Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Kyseessä on allekirjoitukseni auto, eli Focus, jossa ratkotaan parhaillaan etupyörien jäykkää pyörimistä. Perinteinen sääntö on, että levyjarrullisen pyörän pitäisi pyöriä vapaasti ainakin 1-2 kierrosta. Muistan, kun auto oli noin neljä-viisivuotias. Silloin ei käytännössä ollut eroa taka- ja etupyörien välillä. Eturenkaat pyörivät useita kierroksia kevyellä pyöräytyksellä. Auto kulutti maantieajossa aina noin 5,5 - 5,7 l/100 km.

Tilanne nyt. Pyörä pyörähtää vain noin neljäsosakierroksen. Maantiekulutus on käytännössä aina yli 6,5 l/100 km. Levyjarrut on huollettu, ja mäntä palautuu kevyesti. Myös kaikki kumiosat on vaihdettu, ja jarrut eivät laahaa.

Autolla on ajettu nyt noin 220 000 kilometriä. Miten on vetoakseleiden nivelten laita? Voiko jäykkyys johtua niistä, rasvat kuivahtaneet ajan myötä? Kannattaako teettää puhdistus-/rasvaushuolto? Tähdentäisin vielä, että mitään ääntä vetoakselit eivät pidä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jos siinä on uudet levyt ja palat edessä, voi ne silti jonkun aikaa laahata. Koita ajon jälkeen kadellä onko levyt lämpimät. Senkin vois vielä koittaa, että panee sinne levyihin vähän crseetä, että vaikuttaako mitään, se palaa kyllä sieltä veke. Sitten vasta laakereiden ja vetoakselien kimppuun.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jeps, levyt ei ole uudet, mutta toisaalta jarrut ovat aika viileitä ajon jälkeen! Miltä kuulostaa?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jaa, ei niissä mitään vikaa ole. Semmonen pyörä missä on vetari kiinni , raskasmetallivanteet ja ylileveät renkaat ei pyöri kuin väkkärä, mutua, siellä on sitä kitkapintaa niin paljon laakereissa ja vetareissa, kait nekin alkaa jossain vaiheessa noilla kilsoilla vähän vastustamaan, mutta pitääkö sitten kaikkia alkaa paniikinomaisesti uusimaan, siinä sitä on miettimistä, ohan siellä merkitystä vaihteiston öljyilläkin, ehkä.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Vaihteistoöljyt on tuoretta kamaa. Onkohan se sitten niin, että vetarin nivelet siellä jumittaa? Tuskinpa tuo huolto nyt paljon maksaisi, eikait siinä mene kuin pari tuntia. Se vaan olisi kiva tietää, että onko tuossa vielä jotakin muita vaihtoehtoja kuin vetarin nivelet? Jos tulisi muuten sillä vetareiden puhdistuksella/ravauksella kuntoon, niin olisi perhanan kannattava. Bensansäästö kun olisi se litra satasella, eli minun ajoilla vuodessa n. 230 euroa säästöä. Alle vuodessa siis pitäisi maksaa itsensä takaisin, JOS se vika niissä vetareissa on.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Mitäs jos pyörität sitä pyörää ensin jarrupalojen kanssa, ja sit ilman paloja.Eikös tolla selviä mikä mättää. Veikkaisin et jarrut laahaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

RENNIE kirjoitti:Jeps, levyt ei ole uudet, mutta toisaalta jarrut ovat aika viileitä ajon jälkeen!
Tai sitten voit ajaa hiljaisella tiellä ja annat vauhdin hiipua itsekseen ja lopuksi pysäytät kässärillä - jarruun koskematta. Nyt levyjen pitäisi olla kylmät.
Onko pyöränlaakerit pois suljettu?
Jos jäykkyys tulisi vetarista, niin oikean ja vasemman puolen välillä luulisi olevan eroa? Oikealla puolella on vetarissa tukilaakeri, joka usein noilla kilometreillä alkaa olla finaalissa...
Kulutukseen vaikuttaa tietenkin moni asia.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mulla, kun on joskus ne etusatulat laahannu, niin sen kyllä huomaa kun tasasella rullaa vapaalla tai alamäkeen, että miten se auto menee eteenpäin vai alkaako se hetikohta hyytymään. Hyvähän se tietenkin olis jos olis katsastus, niin siellä ne tarkistaa noi kaikki. Muistaakseni katsastusmies ainoastaan kääntelee etupyöriä, mutta takapyörän se pistää pyörimään.
Onkos ne vetareiden kumit ehjät silmämääräisesti ja onko vetarit milloin uusittu ? En ole koskaan kuullut vetareiden "huoltorasvauksesta" korjaamolla.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mun mielestä ei kannata vetareita ruveta huoltamaan ja rasvaamaan. Pelkkä tukilaakerikin maksaa joku 50e.
eBaystahan noita akseleita saa satasella 2kpl kotiin tuotuna, ei kannata vanhaa alkaa elvyttämään.. Siihen päälle pari litraa öljyä, tiivisteet yms tarvikkeet alle 100e.

