MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JPK84
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Joulu 2016 11:24

MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja JPK84 »

Sori jo ennakkoon, tästä tulee pitkä sepustus :D

Yritin etsiskellä palstalta, mutta äkkiseltään en löytänyt, onko jollain muullakin ollut tälläistä ongelmaa MK4.5 mondeon powershiftin kannsa;

Ostin marraskuun alussa kyseisen 2011 vm ja 281000 ajetun (2.0 103 kw tdci euro V) mondeon. Jo viikon sisään havaitsin, että vaihteisto saattaa satunnaisesti vaihtaa vapaalle (tai ainakin tuntuu siltä, toinen vaihtoehto on, että pykältää reilusti pienemmän vaihteen silmään) muutamaksi sekunniksi kesken ajon. Auto on tehnyt sitä satunnaisesti tasaisella nopeudella ajettaessa ja pari kertaa kiihdyttäessä. Säännöllistä tämä ei kuitenkaan ole, saattaa mennä 500 kilometriäkin välillä ok ja välillä taas muutan kilometrin välein ongelmaa esiintyy. Varasin jo kuitenkin vian heti ilmettyä ajan huoltoon vaihteistoöljyjen vaihtoa ja vikakoodien lukua varten. Huoltoa edeltävänä päivänä vika taas toistui, mutta tällä kertaa näyttöön tuli vian esiintymisen ajaksi, eli muutamaksi sekunniksi "Transmission malfunction". Ilmoitus ja vika kuitenkin hävisivät samoin tein.

Seuraavana päivänä huollossa luettiin vikakoodit ja vikakoodina oli "P0715 Syöttöturbiinin nopeustunnistimen piirin virhetoiminto, katkonainen". Pyynnöstäni myös EGR:n toiminta oli tarkastettu, heidän mukaan se toimii ok. Huollon mukaan vika voi olla vaihteiston anturissa, mutta ilmeisesti tuon koodin takana on kaksi anturia ja he eivät tarkemmin näe kummassa vika olisi. Ilmeisesti toisen pystyisi helposti vaihtamaan laatikon ulkopuolelta, mutta toinen vaatisi laatikon purkamisen. Ohjeena oli seurata tilannetta ja jos vikaa vielä ilmenee, niin viedä auto merkkihuoltoon.

Samana päivänähän vika toistui ja seuraavana päivänä auto olikin jo merkkihuollossa. Sama vikakoodi oli muistiin tullut, mutta huollossa eivät saaneet vikaa toistettua. Arvelivat vian olevan ohjelmistossa, joten he olivat päivittäneet moottorin ja vaihteiston ohjelmistot. Hekin myös tarkistivat EGR:n ja totesivat sen olevan kunnossa. Tämän jälkeen vkl ja 600 km meni hyvin. Lukuunottamatta tätä ongelmaa vaihteisto on toiminut hyvin, mutta nyt öljynvaihdon ja ohjelmiston päivityksen jälkeen toiminta on todella sulavaa; vaihteen vaihdon huomaa vain kierroslukumittarista. Mutta juuri kun luulin, että kaikki on nyt kunnossa, niin eiköhän taas vika iskenyt; tällä kertaa kuitenkaan näyttöön ei tullut virheilmoitusta. Noh taas aika valtuutettuun huoltoon, mutta huoltoon ajaessa näyttöön tulikin "Engine malfunction" ilmoitus, mutta vaihteistossa ei silloin ollut vika päällä ja kaikki kuitenkin toimi moitteetta ja tehotkin oli ok. Huollon mukaan vaihteistoon liittyviä vikakoodeja ei ollut muistissa, mutta vikakoodina oli "P0299 Turboahtimen/ahtimen liian alhainen ahtopaine". Huollossa oli tarkastettu turbo, eikä sen toiminnassa ollut puutteita. Eivät pitäneet tätä vikakoodia vakavana, on kuulemma mahdollista, että uusi ohjelmisto ei välttämättä ole vielä oppinut lukemaan/tulkitsemaan kaikkien antureiden antamaa dataa ja siitä saattaa vikakoodi johtua.

