Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Vaikka olen tehnyt itse vaihteistoöljynvaihdon näiden ohjeideni mukaan, en voi silti kantaa vastuuta siitä, mitä SINÄ teet. Sen vuoksi pakolliset vastuuvapauslausekkeet: Oppaan tekijä ei ole vastuussa ohjeen oikeellisuudesta, eikä ota vastuuta mahdollisista rikkoutumisista, loukkaantumisista tai muista ongelmista. Turvallisuusnäkökohdat ovat omalla vastuullasi.

Fordin IB5-vaihdelaatikossa ei ole oikeaa vaihteistoöljyn tyhjennystulppaa ollenkaan. Toisin sanoen Ford on tarkoittanut alkuperäisen vaihteistoöljyn kestävän koko auton käyttöiän. Tämän voinee melko kevyesti kyseenalaistaa. Vaihteistossa irtoaa käytön myötä pikkuhiljaa metallia mm. hammaspyöristä. Tämä hienojakoinen öljy-metalliseos lisää vaihteiston kulumista edelleen. Jos autolla on ajettu vaihtamatta vaihteistoöljyjä parikin sataa tuhatta kilometriä, vaihdelaatikossa ollut öljy on jo melkoisella todennäköisyydellä pikimustaa. Öljyvalmistajat takaavat yleisesti voiteluaineiden voiteluominaisuuksien kestävän vain viisi vuotta. Onkin viisainta pyrkiä vaihtamaan öljyt ainakin 3 vuoden tai 100 000 – 150 000 kilometrin välein sen mukaan, kumpi tulee ensin kohdalle.

IB5-vaihdelaatikon öljynvaihto kehotetaan usein esim. korjausoppaissa tekemään vetoakseli irrottamalla. Kuitenkin vetoakseli on ylempänä kuin täyttötulpan alapuolella sijaitseva vaihteensiirtoakselin ”jousitulppa”. Tämän vuoksi suurempi osa vanhasta öljystä saadaan ulos ”jousitulpan” kautta. Lisäksi vetoakselin irrotus vain öljynvaihdon vuoksi on aikamoinen savotta. ”Jousitulpassa” on siis jousi, joka painaa liukkaasti liikkuvaa haulia vasten vaihteensiirtoakselissa olevaa uraa. Ilmeisesti ”jousitulpan” tarkoituksena on pitää vaihteensiirtoakseli päittäissuunnassa paikallaan. Vaihdekeppiin ei olekaan tämän vuoksi viisasta koskea silloin, kun tulppa on irrotettuna. Tulpan irrotuksesta paikalleen kiristämiseen saakka on suositeltavaa pitää vaihde vapaalla, koska vaihdevivustossa saattaa olla jännitteitä vaihde silmässä. ”Jousitulppaa” kutsutaan tässä oppaassa jatkossa yksinkertaisesti tyhjennystulpaksi.

Kuva

Mitä öljyä IB5-laatikon öljynvaihdossa kannattaa käyttää? Fordin mukaan öljyn pitää täyttää luokitus Ford WSD-M2C200-C. Käytännössä Suomen markkinoilla on kolme luokituksen täyttävää vaihteistoöljyä: Comma MVMTF+ 75W-90, Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 sekä Fordin oma öljy, 75W-90 BO. Jos auton vaihteistoöljyt ovat olleet vaihtamatta koko ajan, mielestäni kannattaa vaihtaa öljyt vähintään kaksi kertaa. Öljyistä edullisinta on Comma, toiseksi edullisinta Castrol ja arvokkainta Ford. ”Esivaihto” kannattaakin suorittaa Comman öljyillä. Omien kokemusteni perusteella vaihteisto toimii parhaiten Fordin öljyllä. ”Esivaihdon” jälkeen kannattaa ajella vähintään 200 – 300 km ja suorittaa sen jälkeen lopullinen öljynvaihto käyttäen Fordin öljyä. Kahden vaihdon ansiosta vaihteisto tulee pestyä paremmin liasta.

