MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Vähän OT: Onnea hankinnasta, paljonko oli kulutus stadia ympri?
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ganiateri kirjoitti:Vähän OT: Onnea hankinnasta, paljonko oli kulutus stadia ympri?
En ehtinyt hirveästi seuraamaan vaikka oli realiaikainen luku ruudussa mutta vähemmän kun tolla vanhemmalla 2.3 .... Keskityin oikeastaa kaikkee muuuhun, laatikon vaihtoihin etc.

Kävin ajamassa myös 2.2 disulia tuntu että soppa maistui sille kyllä....
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Tounison
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2017 19:21

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tounison »

meolsa kirjoitti: Haen ratkaisua saman täsmälleen samaan ongelmaa joka on JPK84:llä.
Ostin Mondeo 2,0 TDCi 163 Power Shift 2011 toukokuussa 2016 mittarissa 175tkm. Laatikko öljyt vaihdettiin 180tkm kohdalla syyskuussa. Tammikuun lopussa alkoi ongelmat. Mondeo PowerShift pudotteleen vaihteen vapaalle satunnaisesti, yleensä vaihtaa hienosti ja lähes päivittäin myös huonosti tai tosiaan heittää hetkeksi vapaalle. Joskus näyttöön tule ilmoitus "limited tranmission function" RS-huollossa koodit luettiin "
" P0715 turbiini-sisäänmenoakselin nopeusanturin A piir."
Suositus on takuukorjattu laatikko 5.500€.
Mites JPK84:n kävi?
Samat robleemat täälläkin. 200t ajettu, 160hp powershift ja heitteli vapaalle välillä. Samoin liikkeelle lähdettäessä kierrokset nousee vauhti ei.
Vikakoodina oli tuo a piiri anturi, mikä nyt vaihdettiin ja auto pitäisi huomenna hakea pajalta. Korjaus oli 1800€, auton myynyt liike maksoi puolet mutta melkein tonni taas meni.
:ford: Mondeo -11 TDCI 163hv
TomGalaxi
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Joulu 2017 15:36
Paikkakunta: Karkkila

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja TomGalaxi »

Nyt pelottaa. Rekan kyydissä tulossa huomenna 2012 2.0 TDCi Galaxy. 154000km. Www.autolle.com niin koeajo on vasta allekirjoituksen jälkeen...Katsotaan miten PS vaihtaa.
-00 Chrysler 300M 2.7 Cinnamon Glaze Metallic
-12 Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi people carrier Panther Black
TomGalaxi
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Joulu 2017 15:36
Paikkakunta: Karkkila

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja TomGalaxi »

TomGalaxi kirjoitti:Nyt pelottaa. Rekan kyydissä tulossa huomenna 2012 2.0 TDCi Galaxy. 154000km. http://Www.autolle.com niin koeajo on vasta allekirjoituksen jälkeen...Katsotaan miten PS vaihtaa.
Jees hyvin toimii. Soitin ed. omistajalle ja mekaanikkona sanoi, ettei 450 laatikot ole niin vikaherkkiä kuin kuivat 250 lodjut. Ettei vian takia vaihtanut Galaxia pois. Jos ei getragin öljynvaihto kerran kuulu Hopan huolto-ohjelmaan, niin luulisin, että hiljaista on ollut sillä rintamalla. Peace.
-00 Chrysler 300M 2.7 Cinnamon Glaze Metallic
-12 Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi people carrier Panther Black
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja til88 »

TomGalaxi kirjoitti: Jees hyvin toimii. Soitin ed. omistajalle ja mekaanikkona sanoi, ettei 450 laatikot ole niin vikaherkkiä kuin kuivat 250 lodjut.
Ei niin vikaherkkiä mutta kyllä ne vaan hajoilee. Mitä ihmeellisimpiä vikoja ilmestyy 200-300tkm paikkeilla (oma kokemus plus mitä maailmalta lukenut). Todella kalliita korjata. Löytyy lisää infoa kun hakee esim mun nimimerkillä asioista. Periaatteessa laatikko on hieno, mutta satunnaiset raakat vaihteen vaihdot ja nykäisyt tappaa miellyttävän ajokokemuksen. Tai sit mun laatikko on vaan huono kytkimien ja mekatroniikan vaihdon jälkeen, saattaahan joillain olla todella sulava käytökseltään.
TomGalaxi
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Joulu 2017 15:36
Paikkakunta: Karkkila