Huollossa oli käyty myös ajamassa 40 km lenkki, eikä vaihteiston ongelmaa saatu toistettua, tai mitään vikailmoituksia /-koodeja ilmenemään. Kuitenkin nyt sanoivat, että oireet viittaisivat, siihen että vikaa voi olla vaihteiston megatroniikassa tai jossain vaihteiston venttiilissä (en tarkemmin muista missä, ei kuitenkaan egr). Tässä vaiheessa ei kuitenkaan taas auttanut kuin seurata tilannetta. Päivä taas ajettiin; 100 km meni ilman ongelmia, kunnes taas kerran meni vaihde vapaalle muutamaksi sekunniksi. Sen jälkeen meni taas 40 km ok, kunnes taas tänä aamuna töihin mennessä teki saman tempun. Mitään vikailmoituksia näyttöön ei kuitenkaan nyt tullut, todennäköistä myös lienee ettei vikakoodeja ole tullut. Ensi viikolla taas mennään valtuutettuun huoltoon, jossa nyt hieman perusteellisemmin tutkivat ongelmaa.

Onkohan kellään kokemuksia mistä tämä voisi johtua? Muutoin moottori ja vaihteisto on toiminut hyvin; käyntihäiriöitä ei ole ja moottori käy tasaisesti, tehot on tallella, nykimistä ei esiinny, aina lähtee hyvin käyntiin ja pysyy käynnissä, eikä moottoritilasta kuulu mitään ylimääräisä ääniä ja pl nämä ongelmatilanteet, niin vaihteistokin toimii todella sulavasti. Ainoa mitä pidän outona/poikkeavana; kun virrat/moottori sammutetaan kuuluu moottoritilasta ajoittain muutaman sekunnin kestävä "nariseva" ääni, aivan kuin joku sähkömoottori avaisi/sulkisi jonkin läpän tai venttiilin. Aina tätä ääntä ei kuitenkaan kuulu. Onkohan tuo ääni normaali, kuuluuko muilla kyseistä ääntä? Tiedä sitten onko tuolla edes mitään yhteyttä vaihteiston ongelmiin.

Nyt kun jälkikäteen mietin, niin voisin väittää, että tätä vaihteiston ongelmaa ei ole ollut niinä päivinä, kun pakkasta on ollut reilummin ja myöskään tuota ääntä ei ole mielestäni kuulunut kunnon pakkaspäivinä. Tosin aivan varmaksi nyt asiaa en voi muistaa ja onko sitten kyseessä kuitenkin ollut vain sattumaa.
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Meidän mondeo -10 163hv euro 5 antoi kanssa vikakoodia p0299 ja auto meni vikatilaan vakkei moottorin vikavalo syttynyt tuli vain engine mancfunction ja keltainen i mittaristoon.. tämä tuli siis osakaasu kiihdytyksissä 80-110 välillä.. vaihdoin maffin, mapin ja ahtopaineen säätöventtiilin.. mutta todellinen syy olikin pieni halkeama turbon imuputkessa joka näkyi auton alla ollessa putken öljyisenä kohtana. Powershift viasta ei ole heittää vinkkiä mutta meidän autoon vaihdettiin venttiilipöytä jo tehdastakuun aikana.. laatikko pelannut sen jälkeen. Kyseinen korjaus olisi ilman takuita ollut kallis kun huollos ei oikein tiedetty mitä vaihdetaan ja mentiin vähän arvalla.. tuli uusittua oaljon muutakin ennen kun oikea osa saatiin vaihdettua. Meidän ongelma laatikossa ilmeni parillisilla vaihteilla ajaessa vakkari päällä kierrosten seilaamisena ja pienenä nykymisenä
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
JPK84
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Joulu 2016 11:24

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja JPK84 »

