Matalapuristeinen Ohc

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ekkeriMK2
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Tammi 2006 11:14

Matalapuristeinen Ohc

Viesti Kirjoittaja ekkeriMK2 »

Miten tehdas on tuon matalapuristeisuuden toteuttanut noihin 2.0 ohc koneisiin joita käytetty P100:sessa ja joissain transiteissa? Kukaan perehtynyt aiheeseen?
Escort Mk2 1600 GIL -78-
Escort Mk5 XR3i "kovakatto" -92-
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Matalapuristeinen Ohc

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Muistin mukaan se olisi tehty matalammalla männän puristuskorkeudella (eli siis mäntä ulkoapäin samanlainen, mutta männän laki jää alemmaksi ykk:ssa). Kansi lienee sama(?), joskin eri nokka on ainakin.
Takeita en ota, saatan olla väärässäkin. Verraten harvinaisia moottoreita.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Matalapuristeinen Ohc

Viesti Kirjoittaja emax »

Ainakin niissä on joissakin lohko eri numerolla kuin perus 205, muistelisin että 207, tai 209. En tiedä olisko niissäkin sitte korkeus eroa, mutta jostain syystä ovat sitä numeroa niihin muuttaneet.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Matalapuristeinen Ohc

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Muistelen itsekkin että nuo lohkot numero 207, 209 ja saattoi olla jokin muukin olisivat tosiaankin olleet erikorkuisia. Mututuntumalta heittäisin että niissä voisi kenties ehkä olla samat männät ja kansi kuin "perus"oharissa :?: , mutta korkeamman lohkon vuoksi suurempi puristustilavuus ja täten matalampi puristussuhde.

Mutta muistelen että myös 205:sta on saanut pienemmällä puristussuhteella, johon aikaisempi viestini viittaa.

Käsittääkseni matalapuristeisia koneita on 205:ia ja sitten nuita eri numeroilla olevia. Käytännössä siis riippuen että onko puristussuhteen muutos tehty lohkolla vai männillä. Sitä en tiedä kumpi (männän muokkaus vs. eri lohko) oli ensin kumpaa, missä on mitäkin ja miksi muutettu toteutusta. Voi olla, että eri markkinoille on eri aikakausina viety eri tavoin madalletun puristussuhteen moottoreita.

Tämä nyt on osittain hihasta vedettyä mutua ja huhupuhetta, kun ei ole tullut perehdyttyä ja vähäinenkin muisto unehtunut. Oharit kun on jääneet menneisyyteen omissa harrastuksissa.

Käsittääkseni kuitenkaan kansien palotiloja ei ole suurennettu, että muutokset ovat pysyneet alakerran puolella, jos "laiskempaa" nokkaa ei huomioida.
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Matalapuristeinen Ohc

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Kaikki 2 litraset oharin lohkot, kuten myös yb:n 205 ja 200, on saman korkuisia. Puristukset on tiputettu muuttamalla männän tappikorkeutta, nokka on 1.6:n noissa lc moottoreissa.
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: Matalapuristeinen Ohc

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

205 ja 200 on toki saman korkuisia keskenään. Nuo eri numerot kuten emax mainitsi, muistelen olevan korkeampia. Mutta jos varma olet niin lienee sitten muistelen väärin.

Nokan ajoitus on aikaisempi kuin 1.6:n, varsinainen aukioloaika on sama 1.6:n kanssa, mutta lyhyempi kuin 2 litrasen normimallin. Voi olla että käyttivät sitten tosiaan 1.6:n nokkaa mutta aikaistettuna.
Vastaa Viestiin