EGR

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
MTBEDS
Viestit: 98
Liittynyt: 30 Syys 2016 23:53
Paikkakunta: Joensuu

EGR

Viesti Kirjoittaja MTBEDS »

Moikka! Olen nyt parikertaa nollannut vikakoodin P0400, pakokaasun takaisin virtaus.
Ensimmäinen nollaus ok, ja 600km ajoa, sitten syttyi taas, ja nollasin pois.
Ongelma viittanee EGR venttiiliin? joten minkä valmistajan EGR venttiili pitäisi hankkia? Kyseessä 2004 vm mondeo, 1.8. sedan. 81Kw
:ford: :thumbup:
tursas
Viestit: 4010
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja tursas »

Moi, mulla oli sama homma, vein auton viime syksynä paikalliseen ammikseen, siellä ne jotenkin putsas sen venttiilin. Paikallinen korjaaja sanoi, että pelkkä venttiilin vaihto ei riitä, kun uusi venttiili pitää sitten erikseen ohjelmoida toimimaan merkkiliikkeen aparaateilla, nyt tää on ollu toistaiseksi vilkuttamatta sitä valoa... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja juhe »

Mitä syitä yleensä on EGR vikoihin?

Omassa 1.8 bensa -06 Focuksessa niitä EGR ilmoituksia on ilmeisesti tullut karstan takia. Kaksi kertaa tehnyt sen puolen vuoden aikana. Nyt pitäisi karstan muodostuminen olla poissa tai ainakin huomattavasti vähäisempää. Josko olisi korjattu varsinainen syy ja saa EGR olla toimimassa normaalisti ja ei ole tarvetta lähteä tulppaamaan tai ohjelmoimaan uudestaan.

Periaatteessa kone kai lämpiää nopeammin EGR:n kanssa (ja voi pakokaasut olla puhtaampia). Siitä huolimatta, että tuo kone on huomattavasti hitaampi lämpiämään kuin 1.6 koneella oleva saman ikäluokan Focus. Se nopeampi lämpiäminen kai voisi vähentää karstan muodostusta...
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

Pakokaasujen sisältämä palamaton hiili kerääntyy karstaksi putkiin ja venttiileihin. Putkisto yleensä puhdistuu korkeassa lämmössä kun kunnolla moottoria kuormitetaan, mutta näissä tilanteissa EGR on suljettu, joten se jää puhdistumatta palamisen kautta. Tämän takia karsta kerääntyy EGR:ään, ja kun karstaa on liikaa, ei se enää toimi oikein.
Pakokaasut on puhtaampia, kun EGR vähentää NOx:n muodostumista silloin kun EGR on aktivoituna. Sen venttiilin voi puhdistaa mekaanisesti tai jollain liuottimella tms..
Se karstoittuu ja karstoittaa imupuolta niin kauan kuin se on käytössä ja polttoaineessa on hiiltä.
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja juhe »

Bensa-koneessa EGR:ää ilmeisesti ei kannata poistaa muuten kuin uudella softalla?
Ainakin tässä on maininta osakaasulla hiukan laihalla käymisestä http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili jos sen vain tulppaa -- syystäkin tulee siis virheilmoitus (ja osakaasulla tulee ajettu pääosin). Toistaiseksi EGR:n eliminointi ei ole suunnitelmissa (tai softan päivitys), kun sen olemassa olo ei laske tehoja. Joidenkin kuvausten perusteella EGR parantaa pikkusen hyötysuhdetta osakaasulla (esim. 2500 rpm) ja sillähän sitä pääosin tulee ajettua. Tuosta varmaan löytyisi dataa, kun osaisi oikeasta paikasta hakea.

Tiedä sitten voisiko autoa ostaessa hitaasti toimivasta EGR:stä arvioida koneen kuntoa -- karsta koneessa saattaa kertoa kulumisesta (/kylmänä ajosta).
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Foorrtti
Viestit: 449
Liittynyt: 23 Syys 2007 19:33

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Foorrtti »

juhe kirjoitti:Bensa-koneessa EGR:ää ilmeisesti ei kannata poistaa muuten kuin uudella softalla?
Ainakin tässä on maininta osakaasulla hiukan laihalla käymisestä http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili jos sen vain tulppaa -- syystäkin tulee siis virheilmoitus (ja osakaasulla tulee ajettu pääosin). Toistaiseksi EGR:n eliminointi ei ole suunnitelmissa (tai softan päivitys), kun sen olemassa olo ei laske tehoja. Joidenkin kuvausten perusteella EGR parantaa pikkusen hyötysuhdetta osakaasulla (esim. 2500 rpm) ja sillähän sitä pääosin tulee ajettua. Tuosta varmaan löytyisi dataa, kun osaisi oikeasta paikasta hakea.

