Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Heti ekana laitan tubelinkin saman tyyppisestä mistä on kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=S2xxF4PYDuU

Kone Duratec-HE 1.8 125hp ja auto Focus 2009.

Sillä erotuksella, että omassa seilaa 500-1100rpm väliä. Autolla ajettu 106tkm ja huollettu merkkikorjaamossa ajallaan. Tulpat vaihdettu
ohjelman mukaan 60tkm huollossa.

Tilanne milloin tyhjäkäynti seilaa:
-Auto on lämmennyt ja kierrokset laskeneet normaalille ~800rpm tyhjäkäynnille
-Paikallaan ollessa, esim liikkeestä -> valoihin odottamaan ni alkaa seilaus
-Kun odottaa tarpeeks kauan ni seilaus loppuu, mutta alkaa aina uudestaan yllä mainitussa tilanteessa
-Kabiiniin tulee noissa kierrosten dippauksissa jo aika hyvin tärinää

Muita huomioita:
-Ei vikakoodeja eikä varotusvaloja
-Latausjännite oikea eikä laturivalo pala
-Akku on alkuperäinen
-Autossa on päivitetty ohjelma nykimissekoilujen vuoksi 2013, tää seilaus on uus vika.
-Autossa on sähköinen kaasuläppäkotelo
-Kaasuläppäkotelo pitää melko ujellusta ja piipitystä, kun pistää virrat päälle, mutta ei käynnistä autoa (siellähän on kai pieniä rattaita ja joku pieni sähkömoottori)
-Auto ei nyvi tai käynti seilaa mitenkään ajossa. Voimaa sen mitä on, ei mitään tukehtumisia.

Jos joku osaa sanoa suoraan, että kyseessä on joku mun automallille tyypillinen juttu ni heittäkää vaan ilmoille. Muutoin vaihtarit: EGR tukossa (onko tossa koneessa edes egr)? Kaasuläppä karstainen? Map-anturiongelma? Joku ilmavuoto?

Kiitti.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Helpoin olisi irroittaa ilmamassamittari ja puhdistaa erittäin varovaisesti kaasuläppä oikealla aineella (esim. Kaasuttimen puhdistusaineet). MAF:n puhdistus on myös helppo homma jää sillekkin löytyy oma Spray purkki.

Tuommoisen sekoamisen voi aiheuttaa myös erittäin pieni vuoto imupuolella.

Noista on helpoin lähteä liikkeelle.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Noniin. Otin kaasuläpän irti ja tilanne oli tämä ennen/jälkeen pesun:
https://drive.google.com/open?id=0By6vf ... VZiamttM2c

En uskonut, että vain ton putsaaminen olis korjannut tyhjäkäyntiongelmaa, mutta nyt neljään viiteen päivään ei ole puhdistamisen jälkeen tyhjäkäynti seilannut. Löysin brittifoorumilta erään kirjotuksen, jossa oli saman ikänen bensafocus, jossa oli sama vika korjaantunut puhdistamisella (ja näköjään toisessa keskustelussa tällä forumilla on joidenkin mondeoiden tyhjäkäynti asettunut). Samassa kirjoituksessa oli myös ohje, että akusta kaapeli irti operaation ajaks, että muisti tyhjenee ja sitten oli kaasuläpän "ohjelmointiin" ohje, jonka mukaan menin. Sit tietty oli sähkölasit ohjelmoitava ja ajeltava lenkkiä, että auto oppi tyhjäkäynnin.

T-Map -anturia en vielä puhdistanut, kun oli vähän hankalassa paikkaa. Siitä päätellen miltä imusarjan sisällä näytti, sekin varmaan on likainen. Toi kaasuläpän mönjä oli kyllä tiukassa. Putsasin sen crc kaasuläpänpuhdistusaineella ja liinalla. Sai kyllä jonkun tovin hinkutella.