Tämä ohje on tehty Ford Focusta varten, mutta sitä voinee soveltaa myös muihin IB5-laatikolla oleviin Fordeihin. Vaihteistoöljy on helpointa vaihtaa ajoneuvonosturin avulla, mutta se onnistuu myös makuulla auton alta, kunhan pystyt saamaan koko auton tasaisesti noin 20 – 30 senttimetriä maantasoa ylemmäs. Esimerkiksi lankuista rakennetut jämerät ajorampit ovat tässä hyvät ja turvalliset. Jotta akkua ja akun kannaketta ei tarvitse purkaa pois, on viisainta hankkia tarvikeliikkeestä imupumppu, jolla voidaan vaihteistoöljyastiasta imeä öljy pumppuun ja sen jälkeen painaa se vaihteistoon. Lisäksi tarvitset toisen, vanhan öljyn poistamista varten käytettävän öljynvaihtopumpun.

Tarvittavia työvälineitä YHTEEN öljynvaihtoon

- vaihteistoöljyä 2 l
- öljynkestävää tiivistesilikonia
- 8 mm kuusiokoloavain (täyttötulppa)
- 19 mm pitkä hylsy (tyhjennystulppa)
- öljynimupumppu, ”pruutta”-mallinen öljyn täyttämistä varten
- öljynvaihtopumppu vanhalle öljylle (vaihtoehtoinen tunkkauksen kanssa, kts. työohje alempaa)
- paperi- tai mieluummin kangaspyyhkeitä reilusti

Työohje

Ohjeessa käytetään ajoramppeja, mutta jos käytössäsi on ajoneuvonosturi, hyppää suoraan kohtaan 2. Ajoneuvonosturin kanssa vanhan öljyn vaihtopumppu on välttämätön, jos haluat saada vaihteistosta vanhaa öljyä ulos enemmän kuin 1,5 litraa.

  • 1. Ensimmäiseksi aja autolla parikymmentä kilometriä korkeahkoilla kierroksilla, jotta vaihteistoöljy notkistuu ja kerää likaa mukaansa. Ajon jälkeen aseta vaihde vapaalle ja kiristä seisontajarru. Auton tulee olla vaakasuorassa asennossa. Aseta vastakkaisten pyörien etu- ja takapuolelle kiilat auton vierimisen mahdollisuuden poistamiseksi.
Kuva
  • 2. Siirry auton alle. Poista ensin korvakkeilla kiinni oleva vaihteiston suojamuovi.
  • 3. Puhdista pinnat ja erityisesti täyttö- ja tyhjennystulpan ympäristöt huolellisesti. Voit käyttää apuna esimerkiksi jarrupuhdistusaineeseen kostutettua rättiä.
  • 4. Poista täyttötulppa.
  • 5. Aseta riittävän laakea astia (öljyn läikkymisen minimoimiseksi vähintään 3 – 4 litraa) tyhjennystulpan alle. Muoville jäävät öljyt voi pyyhkiä paperilla tai rätillä puhtaaksi.
Kuva
  • 6. Irrota nyt tyhjennystulppa. Öljyä tulee ulos noin 1,5 litraa. Vaihteistoon jää siis noin puoli litraa vanhaa öljyä.

  • 7. Seuraavaksi tarvitset ainoastaan vanhan öljyn poistamista varten tarkoitettua öljynvaihtopumppua, jolla imeä loput vanhat öljyt vaihteistosta. Jos et sellaista omista, etkä halua hankkia, tunkkaa auton oikeanpuoleinen takareuna mahdollisimman korkealle ylös varoen kuitenkin tunkin ylärajaa. Tunkkaamalla saat vaihteistosta vanhaa öljyä pois yhteensä noin 1,8 litraa. Älä mene auton alle, kun takapää on tunkin varassa! Muista odottaa riittävän kauan, että öljyä ei tule enää edes tipoittain. Sen jälkeen laske auto alas, poista tunkki ja aseta pyörien kiilat takaisin.