Tiedä sitten voisiko autoa ostaessa hitaasti toimivasta EGR:stä arvioida koneen kuntoa -- karsta koneessa saattaa kertoa kulumisesta (/kylmänä ajosta).
Virheilmoitus tulee, kun se haluaa EGR:n olevan toiminnassa, ja jos se ei ole -> vikailmoitus. Varsinaisesti se ei vaikuta seokseen, kun pakokaasut ovat kohtuu inerttiä tavaraa. Kaasuläppä sitä ilman kulkua rajoittaa, eikä EGR:n kierrättämä kaasu korvaannu automaattisesti ilmalla. Ilmaa menee enemmän kun kaasuläppä aukeaa enemmän. Ja jos se jollain tapaa vaikuttaisi seoksiin, on siellä sen vuoksi lambda-anturi, joka sitten rikastaa seosta jotta saavutetaan haluttu seossuhde. Periaatteessa on mahdollista että lievästi seokset laihenevat, kun alipaine imusarjassa kasvaa ja täten paine-eron ollessa suurempi virtausnopeus kaasuläpän ohi kasvaisi. Tätä kuitenkin mittaa ilmamassamittari. Ja jos se missaa tämän, niin lambda korjaa. Ja jos ei sekään toimisi, niin todennäköisesti ominaiskulutus laskisi, paras kulutus kun saavutetaan hiukka laihalla seoksella. Tällöin vain katalysaattori ei toimi.

Diisselissä egr:n kierrättämän kaasutilavuuden verran menee lisää ilmaa moottoriin laihentaen seosta, sillä sisääntulevaa ilmaa ei ole diisselissä rajoitettu. Tästä ei vain ole mitään haittaa, kun se on muutenkin ilmaylimäärämoottori.

Se kannattaa poistaa softalla autoissa joissa sille on diagnostiikka, jottei tule vikakoodia. 90-luvun autoissa riittää poikkeuksetta kun vain lyö peltilätkän venttiilin laippaan, sen ikäiset autot kun on varsin "tyhmiä".

Se parantaa hyötysuhdetta vähentämällä pumppaushäviöitä, kun männän ei tarvitse vetää niin lujaa alipainetta samalla rasitustasolla (bensakoneessa siis). Toisaalta, inertin kaasun pumppaaminen, josta ei työtä saada, vähentää hyötysuhdetta. Nettovaikutus lienee kuitenkin lievästi jää plussalle.
TeeHooTee
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Maalis 2016 15:16

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja TeeHooTee »

Mites tuo egr venttiilin vaihto 1.8 durateckiin, hommana ei kai kummoinen mutta tarviaako mitään ohjelmointia vai onko vaan johto kiinni ja menoksi? Entäs itse venttiili, ebaystä sais Kiinasta 30 eurolla ja Saksasta 50 eurolla, onkohan noi ihan toimivia? Ajattelin että jos noin halvalla saisi uuden niin ei kehtais käydä puhdistamaan jos nuo ois ihan kunnollisia. Itsellänikin siis alkanut silloin tälloin sytyttämään häiriövaloa egr:ä.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

EGR toiminee parhaiten silloin, kun liikettä on mahdollisimman paljon. Mitkä asiat liikkumiseen vaikuttavat? Kone kylmä, matalat kierrokset, kone kylmä korkeat kierrokset? Kone kuuma jne.? Milloin avautuu/sulkeutuu? Mitä vaikuttaa pätkäajo kylmänä/kuumana? Rauhallinen/kiihkeä ajo?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja juhe »

Kylmällä koneella EGR on kiinni. Täyskaasulla myös kiinni.

Auki se on ainakin osakaasulla ajaessa esim. 2500 rpm ja 70% (tai alle) kaasulla. Siitä kun polkasee täyskaasulle, niin menee kiinni. Ihan normaalissa vaihtelevassa kaupunkiajossa se on käytössä. Kesällä aikaisemmin kun kone lämpiää nopeammin.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja juhe »

EGR näyttää normaaliajossa aukeavan eniten 3000 rpm ylimentäessä. Yhdessä ForScan lokissa maksimi aukeaminen oli 3200 kierrosta ja vauhtia vähän päälle 100, vaihde vitosella eli sellaista tasaista kevyttä ajoa. Moottorijarrutuksissa ja kiihdytyksissä menee herkästi kiinnipäin. Sytytysennakko siinä oli lähes 50 astetta, jos täyskaasulla menee 20 asteen tuntumaan. Paljonko tuo vaikuttaa palolämpötilaan muuta kuin se suurempi polttoainemäärä jäähdyttää palamista. Samaisella vaihteella 120 km/h vauhdissa kuormitus nousee ja EGR vähemmän aukin. Voi joskus verrata miten on. Toisessa lokissa hienoisessa moottorijarrutuksessa 3800 rpm oli EGR eniten auki. Yli 120 vauhdissa ei mennä enää pintakaasulla ilmanvastuksen takia, jos ollaan tasaisella maalla.

EGR:n statuksesta saa jotain tietoa Forscanilla (OBD liittimen kautta) ja parametri EGRMDSD. Voi olla muitakin. Saa korjata/lisätä mitä muuta kannattaa katsoa.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Foorrtti kirjoitti: Se parantaa hyötysuhdetta vähentämällä pumppaushäviöitä, kun männän ei tarvitse vetää niin lujaa alipainetta samalla rasitustasolla (bensakoneessa siis). Toisaalta, inertin kaasun pumppaaminen, josta ei työtä saada, vähentää hyötysuhdetta. Nettovaikutus lienee kuitenkin lievästi jää plussalle.
Kyllä EGR kaasuista työtä saadaan.
Ei vähennä hyötysuhdetta ainakaan lambda ohjatussa bensa moottorissa.
Vastaa Viestiin