Seuraillaan.
Viimeksi muokannut S-P-H, 27 Huhti 2016 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Mitä se tekee jos normaalista ajotilanteesta (kierroksia vaikka se 2000-3000) painaa kytkintä ja nostaa kaasun? Putooko kierrokset sinne normaaliin tyhjäkäyntiin vai käykö ensin jossain 600 tms? Jos kierrokset tossa tilanteessa notkahtavat niin koitappa samaa kaikki virrankuluttajat päällä, lähinnä lasien ja penkkien lämmitykset jotka vievät eniten virtaa, kyykkääkö vielä enemmän?

Omassa '06 oli takavuosina sellanen vaiva että kierrokset putosivat ihan mihin sattuu, ja jos oli runsaasti virtasyöppöjä vehkeitä päällä niin putosi vielä alemmas. Ajovaloistakin huomasi että kierrokset kävivät alhaalla ja latausjännitte putosi ja valot himmenivät hetkellisesti. Samaten tyhjäkäynti oli aika ailahtelevaa varsinkin lämpöisellä koneella.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Krisse kirjoitti:Mitä se tekee jos normaalista ajotilanteesta (kierroksia vaikka se 2000-3000) painaa kytkintä ja nostaa kaasun? Putooko kierrokset sinne normaaliin tyhjäkäyntiin vai käykö ensin jossain 600 tms? Jos kierrokset tossa tilanteessa notkahtavat niin koitappa samaa kaikki virrankuluttajat päällä, lähinnä lasien ja penkkien lämmitykset jotka vievät eniten virtaa, kyykkääkö vielä enemmän?

Omassa '06 oli takavuosina sellanen vaiva että kierrokset putosivat ihan mihin sattuu, ja jos oli runsaasti virtasyöppöjä vehkeitä päällä niin putosi vielä alemmas. Ajovaloistakin huomasi että kierrokset kävivät alhaalla ja latausjännitte putosi ja valot himmenivät hetkellisesti. Samaten tyhjäkäynti oli aika ailahtelevaa varsinkin lämpöisellä koneella.
Laskee normaaliin tyhjäkäyntiin eli ei dippaa tai sekoile mitään. Jah, ei se ongelma poistunut kaasuläpän puhdistuksella. Ilmeisesti se toimi sen 2-4pv erilailla sen ecu resetin vuoksi. Nyt se ongelma on taas jatkunu. Sillon kun se ongelma on päällä ni tuntee tutinaa koko kabiiniin ja jos kattoo ajotietokoneesta hetkellistä kulutusta ni se seilaa miten sattuu sillä hetkellä kunnes asettuu. Toi vaikuttaa kaupunkiajossa myös kulutukseen, kun se ettii tyhjäkäyntiä. Hyvä jos alle 10L pääsee taajamapyörityksessä. Aivan karmee kulutus.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Imupuolen vuotoa jo ehdotettiin. Onko tässä moottorissa PCV-venttiili letkuineen imusarjan alla? Jos letku on irti tai halki tai itse venttiili niin likainen, ettei liiku, niin aiheuttaa sekoilua.

Tyhjäkäyntiventtiili. Onko se siinä imusarjan päällä heti kaasuläppäkotelon jälkeen? Se voi olla jumissa - voi irrottaa ja putsata sillä samalla aineella kuin kaasuläppäkotelonkin.

Lambda-anturi. Ei pitäisi noilla kilometreillä vielä oireilla, mutta korkea kulutus voisi viitata siihen suuntaan. Mitenkäs pakokaasut, koska viimeksi mitattu? Testerillä voisi katsoa lambdan toimintaa,ihan esim. Forscan + ELM327 riittää. Näkisi, että signaali heiluu tarpeeksi laajalla alueella ja nopeasti.

Sytytyspuoli. Tulpilla siis ajettu melkein 60 000. Voisi ne ainakin tarkistaa. Ja että puolat ja johdot on hyvin kiinni.