    Jos käytät tunkkauksen sijaan öljynvaihtopumppua, aseta pumppuun korkeintaan noin 4 – 5 mm:n paksuinen taipuisa imuputki, suurempi ei mahdu. Pumppaa sitten öljyä tyhjennysreiästä sopivasta suunnasta niin pitkään, kunnes sitä ei enää tule pois. Öljynvaihtopumpun avulla vaihteistosta saadaan lähes kaikki vanha öljy pois, eli yhteensä jopa 2,0 litraa.
  • 8. Valmistele tyhjennystulppa. Poista vanha tiivistemassa tulpasta ja sen kierteistä huolellisesti. Levitä uusi öljynkestävä tiivistesilikoni huolellisesti tulpan juureen ja osittain kierteeseen. Noudata tiivistesilikonin käyttöohjeita mm. kuivumisajan suhteen. Tavallisesti riittää, että tulppa laitetaan paikalleen 5 minuutin sisällä silikonin levittämisestä.
Kuva
  • 9. Kiinnitä tyhjennystulppa paikalleen. Kohtuullinen kiristys riittää. Liiallinen kiristys saattaa aiheuttaa vaihteensiirtoon tahmaisuutta, koska kuula jarruttaa vaihteensiirtoakselin liikettä.
  • 10. Odota vähintään 10 minuuttia, sillä tiivistemassa kestää öljyä paremmin vähän ajan kuluttua.
  • 11. Puhdista tällä välin työaluetta räteistä tms. ”turhasta” ja puhdista täyttötulppa, ellet ole jo tehnyt sitä. Polta vaikka sätkä. Jos et ole tupakoitsija, juo vaikka kupillinen kahvia.
  • 12. Täytä uusi vaihteistoöljy käyttämällä ”pruutta” -mallista öljynimupumppua. Fordin ohje on, että vaihteistoöljyn oikea taso on noin 10 – 15 mm täyttöaukon alareunan alapuolella. Vaihteisto kuitenkin pelaa omien kokemusteni mukaan yhtä hyvin myös niin, että öljyä täytetään, kunnes sitä tulee pisaran verran ulos täyttöaukosta. Jos päätät täyttää öljyn täyttöaukon tasalle, ota huomioon, että öljyä tarvitaan todennäköisesti enemmän kuin 2 litraa.
  • 13. Kiinnitä täyttötulppa paikalleen. Kohtuullinen kiristys riittää.
  • 14. Pyyhi vielä vaihteiston pinnat ja muoviosat puhtaaksi (jos likaa ja öljyä on).
  • 15. Napsuttele muovisuojus paikalleen. Tämän jälkeen aja autolla 200 – 300 km, minkä jälkeen tee toinen öljynvaihto samalla kaavalla.

Otan ohjeesta mielelläni palautetta vastaan ja teen tarvittaessa korjauksia, tarkennuksia ja muutoksia!

-Rennie 10/2016

Lisätty mainita tyhjennystulpan liiallisesta kiristämisestä.

- Rennie 3/2017
Viimeksi muokannut RENNIE, 04 Maalis 2017 11:28. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Hyvä RENNIE, että kannustat ihmisiä oma-alotteiseen toimintaan,yks asia on pitkään kolahtanut päähän, kun puhutaan Ford Öljystä, mitä se lopppujenlopuksi sitten onkaan, mun mielestä olis reilumpaa puhua jonkun määrätyn valmistajan öljystä.Ford ei tietääksen harrasta öljynjalostustoimintaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo eihän se tietenkään Fordin valmistamaa öljyä ole, mutta eri öljyä kuin mikään muu myynnissä oleva. Sen vuoksi on viisainta puhua Fordin öljystä, koska se kaupassa on sillä nimellä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Kukas sen todistaa, että on erillaista öljyä kuin muiden, heräs pieni ajatus, olisko tässä luokitusnumeroilla kikkailua ja sen myötä kovempi hinta kun muilla öljyillä. :D
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja nestori »

Sen öljyn valmistajan voisi spekuloida ihan jossain muualla kuin tässä, niin ei jää ylimääräistä jauhantaa tähän ketjuun. Jos joku mysteerin selvittää, niin RENNIE varmasti sen voi sitten lisätä ohjeeseen.