jmm79 kirjoitti:Meidän mondeo -10 163hv euro 5 antoi kanssa vikakoodia p0299 ja auto meni vikatilaan vakkei moottorin vikavalo syttynyt tuli vain engine mancfunction ja keltainen i mittaristoon.. tämä tuli siis osakaasu kiihdytyksissä 80-110 välillä.. vaihdoin maffin, mapin ja ahtopaineen säätöventtiilin.. mutta todellinen syy olikin pieni halkeama turbon imuputkessa joka näkyi auton alla ollessa putken öljyisenä kohtana. Powershift viasta ei ole heittää vinkkiä mutta meidän autoon vaihdettiin venttiilipöytä jo tehdastakuun aikana.. laatikko pelannut sen jälkeen. Kyseinen korjaus olisi ilman takuita ollut kallis kun huollos ei oikein tiedetty mitä vaihdetaan ja mentiin vähän arvalla.. tuli uusittua oaljon muutakin ennen kun oikea osa saatiin vaihdettua. Meidän ongelma laatikossa ilmeni parillisilla vaihteilla ajaessa vakkari päällä kierrosten seilaamisena ja pienenä nykymisenä
Taisipa olla juuri tuo venttiilipöytä toisena vaihtoehtona ongelman aiheuttajalle ja jos vika on siinä, niin taisi olla 2.000 euroa korjausarvio. Vikaa on kyllä tympeä lähteä etsimään, kun se on niin ajoittainen. Eikä kyllä ihan varalta ole järkeä lähteä ekana 2.000 euron osaa vaihtamaan. Ilmenikö P0299 vikakoodi mitenkään muutoin, kuin tuolla malfunftion ilmoituksella? Saattoi olla, että minullakin kerkesi jo hetken olla näytössä tuo ilmoitus, ennen kuin sen huomasin. Millään tavalla auton toiminnassa tuota ei huomannut.

Nyt on taas reilu 300 km tullut ajettua parin päivän aikana, eikä mitään ilmoituksia ole tullut näyttöön. Yhden kerran vapaalle heitto eilen tapahtui, mutta muita ongelmia ei ole esiintynyt. Saa nähdä, saavatko ensi viikolla mitään selville huollossa.

Sinulla on tuo tehokkaampi moottorimalli, mutta kuuluuko sinulla ikinä moottorin sammutuksen jälkeen tuota "narisevaa" ääntä konehuoneesta?
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

P0299 huomasi kun tehot loppui kokonaan ja vikakoodien nollaus tai virrat pois hetkeksi niin tehot palasi.. minusta se narina tai napse voisi olla egr tai jokin läppä mulla kuuluu kans muutama narahdus aina kun moottorin sammuttaa
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
meolsa
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Touko 2017 09:40

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja meolsa »

JPK84 kirjoitti:Sori jo ennakkoon, tästä tulee pitkä sepustus :D
.
Haen ratkaisua saman täsmälleen samaan ongelmaa joka on JPK84:llä.
Ostin Mondeo 2,0 TDCi 163 Power Shift 2011 toukokuussa 2016 mittarissa 175tkm. Laatikko öljyt vaihdettiin 180tkm kohdalla syyskuussa. Tammikuun lopussa alkoi ongelmat. Mondeo PowerShift pudotteleen vaihteen vapaalle satunnaisesti, yleensä vaihtaa hienosti ja lähes päivittäin myös huonosti tai tosiaan heittää hetkeksi vapaalle. Joskus näyttöön tule ilmoitus "limited tranmission function" RS-huollossa koodit luettiin "
" P0715 turbiini-sisäänmenoakselin nopeusanturin A piir."
Suositus on takuukorjattu laatikko 5.500€. Nyt syö miestä...

Koettanut etsiä käytettyä laatikkoa fiksulla hintaa. Suomen moottorituonti toisi vähän käytetyn laatikon briteista edullisesti, mutta 100% etumaksu ennen kuin tilaavat. Eikä ole turhan tunnettu firma. Mistä saisi ehjän laatikon fiksulla hintaa tai muita lääkkeitä ennen kuin jättää tien päälle?
Mites JPK84:n kävi?
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

meolsa kirjoitti: Haen ratkaisua saman täsmälleen samaan ongelmaa joka on JPK84:llä.
Ostin Mondeo 2,0 TDCi 163 Power Shift 2011 toukokuussa 2016 mittarissa 175tkm. Laatikko öljyt vaihdettiin 180tkm kohdalla syyskuussa. Tammikuun lopussa alkoi ongelmat. Mondeo PowerShift pudotteleen vaihteen vapaalle satunnaisesti, yleensä vaihtaa hienosti ja lähes päivittäin myös huonosti tai tosiaan heittää hetkeksi vapaalle. Joskus näyttöön tule ilmoitus "limited tranmission function" RS-huollossa koodit luettiin "
" P0715 turbiini-sisäänmenoakselin nopeusanturin A piir."
Suositus on takuukorjattu laatikko 5.500€. Nyt syö miestä...