En ole paljoa tuollaista moottoria roplannut, näitä ideoita saa rauhassa ampua alas. 8-)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ajattelin ilmotella et ongelma korjaantui T-Map anturin puhdistuksella. Puhdistutin anturin samalla, kun puhjennut lauhdutin vaihdettiin ja ilmastoinnin nesteet vaihdettiin. Puhdistuksen jälkeen auto mietti pari päivää sitä tyhjäkäyntiä ja on ollut jo monta kuukautta normaali. Eli combo kaasuläpän ja t-map anturin puhdistus autto. En vaihtanu tulppia jne. Ne sitten vuosihuollossa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja juhe »

Mitä Focuksen 2006 1.8:ssa pitää purkaa ennen T-MAP sensorin irrotusta ja puhdistusta?

Se näkyy ja löytyy kätevimmin peilin kanssa, mutta sormet ei oikein mahdu sinne. Saakohan jäähdyttimen puhaltimen helposti pois vai onko vain syytä keksiä joku näppärä tapa irrottaa ilman purkamista.

Omassa 1.8:ssa tyhjäkäynti seilaa isommalla kierrosalueella ennen lämpenemistä. Välillä putoaa 500 rpm asti tai joskus myös sammuu. Seuraavaksi sitten etsimään jotain sopivaa puhdistusainetta. Tässä videossa oli jarrujen puhdistusainetta https://www.youtube.com/watch?v=icgaLiEoohc#t=456.621. Tilaa ei ole yhtä hyvin kuin videolla näkyy.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Koska sun auto on tuon ikäinen ja sitä vanhempaa 1.8 Duratec-HE:ta, kannattaa harkita sen imusarjan takana olevan letkun vaihtamista. Tällä forumilla on monen Mondeon tyhjäkäyntiä korjattu vaihtamalla se. Työläs homma, mutta jossain kohtaa mahdollisesti edessä. Vaikuttaisi olevan tyyppivika, että se halkeaa.

Tuli mieleen, että onko 2006 vuoden 1.8:ssa sähköinen kaasuläppä? 2008-> eteenpäin on. Jos ei ole, niin siellä on sitten tyhjäkäyntiventtiili jossakin. Sekin karstottuu.

Tietenkin nuo vähemmän työläät kannattaa tehdä ensin. Puhdistaa kaasuläppä ja se anturi. Minäkin totesin, että ei mene mun kädet enkä usko et kenenkään muunkaan kädet sinne ni teetätin sen huollossa. Arvelisin, että tuuletin vähintään pitää ottaa pois tieltä. Joku forumin mekaanikko vois tietää onko siihen olemassa joku erikois/nivel/työkalu tai jippo miten sen irrottas purkamatta keulaa. Focst wink wink? ;)

Last but not least, mulla oli jo 55000km ajettuna tyhjäkäyntisekoiluja, johon auttoi PCM romin päivitys huollossa. Sammumisia ja sellasia.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja juhe »

Pitää tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä kysyä, kun vien huoltoon (oma korjaaminen saattaa lisätä imuvuotoja, jos pitää enemmänkin purkaa kuin vain T-MAP).

Männänrenkaat siihen koneeseen on vaihdettu ja parantanut käyntiä kummasti :) Öljyt pysyy puhtaampina ja kai myös imusarja. Silloin en osannut/arvannut pyytää imusarjan puhdistusta. Kysyin, mutta ei kai näyttänyt niin tarpeelliselta (jos ei tiedä kertoa siihen liittyviä oireita + ylimääräinen työ maksaa ylimääräistä tarjoushintaan). Männänrenkaat vaihtanut huolto on nyt lomalla, ei voi sieltä kysyä.

Saakohan tavallisella OBD-palikalla näkymään softaversioiden numerot? Ehkä jostain vielä löytyisi lista päivityksistä. Käytännössä luulen karstan todennäköisemmäksi vian aiheuttajaksi kuin softan häiriöt.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Forscanilla ja perus lukijalla saa kyllä kaikkien rommien versiot näkyviin.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja juhe »

Taisi vanha karsta häiritä tyhjäkäyntiä ja sensoreita? Nyt kun on männänrenkaiden sisäänajovaihe mennyt joku aika sitten ohi (ja toinenkin ylimääräinen öljynvaihtotehty), niin on tullut mukaan täyskaasulla kiihdytykset lämpimällä koneella yli 5000 rpm. Tyhjäkäyntikin on tasaantunut samalla. Ehkä ne kaasuttimen osat puhdistuu itsekseen "normaaliajossa" ja myös T-MAP sensosri.