Joku mode voisin vaikka pistää stickyksi ja siirtää nämä löpinät omaan ketjuunsa.

Hyvä ohje!
Kuga PHEV
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Maailmassa on enemmän kapeakatseisia ja ahdasmielisiä ihmisiä, kun äkkiseltään luulisi.Nämä pikkusielut vois
laittaa ketjun alkuun mistä saa keskustella ja mitkä asiat on kiellettyjä, niin ei näiden mielensäpahoittajien
maailma kaadu. :lol:
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja nestori »

No sori jos kävi tunteisiin ;)
Kuga PHEV
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Ei kait keskustelu haittaa. Fordin öljy on eri öljyä, ja se näkyy öljyjen teknisistä tiedoista. Ne löytyy netistä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Omakohtaisen kokemuksen mukaan se Fordin tarralla oleva ja Castrolin fordille suosittelema ölppä toimii mk1 focuksessa. Kyllähän se vituttaa kun maksaa sen 20-25e/litra.
Kerran kokeilin nuukuuksissani Motoxin 9e/litra saman viskositeetin omaavaa laatikkoöljyä, kyl se toimi muttei ihan niin huomaamattomasti kuin nuo kaksi.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
komford
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja komford »

Kiitos ohjeesta, hyvin löytyivät tarvittavat proput Ford-nyypiön tallissa :thumbup: Ulostettu tavara oli hyvin tummaa, koska lienee ollut 220 tuhatta käytetty. Comman öljy toimii samanlla lailla kuin entinen kura :D
Rmax
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Loka 2016 14:02

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Rmax »

Vaihtestoöljyn vaihto edessä, nii onko tuo
Ford-vaihteistoöljy 1L 75W-90 BO (1790199) oikea Ford s-max 2.0tdci 6vaihteinen manuaali ? Vai onko montaa eriä eri manuaali askeille? Kiitos vastauksista jo etukäteen :geek:
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Rmax kirjoitti:Vaihtestoöljyn vaihto edessä, nii onko tuo
Ford-vaihteistoöljy 1L 75W-90 BO (1790199) oikea Ford s-max 2.0tdci 6vaihteinen manuaali ? Vai onko montaa eriä eri manuaali askeille? Kiitos vastauksista jo etukäteen
Käsittääkseni tuohon suositellaan 75W FE vaihteistoöljyä, joko Ford 1547953 tai Castrol Syntrans 75W FE.
Helpottaa vaihtamista talvella, verrattuna mainitsemaasi öljyyn.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja juhe »

Tulpan kiristysmomentti löytyi Haynesin oppaasta ja oli 35 Nm. (Jäi "löysälle" kun kiristin pienellä momenttiavaimella vain 25Nm.) Sama 35Nm varmaan käy myös "tyhjennystulpalle" jälkikiristyksessä? Melko helposti lähti irti ja sen puolesta alkuperäinen kiristys saattaa olla pienempi.

Haynes suosittelee täyttään öljyn tarkistustulpan alarajaan. Jos Fordin oma suositus on 10..15mm alle sen, niin ei taida haitata että lattiassa on pientä kaatoa auton keulan suuntaan. Voisi vielä laittaa alustan vatupassiin ihan uteliaisuudesta, kun tekee vaihdon/tarkistuksen toiselle Focukselle.

Kohtalaisen kirkkaan väristä öljyä tuli 220tkm ajetun C-Maxin vaihteistosta. Vaihteistoöljyn historiasta ei ole mitään merkintää huoltohistoriassa.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Juu ei varmaan ole mihinkään Foordiin öljyjä huolloissa vaihdettu kun ohjekirjoissakin on lukenu JO vuoskymmeniä että vaihto ei tarpeen vain lisäys,Ford kun kehitti ikuisen öljyn joopa joo...
Eli ON syytä itse vaihtaa tai jossain vaihdattaa jos autoa aikoo pitää pidemmän ajan,kovasti olen ihmetelly niitä vanhojakin autoja missä oli ohjaus simpukka ja sielläkin öljy,moniko niitä öljyjä koskaan täytteli ja vaihtohan ei sitten onnistunukkaan enää jollei imeny tai ottanu simpukkaa irti?
Pojat on oikeilla jäljillä kun öljyjä vaihtelee muuhunkin kuin moottoriin,on hyvä että näistä täällä keskustellaan että kiitosta vaan.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