Koettanut etsiä käytettyä laatikkoa fiksulla hintaa. Suomen moottorituonti toisi vähän käytetyn laatikon briteista edullisesti, mutta 100% etumaksu ennen kuin tilaavat. Eikä ole turhan tunnettu firma. Mistä saisi ehjän laatikon fiksulla hintaa tai muita lääkkeitä ennen kuin jättää tien päälle?
Mites JPK84:n kävi?
Tuo etukäteismaksu on yleinen käytäntö vaikka ostaisi itse suoraan ulkomailta.

Laatikoiden vähäinen tarjonta kertoo huonosta kestävyydestä kun kaikki käytetyt toimivat menevät heti kaupaksi.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja focst »

Sen nopeus anturin saa erikseen..onhan se iso töinen vaihtaa mutta huomattavasti halvempi teetettynäkin kun uus laatikko..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Ford77
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Touko 2017 19:15

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Minulla tekee sellaista kun ajelee esim. satasta cruise päällä, kierrokset huojuu hieman ja kun tiessä tulee pomppuja, kierrokset heilahtaa enemmän.Ikään kuin yrittäisi säätää nopeutta liian herkästi? 2.0 tdci powershift -12
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Ford77 kirjoitti:Minulla tekee sellaista kun ajelee esim. satasta cruise päällä, kierrokset huojuu hieman ja kun tiessä tulee pomppuja, kierrokset heilahtaa enemmän.Ikään kuin yrittäisi säätää nopeutta liian herkästi? 2.0 tdci powershift -12
Venttiilipöytä vika toi.. mulla teki samaa linkki videoon
https://youtu.be/I0lY9nPFv9E
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Ford77
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Touko 2017 19:15

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Ei huoju (vielä) noin paljon. Mutta mitä luultavammin sama syy.. Pitänee reklamoida asiasta. Autolla vasta 134tkm mittarissa. Edit. Volvo foorumilla on aiheesta enemmänkin keskustelua ja siellä ollaan vahvasti laatikon softa ongelman kannalla. Kierrokset heiluu D:llä ajettaessa cruise päällä mutta ei "manuaalilla".
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Mulla oireili vain parillisilla vaihteilla.. yksi venttili kuudesta ei toiminut oikein.. kolmosella ja vitosella ei siis ongelmaa esiintynyt ja mittarin mukaan 86km/h oli pahin vauhti ajaa.. lievää nykimistä tunsi samalla
Ostin auton 140tkm ajettuna ja kotimatkalla jo huomasin että sain auton vian kanssa mutta onneksi oli takuu voimassa. Laatikkoöljyt ja suodatin vaihtuu täällä nyt 50tkm välein.
Ja korjaus foordilla alkoi softa päivityksellä ja laatikkoöljyn vaihdolla mutta apua ei ollut
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja til88 »

Ford77 kirjoitti:Minulla tekee sellaista kun ajelee esim. satasta cruise päällä, kierrokset huojuu hieman ja kun tiessä tulee pomppuja, kierrokset heilahtaa enemmän.Ikään kuin yrittäisi säätää nopeutta liian herkästi? 2.0 tdci powershift -12
Mulla teki C-maxi samaa, varsinkin kylmänä. Tapahtu myös jo 60km/h ylöspäin ja välillä cruise päällä meno oli ns vienosti nykivää. Ongelmia oli myös luistaminen vaihteen vaihdossa ym sekoilua. Esin vaihdettiin venttiilipöytä, auttoi hieman kierroksien huojumiseen vakkarilla muttei muihin vaivoihin. Sitten vaihdettiin kytkinpaketti ja kaikki ongelmat poistu sillä. Tai no mitä nyt kylmällä koneella/laatikolla vaihdot ei ole mitään nättejä jne. Kokonais kustannus n.5000e. Käsittääkseni uusi laatikko maksaa lähes saman. Autolla ajettu 245tkm kun ostin ja heti oli vikaa. Ilmeisesti viallinen venttiilipöytä kulutti kytkimet jolloin alkoi luistamaan.
JPK84
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Joulu 2016 11:24

