Kuga ja DPF ongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

Eli syttyy keltainen moottorin vikavalo ja näyttää engine malfunctionia ja menee limp modeen, autocomilla vikakoodien luku ja antaa tälläset

P2463 -Dieselhiukkassuodatin - hiukkasia kerääntynyt
-Jatkuva

P242F -Dieseli hiukkassuodatimen rajoitus, tuhkan kertyminen
-Jatkuva


Sekä välillä tulee myös

P244B - Hiukkassuodattimen paine-eroanturin virtapiiri jännite korkea
-Jatkuva

Pari kertaa ajoin pakko regeneroinnin autocomilla mutta ei ollut vaikutusta. voisko vika olla paineanturissa vai pitääkö vaihtaa tuo hiukkassuodatin ja mitähän se mahtaa Fordilla maksaa?

Auto Kuga 2.0 tdci -08
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

eikö noita pönttöjä ole mekaanisesti tyhjennetty ja koodattu pois käytöstä?
Veikkaan että fordilla uuden laittaminen maksaa mansikoita ja hunajata päälle..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

niinhän niitä on, mutta jos ne alkaa tulevaisuudessa kyttäämään katsastuksessa niitä niin en sen takia viitsisi sitä ottaa pois käytöstä.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja focst »

Yleensä korjaantuu kun vaihtaa paine-ero anturin ja tekee regeneroinnin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

Joo, ajattelin ensin kokeilla tuota halvempaa vaihtoehtoa eli paineanturia.
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

kannattaaako tuota anturia ostaa tarvikkeena vaiko hakea marmoritiskiltä alkuperäinen?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Mikäli testerilläsi pystyy tekemään, niin tee aluksi DPF:n opittujen arvojen nollaus. Tällöin ECU luulee, että autoon on asennettu uusi filtteri.
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

nollasin suodattimen datan ja paineanturin, ei ollut vaikutusta.

paine-eroanturi,EGR arvo heittelee 1,8-2.0v

hiukkassuodattimen paine-ero tyhjäkäynnillä 28-29 kPa ja luku joka ei muutu kierrosten mukaan on 278,33 kPa

jos jollekkin nuo sanoo jotain?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Paine-eron tyhjäkäynnillä pitäisi olla 1-2 kPa. Suotimen voi huuhdella vastavirtaan vedellä, jolloin tuhkat tulevat ulos.

Onhan paine-ero moottori sammuksissa 0 kPa?
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

^ Vaikka huuhtelun tekee niin loppu tulos taitaa olla kuitenkin tuo että vaihtoon menee koko pönttö ennen tai myöhemmin.

kannattaa ulkomailta tilata, jos haluaa rahaa säästää.Esim Ebayssa ~ 300€ hujakoilla Saksasta. Rahaahan sekin on.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

riikomi kirjoitti:Paine-eron tyhjäkäynnillä pitäisi olla 1-2 kPa. Suotimen voi huuhdella vastavirtaan vedellä, jolloin tuhkat tulevat ulos.

Onhan paine-ero moottori sammuksissa 0 kPa?
auto sammuksissa näyttää 0kPa, täytyy vaihtaa tuo anturi ensin ja kokeilla huuhdella tuo pönttö, eipä siinä mitään menetä.. ja laittaa uus tiluuseen saksasta tai englannista?
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

Paineanturin vaihdoin, ei auttanut. Tilasin uuden hiukkassuodattimen saksasta hintaan n.330€ toimituskuluineen ja taas pelaa niiltä osin..
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Mikäli pönttö oli oikeasti tukossa, niin siihen pitäisi löytää syy. Muuten uusikin suodin on pian tukossa.

Eikö vesihuuhtelu auttanut?
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja focst »

Vissin vanhempi malli ilman höyrystinsuutinta.? Toimiiko egr venttiili ja kuristin/kaasuläppä joku syy täytyy olla miksi lämpötila ei nouse tarpeeksi hiukkasten polttoon..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
piiska
Viestit: 72
Liittynyt: 13 Heinä 2010 18:48
Paikkakunta: tortinmäki

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja piiska »

Mulla C-max 08 20tDci oli urea tankin nesteen korkeuden ilmoittava anturi rikki joten itse tyhjensin hiukkassuodattimen ja uudelleen ohjelmointi . Eikä katsastussetä siitä mitään sanonut . Nyt on toiminut moittetomasti niiltä osin. :thumbup:
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

En kokeillu huuhdella vanhaa, tilasin uuden. Vanha on vielä tallessa. Mistäs sen tietää toimiiko EGR:ä tai kaasuläppä? voiko ne jotenkin testata?
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja caddy »

En tiedä kuinka kuugelissa on toteutettu se anturi, mutta 09mondeossa oli erikoinen toteutus. Itse anturi oli konehuoneessa jolle tieto tuli letkuja pitkin, nämä letkut kulkivat n5cm päästä turbosta. Saa arvataan oliko hieman hapraat lämmön takia, jolloin vuosivat ja paine-eroa riittävästi.
Saamaan lähtöön irrotin hiukkasloukun ja pesin sen liottimella ja painepesurilla. Sen jälkeen ei ollut ongelmaa enää, antoi samat koodit lukijalla.
lamppis
Viestit: 28
Liittynyt: 22 Kesä 2017 13:10

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja lamppis »

Anturi on suodattimen vieressä, letkut n.15cm pitkät.
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Onko kukaan tehnyt PCM resettiä forscanilla hiukkassuodattimen pesun/vaihdon jälkeen? Nollaa opitut arvot. Ei PITÄISI nollata ajoneston/avaimen tietoja. Vääränkielisellä foorumilla joku xpertti tälläistä suositteli jos poltot liian tiheään paine-eroanturin vaihdosta huolimatta -en ole kokeillut.