Itse pihalla turaten nuo vaihtaa muutamaan tuntiin, jolloin kokonaiskustannukset alle 200e. Liikkeessä vaihdettuna kun aikoinaan kyselin hintoja niin tonnilla olisivat suostuneet tekemään "avaimet käteen".

Jos etupää on huollettu, ootko katsellut että laahaako takapää? Näissähän on tyyppivikana käsijarrun vaijerivikaa... entäs muut huoltokohteet, tulpat, suotimet yms kulutukseen vaikuttavat asiat?

Mun entisellä focuksella 17" vanteet nosti kulutuksen vakiovanteisiin verrattuna muutamalla desillä, keskikulutus oli 6.9 litraa seka ajossa. Jos malttoi 80 ajaa pitkää suoraa tietä useamman tunnin niin pääsin noin 5.5 kulutukseen.

Kuinka hissukseen sä oikein ajat jos oot jatkuvasti päässyt 5.5-5.7 kulutukseen?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Ohoh, tännehän oli tullut niin paljon kommentteja, ettei tiedä, mistä aloittaa! Vastaan siis kaikille yhteisesti.

Tein vielä testin, että otin jarrupalat veke. Ei vaikuttanut pyörimiseen oikeastaan lainkaan. Sama tahmeus oli edelleen. Pyörä oli muuten vasen, joka pitäisi kait olla se liukkaampi.

Minusta vetonivelten huolto olisi nyt kaikkein järkevintä, kun ne nivelet on vielä 100-prosenttisessa kunnossa. Mitään ääniä ei kuulu. En kyllä merkkiliikkeeseen ole menossakaan, kun siellä joku 80 - 90 euroa per tunti työn hinta.

Autovalmistaja ja tarvikevalmistajat tietysti haluaisi, ETTEI vetoniveliä huollettaisi, jotta he saisivat varaosia myytyä. Nyt kun jos vaihtaisi nuo suojakumit ja puhdistuttaisi/rasvatuttaisi nivelet, niin luulen, että auttaisi ongelmaan. Nykyisellä rasvalla on ikää 13 vuotta ja kilometrejä takana 230 000, niin ei mitenkään voi olla ehtaa kamaa, vai mitä? :D

"Vetonivelhuolto" luulisi olevan aika nopea autonosturilla ammattilaisen tehdä, kun ei tarvitse (?) irroittaa edes vetareita. Kumit pois, sitten vähän vanhan rasvan puhdistelua pois ja uudet rasvat puristetaan uusien kumien kanssa sisään. Neljä niveltä. Eikö se näin menisikin?

Takajarrut on pirun hyvässä kunnossa viime kesän huollon jälkeen. Ei laahaa yhtään, mutta jarru pitää.

BTW, 5,5 - 5,7 litran kulutukseen olen päässyt ihan perus taloudellisella ajotavalla muun liikenteen mukana. Ei todellakaan mitään hidasta körryyttelyä! Ajotapakaan ei ole muuttunut ronskimmaksi, mut silti menee nyt se litran enemmän! :D
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Jos sä olet noin huolissasi tosta nivelestä, niin tarviiko se muuta kuin,että otat kiristyspannan pois ja rasvaprässillä painat rasvaa suojakumin ja vetarin välistä.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jeps, tuli siis kysyttyä huoltomieheltä ton homman hinta-arviota. Arveli, et pari tuntia siihen menis, eli noin 120 - 150 euroa. Ei paha, kun uudet (tarvike-) vetarit yksistään maksaa jo 400 e. Eli jos saisimme jatkettua näitten akselien elinikää, niin ihan hyvin muutaman huntin voisi säästääkin! Luultavasti, ellei siellä jo sitten paljastu jotain pahaa, ne kestäisivät tuon auton paaliin asti. Kutina olis semmoinen.

Muutama kyssäri vielä, ennen kun aletaan miettiä huoltoaikaa:

1. Mites se välilaakeri siinä oikeanpuolen vetarissa? Ottaako se osumaa, kun vetari irrotetaan? Tosiaan, näyttää jopa Hoponetissäkin maksava melkein puoli sataa euroa.

2. Merkkiliikkeestä vissiinkin saa ainoastaan ne vetarien stefat?

3. Käykö jomman kumman puolen stefa molemmille puolille? Muistan lukeneeni jostain, että toisen puolen stefa oli reippaasti kalliimpi, vaikka kävi ristiin.