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja JPK84 »

meolsa kirjoitti: ...
Koettanut etsiä käytettyä laatikkoa fiksulla hintaa. Suomen moottorituonti toisi vähän käytetyn laatikon briteista edullisesti, mutta 100% etumaksu ennen kuin tilaavat. Eikä ole turhan tunnettu firma. Mistä saisi ehjän laatikon fiksulla hintaa tai muita lääkkeitä ennen kuin jättää tien päälle?
Mites JPK84:n kävi?
Vika korjaantui tuolla anturin vaihdolla, joka siis maksoi kokonaisuudessaan 1.500 euroa, eli ei tarvinnut koko laatikkoa lähteä vaihtamaan. Itse asiassa kysyin huollosta paljonko tehdaskorjattu laatikko maksaisi, mutta eivät suositellee vaihtoa jos laatikko muutoin toimii.
meolsa
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Touko 2017 09:40

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja meolsa »

Selvästi laatikon laatu surkea. Kyselly vaikka mistä niin eipä löydy juuri tuohon sopivaa. Ruotsin autovahinkokeskuksellakin on 90kpl automaattilaatikoita ko. ikäisiin Mondeoihin mutta eu yhtään AV9R-7000 toosaa.
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&se ... =125103100
Hermot menee.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Miten voi ajamalla testata laatikon toiminnan? Olen tai suunitelmissa mennä ensi viikolla katsomaan yhtä 150tkm ajettua yksilö joten mitä kannattaa kokeilla että voi olla varma että osto hetkellä laatikko toimii? Auto on liikkeessä joten kait jokin takuu on mutta tarkoitus vain välttää selvät loppuun ajetut laatikot.
Ainakin huoltokirjan tarkistaa että öljyt on vaihdettu, onhan noissa laatikoissa öljytikkua?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Mondeoko?
Viestit: 108
Liittynyt: 07 Heinä 2016 17:39

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mondeoko? »

Kannattaa varmaan vältellä ihan suosiolla laatikoita ja autoja yleisestikin joissa on tunnettuja kalliita vikoja. Monesti pistetään p4ska kiertoon kun huomataan isompaa ongelmaa. Tai voihan sitäkin olla remontoitu jo. Jos tosissasi olet ostamassa, suosittelen katsomaan rekisteritiedot ja ottamaan yhteyttä edelliseen omistajaan, maksaa 3€ ne tiedot fonectan kautta.

Toisena hyvänä vinkkinä voisin antaa että kokeile useampia. Myyjät kyllä varaa sen auton useammaksikin päiväksi jos tosissasi olet hankkimassa autoa, siinä välissä kerkeät koeajaa mahdollisesti enemmän (+200tkm) ja vähemmän (alle 60tkm) ajettuja yksilöitä, jos laatikot tuntuu kovin erilaisilta niin jättäisin kauppaan.

Motonetistähän taisi myös saada vikakoodien lukua niin harkitse sinne suuntaamista. Paitsi jos myyjä on niin rehti että luetuttaa ne koodit huollon kautta niin sekin olisi aina plussaa, en tiedä onko tällästä tapaa edes olemassa missään.

Tosi asiahan on että nämä kaksoiskytkin ja CVT "skootteri" laatikot eivät pääse luotettavuudessa perinteisten tasolle.
rabe
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Helmi 2007 19:38

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja rabe »

Moi,nettivaraosissa joku myy 90,000 km ajettua vaihteistoa. PowerShift
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Mondeoko? kirjoitti:Kannattaa varmaan vältellä ihan suosiolla laatikoita ja autoja yleisestikin joissa on tunnettuja kalliita vikoja. Monesti pistetään p4ska kiertoon kun huomataan isompaa ongelmaa. Tai voihan sitäkin olla remontoitu jo. Jos tosissasi olet ostamassa, suosittelen katsomaan rekisteritiedot ja ottamaan yhteyttä edelliseen omistajaan, maksaa 3€ ne tiedot fonectan kautta.

Toisena hyvänä vinkkinä voisin antaa että kokeile useampia. Myyjät kyllä varaa sen auton useammaksikin päiväksi jos tosissasi olet hankkimassa autoa, siinä välissä kerkeät koeajaa mahdollisesti enemmän (+200tkm) ja vähemmän (alle 60tkm) ajettuja yksilöitä, jos laatikot tuntuu kovin erilaisilta niin jättäisin kauppaan.

Motonetistähän taisi myös saada vikakoodien lukua niin harkitse sinne suuntaamista. Paitsi jos myyjä on niin rehti että luetuttaa ne koodit huollon kautta niin sekin olisi aina plussaa, en tiedä onko tällästä tapaa edes olemassa missään.

