikkukierroksilla on muutenkin toisenlainen.

Ei tuolla ole ainakaan minulle mitään merkitystä, enkä miellä sitä viaksi, kun auto tasakaasulla ajossa ei tärisee millään lailla?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
JPK84
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Joulu 2016 11:24

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja JPK84 »

Heikki75 kirjoitti:Olen kiinnittänyt huomiota, että myös tuo mk4.5 2.0tdci vapisee juuri 1500 kierroksella, kun paikallaan nostaa hiljalleen kierroksia. Ajossa ei kyllä pysty mitenkään havaitsemaan mitään tärinöitä.

Veikkaan että tuo on ominaisuus. Ehkä sellainen joka poistuisi softapuolen viilaamisella.
Tiedä sitten kuinka paljon muilla ravistaa, mutta itsellä juuri sen verran että siihen kiinnittää huomiota jos kokeilee.
Varsinkin kun edellinen oli Volvon 5 diesel, niin moottorin luonne pikkukierroksilla on muutenkin toisenlainen.

Ei tuolla ole ainakaan minulle mitään merkitystä, enkä miellä sitä viaksi, kun auto tasakaasulla ajossa ei tärisee millään lailla?
Mullakin samalla 2.0 tdci koneella 4.5 mondeo ja juuri samaa vapinaa havaittavissa paikallaan kierroksia nostaessa. Ajossa ei kyllä mitään tunnu. Samanlaista vapinaa, tai jopa pahempaa, piti myös aiempi bensa Mazda 6. Silläkin kuitenkin vielä mentiin, vapinasta huolimatta, lähes 100.000 km ja monta vuotta ilman ongelmia (ja edelleenkin näyttää vielä uudellakin omistajalla olevan mazda liikenteessä). Eli olettaisin, ettei se mondeollakan ole vakavaa.
Jyde
Viestit: 98
Liittynyt: 04 Loka 2010 06:28
Paikkakunta: Kotka

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja Jyde »

Täällä samaa ilmiötä mk1 focuksessa. 1.8 tdci. Ei tunnu ajossa mitenkään joten en ole antanut asian haitata. Mittarissakin vasta reilut 410tkm...
Focus 1.8 TDCI -03
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja foop »

Voisiko syynä olla kuluneet moottorin tukikumit? Saisikohan niitä mitenkään tutkittua itse ovatko kunnossa?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Hapelepp
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Maalis 2018 08:34

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja Hapelepp »

Onko aiheeseen löytynyt mitään ratkaisua? S-MAX:ssa 1.8 TDCI sama vaiva, lisäksi terävä nypäys rajussa kiihdytyksessä joskus ja jouluna. Ei vikakoodeja, yhden suuttimen arvot rajoissa mutta ylärajoissa...
Kiinnostaisi tietää miten saisi korjattua, koska FORD-huollon mukaan ei ole mitään vikaa koska lukija ei vikaa näytä...
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 1.8 Tdci moottorin ravistus.

Viesti Kirjoittaja foop »

Tuota ravistusta tässä on tullut pohdittua (enemmän ja vähemmän). Veikkaan että lopulta kyseessä on moottorin ominaisuus: Ford 1.8 TDCi moottori värisee (tai ravistaa) luonnostaan siinä 1500 rpm alueella ja sitä vaimennetaan kaksoismassavauhtipyörällä (DMF). Tämä värinä tuntuu vapailla kierroksilla, kun rotationaalinen massa on vähäinen (vaihteiston puoli on vapaalla, eli ei rajoita DMF:n vastapuolen värähtelyä). En ajattelisi sen siis olevan DMF:n vika, vaan DMF ei toimi vielä täysin kun on vapaat kierrokset, vaan täytyy olla veto päällä.

DMF:n joustaminen tasoittaa moottorista tulevan värinän ettei se pääse vaihteistoon ja sallii ajon esimerkiksi 1500 rpm kierroksilla, ilman että voimansiirto alkaa jurnuttamaan. Paljonko tämä 1500 rpmllä ajelu sitten rasittaa kaksoismassavauhtipyörää verrattuna esim 2000 rpm ajoon, en tiedä?

Kuva vielä liitteeksi:
Kuva
TECH TORQUE: DUAL-MASS FLYWHEELS EXPLAINED
TECH TORQUE: DUAL-MASS FLYWHEELS EXPLAINED kirjoitti:Vibrations are caused by the fact that an engine doesn't generate constant torque; it comes in increasing and decreasing amounts from top dead centre to bottom dead centre, at which points there's no torque generated at all. ... The torsional 'spikes' caused by engine vibration can cause manual-transmisson 'rattle' and even damage. ... Manual-transmission driveline vibrations can also be transmitted to the chassis and body, causing 'drumming'.

Higher demands on noise, vibration and harshenss (NVH), as well as greater measures to protect transmissions dictated more efficient torsional vibration dampers. There was also a need to reduce gearbox synchroniser wear, caused in part by the heavy clutch plate masses needed to handle greatly increased input torques. Enter the dual mass flywheel (DMF).

There are several different DMF designs, but in essence all have two main discs, connected by captive springs between them. The two halves rotate together at the same average speed, but with 'back and forth' relative movement between them. The springs act in the same way as the springs in a clutch disc centre, but have much greater oscillation capacity, for more effective vibration damping.
Jos pystyisi testaamaan, niin veikkaisin että tavallisella vauhtipyörällä (SMF) voimansiirron värinät alkaisivat tuntumaan ja ehkä haittaamaan ajossa. Jokatapauksessa, DMF sivistää tuon dieselin niin hienoksi ettei jurnuuta ja poistaa moottorin värinän ajossa. Tälläiseen "teoriaan" olisin henk.koht päätynyt tämän suhteen. Onko muita ajatuksia?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Vastaa Viestiin