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja TomGalaxi »

Perun puheeni. Vähän kyllä rundikello vatkaa turhaan 50-100/ min. Vapaalle ei ole heittänyt. En kyllä kovin nopeasti venttiilipöytää lähde korjauttamaan, ellei sitten myyjä tule kunnolla vastaan. Oletteko sitä mieltä ettei öljyjen ja suodattimen vaihdolla tule kuntoon?
-00 Chrysler 300M 2.7 Cinnamon Glaze Metallic
-12 Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi people carrier Panther Black
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja til88 »

TomGalaxi kirjoitti:Perun puheeni. Vähän kyllä rundikello vatkaa turhaan 50-100/ min. Vapaalle ei ole heittänyt. En kyllä kovin nopeasti venttiilipöytää lähde korjauttamaan, ellei sitten myyjä tule kunnolla vastaan. Oletteko sitä mieltä ettei öljyjen ja suodattimen vaihdolla tule kuntoon?
Auttaa se öljyn ja suodattimen vaihto.
Itseasiassa jos katson tarkkaan omaa kiekkamittaria nin sekin hieman nypyttää tasakaasulla/vakkarilla vaikka uudet kytkimet/venttiilipöytä ja öljyt. Joskus viisari laskee hieman kulmikkaasti esim vaihteen vaihdon jälkeen eli oisko toi vaan ei "niin smooth" toiminnaltaan.
Ainiin. Vaihdoin eilen sen alipainesolenoidin (kai se oli sit se turboon liittyvä), josta on ollut puhetta foorumilla. Kone alkoi vääntämään paljon alempaa, eikä laatikko vaihda niin herkästi pienemmälle. Myöskin, uskomatonta kyllä, vaihteiden vaihdot on entistä paremmat. :thumbup: Aivan kuin olis uus auto. Sen verran iso ero että tuskin luulotaudista on kyse.
Ford77
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Touko 2017 19:15

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Omassa kierrokset heiluu kylmänä enemmän. Jos ajaa vähän yli sataa niin että kirroksia on väh. 2000, rauhoittuu selvästi. En aio myöskään tehdä mitään remonttia jos ei pahene tuosta, eipä juuri haittaa. Vaihteistoöljyt vaihdettu 34tkm sitten.
TomGalaxi
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Joulu 2017 15:36
Paikkakunta: Karkkila

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja TomGalaxi »

Vahvistan tuon. Motaria vedin eilen tahallani 2112 kierrosta lasissa kutosella vakkarilla astetta pitemmän matkan ja mittari oli vakaa kuin peruskallio. Kelit kun etelässäkin on mitä on ja ulkona joutuu rassaamaan, niin rupean tässä pikkuhiljaa laatikkoöljyjä tilailemaan. 155000 nyt mittarissa. Piis.
-00 Chrysler 300M 2.7 Cinnamon Glaze Metallic
-12 Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi people carrier Panther Black
TomGalaxi
Viestit: 106
Liittynyt: 09 Joulu 2017 15:36
Paikkakunta: Karkkila

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja TomGalaxi »

Up up up
-00 Chrysler 300M 2.7 Cinnamon Glaze Metallic
-12 Ford Galaxy Ghia 2.0 TDCi people carrier Panther Black
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

kytkimien sopeutus voi auttaa tuohon kiekkojen heilumiseen. Omaan ei takuun aikana kokeiltu mitään vaan uutta osaa lyötiin ja hävisi se heiluminen niinkin mutta myös sopeutus uusille osille tehtiin eli tiedä sit. Itse öljynvaihdon yhdeytessä sopeutan ja laatikko muuttuu paremmaksi.
Viimeksi muokannut jmm79, 06 Kesä 2019 14:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

til88 kirjoitti: 19 Tammi 2018 11:01 Auttaa se öljyn ja suodattimen vaihto.
Itseasiassa jos katson tarkkaan omaa kiekkamittaria nin sekin hieman nypyttää tasakaasulla/vakkarilla vaikka uudet kytkimet/venttiilipöytä ja öljyt. Joskus viisari laskee hieman kulmikkaasti esim vaihteen vaihdon jälkeen eli oisko toi vaan ei "niin smooth" toiminnaltaan.
Ainiin. Vaihdoin eilen sen alipainesolenoidin (kai se oli sit se turboon liittyvä), josta on ollut puhetta foorumilla. Kone alkoi vääntämään paljon alempaa, eikä laatikko vaihda niin herkästi pienemmälle. Myöskin, uskomatonta kyllä, vaihteiden vaihdot on entistä paremmat. :thumbup: Aivan kuin olis uus auto. Sen verran iso ero että tuskin luulotaudista on kyse.
Yhdyn samoihin huomioihin vaikka Aisin onkin omassa. Sitten vielä kun putsailee ilmanmassamittarin niin on lisää vaikutusta myös moottorin ja voimansiirron sulavaan toimintaan.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Samppa87
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Heinä 2019 11:38

