Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia - Eipä pompannukaan! Lue, miten kävi.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia - Eipä pompannukaan! Lue, miten kävi.

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Elikkä vuosi sitten oli katsurin tuomio suurinpiirtein, että "Seisontajarrun käyttälaitteen liikematka yli 3/4 kokonaisliikematkasta." Sanoi että kässäriä vähän kiristää, niin asia ok. Kuinka ollakaan, nyt on semmoinen juttu, että liikematka on juuri sellainen, kuin se kestää olla. Jos vielä yhtään kirii käsijarrukahvaa, niin takarummut alkaa laahaamaan. Se ei ole oikein. Ja miksi se katsuri kaikin voimin sitä kahvaa edes repii?

Elikkä tuo on merkattu rekisteriin, joten se on pakko korjata nyt käsillä olevaan katsastukseen mennessä. Olisi oikeasti pitänyt korjata jo muutamassa kuukaudessa, mutta eipä ole viitsinyt. Mitenpätä korjaisi tuon! Toimiva kässäri ja ei kelpaa.
Viimeksi muokannut RENNIE, 01 Elo 2017 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Teet niinkuin sanotaan..,etkä pullistele täällä.. :D
Eiköhän noi nyt viesti sitä, että takajarruissa on jotain pielessä, kengät kuluneet tai kässärin vaijerit lopussa/epätasapainossa. Jos siinä kässärissä on vielä automaattisäätö niin sekin pitää kattoa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Kaikki jarrut - myös -taka - on viime kesänä täydellisesti kunnostettu. Jos tosiaan tuosta vielä kiristää, niin takajarrut alkavat laahaamaan. Ihmeellistä sinänsä, eikö olekin, kun uudet kengät pistettiin sinne, ja uudet kässärin vaijerit laittoi autoammattimies korjaamolla. Olin hallilla kattelemassa, niin kyllä nekin on oikein laitettu. Säätömekanismi muuten pelaa oikein. Käsijarrussahan sellaista ei olekaan, kun se säätömekanismi on vain nestejarruille, kässäri on ns. "suora" ihan sama kuin pyörän jarru, vaijerivälitys. Voihan sen niinkin tehdä, että vetää vaijerit tappiin, että katsastusmies saa tyydytyksen. Mutta, että, jos selviäisi jopa ennen katsuuta, ku lokakuuhun asti kuitenkin on aikaa.

Oli se kyllä pelle katsuumies, ku pisti tosiaan sen korjauskeharin. Mitä ite veteli täysillä sitä vipua! Ei sitä tarvi suunnilleen haba tynnyrinä ja naama ähösenä repiä. Minusta tuo tosiaan on just hyvin pelaava kässäri, eikä se liikematka nyt NIIN hirveä ole. Hah-hah, pullistelen täällä, ku ei katsuulla uskalla! :D
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Jyde
Viestit: 98
Liittynyt: 04 Loka 2010 06:28
Paikkakunta: Kotka

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja Jyde »

Rekisteriotteessa oleva kehotus ei haittaa mitään tulevissa katsastuksissa. Itsekin leimannut neljä vuotta peräkkäin samalla "vaihdettava kuukauden kuluessa" tuulilasilla. Toivottavasti sattuu fiksumpi katsuri tällä kertaa. Ja jos merkintä tuleekin, riittää poliisille tien päällä kun kertoo vähän kiristäneensä vaijeria.
Focus 1.8 TDCI -03
Ex. -Mondeo 1.8 STW -00, 1.8 STW -95, Transit 2,5D -90, Focus 1.6 - 00
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No joo, mut ihan vakavasti puhuen onhan tuo silti hyvä selvittää, että mistä johtuu. Tiedäkkö muuten, yksi erikoinen seikka. Tarvike jarrukengät on aina väärän kokoisia. Piti aika reippaasti viilata niitä päitä, jotka tulee esim. jarrusylinterin mäntiä vasten. Ilman työstämistä tapahtui aivan valtaisi laahaus jopa siinä määrin, ettei rengas pyörähtänyt lainkaan käsin. Auttaisikohan sitten niiden työstäminen edelleen, jos kässärivaijeriin tulisi ikäänkuin lisää klappia, jotta käsijarrukahvan säätöruuvilla voisi sitten kiristellä sen takaisin? Vähän luulen, että ei auta. Epäilen näin, kun kenkien löysää on sen verran, etteivät jarrut laahaa liikaa käsijarrun ollessa nykyisessä säädössään. Turhan kova työ alkaa kokeilun vuoksi taas purkamaan ja puhdistelemaan ja rasvaamaan osia, jos ei ole jotain osviittaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Oli mullakin toi katsastusvika joskus Sierrassa, kun ei muistanut sitä muovipylpyrää paria kierrosta kiristää ja kyllähähän siinä käämi palo.

