1.0 ecoboostin lämpiäminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ekopuusti
Viestit: 50
Liittynyt: 04 Touko 2014 19:41

1.0 ecoboostin lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Ekopuusti »

Onko se vaan niin, ettei lämpömittarin nousua puoleen väliin kannata haaveilla näillä (-20) keleillä? 15-20 minuutin ajo maantiellä ja Focuksen mittari hädin tuskin 1/4 kohdalla. Kabiiniin virtaa jokseenkin lämmintä ilmaa, mutta käykön kone koko ajan kylmänä energiatehokkuuden kustannuksella?
----------------------------------------------------------------------
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line 100 hv manual -18
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125 hv 4 ov manual -16
:ford:
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Pakko kommentoida, että olisit tyytyväinen, ettei ne lämmöt ole ihan tapissa ja miettiä että mitä hemmetiä pitäis tehdä seuraavaksi.. :roll:
Laita sinne syylarin eteen joku pahvi,,tms..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Itse ajelin eilen töihin -24C lukemissa työkaverin kanssa, matkaa tuli 40 km. Moottori lämpeni ihan mukavasti, kun pidin vaihteen nelosella läpi matkan, puhaltimen tehoa pykälällä vähentäen ettei pohina täytä koko matkustamoa -- jos alussa hillitsee puhaltimen suurimpia tehoja, niin moottori lämpiää nopeammin. Kyllä se kuutosvaihteellakin lähes normaalissa maantieajossa pysyy, mutta kaupunkiliikenteessä ei välttämättä -- eikä se välttämättä noin lyhyessä maantieajossa ehdi lämmetä kunnolla.

Oletko katsonut että jäähdyttimen edessä oleva sähkökaihdin toimii? Eli kun starttaat auton hyppää samantien pihalle, ja katso lampun kanssa etumaskista sisälle. Siellä pitäisi näkyä metallilamellien liike kiinni -> auki -> kiinni, joka tehdään käynnistyksen yhteydessä. Keula ei tarvi pahvia, jos tuo on kunnossa.

Itselläni uusittiin alkutalvesta termostaatti takuuseen juuri sen takia, ettei moottorin lämpö halunnut enää nousta, mutta itselläni lämmönpudotus oli jo paljon pahempi. Silloin puhuttiin siitä että nelosella satasta ajaen 0C lämpötilassa oltiin suunnilleen kolmanneksessa normalilämmöstä.

Termari piti vaihtaa itse asiassa KAKSI kertaa, koska ensimmäinen vaihdettu termari oli jo valmiiksi viallinen. Sanoivat Fordin liikkeen tiskillä, että niiden laadussa on ollut nykyään ongelmia.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Ekopuusti
Viestit: 50
Liittynyt: 04 Touko 2014 19:41

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja Ekopuusti »

Kiitos kommenteista.
Eilen ajelin samakoneisella Fiestalla -20 asteessa ja lämmöt nousi kivasti puoleen väliin (neljä palkkia) 15-20 min ajon jälkeen.
----------------------------------------------------------------------
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost ST-Line 100 hv manual -18
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium 125 hv 4 ov manual -16
:ford:
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Focus 1.0 125 M6 -15, 128tkm mittarissa, tuli juuri käyttöön. Lämpömittari nousee noin ensimmäiseen neljännekseen kohtalaisesti mutta siihen jää, vaikka pakkasta ei olisi kymmentäkään astetta. Sisälle riittää lämmintä ajossa, lämmityksen hillitseminen ei nosta lämpöjä ylemmäs. OBD:sta luettuna moottorin lämpötila pyöri korkeimmillaan 72C:ssa, laskien motarin poistumisrampilla jo 68C:n ja taajamassa keikkuen tuossa 70:ssä. Start&Stop järjestelmä ei aktivoidu.
Näissä on ilmeisesti kaksi termostaattia, brittifoorumeilla tiedettiin niitten aukeavan eri lämpötiloissa ja mainittiin että ensimmäinen termostaatti alkaisi avautumisen jo 70C:ssä, toinen vasta yli 90C? Onko foorumilaisilla tarkempaa tietoa?
Missähän moottorin lämpötilassa etumaskin läpät mahtavat avautua/sulkeutua.?
Joka tapauksessa auto menee tutkittavaksi, löydöksiä odotellessa...
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.0 ecoboostin lämpiäminen

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Merkkihuolto totesi edellisessä viestissä mainitusta autosta, että ei pysty päättelemään kummasta termostaatista kyse, joten molemmat menevät vaihtoon.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Vastaa Viestiin