1,6 tdci jakoremmin vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Onko väellä kokemusta focus 1,6 tdci koneen jakoremmin vaihtamisesta?
Alkaa olla 190 000 mittarissa joten uutta remmia pitää alkaa miettimään.

Onko kummonen homma vaihtaa itse?
Onhan noita remmejä tullut vaihdettua mutta ei juuri tähän koneeseen.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja anon1 »

http://replace-timing-belt.com Täällä olis vähän avitusta muistin tueksi.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Hyviä avituksia. Kiitos näistä.
Mutta jos joku on itse vaihtanut niin voisi jakaa kokemuksia.

Onko 1.8tdci koneen yläremmin vaihtoon nähden moninkertainen homma?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Ei siis vissiin ole paljoa vaihdeltu remmejä kotikonstein näihin koneisiin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
jore45
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Loka 2013 21:12

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja jore45 »

Kyllä olen vaihtanut kaksi kertaa. On päivän urakka. Ensimmäisellä kerralla oli hieman päänvaivaa muutamassa kohdassa.
Pultteja piilossa ja hankalissa paikoissa. Purattaa paljon. Hammashihnan kanssa oltava tarkkana jotta menee oikeisiin hampaisiin ja jako säilyy
kiristettäessä hihnaa.

Suosittelen hankkimaan HAYNES;in Ford Focus Owners Manual Diesel ( Motonet 49 - 4807 29.90€ tai ALFAMER:iltä sama opus )
Siinä on paljoon kuvia ja yksityiskohtaiset ohjeet koko autosta ( Englanniksi )
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

No niin nyt päästiin asiaan.

Mulla on tuo Haynesin kirja. On tosiaan valaiseva.

Yleisistä periaatteista:
Lähestytäänkö alakertaa, siis kampiaksen päätä, pyöräkotelon kautta?
Jos näin niin pitääkö tieltä purkaa paljon pois?

Osathan ei kalliit ole jos noita nyt uskaltaa käyttää. OE-laatuisiksi väittävät.
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/174/ ... esSKFBosch

Autovaraosa24.fi:stä saa Gatesin ja SKF:n setin alle satkulla.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
jore45
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Loka 2013 21:12

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja jore45 »

Mottoritilan alasuojalevy pois tieltä. Alakautta pääsee kampiakselin päätypulttiin käsiksi. irroita samalla kampiakselin asentokulma-/ kierrosluku anturi pois tieltä, jotta ei rikkoutuisi. Katso samalla kampiakselin etu stefan kunto, onko kuiva vaiko onko vuotoja alkamassa. Pyöritä moottoria käsin ,jotta saat kohdistustapit ( poranterät ) paikoilleen. Gatesin hihnasarjaa olen käyttänyt ja toiminut hyvin. Gatesin sarjassa on piirrokset työvaiheista/ohjeista.
Kampiakseli lukitaan vauhtipuörästä/ kytkinkopasta esim. sopivankokoisella 1/4" hylsyllä (pitkä) Kmpiakselin pultti on "venymä" pultti , joten ENSIN KIRISRTYS MOMENTTIAVAIMELLA JA SITTEN VÄÄNNETÄÄN ASTEITA LISÄÄ. Katso momentit Haynesin kirjasta moottoriosan alusta.

TÄRKEÄ: Tarkasta hihnapyörän kunto!!! Sisäpuolelta voi työntyä ulos ohuita metalliliuskoja ja rikkoa jakohihnan suojuksen , sekä vaurioittaa jakohihnaa!! On omakohtainen kokemus! Sisältä alkaa tulla ruostepölyä ja etupuolella puristetun keskiosan vieressä nkyy kirkkaaksi kulunut rengasmainen jälki. Jos on vikaa, niin hae uusi ja ota parempilaatuinen osa ( esim Motonet n. 90 € )

Kun asennat asento/kierroslukuanturin, niin pyyhi ensin kuivalla kanngasrätillä anturin nokan kärkiosa varovasti puhtaaksi töhnistä (on magneettinen ).

Gatesin SKF ja Bocsh hihnat ovat todennäköisesti saman valmnistajan tekeleitä. Hihnasarjoja on vesipumpulla ja ilman.
jore45
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Loka 2013 21:12

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja jore45 »

Lisäys edelliseen viestiin.
Mottorin oikeanpuoleisen kiinnityskorvakkeen joutuu irroittamaan jotta saa jakohihnan suojakopan irti ( on kaksiosainen ) ja hihnan pujotettua paikoilleen. Otin koko korvakkeen pois. Korvakkeen yksi (takimmainen ) kinnityspultti on se piilopultti. Siihen pääsee hylsyllä käsiksi hyvin korvakkeen alapuolelta.
Laturin hihnan joutuu myöskin irroittamaan. Runkopalkin ja moottorin välistä mahtuu juuri ja juuri työskentelemään.
Hihnan kireyden säätö on helppo. Kiristysrullassa on jousikiristys sekä nerokas kiristysindikaatturi. Noudata sarjan työjärjestys ohjeita.

Hieman taitoa ja paljon kärsivällisyyttä!
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Kiitos hyvistä ohjeista.!!
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
TomGalaxi
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Joulu 2017 15:36
Paikkakunta: Karkkila

Re: 1,6 tdci jakoremmin vaihto

Viesti Kirjoittaja TomGalaxi »

Kuullostaa ihan Chrysler 300M 2.7 vesipumppuremontille. Pura puoli autoa, ja 160000 välein, vaikka ei olisi mitään vikaakaan. Olen kahdesti tehnyt...
-00 Chrysler 300M 2.7 Cinnamon Glaze Metallic
-12 Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi people carrier Panther Black
Vastaa Viestiin