Tämän kohalla jarrukorjaaja neuvo nostamaan/kääntämään sen keskikyynärtuen kokonaan ylös pois tieltä ennen katsastukseen vientiä ettei siitä kahvan liikeradasta päästä sanomaan, siinä on viisas mies.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

RENNIE kirjoitti:Elikkä vuosi sitten oli katsurin tuomio suurinpiirtein, että "Seisontajarrun käyttälaitteen liikematka yli 3/4 kokonaisliikematkasta." Sanoi että kässäriä vähän kiristää, niin asia ok. Kuinka ollakaan, nyt on semmoinen juttu, että liikematka on juuri sellainen, kuin se kestää olla. Jos vielä yhtään kirii käsijarrukahvaa, niin takarummut alkaa laahaamaan. Se ei ole oikein.
Montakos naksua se kässäri nyt sitten tulee normaalisti vetämällä? Yleinen konsensus tuntuu olevan, että 5-8 naksua on sopiva, ainakin jos on rummut takana. Mulla on 7-8 ja pitää uusilla kengillä kuin tauti. Tietenkin "ralliässät" ja yli-innokkaat katsurit on aina sitä mieltä, että 2-3 naksua on ainoa oikea. Se nyt vaan Mk1 Focuksen kohdalla ei toimi. On tuo naksujen määrä jossain sanottukin, ehkä korjausoppaassa, en nyt muista.
EDIT: Katsoin vielä korjausoppaasta; säätöohjeessa vedetään kässäriä 4 naksua ja siinä asennossa löysät pois vaijerista. Eli tarkoittaa, että kahvassa on 2-3 naksua tyhjää ja vasta neljännellä alkavat kengät liikkua.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Jep, tuossa minun Focuksessa tuo sopiva olisi 7 - 8 naksua, taas jos säätää ohjeen mukaan 4 naksuun niin laahaa. Mistähän ihmeestä tämä johtuu?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Se johtuu vain siitä rakenteesta, että vaijerin täytyy olla kunnolla löysällä. Anna olla se 7-8, se on hyvä niin.
Tarkoitin, että jarru alkaa kiristyä siitä neljännestä ja pitää 7-8 kohdalla. Niin sen kuulukin olla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

[quote="RENNIE"]Säätömekanismi muuten pelaa oikein. Käsijarrussahan sellaista ei olekaan, kun se säätömekanismi on vain nestejarruille, kässäri on ns. "suora" ihan sama kuin pyörän jarru, vaijerivälitys. Voihan sen niinkin tehdä, että vetää vaijerit tappiin, että katsastusmies saa tyydytyksen. Mutta, että, jos selviäisi jopa ennen katsuuta, ku lokakuuhun asti kuitenkin on aikaa.

Kyllä se sama automaattisäätö, joka vaikuttaa käyttöjarruihin, vaikuttaa myös käsijarruun. Ainoastaan niissä autoissa, joissa käyttöjarru on levyjarru ja kässäri on rummulla, on käsijarru useasti ns. "suora".
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Muista palaa pätkittäin. Siis kässäri pitää siinä 11-12 napsun kohdalla, ja alkaa ottaa kiinni siinnä 4 napsun kohdalla suurin piirtein. Mutta jos kiristää vaijeria, niin laahaa.

Tuo automaattisäätö kyllä tietysti epäsuorasti vaikuttaa myös kässärin toimintaan. Autossani on siis rumpujarrut takana. Epäsuoralla vaikutuksella tarkoitan, että automaattisäätö kiristää kengät "iholle", eli just siihen rumpua vasten, muttei liikaa. Käsijarruvaijerin tiukkuuteen sillä ei ole vaikutusta. Periaatteessa systeemin PITÄISI toimi niin, että kun automaattimekanismi on kirinyt palat iholle, niin käsijarruvaijeriin tulee vähän löysiä, jonka voi sitten käsijarrukahvan säädöstä kiristää pois. Mutta minun tapauksessa vähäinen kiristäminen aiheuttaa laahaamisen.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
ebetra
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Elo 2016 20:36

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja ebetra »

Löysää etuvaijeri auton ohjaamosta käsijarruvivun juuresta (jos on sama kuin escorteissa) ja paina sen jälkeen jarrupoljinta, pitäisi kuulua rummuista naksahduksia kun automaattisäädin kiristyy, sen jälkeen kiristä se oikeaan napsumäärään.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo tuon tein, kun oli jarruremppa. Nythän se kässärin vaijeri ei jumi sitä säätömekanismia.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

yritäedes kirjoitti: Montakos naksua se kässäri nyt sitten tulee normaalisti vetämällä? Yleinen konsensus tuntuu olevan, että 5-8 naksua on sopiva, ainakin jos on rummut takana. Mulla on 7-8 ja pitää uusilla kengillä kuin tauti. Tietenkin "ralliässät" ja yli-innokkaat katsurit on aina sitä mieltä, että 2-3 naksua on ainoa oikea. Se nyt vaan Mk1 Focuksen kohdalla ei toimi. On tuo naksujen määrä jossain sanottukin, ehkä korjausoppaassa, en nyt muista.
EDIT: Katsoin vielä korjausoppaasta; säätöohjeessa vedetään kässäriä 4 naksua ja siinä asennossa löysät pois vaijerista. Eli tarkoittaa, että kahvassa on 2-3 naksua tyhjää ja vasta neljännellä alkavat kengät liikkua.
Mulla on tähän saakka joka autossa ollut se 7-8 naksua ja aina mennyt läpi katsastuksessa. En sit tiiä, näkeekö katsastaja "punaista" juuri Fordien kohdalla. 4 naksua, kärijarru alkaa pitämään ja 7 naksua riittää pitämään ainakin auton mäessä kuin näessä uusien kenkien ansiosta.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

RENNIE kirjoitti:Elikkä vuosi sitten oli katsurin tuomio suurinpiirtein, että "Seisontajarrun käyttälaitteen liikematka yli 3/4 kokonaisliikematkasta." Sanoi että kässäriä vähän kiristää, niin asia ok. Kuinka ollakaan, nyt on semmoinen juttu, että liikematka on juuri sellainen, kuin se kestää olla. Jos vielä yhtään kirii käsijarrukahvaa, niin takarummut alkaa laahaamaan. Se ei ole oikein. Ja miksi se katsuri kaikin voimin sitä kahvaa edes repii?

Elikkä tuo on merkattu rekisteriin, joten se on pakko korjata nyt käsillä olevaan katsastukseen mennessä. Olisi oikeasti pitänyt korjata jo muutamassa kuukaudessa, mutta eipä ole viitsinyt. Mitenpätä korjaisi tuon! Toimiva kässäri ja ei kelpaa.
Mitenkä mitataan kokonaisliikematka?

Muutaman kerran katsastuksessa mukana olleena tiennytkään tuollaisesta säännöstä, kunhan pitoa on ja riittävän tasaisesti.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Fiestalla kirjoitti: Mitenkä mitataan kokonaisliikematka?

Muutaman kerran katsastuksessa mukana olleena tiennytkään tuollaisesta säännöstä, kunhan pitoa on ja riittävän tasaisesti.
Kyllä tästä löytyy ihan tieteellistä faktaa:
"Seisontajarruvivun liikematka ei saa ylittää 3/4 kokonaisliikematkasta, jos
liikematka on yli edellä mainitun mutta vaadittu jarruvoima kuitenkin saavutetaan,
arvostellaan kohde korjauskehotuksena. (Trafi 2007.)"
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
KaTa
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Helmi 2015 10:26

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja KaTa »

Löysää käsijarrun vaijeri, niin paljon että se vipu mihin vaijeri tulee kiinni on aivan taka-asennossa mahdollisesti kiinni jarrukengässä. Jos automaattisäätö toimii pitäisi jarrujen olla pinnassa, jos ei ole säädä jarrut pintaan melkein ottavat rumpuun kiinni..
Nyt rumpu irti, kiinnitä huomiota käsijarrun välitankoon. Jos tangossa näkyy ja tuntuu välys vaijerin kiinnitys vivussa, on välystä pienennettävä hitsaamalla. Välystä ei kannata ottaa kokonaan pois. Täyttö tehtävä liikkuvan vivun puolelle mihin vaijeri tulee kiinni. Yleensä milli tai kaksi riittää. Kun toinenkin puoli on laitettu, sitten vain hieman tiukkaa vaijeria jos on tarvis. Myös jarrukengissä on hyvä olla reilusti pintaa jäljellä.
Tällä olen itse saanut käsijarrun liikkeen pieneksi.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Eilen värkkäsin tuon Voortin kanssa ja tuli siihen tulokseen, että enpä mene muuttamaan hyvää säätöä! Takajarrut laahaa jo nykyisellä säädöllä pikkuisen, riittävän vähän kylläkin. Eli juuri 7 napsua oli siihen täyteen vastukseen. Vielä jos tulee valitusta katsastuksessa niin ei kai se auta muu kuin hankkia alkuperäiset jarrukengät, ne taitavat olla erilaiset, koska ennen muinoin, joskus 9 vuotta sitten takajarrut eivät laahanneet YHTÄÄN ja käsijarrun liike oli lyhyt.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Noh, tää on niin helppoa näissä videoissa...
https://www.youtube.com/watch?v=IuRVzRacmXE

Entäpäs jos antaisitkin vähän laahata ja sanoisit katsurille, että siellä takana on uudet kengat, mitkä nyt vähän aikaa laahaa sisäänajossa, voihan niitä sitten löysätä, kun pääsee leimalta ulos... 8-)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Niinhän sitä tietysti voisi tehdä, mutta itse olen eri mieltä. Minusta auton pitää olla kunnossa koko ajan niin, ettei tarvitse mitään vuotuisia säätötalkoita! :D
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Tuo kaikki johtuu huonosti yhteensopivista tarvikeosista, ei varmasti muusta... Automaattisäätö ja jarrukengät eivät ole yhteensopivia... ts. alkuperäisillä kengillä olisi toiminut, jos säädöt ovat kunnossa... Käsisäädöllä parilla ruuvarilla käyttöjarru lähelle, ni sit oletettavasti alkaa toimimaan...
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Olisin ostanut alkuperäis kengät jo sillon, kun tää probleemi alkoi. Hintaa olisi ollut 250 euroa. Ei kiitos! Tiedän, että tämä liike on ylihinnoteltu, pitäis vissiin jostakin muualta kysellä Ford-merkkiosia...
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja emax »

Vaihdoikko rummut tai poistitko vanhasta pykälän? Jos et, niin kuullostaa siltä että kengät laahaa nyt siitä, mutta alkaa jarruttaa kunnolla vasta kun yltävät/taittuvat terveelle pinnalle.
Toinen vaihtoehto on että joku varpin kiinnitys antaa periksi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

En vaihtanut rumpuja, enkä poistanut pykälää. Ei ole sorvia tms. jolla onnistuu. On siinä pikkuinen pykälä. Voihan siinäkin olla onkelma.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Focus MK1 pomppaa katsastuksesta toimivan kässärin takia??? Täh?

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

RENNIE kirjoitti:En vaihtanut rumpuja, enkä poistanut pykälää. Ei ole sorvia tms. jolla onnistuu. On siinä pikkuinen pykälä. Voihan siinäkin olla onkelma.
Kyllä siinä on pikku ongelma. Puhut tuolla aiemmin täydellisestä jarruremontista. Kyllä siihen olisi kuulunut myös rumpujen kunnostus tai vaihto.
Vastaa Viestiin