Käyntiinlähtöongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jklockars
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2017 20:55

Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Jklockars »

Osaisikohan joku täällä antaa hyviä vinkkejä ennen korjaamolle vientiä? Eli kyseessä ford focus vm02 1,4 zetec se.

Auto toiminut ja käynnistynyt aina hyvin. Sitten menin vaihtamaan jakopään hihnan. Vaihdon jälkeen auto kävi huonosti, tyhjäkäynti seilasi, kävi kolmella ja lähti huonosti käyntiin. Lopulta teki lopullisen tenän eli ei käynnistynyt enää ollenkaan.

No uudestaan kone auki siellä oli jako yhden hampaan pielessä ja kolme tulppaa pimeänä. Laitoin jaon kohdalleen, vaihdoin puolan, tulpanjohdot ja tulpat.

Nyt kone käy hienosti ja tasaisesti, mutta käyntiin se ei meinaa lähteä millään. Joutuu sahaamaan vähintään n. 10sek. Ennenku ensin lupaa ja lopulta lähtee käymään ilman startin pyöritystä. Heti kun lähtee käyntiin se käy kuin kello. Olisko kellään ideaa miksi ei halua lähteä käyntiin?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Tekno »

Ootko ajanu sillä, jotta ecu sopeuttaa ittensä muutoksiin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Jklockars
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2017 20:55

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Jklockars »

No niin ongelmat jatkuu.

Eli silloinen käyntiinlähtöongelma selvisi sillä, kun nokka-akselin asentotunnistimen liitin oli irronnut. Laitoin liittimen kiinni ja otin yöksi akunkengän pois niin alkas auto lähtemään hienosti käyntiin.

Nyt on sitten uusi ongelma. Eli auto tosiaan toimi noin neljä kilometriä. Sitten alkasi pätkimään, sammui risteykseen ja kauan sahaamalla sai uudelleen käyntiin ja vaivoin pysyi käynnissä, mutta sain kovaa kaasuttamalla ajettua auton parkkiin. Sen jälkeen ei enää millään käyntiin. Välillä vähän lupas, mutta käynnistynyt ei.

Eilen sitten muutaman viikon tauon jälkeen aloin autoa tutkimaan. Kipinän tarkastin. Oli todella huono. Vaihdoin takaisin vanhan puolan ja uudet tulpat. Sillä auto lähti käyntiin ja kävi tosi hienoa tasaista käyntiä, ottaa hyvin kierroksia jne. Menin sitten auton sammuttamaan ja yritin uudelleen käynnistää niin ei meinannut taas millään lähteä. Kolme kertaa sain vaivoin auton startattua ja aina kun lähti käyntiin kävi hienosti.

Olisiko kellään ideaa mistä mahtaa johtua. Itsellä on sellainen halpiais vikatesteri. Se ei anna mitään vikakoodia.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ensimmäisenä tulee mieleen kysymys:
Onko jakopään ajoitus nyt varmasti oikein? Miten tarkastit sen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jklockars
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2017 20:55

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Jklockars »

Nokkien päässä oli se latta-ajoitustyökalu. Kampi oli käännettynä sitä lukituspulttia vastaan. Voihan tuo ajoitus tosiaan olla vieläkin pielessä, mutta sitä ihmettelen kun auto kuitenkin sen jaon korjauksen jälkeen toimi hienosti sen neljä kilometriä. Lähti hyvin käyntiin ja kävi todella tasaisesti. Sitten yhtäkkiä hyytyi. Nyt tilanne on sellanen, Kun oikeen raivokkaasti pumppaa kaasua samalla kun starttaa niin se lähtee käyntiin, mutta käy tosi rikkaalla.
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jklockars kirjoitti:Nokkien päässä oli se latta-ajoitustyökalu. Kampi oli käännettynä sitä lukituspulttia vastaan. Voihan tuo ajoitus tosiaan olla vieläkin pielessä,
Kyllä tuo on ihan "oikein" laitettu. Mun ajatelma perustui nokan/nokkien väärään ajoitukseen, jolloin kun auto lämmettyään siirtyy closed-loop tilaan ja alkaa säätää sytkää ja seosta anturitietojen pohjalta, se menee pois "alueelta" eikä ECU osaa enää korjata tilannetta. Mutta kun se nyt ei kylmänäkään tykkää käynnistyä....
Tekno jo ehdotti ECU:n sopeutusta. Oletko kokeillut uudestaan sen 4 km ajolenkin jälkeen akun irrotusta vartiksi ja sitten jos ja kun moottori käynnistyy, jätät sen rauhassa käymään joutokäyntiä kaasuun koskematta, ja vasta sitten liikkeelle? Aika usein sopeutusajossa moottori sammuu esim. liikennevaloissa; mutta ei nyt noin totaalisesti. Mikähän siellä nyt on pielessä? Onko PCV huohotusletku imusarjan alla paikoillaan?

PS. Olihan sulla käytössa oikea kampiakselin tappi, eli se lyhyempi? Se pitempi on muistaakseni Zetec-E koneita varten.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jklockars
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2017 20:55

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Jklockars »

Kiitos vinkeistä. Pitääpä tuo huohotusletku tarkastaa. Samaten koitan tuota akun irroitusta. Nimittäin en oo sitä sopeuttanut mitenkään. Akunkengän oon laittanu paikalleen ja heti baanalle.

Tarkoitatko tolla kampiakselin tapilla sitä lukituspulttia vai kammen pään hihnapyörien kiinnityspulttia. Kiinnityspultteja tuli kaksi sarjan mukana ja muistaakseni se oli lyhyempi joka sinne tuli, kun vanhaa vertasin uusiin. Lukituspultin tein itse fordin korjausoppaassa oli sille mitta, mutta en nyt muista mikä se oli. Pitääpä huomenna mitata se.
Jklockars
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2017 20:55

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Jklockars »

Alkasin sitäkin miettimää, kun ehdin ajaa jako pielessä noin 300km. Niin voisikohan olla mahdollista, että katalysaattoriin olis päässy niin paljon bensaa, että se olisi palanut ja mennyt osittain tukkoon. Vai olenko täysin hakoteillä?
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jklockars kirjoitti:Tarkoitatko tolla kampiakselin tapilla sitä lukituspulttia
Juuri sitä. Pituudeksi sanoo kirja 38,2 mm ja työntömitta on samaa mieltä. Mitta siis lohkon pinnasta eli tapin kierreosan tyveltä päähän asti.

Vielä yksi juttu: Laitoitko tulppien välissä sijaitsevan lämpöanturin johdon kiinni, kun laitoit venttiilikoppaa takaisin? Lämpötilatiedon puuttuminenhan jättää seoksen rikkaalle, ja lämmin kone käynnistyy huonosti tai ei ollenkaan, kun tulpat kastuu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jklockars
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2017 20:55

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Jklockars »

Kävin mittaamassa pultin ja se oli juurikin tuon mittainen.

Mutta tuo lämpötila-anturi alkaa ehkä kuullostamaan tutulta. Nimittäin se meni rikki silloin kun venttiilikoppaa irroitin. Hain motonetistä uuden. ( http://m.motonet.fi/fi/tuote/373294?ajo ... malli=2002 ). Sen jälkeen lämpömittari ei ole toiminut.

Voiskohan vika olla vain tuossa?
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Jklockars kirjoitti:Voiskohan vika olla vain tuossa?
Se nyt ensin kannattaa laittaa toimimaan.
Tässä on mielestäni hyvä esimerkki remontin jälkeisestä moniongelma-tilanteesta. Käynyt ilmi, että molemmat kannessa olevat anturit pois pelistä ja jako oli pielessä. Siinä on jo niin monta monta muuttujaa, ettei eskokaan ota oireista selvää.
Täytyy vain, kuten tässä, miettiä ja tarkastaa kaikki läpi.
Mitä purin, mihin koskin, mitä asensin?
Mikä saattoi hajota, irrota, unohtua, säätö muuttua.

Kyllä se siitä kuntoon tulee. Tsemppiä!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Jklockars
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Touko 2017 20:55

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja Jklockars »

No niin päivitetääs tännekkin fordin uusimmat seikkailut.

Eli auto käy ja kukkuu taas. Vein lopulta auton fordin omaan testeriin ja sieltä tuli viat selville. Moottorin lämpötunnistin rikki. Eli ei enää motonetin osia. Näytti -40 astetta ei ihme kun kävi rikkaalla. Kaasuläpän perussäädöt väärin. Olivat siellä korjanneet. Lisäksi oli vielä imusarjan alipaine joutokäynnillä liian pieni. Vuotoja ei löytynyt. Epäillivät, että vieläkin vois olla vähän jako sivussa tai sitten joku muu mekaaninen vika.

No pääasia, että auto toimii taas. Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä.
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Käyntiinlähtöongelma

Viesti Kirjoittaja tersa »

Mikäs vika Motonetin osissa, kunhan oppii millasia osia sieltä ei kannata ostaa ja merkit. Esimerkiksi jos Toprania kiikuttavat tiskille niin ei lähde mukaan.
Tossa jonkun listausta https://bbs.io-tech.fi/threads/hyvaet-j ... kit.25095/
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Vastaa Viestiin