juhe kirjoitti:Tulpan kiristysmomentti löytyi Haynesin oppaasta ja oli 35 Nm. (Jäi "löysälle" kun kiristin pienellä momenttiavaimella vain 25Nm.) Sama 35Nm varmaan käy myös "tyhjennystulpalle" jälkikiristyksessä? Melko helposti lähti irti ja sen puolesta alkuperäinen kiristys saattaa olla pienempi.

Haynes suosittelee täyttään öljyn tarkistustulpan alarajaan. Jos Fordin oma suositus on 10..15mm alle sen, niin ei taida haitata että lattiassa on pientä kaatoa auton keulan suuntaan. Voisi vielä laittaa alustan vatupassiin ihan uteliaisuudesta, kun tekee vaihdon/tarkistuksen toiselle Focukselle.

Kohtalaisen kirkkaan väristä öljyä tuli 220tkm ajetun C-Maxin vaihteistosta. Vaihteistoöljyn historiasta ei ole mitään merkintää huoltohistoriassa.
Semmoisen olen ollut huomaavinani, että jos "tyhjennystulpan" kiristää tosi tiukalle, vaihteiden vaihto vaatii pikkuisen enemmän voimaa. Eli ei kannata kiristää liian tiukalle, kun silloin se kuula painaa vaihteensiirtoakseli suuremmalla voimalla jarruttaen akselin liikettä enemmän. Tiivistysongelmaahan ei tule, kun laittaa vain sitä silikonia.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Vaikka itsellä ei olekkaan Fordia, mutta voin silti suositella sitä öljynvaihtoa laatikkoon.

Itsellä on tällä hetkellä Renault Clio mk2 2001 ja 1.4 8v sekä manuaalilaatikolla. Sekä 303tkm kohtaalla vaihteistoöljyt.

Itse kävin liikkeessä vaihdattamassa vaihteistoöljyt. En tiedä sitten oliko autoon vaihdettu koskaan laatikkoöljyjä, mutta jotain 7kk ja 16.5tkm jälkeen laatikko on pelannu aivan eri tavalla. Olisko ollut vähän tummenpaa tavaraa tullut ulos kuin aloittajalla laatikkoöljyt. Ennen vaihtoja esim. 40km/h kohtaalla vaihdettaessa 3->2 vaihteelle vaihdettaessa sai käyttää voimaa tai survoa, ennenkuin vaihde meni päälle. Uusilla öljyillä vaihteet menevät huomattavan kevyemmin päälle eli positiivinen vaikutus ajoon.

Talvella -20 asteen pakkasella vaihteet tuntuivat yhtä kevyesti menemän päälle kuin plus asteilla.

Laatikon pohjasta joutui ottamaan jonkun muovisuojan pois ennenkuin pääsi öljyproppuun kiinni. Ja sieltä tuli suunnileen kaikki vanhat öljyt pois, kun tuo öljyproppu on suoraan laatikon pohjassa eikä kuin sivussa kuin tuossa Fordissa. Ja sinne meni 2dl vähemmän kait öljyä mitä oli ilmoitettu määrä, mutta reilu 3litraa kuitenkin.

Laatikkoon on ilmeisen kaksi eri reittiä mahdollista täyttää öljyt, laatikon päällä on muovitulppa tai sitten täyttää öljyn täyttö/tarkistuspropun kautta.

Motonetistä Total Transmission Gear 8 75W80 vaihteistoöljyä. Relluissahan ei kai saisi käyttää laatikoissa kuin Totalin/Elfin öljyä vaikka joku on käyttänyt muiden valmistajien öljyjä. Jokuhan ehdotti, että vaihda lyhyen ajan sisään uudet vaihteistoöljyt, mutta ei tuollaiseen halpaan käyttöautoon viitsi uhrata niin paljon rahaa. Kerta kun uudet öljyt paransi tilannetta. Ja katsotaan tilannetta 60tkm kohtaalla laatikkoöljyn vaihtoa jos auto on niin kauan liikenteessä.

