2,0 tdci polttoainepumpun aiheuttamat ongelmat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jo_Hu
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Heinä 2017 21:12

2,0 tdci polttoainepumpun aiheuttamat ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jo_Hu »

Hei!

Olen uusi foorumilainen ja tämä on ensimmäinen viestini täällä Ford-Clubissa. Omistan Jaguar X-Type Estaten vuosimallia 2007 ja koneena 2 litran turbodiesel, joka on (täysin?) sama kuin mm. mk3 Mondeoissa käytetty 2,0 tdci?

Olen kuullut, että kyseisen moottorin tyyppivika on, että 300 tkm paikkeilla polttoainepumppu eli korkeapainepumppu särkyy ja hajotessaan vie metallihilettä kaikkialle polttoainejärjestelmään aiheuttaen oireita, kuten käyntihäiriöitä, käynnistymis ongelmia, nykimistä ym. Usein käsittääkseni metallihile menee myös suuttimiin ja särkee nekin? Kaverilla joka tästä puhui, oli ~400 tkm ajettu Mondeo johon tuli juuri näitä ongelmia, se oli pajalla pitkään, testattiin ja vaihdettiin suuttimet, käytettiin kahdesti merkkiliikkeessäkin. Lopulta tuomio oli, että polttoaine järjestelmän täysi puhdistus ja uusi polttoainepumppu yms. Lasku olisi ollut 4000€ eikä varmuutta toimivuudesta senkään jälkeen. Parin tonnin autoon ei tuollaista luonnollisesti alkanut enää tehdä.

Kysyisin siis tässä viisaammiltani,
1) Kuinka yleistä tämä on? Koskeeko tämä siis tyyliin vain pientä osaa 2,0 tdci koneista vai suurinta osaa?
2) Onko vika niin yleinen, että kannattaa ennalta ehkäistä vaihtamalla polttoainepumppu jo esim. 250 tkm kohdilla? Vai millä kilometreillä kannattaisi alkaa vaihdella etukäteen välttääkseen tuon tuhansien eurojen laskun? Kaverin mukaan 300tkm maissa, mutta onko muita mielipiteitä asiasta?

Kiitokset vastaajille. :)
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: 2,0 tdci polttoainepumpun aiheuttamat ongelmat

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Käsittääkseni on juu varsin identtinen kuin mk3 Mondeon vastaavan tehoinen versio. Muutenkin X-Type lainaa paljon osia Mondeosta.
Sen kummempia tietämättä, onko juuri Mondeossa erityisen vika-altis pumppu, sen sanon että pumput yleisesti hajoaa herkästi, jos sitä käytetään toistuvasti tyhjänä ja etenkin jos vahingossa tankataan bensaa. Pumpun voitelu kun on toteutettu sillä polttoaineella, ja muilla polttoaineilla ei ole kummoisia voiteluvaikutuksia diisseliin verrattuna. Jos voitelu on puutteellinen niin pumppu kuluu varsin nopeaa, aivan kuten muutkin mekaaniset osat. Yleensä tuo väljistyminen kiihtyy radikaalisti kun sitä kerran "väärin" käytetään,
Jos se leipoo kiinni, niin silloin irtoaa varmasti metallihilettä. Ymmärrettävästi tämä menee suuttimiinkin tukkien ne. Vaikka se metallihile voi ne rikkoakkin, ennemminkin ne täytyy vaihtaa siksi kun ei niitä saa luotettavasti putsattua metallihileestä ja ne ovat tukossa. Aluksi tämä voi ilmaantua kuten mainitsit, eli moottorin häiriöinä, kun metallihile tukkii suutinta eikä moottori saa polttoainetta. Suuttimissa on varsin pienet kanavat, jonka vuoksi isompi metallihile ei niistä läpi pääse jääden sinne sisään, erityisen pienet menevät sitten moottoriin.

Hintaahan tuossa tulee, kun ei sitä metallihilettä saa pois suuttimista, jonka vuoksi joutuu ostamaan uudet suuttimet. Uusi pumppu ja huolellinen putsaus päälle, niin kyllä siinä verot maksavalla liikkeellä teetettynä hintaa tulee. Saattaa se pumppu itsessäänkin jo maksaa toista tonnia varaosana, eikä ne suuttimetkaan halpoja ole.