Tosi asiahan on että nämä kaksoiskytkin ja CVT "skootteri" laatikot eivät pääse luotettavuudessa perinteisten tasolle.
Täytyy sanoa että olen täsmälleen samaa mieltä. Jos välttämättä haluaa ostaa ja omistaa tunnetun ongelmakohteen niin silloin on syytä varautua jo ennakolta maksamaan se 5000€ korjauskuluina koska se todennäköisimmin kuitenkin hajoaa.

Ja jos ei hajoa, niin seuraava ostaja tai autoliike hinnoittelee sen korjauksen auton hintaan joten tappio realisoituu samalla hetkellä kun tuollaisen ongelma-auton ostaa.
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Joku näistä automaateista paremmin ymmärtävä voisi uudessa ketjussa kertoa niiden eroista. Tai ainakin aloittaa ketjun, jossa keskusteltaisiin automaattilaatikoiden ominaisuuksista ja ongelmista. Wikistäkin tietoa saa, mutta Foorttispesifinen ketju olisi paikallaan.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Minun kokemus vm 2010 powershift mondeosta. Ostettiin auto 2012 ja vikaa oli heti. Onneksi oli tehdastakuu voimassa ja voimia "tapella" fordin huollon kanssa. Aikaa meni 6kk ja lopulta vika löytyi venttiilipöydästä. Melkoista ajan pelaamista ja arvailua oli korjaus. Takuukorjausten aikana vaihteistoon piti olla vaihdettu kolme kertaa uudet öljyt ja suodatin mutta epäilen koska laatikko alkoi vaihtamaan epätarkasti noin 45tkm korjauksen jälkeen. Vaihdoin heti öljyt laatikkoon ja öljyt oli todella tummat samoin suodatin. Ajattelin että 60tkm liian pitkä välimatka huollelle ja vaihdoin seuraavat öljyt 40tkm jälkeen ja yllätys yllätys öljyjen väri ei ollut muuttunut juuri lainkaan. Nyt menty taas 60tkm vaihtovälillä ja hienosti toimii. Huollettuna hyvä laatikko mutta öljyt tulee olla vaihdettuna. Mittarissa nyt 285tkm ja takuukorjaus tehtiin 140tkm kohdalla.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Mikä on prosenttuaalinen mitäå laatikoita on rikki, jos niitä tehdään miljoona ja 100 hajoaaa ...
Sitten on tietenkin miksi hajoaa, onko kukaan tutkinut venttiilipöytää että mikä sielä on hajonnut ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

NiceMan kirjoitti:Mikä on prosenttuaalinen mitäå laatikoita on rikki, jos niitä tehdään miljoona ja 100 hajoaaa ...
Sitten on tietenkin miksi hajoaa, onko kukaan tutkinut venttiilipöytää että mikä sielä on hajonnut ?
Tuollaista tilatotietoa ei ole kuin Fordilla ja varmaa on ettei sitä julkisteta. "Koskaan ei ole vaihteisto mennyt rikki mistään autosta, kuulemme tällaisesta ensimmäistä kertaa"

Melko luotettavaa epäsuoraa tietoa on se ettei niitä käytettyjä laatikoita ole myytävänä kuin harvoin ja silloinkin ne menevät lähes heti kaupaksi. Esimerkiksi päinvastaisesta ilmiöstä, manuaalilaatikoita on hyvin saatavilla ja halvalla.

Tuollaisia vastaavia vaikeasti saatavia osia on muissakin autoissa joissa on ns. tunnettu vika.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Mietin että jos korjaavat laatikon niin mihin vanhat osat menee... auton omistajahan voisi ne vaatia itselleen koska on niistä maksanut auton ostaessa jos niistä ei maksetu panttia =)

Itseäni vain kiinoistaa kun nykyään tehdään helposti se 1500€ remontti eli vaihdetaan vaikka se pöytä mutta se vielinen osa maksaisikin vain 100€ ...
Tosin tullut vastaan osia mitä ei suomessa saa mutta ulkomailta saa taas tilattua.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja focst »

Kyllähän ne osat saa mutta jos on vaihto-osa niin joutuu sen panttimaksun maksamaan itse.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Katsotaan miten käy, aamulla haen 2011 vuoden 69tkm mondeon käyttööni ecoboost 2.0 moottorilla, koeajoin tänään autoa pitkin stadia ja hyvin se toimi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin