Kytkin/vaihteisto - ongelma. Ford Galaxy 2,0 TDci 2007 manuaali

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Hettu
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Elo 2016 08:47

Kytkin/vaihteisto - ongelma. Ford Galaxy 2,0 TDci 2007 manuaali

Viesti Kirjoittaja Hettu »

Hei!

Löytyykö aiempaa kokemusta seuraavanlaisesta ongelmasta. Autona Ford Galaxy 2,0 TDCi vuosimallia 2007 maanuaalivaihteistolla. Auto toiminut moitteetta ilman mitään kytkin/vaihteisto - ongelmia tai ääniä.

Nyt rouva oli kauppareissulla autolla ja kesken ajon vaihde ei ensin liikennevaloissa suostunut menemään päälle. Oli saanut kuitenkin auton liikkeelle ja ilmeisesti kolmosella pääsi kotipihaan asti.

Alustavan tutkimuksen jälkeen havaitsin, että kun auto ei ole käynnissä niin vaihteet menevät päälle ihan moitteetta. Kytkintuntuma on ihan normaali. Kun auton käynnistää, niin vaihteet eivät enää mene päälle. Ei kuulu rutinaa eikä muutakaan ääntä, auto yrittää ehkä kevyesti eteenpäin kun vaihdetta yrittää laittaa päälle. Kovin voimalla en ole uskaltanut työntää keppiä.

Vaihteen saa päälle auton ollessa sammuksissa ja siteen käynnistämällä auton saa liikkeelle ja liikkeellelähtökin tuntuu kytkimessä ihan normaalilta. Vaihdetta ei tosin saa enää pois päältä eikä vaihdettua.

Jarru/kytkinnesteet näyttäisivät olevan ok. Poljinta on yritetty pumpata tuloksetta.

Eli ilmeisesti kytkin ei irrota kunnolla. Ihmettelen vain miksi liikkeellelähtö (jos käynnistetty esim. ykkönen päällä) ja kytkintuntuma on kuitenkin ihan ok?

Useammat huoltoliikkeet ovat kiireisiä rengassesongin vuoksi ja ajat menevät useamman viikon päähän. On esitetty arvioita kytkimen vaihdosta, vaihdelaatikon vaihtoon ja molempiin eli suhteellisen kalliilta kuulostaa remontti.

Eli olisiko jollain ollut kokemusta vastaavasta ja voisiko olla joku perusvika mihin löytyisi helpompi (lue: halvempi) tie?

Terv. Heikki (4 lasta + 2 aikuista ja yksi viisipaikkainen focus enää jäljellä pihassa) :)
Hettu
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Elo 2016 08:47

Re: Kytkin/vaihteisto - ongelma. Ford Galaxy 2,0 TDci 2007 manuaali

Viesti Kirjoittaja Hettu »

Onglman ratkaisu kiinostuneille. Eli kytkihän ei siis kunnolla irroittanut ja syyksi paljastui sitten kaksoimassavauhtipyörän pettäminen. Eli vaihtoon meni koko kytkinpaketti ja rahaa meni noin tuhannen euroa.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Kytkin/vaihteisto - ongelma. Ford Galaxy 2,0 TDci 2007 manuaali

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Hettu kirjoitti:Onglman ratkaisu kiinostuneille. Eli kytkihän ei siis kunnolla irroittanut ja syyksi paljastui sitten kaksoimassavauhtipyörän pettäminen. Eli vaihtoon meni koko kytkinpaketti ja rahaa meni noin tuhannen euroa.
Ikävä kuulla että rahaa meni noinkin paljon mutta hyvänä puolena se että todennäköisesti sitä ei tarvitse enää tuohon autoon tehdä.

Kaksoismassavauhtipyörä on nykyään lähes kaikilla merkeillä pirullinen rahastuskohde. Harvassa autossa se kestää koko sen ajan mitä Suomessa pidetään auton käyttöikänä.
parsell
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Syys 2019 20:08

Re: Kytkin/vaihteisto - ongelma. Ford Galaxy 2,0 TDci 2007 manuaali

Viesti Kirjoittaja parsell »

Mulla on käytössä Galaxy -07 2.0 TDci johon on kertynyt kilometrejä jo yli 6 sataatuhatta. Oli aikaisemmin taksina, nykyään pakettiautoksi katsastettuna siviiliajossa.
Kytkinpaketin vaihdoin siihen 485 tuhannen paikkeilla kun alkoi kolisemaan ja tärinä tuntui jo auton sisälle.
Samaan aikaan vaihdoin ensimmäiset kolme niveltä keulaan, alapallot ja raidetangon ulkopään sekä takajarrusatulat vuodon vuoksi, edessä vielä alkuperäiset.
Etuiskareita on kolmannet jo menossa kuin myös etupyörän laakereita. Takaiskarit ja laakerit on vielä alkuperäiset!!
Laturi kesti yli 500 tuhatta..
Jakopäärempan olen tehnyt aina alle 150 tuhannen.
Auto oli taksina todella rankassa käytössä, 43 kilsaa huonoa soratietä kuntakeskukseen.
Ei voi voortia enää sanoa huonoksi, moottori käy vieläkin kuin kello...
Moottoripuolella oli ainoa harmittava vaiva jonka paikallistaminen vei viikon mikä on taksille jo luvattoman pitkä aika, EGR- venttiilissä oli venttiilinlautanen irronnut varrestaan eikä auto käynnistynyt koska puski pakokaasua imupuolelle kokoajan, vikakoodeista ei selvinnyt mitään, huomasin vian kun otin ko. venttiilin irti. Tuli vaihdettua samaan syssyyn myös Syöttöpumppu ja täysin turhaan.
Muotoilin venttiilin molempiin päihin alumiinipellistä tulpat, moottori vetää paremmin kun ei pakokaasua enää mene puhtaan ilman sekaan... Vikavaloa ei "herjaa" ja päästötkin ovat sallituissa rajoissa, katsastus on mennyt aina heittämällä läpi tuon suhteen.
Yksi kiusallinen vika oli myös moottoripuolella, imusarjan alla on pari lasinpesimen letkun vahvuista kumiletkun pätkää jotka menevät johonkin muovikonsoliin, ne ohjaavat ahtopainetta. Letkuissa ei ole minkäänlaisia klemmareita joten ne voi irrota itsekseen ja koneesta loppuu voima. Klemmareilla kiinni niin vaiva poistuu.
Lopuksi kysymys: Milloin tuo toisen nokka-akselin käyttöketju olis syytä vaihtaa...? Hammashihna käyttää toista nokka-akselia ja toinen on "linkitetty" ketjulla.
Vastaa Viestiin