Toisaalta luulisi hiukkassuodatinta varten tehdyn nollauksen riittävän. 3/2010 jälkeisen mallipäivityksen jälkeen asennetun höyrystimen hehkutulppa saattaa olla rikki tai putki osittain tukossa. Venttiilille syöttävän pumpun toiminnan pystyy toteamaan naputtavasta äänestä kun puhallin ym. pois päältä ( poltto päällä ). Höyrystinventtiili erittäin hankalassa paikassa joustomutkan yläpuolella.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
Jon3s
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Loka 2017 16:47

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Jon3s »

Omassa Kugassa tuli eilen DPF:n kanssa seuraavaa ongelmaa.

Mittariin tulee engine malfunction varoitus ja tehot häviää, kun kierrokset laskee 1900 rpm alle. Vika pysyy poissa ja auto toimii tavallisesti kun kierrokset vaan pysyvät tuon yläpuolella. Kesällä autoon on vaihdettu paine ero tunnistin, mutta olisikohan siinä kuitenkin vikaa jälleen kun auto antaa p2454 Diesen Particulate filter differential pressure sensor circuit low - vikakoodin. Forscan antaa paine ero tunnistimelta lukemia silloin kun kierrokset on tuon 1900 yläpuolella mutta muuten pysyy nollassa.

Onko muilla ollut vastaavaa? :?
aak3li
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Kesä 2016 17:57

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja aak3li »

Osaisiko joku kertoa nuista forscanilla katotuista arvoista?
Löytyy erikseen nuo dpf load ja dpf soot että mitä eroa niissä on?
Load arvo pysyy tiukasti 90% ja soot arvon sain laskettua 110% alle 30%. Ongelmana siis että autossa lähen koko ajan poltto päällä.
Pakokaasujen lämpötilat siellä 600 asteen hujakoilla.
Samalla kun nuo arvot tuommoiset niin paine-ero 20kpan paremmalla puolella?
Eli onko näin että suodatin täynnä/tukossa?
Autona siis s-max vuosimallia 2015 2.0tdci ajettu 286000.
aak3li
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Kesä 2016 17:57

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja aak3li »

aak3li kirjoitti:Osaisiko joku kertoa nuista forscanilla katotuista arvoista?
Löytyy erikseen nuo dpf load ja dpf soot että mitä eroa niissä on?
Load arvo pysyy tiukasti 90% ja soot arvon sain laskettua 110% alle 30%. Ongelmana siis että autossa lähen koko ajan poltto päällä.
Pakokaasujen lämpötilat siellä 600 asteen hujakoilla.
Samalla kun nuo arvot tuommoiset niin paine-ero 20kpan paremmalla puolella?
Eli onko näin että suodatin täynnä/tukossa?
Autona siis s-max vuosimallia 2015 2.0tdci ajettu 286000.
Onkohan kenelläkään tietoa ylläolevassa?
Pakkopolton jälkeen paine-ero tippui normaaliin mutta taas polttaa jatkuvasti. Voiko olla apua jos pakkopolton jälkeen nollaisi nuo dpfn opitut arvot?
Myös se ihmetyttää että jos pönttö olisi tukossa niin miksei mitään vikakoodia tule eikä kertaakaan ole mennyt limb modeen auto? :shock:
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jatkuvan polton syynä voisi olla se, että load (tuhkamäärä?)+soot (noki) on koko ajan yli 100 %, koska load on niin suuri. Siksi ECU kokee, että nokea pitää polttaa jatkuvalla liekillä.

Suosittelisin nollaamaan dpf:n opitut arvot sekä huuhtelemaan tuhkat pois pöntöstä.
Jsgoos
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Maalis 2018 21:35

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja Jsgoos »

Millä koodilla löytyy tuo paine-eroarvo?
Ja miten manuaalisesti käyntii regenerointi?

MInulla on käytössä ELM + Forscan, tämä vaikuttaa sopivalta laitteelta vai onko jollakin suositella parempaa?

Ford Kuga 2008, vikakoodit päällä P2463, P242F, P244B, P2453
individual
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Syys 2014 22:19

Re: Kuga ja DPF ongelma

Viesti Kirjoittaja individual »

Nollaa DPF:än paine-ero anturi ja tee static regenrointi. Löytyy tuolla nimellä Forscan-ohjelmasta.
Static static regenerointi vaatii moottorin lämmöiksi min. 65 ºC...
Vastaa Viestiin