Lisäys: En todellakaan suosittele edes vihamiehelle käyttämään Suomen talvessa mitään 80w-90 laatikkoöljyjä, kun ne eivät vaan toimi kunnolla tai siis mulla ei ainakaan parissa entisessä autossa toiminut kuin laatikon lämpiämisen jälkeen. Laatikkoon vaan 75w-80/90 öljyt sisään ja luokituksen mukaista öljyä.
poppelipuu
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Heinä 2008 20:54

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja poppelipuu »

anon1 kirjoitti:Hyvä RENNIE, että kannustat ihmisiä oma-alotteiseen toimintaan,yks asia on pitkään kolahtanut päähän, kun puhutaan Ford Öljystä, mitä se lopppujenlopuksi sitten onkaan, mun mielestä olis reilumpaa puhua jonkun määrätyn valmistajan öljystä.Ford ei tietääksen harrasta öljynjalostustoimintaa.
Mistä sitä sitten tietää kenen valmistamaa se Fordin etiketillä myytävä öljy on? Ja miksi ei voi puhua Ford-öljystä jolloin kaikki tietävät mistä on kyse?

Itse olen vaihtanut omaan Focukseen (1.6 mk1) kahteen kertaan (tai kolmeen jos lasketaan mukaan lyhyt kokeilu Castrolin suosittamalla öljyllä)
Kokeilin siis Castrolin tuohon vaihteistoon suosittelemaa öljyä mutta jouduin kuitenkin vaihtamaan tilalle ne Ford-öljyt koska vaihteisto ei vain toiminut kuten kuuluu..enää en laita mitään muuta.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

poppelipuu kirjoitti: Mistä sitä sitten tietää kenen valmistamaa se Fordin etiketillä myytävä öljy on? Ja miksi ei voi puhua Ford-öljystä jolloin kaikki tietävät mistä on kyse?

Itse olen vaihtanut omaan Focukseen (1.6 mk1) kahteen kertaan (tai kolmeen jos lasketaan mukaan lyhyt kokeilu Castrolin suosittamalla öljyllä)
Kokeilin siis Castrolin tuohon vaihteistoon suosittelemaa öljyä mutta jouduin kuitenkin vaihtamaan tilalle ne Ford-öljyt koska vaihteisto ei vain toiminut kuten kuuluu..enää en laita mitään muuta.
Tuosta öljynsopivuudesta sen verran tulikin mieleen, että: Oli ainakin mulla viimeinen kerta, kun korjaamossa pistettiin kakkoskopan Mondeoon 2.0L 16v bensakoneeseen nimenomaan Fordin luokituksen mukaista moottoriöljyä (5w-30 öljyt) . Olihan tuolla ajettu jotain 260-300Tkm välillä. Muistaakseni 10-12Tkm jälkeen moottoriöljyn määrä oli aivan alarajassa. Eli ei pysynyt kauheen hyvin moottorin sisällä.

Todennäköisesti 5W-40 öljyt olisivat todennäköisesti pysyneet sisällä paremmin ja eihän noissa vanhoissa autoissa paljon ees tiedä, mitä kuraöljyjä vanhat omistajat ovat kaataneet.
SeTTi
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2015 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja SeTTi »

Irroittelin vetoakselin ja huomasin laatikossa olevan suht vähän öljyä...

Mites noin 200tkm ajetussa autossa vaikuttaa noi halvat öljyt laatikossa, onko kellään tarkempia kokemuksia...
Ei raaskis sijoitta 50.egee 500euron koslaan..
poppelipuu
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Heinä 2008 20:54

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja poppelipuu »

kurkitopi kirjoitti: Tuosta öljynsopivuudesta sen verran tulikin mieleen, että: Oli ainakin mulla viimeinen kerta, kun korjaamossa pistettiin kakkoskopan Mondeoon 2.0L 16v bensakoneeseen nimenomaan Fordin luokituksen mukaista moottoriöljyä (5w-30 öljyt) . Olihan tuolla ajettu jotain 260-300Tkm välillä. Muistaakseni 10-12Tkm jälkeen moottoriöljyn määrä oli aivan alarajassa. Eli ei pysynyt kauheen hyvin moottorin sisällä.