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Samppa87 »

Jatketaampa tähän ketjuun omalla powershift ongelmalla. Ensin alkoi esiintyä kierrosten heilumista ja satunnaista vaihteiden arpomista, jonka jälkeen mekatroniikka meni vaihtoon. Nyt sitten uudella mektroniikalla vaihteet pelaa muuten hienosti, mutta vaihteiden 2--3 vaihdossa kuuluu ihmeellinen vinkaisu ja toisinaan kierrokset ehtii nousta ennen vaihteen kytkeytymistä. Ääni oli olemassa jo vanhankin mekatroniikan aikaan aina välillä, mutta nyt tuntuu olevan koko ajan. Onkohan tuosta nyt sitten kytkinkin menossa, vai mistähän tuollainen vinkaisu voisi kuulua?
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

til88 :Ainiin. Vaihdoin eilen sen alipainesolenoidin (kai se oli sit se turboon liittyvä), josta on ollut puhetta foorumilla. Kone alkoi vääntämään paljon alempaa, eikä laatikko vaihda niin herkästi pienemmälle.
Oliksiko tästä tarkempaa tietoa, että mikä osa on kyseessä. Käsittääkseni pre-facelift 2L D:ssa :ssa on keskenään lähes samanlaiset pierburgin alipaineventtiilit. Toinen "paineenmuunnin, turboahdin" toinen "paineenmuunnin, pakokaasun takaisinkierrätys"

faceliftin (mk4.5) katalookeista löytyy vain tuo EGR:n liittyvä, ja silmämääräisesti konetilaan katsoessa on vain yksi ruskea mötikkä. Osanro 6G9Q-9E882-CA - oliko tämä til88 se osa jonka vaihdoit vai? Ja autosi on täytynyt olla mk4.5 jos powershift?
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

No, yo osanumeron osa tuli 2011 powershift mondeoon vaihdettua (esim autodoc ilmittaa siis EGR:n paineenmuuntimeksi osan) purkuosaan uudemmasta autosta, (25€), jonka osanumero oli CB - eli CA:sta seuraava revisio. (marmorilla yli 200e, autodoc ~~ 45€) Vaihtohan on helppo, osa esillä.

Seurannut muutos kaasuvasteeseen ja vaihteiston vaihtoihin ei ollut enempää tai vähempään kuin järisyttävä. Vaihdot ovat huomaamattomia ja kaasuvaste positiivinen ja välitön mataliltakin kierroksilta. Kaasuvasteen ero tuntuisi vcarmaan manuaalissakin.

Kyseinen auto päästi sammutuksessa voimakkaan "prööt"-äänen / narinan- jonka perusteella päädyin foorumeiden tietojen kautta tuon osan vaihtoon. Vaihdon jälkeen ääntä ei tule. -> Teoria että EGR:n ohjaus takeltelee jos tuo ääni sammutuksessa kuuluu (venttiili säätää hitaasti?) -> voisi aiheuttaa hitaampaa kaasuvastetta ja huonoja vaihtoja - kun EGR ei seuraa ECU:n haluamalla tavalla.

Osan vaihdon jälkeen tein Forscan:lla "reset all adaptations". Autolla ajettu 190tkm.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
Gmbh
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Elo 2020 23:43

Re: MK4 mondeon PowerShift ongelmia

Viesti Kirjoittaja Gmbh »

Mistä tiedän mikä powershifti autossa on, mondeo -12 tdci 2.0 103kw. Alkoi vastaavanlaiset oireet kuin aiemmin ketjussa, eli pudottaa vapaalle, kun antaa vähän kaasua. Kun liikkeelle pääsee niin jatkuu 3 vaihteelle asti. Tänään alkoi ja kun pääsin kotipihaan niin ei taida päästä edes liikkeelle enää.
Viimeksi muokannut Gmbh, 07 Elo 2020 23:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin