Ford Mondeon vaihteistossa vikaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
LauraVaan
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Heinä 2017 21:37

Ford Mondeon vaihteistossa vikaa

Viesti Kirjoittaja LauraVaan »

Hei! Mulla on ymmärrys todella matala autoasioihin mutta kaipaisin tietoa mikä mun rakasta Mondeotani vaivaa. Ostettiin alkuvuodesta, kyseessä siis farkku-Mondeo 1.8 vuodelta 2003, kakkosvaihde on alusta asti ollut vähän "jäykkä" eli rusahtaa pienesti loppumatkasta kun laittaa päälle. Nyt on käynyt niin etten saa kakkosta enää ollenkaan loppuun asti ettei palautuisi vapaalle. Muut vaihteet toimii kuin unelma. Missäköhän vika, kauanko kestäisi korjata ja onkohan kuinka kallis remontti? Uskaltaako tolla ajaa ollenkaan vai jättääkö kuinka todennäköisesti tielle jos jatkan vielä ajelua? Oon nyt tehnyt niin että laitan ykköseltä suoraan kolmoselle, ja tiedän joo, ettei ole suositeltavaa, mutta ajattelin että on parempi kuin venkslata jo vioittuneen vaihteen kanssa..
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Ford Mondeon vaihteistossa vikaa

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

LauraVaan kirjoitti:Hei! Mulla on ymmärrys todella matala autoasioihin mutta kaipaisin tietoa mikä mun rakasta Mondeotani vaivaa. Ostettiin alkuvuodesta, kyseessä siis farkku-Mondeo 1.8 vuodelta 2003, kakkosvaihde on alusta asti ollut vähän "jäykkä" eli rusahtaa pienesti loppumatkasta kun laittaa päälle. Nyt on käynyt niin etten saa kakkosta enää ollenkaan loppuun asti ettei palautuisi vapaalle. Muut vaihteet toimii kuin unelma. Missäköhän vika, kauanko kestäisi korjata ja onkohan kuinka kallis remontti? Uskaltaako tolla ajaa ollenkaan vai jättääkö kuinka todennäköisesti tielle jos jatkan vielä ajelua? Oon nyt tehnyt niin että laitan ykköseltä suoraan kolmoselle, ja tiedän joo, ettei ole suositeltavaa, mutta ajattelin että on parempi kuin venkslata jo vioittuneen vaihteen kanssa..
Pienen pieni mahdollisuus on etteivät vaihteensiirtovaijerit olisi aivan kohdallaan mutta silloin todennäköisesti joku muukin vaihde toimisi huonosti mutta en usko tuohon. Mutta kannattaa kuitenkin varmistua asiasta. Itse en ole koskaan Mondeon vaijereita säätänyt mutta usein se tapahtuu vaihteenvalitsimen ollessa vapaa-asennossa.
Joissakin 2001 - 2002 Mondeoissa on ollut viallisia vaihteensiirtomekanismeja ilmeisesti siellä vaihteiston puolella

Vaihteistoöljyn määrä on hyvä tarkistaa varmuuden vuoksi eli laatikon kupeessa oleva proppu auki jolloin öljynpinnan tulee olla sen täyttöaukon tasalla.
Jos tarvitsee vaihtaa laatikon öljy niin kannattaa laittaa Fordin alkuperäistä vaihteistoöljyä mutta sekin maksaa Motonetissä 24,90€/litra ja ainakin 2,0 Mondeoon meni juuri hieman yli 2 litraa joten ostin kolme pulloa. Tuo öljy on kaikkein parasta Fordin laatikolle.

https://www.youtube.com/watch?v=K3fFRxIY4dU

Käytännössä ainoa järkevä korjausvaihtoehto on laittaa toinen käytetty ja toimiva vaihteisto tilalle koska vaihteiston korjaus on aikaa vievää, ammattitaitoa ja vielä rahaakin vaativa operaatio.
Käytetyn laatikon saa varmaankin noin 300€ hintaan mutta hankaluutena vaihto koska moottori-/vaihteistopaketti pitää laskea alas ja sitä ennen vielä irroittaa apurunko.

Tuon vaihtojuttu ykköseltä suoraan kolmoselle on ihan samanlainen vaihto kuin mikä muukin, sitä voi jatkaa vaikka kuinka kauan jos haluaa. Itsekin vaihdan päivittäin moottoritien rampille saavuttaessa vitoselta kolmoselle ja usein kiihdytettäessä 2 -> 4.

Itse ajaisin niin kauan kuin kulkee ennen kallista vaihteistonvaihtoa jos mitään halpaa konstia ei löydy (eli öljynmäärä on oikea eikä mitään näkyvää vikaa ole vaijereissa).
Vastaa Viestiin