Fordin fiksu mittatikku.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Fordin fiksu mittatikku.

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Onko kukaan muu laittanut merkille, kuinka hankala luettava tuo, ainakin tdci mittatikku on?

Itselläni nousi molo otsaan, kun eilen katsoin öljyjä ja havaitsin pinnan nouseen aavistuksen yli ylämerkin. No, tietysti tulkitsin heti, että siellä on Dpf menossa tukkoon ja kahden viikon taajamapainotteisen ajon vuoksi naftaa öljyissä. Oikopäätä imin 3 litraa pihalle (laimenemisen pelossa) ja 2.2 litralla uutta öljyä sain pinnan mieleiselle tasolle.

Siinä öljymäärää mitatessa huomasin, että tikku näyttää joka kerran erilaista tulosta. Piti ihan tutkia asiaa ja se pirun tikku on putkessa koko pituudeltaan. Eli, kun sen työntää moottoriin, se tikun päässä oleva pallo työntää öljyn ulos putkesta ja yläpään o-rengas tekee putkesta tyhjiön. Näin mittaustulos riippuu siitä kuinka paljon putkeen ehtii nousta öljyä, ennenkuin O rengas tukkii putken. Mitä nopeammin tikun runttaa putkeen, sitä alemmaksi pinta jää.

Olen melkoisen varma, että alunperinkin laitoin koneeseen liikaa öljyä ko. syystä. Ihmettelinkin hiukan, kun castrol antoi huoltotäytölle vain 5,65l ja minä sain öljyä menemään yli 6l

Lieneekö ohjekirjassa opastettu "ölytikun käyttäminen" erikseen... En katsonut...
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Fordin fiksu mittatikku.

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Aiheeseen liittyen. Tuttavani oli sitä mieltä, että näissä euro 5-moottoreissa regenerointia varten ylimääräistä polttoainetta ei suihkuteta palotilaan, vaan turbon jälkeen on putkessa oma polttoainesuutin tätä varten, eikä öljyihin pitäisi päästä mitenkään tuollaista määrää polttoainetta?
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: Fordin fiksu mittatikku.

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Euro 5 tdci moottorissa höyrystinyksikkö hehkutulpalla ensimmäisen katalysaattorin jälkeen. Ei ruiskuta dieseliä palotilaan dpf lämmön nostamiseksi. Pari kolme kertaa öljytikun joutuu rätillä puhdistamaan ennen kuin pinnan tason näkee tarkasti. Öljyä jää ilmeisesti putken seinämiin ja suttaa öljytikun.
Edellisen öljynvaihtohuollon jäljiltä koneessa oli liikaa öljyä koska mittatikkua ei oltu painettu pohjaan asti. Todella tiukka ainakin silloin kun öljy pyyhittu pois o-renkaan kohdalta tikusta ja putkesta.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Fordin fiksu mittatikku.

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Kyllä tuossa on selkeästi ongelmana se liian tiukka sovite tikulla putkeen.
Testailin vielä, nyt kun moottori on jäähtynyt ja öljyt valuneet putkestakin alas. Jos tikun käyttää hätäisesti sisällä ja pois, on pinta jopa alle alamerkin. Jos taas painaa tikun paikalleen 10mm. vajaaksi ja odottaa muutaman sekunnin ennen O renkaan painamista, pinta on aina ylämerkissä.

Oli kyllä levollista saada vahvistus tuosta regenerointitekniikasta.. :thumbup:
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: Fordin fiksu mittatikku.

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Mittatikkua ei muuten kannata pyöritellä kun se on moottorissa.
Oli melko masentava yllätys tänään, kun tarkastin öljyjä. On ollut tapana pyöräyttää tuota tikkua aina pohjassa. Nyt tuli sitten tikku yllättävän kevyesti ulos ja siitähän puuttui se kärjen muoviosa jossa on mitta-asteikko.

Sain imuruutalla puolituntia tempomalla sen ulos koneesta, mutta kävi kyllä jo mielessä, että kuinka suuri operaatio tuon putken irroitus olisi... No, tynkätikulla välillä kokeillen siinä repiessä kuitenkin tuli selväksi, että joka nyköisyllä se muovi tuli jonkinverran ylöspäin, niin jatkoin kiskomista.

Ei sen ihmeellisempää, mutta vauriojäljistä päätellen en voi suositella tuota tikunpyörittelyä silloin kun tikku on moottorissa. Melko sitkasta touhua on tuolta mutkaisesta putkesta sitä muovitikkua kalastaa, jotta uuden saa käyttöön...
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Vastaa Viestiin