300 tkm kohdalla hajoava pumppu menee jo verraten aikaisin. Uskon että tähän vaikuttaa varsin paljon auton käyttöhistoria.
Oman kokemuksen mukaan kyllä niiden se ainakin 400-500 tonnia kuuluisi mennä alkuperäisellä pumpulla, jos ei ole kaltoin kohdeltu.
Jos rahaa on ja tykkää harrastaa, niin voihan sen etukäteenkin vaihtaa - itse en vaivautuisi, ennenkuin ongelmia alkaa ilmenemään. Lähinnä ajossa ei kasvaneita välyksiä huomaa, eniten se vaikuttaa lämpimällä polttoaineella starttaukseen. Oikein muustapa sitä ei huomaa niinkauan kuin pumpussa on ylimitoitusta kompensoimaan kasvanutta vuotoa.

En ole itse kuullut, että millään tapaa yleistä olisi. Pumput ja suuttimet on alihankitavaraa, joten todennäköisesti koskisi myös muita automerkkejä, malleja ja moottoreita, jos niissä jokin tyyppivika olisi.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: 2,0 tdci polttoainepumpun aiheuttamat ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Jo_Hu kirjoitti:Hei!

Kysyisin siis tässä viisaammiltani,
1) Kuinka yleistä tämä on? Koskeeko tämä siis tyyliin vain pientä osaa 2,0 tdci koneista vai suurinta osaa?
2) Onko vika niin yleinen, että kannattaa ennalta ehkäistä vaihtamalla polttoainepumppu jo esim. 250 tkm kohdilla? Vai millä kilometreillä kannattaisi alkaa vaihdella etukäteen välttääkseen tuon tuhansien eurojen laskun? Kaverin mukaan 300tkm maissa, mutta onko muita mielipiteitä asiasta?

Kiitokset vastaajille. :)
Hyvin yleistä. Tuo 300tkm on jo erittäin hyvä suoritus. Omaan autooni merkkiliike on vaihtanut suuttimet jo 120tkm lukemassa.

Tosin tuo tyyppivika koski ensisijaisesti mallisarjan ensimmäisiä malleja (2001-2003) muistaakseni ja sen jälkeen pumpun materiaaleja on parannettu.

Fordin ohje on vaihtaa kp-pumppu, suuttimet, suutinputket, railipaineputki, polttoainelinjat, polttoainetankki ja tietysti suodatin.
Jo_Hu
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Heinä 2017 21:12

Re: 2,0 tdci polttoainepumpun aiheuttamat ongelmat

Viesti Kirjoittaja Jo_Hu »

Mk2Cortina kirjoitti: Hyvin yleistä. Tuo 300tkm on jo erittäin hyvä suoritus. Omaan autooni merkkiliike on vaihtanut suuttimet jo 120tkm lukemassa.

Tosin tuo tyyppivika koski ensisijaisesti mallisarjan ensimmäisiä malleja (2001-2003) muistaakseni ja sen jälkeen pumpun materiaaleja on parannettu.

Fordin ohje on vaihtaa kp-pumppu, suuttimet, suutinputket, railipaineputki, polttoainelinjat, polttoainetankki ja tietysti suodatin.
Kiitokset näistä! Mikäli tuo koski/koskee ensisijaisesti 2001-2003 vuosien malleja niin 2007 vuosimallin kulkineessani pitäisi jo olla parempi pumppu? Toki tuo kaverin auto johon se iski oli vm. 2006, mutta ajettu oli jo lähemmäs 400tkm. Omalla autollani nyt ajettu n. 202 tkm ja tarkoitus ja aikomus pitää vielä vuosia, oletko sitä mieltä ettei kp-pumppua kannata etukäteen vaihdella?
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: 2,0 tdci polttoainepumpun aiheuttamat ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Jo_Hu kirjoitti: Kiitokset näistä! Mikäli tuo koski/koskee ensisijaisesti 2001-2003 vuosien malleja niin 2007 vuosimallin kulkineessani pitäisi jo olla parempi pumppu? Toki tuo kaverin auto johon se iski oli vm. 2006, mutta ajettu oli jo lähemmäs 400tkm. Omalla autollani nyt ajettu n. 202 tkm ja tarkoitus ja aikomus pitää vielä vuosia, oletko sitä mieltä ettei kp-pumppua kannata etukäteen vaihdella?
Osia kannattaa polttoainejärjestelmään vaihtaa ainoastaan silloin kun selkeä vika on olemassa. Itse vaihdoin turhaan kp-pumpun ja suuttimet kun vika oli aivan muualla.
Vastaa Viestiin