4. Tarviiko mitään muuta suojakumien ja stefojen lisäksi? Oletetaan, että rasvat ja mahd. liimat tulee sitten huoltomieheltä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

RENNIE kirjoitti:Jeps, tuli siis kysyttyä huoltomieheltä ton homman hinta-arviota. Arveli, et pari tuntia siihen menis, eli noin 120 - 150 euroa. Ei paha, kun uudet (tarvike-) vetarit yksistään maksaa jo 400 e. Eli jos saisimme jatkettua näitten akselien elinikää, niin ihan hyvin muutaman huntin voisi säästääkin! Luultavasti, ellei siellä jo sitten paljastu jotain pahaa, ne kestäisivät tuon auton paaliin asti. Kutina olis semmoinen.

Muutama kyssäri vielä, ennen kun aletaan miettiä huoltoaikaa:

1. Mites se välilaakeri siinä oikeanpuolen vetarissa? Ottaako se osumaa, kun vetari irrotetaan? Tosiaan, näyttää jopa Hoponetissäkin maksava melkein puoli sataa euroa.

Semmoisella sangalla kiinni ja kahdella mutterilla, ei ota kipiää irrotettaessa.

2. Merkkiliikkeestä vissiinkin saa ainoastaan ne vetarien stefat?

Semmoinen haisu et motonetistakin olis saanu. Eivät tosin fordilla maksaneet juurikaan enempää.


3. Käykö jomman kumman puolen stefa molemmille puolille? Muistan lukeneeni jostain, että toisen puolen stefa oli reippaasti kalliimpi, vaikka kävi ristiin.

Pitäis olla sama stefa molemmilla puolilla.

4. Tarviiko mitään muuta suojakumien ja stefojen lisäksi? Oletetaan, että rasvat ja mahd. liimat tulee sitten huoltomieheltä.
Henk koht laittaisin tohon samaan vaivaan ja rahaan eBaysta uudet akselit, mut kukin tavallaan..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Hyvä tietää. Onko tuomaz niissä satasen akseleissa riittävän hyvälaatuiset nivelet, ja onko rasvaa tarpeeksi ja rasva hyvälaatuista, eli ei esim. jotain vinkumaalaista utaretöhnää, joka ei kestä pakkasta? Jos kaikkiin näihin voisi vastata kyllä, niin mikseipä kokonaan uusia akseleita voisi laittaa! Onhan tuo vetarihuolto kyllä turhaa työtä, jos vastaavat uudet akselit olisi.

Onko sama stefa siis pelkääjän puolellakin, vaikka siellä on se väliakseli?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Mulla oli kahdet parit fixuksen GSP merkkisiä tarvikevetareita joissa nivelien kumit piti rasvansa sisällä puoli vuotta. Ebaysta J&R myyjältä tilasin parin akseleita jotka saapuivat viikossa ja kestivät ainakin sen mitä auto mulla oli kunnes vaihtui pois. Toki tästä on jokunen vuosi aikaa, en tiedä onko ajat miten muuttuneet...

Mun muistaakseni se vaihdelaatikon stefa on molemmissa samanlainen, tukilaakerin virkahan on olla siellä akselissa sen takia kun akseli on pitempi.. mutta reikä vaihdelaatikossa pitäis olla samanlainen. Kyllähän ne varaosatiskillä osaa varmemmin kertoa, mutta näin muistelisin..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Nivelten jäykkyyttä vai muuta mukavaa - ratkaisun metsästys

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Pahan kuulloista on, tuomaz, kun ihan Suomesta ostettuna on pettäneet vetarien kumit! Ehkä niissä on kopioitu se Focuksen alkuperäinen vetarivika, eli huono suojakumien huulten tiivistys. Tossa -04 -mallissahan vika on niin sanotusti korjattu. Nimittäin, pistetty tehtaalla vaan silikoniliimaa siihen suojakumin ja kiristyspantojen väliin. Ei näin, Ford. Jos tuota silikonitiivistystä ei tehdä, niin sama juttu olisi edelleen, että vetonivelet ei oikein kestä. Ilmeisesti nyky-Fordeissa on samanlaiset akselit ja tuo väärä suunnittelu on edelleen purkkavirityksellä, eli liimalla korjattu...!

On kyllä aika epävarman kuuloista tuo akseleiden hankinta. Jotenkin tuntuu siltä, että kannattaa lähteä tällä olemassa olevien vetareiden kunnostuksella. Jos paljastuisi huono vetarin nivel, niin uusia niveliähän saa.

Kyllähän nuo uudet vetarit tosiaan hinnallaan houkuttelisi. Tossa esim: http://www.ebay.co.uk/itm/PAIR-MATCHING ... eK0KglNx6g

Toimituskuluinen 75,9 euroa! Huh,huh. On halpaa, mutta jos nuo kestää sanotaan alle 5 vuotta niin ei todellakaan hintansa väärti. Mulla tulee ajokilometrejä joku 15 000 vuodessa tällä hetkellä. Mutta voi käydä niinkin, että tulee enempi. :D

PAITSI yllä oleva ei käy ilmeisesti 1.6-koneiseen.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Vastaa Viestiin