Todennäköisesti 5W-40 öljyt olisivat todennäköisesti pysyneet sisällä paremmin ja eihän noissa vanhoissa autoissa paljon ees tiedä, mitä kuraöljyjä vanhat omistajat ovat kaataneet.
Tai todennäköisesti ne 5w-40 öljyt olisivat jumittaneet venttiilinnostimet.
poppelipuu
Viestit: 20
Liittynyt: 11 Heinä 2008 20:54

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja poppelipuu »

SeTTi kirjoitti:Irroittelin vetoakselin ja huomasin laatikossa olevan suht vähän öljyä...

Mites noin 200tkm ajetussa autossa vaikuttaa noi halvat öljyt laatikossa, onko kellään tarkempia kokemuksia...
Ei raaskis sijoitta 50.egee 500euron koslaan..
Itse kokeilin aikoinaan Castrolin Syntrax Universalia jota taulukot suosittaa (ei tosin voida puhua erityisen halvasta öljystä ) Nuo Castrolin öljyt saivat vaihteiston tuntumaan jotenkin "tahmealta" eikä hermoni kestäneet hämmennellä vaihdekeppiä => öljyt meni heti vaihtoon ja tilalle meni Fordin omaa öljyä jolla vaihteisto vähitellen palautui entiselleen.
Mutta joo.. laita halpisöljyä jos välttämättä haluat mutta ongelmia voi olla tiedossa. Itse opin kerrasta :D
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

poppelipuu kirjoitti: Tai todennäköisesti ne 5w-40 öljyt olisivat jumittaneet venttiilinnostimet.
Katselin Ford Mondeo 1993-1999 korjausopasta (Alfamer) ja siellä lukee näin tuohon asiaan: Mobil Fuel Economy 0w-30, Mobil1 Super 5w-30. Sekä 07/98 asti myös Mobil1 0w-40, Mobil1 Rally Formula 5W-40, Mobil Synt S 5w-40, Mobil Super Formula
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Onko kukaan keksinyt, miten tuota tyhjennystulppaa voisi löysätä menettämättä öljyä? On nimittäin pikkuisen jäykkä vaihteensiirto, kun viimeinen öljynvaihto Fordin öljyille tehtiin huollossa, ja siellä pisti vähän liian tiukalle. Piru, kun tuo Fordin öljy on niin kallista, niin ei oikein raskisi koko hommaa pistää uusiksi! Yksi purkki kun maksaa jo 25 euroa. Noh, jos tekisi niin, että täyttötulppa kiinnitettynä, mutta sitten irrottaa tyhjennystulpan ja äkkiä peukku reikään. Sit tulppa kaverille ja kaveri käy puhdistamassa ja levittämässä tiivistetöhnän siihen. Siinä mie sitten pötköttelen auton alla peukku reiässä. En tiedä onnistuisiko se näin, että kuinkakohan suuri olisi öljynhukka...
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Jonteri
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Joulu 2017 17:44

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja Jonteri »

Päteekö sama ohje Focus mk2 1.6 TI-VCT -05 ?
raikke52
Viestit: 9
Liittynyt: 17 Elo 2017 20:38
Paikkakunta: Salo

Re: Vaihteistoöljyn vaihto-ohje IB5-vaihteistolle

Viesti Kirjoittaja raikke52 »

Ei ole Fiestan IB5 laatikko tuon näköinen ?!
Ei ole ollenkaan esim. tuollaisia vaihteen siirtäjiä, vaan siirtäjät menee takaa suoraan laatikkoon.
Eli kaikki nuo kilkkeet, joita tuossa irroitellaan, puuttuu!
Vastaa Viestiin