Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
MondeoSTW
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2016 10:28

Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MondeoSTW »

Ongelmana on, että kun nostaa kierrokset yli 3000 ja nostaa jalan nopeasti pois kaasulta, jää kierrokset yli 2000. Kuuluu omituista korinaa ja parin sekunnin kuluttua kierrokset laskee niin, että auto sammuu.
Kummastakin kannesta lähtee huohotinletkut imusarjaan menevään paksuun kumikanavaan(ilmansuodattimesta tuleva kanava) ja näistä kummastakin letkusta on kanteen tulevat kumit rikki. Voiko se aiheuttaa kyseisen ongelman?

Vaihdoin huohotinletkut, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Korjaamolla esittivät, että kyseessä olisi alipainevuoto. Ruiskuttelin butaania letkuihin ja ympäri imusarjaa, eikä vaikuttanut käyntiin, joten epätodennäköistä, että olisi vuoto.

Imusarjan edessä on boxi josta lähtee vaijerilla ohjaus kahteen akseliin moottorin takaosassa. Oli sen näköinen, että ei ole hetkeen toiminut. Avasin boxin kannen ja huomasi, että piirilevy oli mahdollisesti vaurioitunut. Mikä mahtaa olla tämän boxin tarkoitus?
https://gyazo.com/b288a4834abd084d7b1c7c3a0272829c Linkki aiheeseen liittyvään kuvaan.
mondeomk3
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Kesä 2017 19:27

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mondeomk3 »

Löysitkö ongelmaan ratkaisua? Itselläni sama ongelma ja lisäksi tehoista sata heppaa poissa.
mondeomk3
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Kesä 2017 19:27

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mondeomk3 »

Ja se boksi siinä edessä on IMRC boksi eli imusarjan toisioläppien ohjausyksikkö. Ne pitäisi aueta noin 3000rpm
MondeoSTW
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2016 10:28

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MondeoSTW »

Jep. Boksin tarkoitus on selvillä, mutta mikä anturi ohjaa sitä.
Sain vihjeen, että imusarjaan tulevan ilmaputken päässä oleva tyhjäkäynnin säädin voisi vaikuttaa asiaan.
Tehot tosiaan hukassa ja bensaa palaa.
Jatkan selvitystä, mutta jos jollakulla muulla olis kokemusta asiasta niin kiitollisena otettais vastaan.
mondis
Viestit: 117
Liittynyt: 27 Kesä 2005 11:02

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mondis »

Pikkuveljen st200 ssa oli aikoinaan sama vika, ei sitä mikään anturi ohjaa vaan vaijeri, siitä oli vaijeri poikki ja ei aukaissu toisioläppiä ollenkaan. Kyhättiin jostain polkupyörän vaihdevaijerista pätkä ja yhdistettiin vaijerit ja sit palas tehotkin.
Rahalla saa ja Fordilla pääsee!!!
caddy
Viestit: 120
Liittynyt: 22 Kesä 2006 12:21
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja caddy »

Voit poistaa toisioläpät kokonaan. Laatikko irti, vaijerit pois, imusarjan ylempi ja alempi osa irti. Alemmassa osassa on 6 imukanavaa, joissa joka toisessa on nuo irmssin läpät. Itse otin koko akselin kanssa läpät pois ja täytin kemiallisella metallilla jääneet reijät, voi myös irroittaa pelkät läpät akselista.
Hieman kierrosherkkähän siitä tulee, mutta vastaa kaasuun tämän jälkeen melkoisen nopeasti. Siitä ei ole tietoa mitä vakio moottorinohjaus sanoo tästä toimesta, voi olla että joutuu fordilla käymään kuittaamassa osat pois.
MondeoSTW
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2016 10:28

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MondeoSTW »

Olen melko varmasti selvittänyt ongelman. Irrotin tyhjäkäyntiventtilin ja pesin. Vika hellitti huomattavasti, mutta ei poistunut kokonaan.
Kysyin kyseistä venttiiliä RS-huollosta Tampereelta ja ilmoittivat hinnaksi 150 e, tilasin Saksasta 51 e postikuluineen. Pitäisi tulla torstaina.
Katsotaan loppuviikosta tuliko kuntoon.
sukramair
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Kesä 2016 14:16

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja sukramair »

Kerran kokeilin raakaasti lukita läpät auki metallitangolla niin että "irman" vaijeri riuhtoo vaan tyhjää.. Siitä ainakin seurasi moottorinvikavalo! En tiedä miten se sitten sen huomioi.. Huomaako kun ei ole jousen tuomaa vastusta vaijerilla vai eikö palauta sitten ja siitä seurauksena vikavalo?

Koneen äänet on kyllä mielenkiintoisia.. Itellä aina 200m ajon jälkeen kuuluu sellainen "hirven hörähdys" tai miten ihmeessä sitä ny kuvailis.. "HÖRRP" ja se on niinku tuntuvinaan polkimissakin.. En sitten ole sillä enpää päätäni vaivannut.. Joku menee päälle? Tai jotain.. Tämä vain kylmänä.

Ja oikeestaan samaa kuuluu kun polkee paikallaan 6000 asti.. Niinku joku liian pieni kumiletku höris ilmaa ja resonois.. Tai iso pallo imurinletkussa.

Jostakin lukenut noista korinoista ennenkin ja muistaakseni imusarjan letkuihin liittyi. Ne kuitenkin ehjät. Sen ainakin huomannut että jos irroittaa ison kumiletkun joka on sen tyhjäkäyntiventtiilin lähellä niin kone sammuu..

-edit- asiaa uudelleen katsottuani niin niinhän se oli että juuri tuon ison letkun kun vaihtaa reilusti pidempään versioon niin "moosing" pitäs loppua.. Tai sitten vika voi olla myös tyhjäkäyntiventtiilissä.. Kumma kun fordin insinöörit eivät ole tuota ääntä kuulleet kun ovat konetta kasanneet.
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
MondeoSTW
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2016 10:28

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MondeoSTW »

Nyt on testattu uusi tyhjäkäyntiventtili ja todettu ettei auttanut. Itse asiassa vika vain paheni. Laitoin vanhan takaisin ja jatkoin ajoa.
Nyt kun ilmat viileni vika on lähes kadonnut. Kun lähtee kylmällä moottorilla liikkeelle ei oireita, mutta kun laittaa lohkolämmittimeen niin korina alkaa. Ilmeisesti jossain on joku termostaatti joka säätää läppiä ja aiheuttaa tämän ongelman.
Mahtaisko joku viisas tietää olenko ihan hakoteillä vai löytyiskö neuvoja mitä vois ruveta seuraavaksi tutkimaan?
MondeoSTW
Viestit: 15
Liittynyt: 02 Maalis 2016 10:28

Re: Mondeo -01 2,5 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja MondeoSTW »

Käyntiongelma on historiaa ja ratkaisu oli hyvin yksinkertainen. Jostain keskustelunpätkästä jäi mieleeni sana imuilmaresenaattori ja tutkin hiukan asiaa. Lopputulos oli, että käyntiongelma korjaantui seuraavasti: imuputken ja tyhjäkäyntiventtiilin väliin n. 1 m letkua (tavallista ristikudosvesiletkua).
Ohessa kuva ratkaisusta ja linkki sivulle, jossa asiasta yleisesti.


Linkki:
http://parkatti.mbnet.fi/resonanssiahtaminen.php

Kuva:
https://gyazo.com/fd9d67a7b9638bcd03bc3d4f96487acf
Vastaa Viestiin