Moottoritien rampissa (tai vastaavassa) ei kannata turhaan kiirehtiä isommalle vaihteelle vaihtoa :)
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Serq
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Loka 2018 17:28

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja Serq »

S-P-H kuinka teit tuon kaasuläpän ohjelmoinnin?
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Serq kirjoitti:S-P-H kuinka teit tuon kaasuläpän ohjelmoinnin?
Luin tuon sun toisen keskustelun nykimisistä. En usko, että tää kaasuläpän ohjelmointi tai oikeammin: et se säätää itsensä - on ratkaisu siihen sun huonoon tyhjäkäyntiin kylmänä. Juuri se talvella kylmänä sammuilu ja huono tyhjäkäynti loppui, kun Ford-huollossa päivitettiin uusi moottorin ohjelma.

Muut tyhjäkäyntiseilaamiset tuli myöhemmin ja niihin on enemmän ja vähemmän auttanut ne mitä olet jo teettänyt/tehnyt.

Summa summaarum, olen tullut siihen tulokseen, että näissä on vaan aika huono tyhjäkäynti, vaikka olis uutta osaa koneessa. Olen kiinnittänyt huomiota muiden (saman ikäisten) automerkkien tyhjäkäyntiin ja ihmetellyt miten joissain on ollut aivan tasainen tyhjäkäynti ja nakutettu 800rpm. Ehkäpä näin on myös Fordin uudemmissa koneissa.

Mulla on vielä kaiken vaivannäön jälkeenkin tullut tuota seilaamista. Akku sippas kesällä ja uuden asentamisen jälkeen silti tulee joskus tota et risteyksessä paikallaan ollessa kone etsii tyhjäkäyntiä ja kulutus seilaa. Sitten taas on pitkiä aikoja, että ihan hyvä tyhjäkäynti, 800rpm ja hetkellinen kulutus tasaisesti 0.8-0.9L/tunnissa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
komford
Viestit: 89
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja komford »

Mulla on tuommoinen flexifuel 1.8 ja olen tässä kolmen vuoden aikana kehittänyt semmoisen tuntemuksen, että tuo toimii viinalla paremmin kuin bensalla. Nimenomaan tyhjäkäynti kylmänä ja puolilämpimänä, bensalla saa vispata kaasulla vielä 7 km:n maantieajon jälkeen, jotta varmistaa käynnissä pysymisen. Tuohan vetää mittarissa lämmöt ylös 1,5-2 km välillä lähdöstä olipa miten kylmä tahansa :ugeek:
Serq
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Loka 2018 17:28

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja Serq »

Kiitokset vastauksista. Varasin ajan tuolle ohjelmiston päivitykselle Ford-huoltoon jos olisi vaikutusta. Paikallinen korjaamo jo väläytti että kaasuläpän vaihtoa voisi kokeilla, mutta en innostunut kun osan hinta oli vajaa 500e. Millaista kulutusta teidän vastaava menopeli näyttää. Itsellä yhdistetty pyörii tällähetkellä siellä 9.3l ja tyhjäkäynnillä 1.1l. Tyhjäkäynnillä kunnolla lämmenneellä koneella kierrokset 750rpm ja tuntuu hienoista tärinää hyttiin.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja anon1 »

S-P-H kirjoitti:Heti ekana laitan tubelinkin saman tyyppisestä mistä on kyse:
https://www.youtube.com/watch?v=S2xxF4PYDuU

Kone Duratec-HE 1.8 125hp ja auto Focus 2009.

Sillä erotuksella, että omassa seilaa 500-1100rpm väliä. Autolla ajettu 106tkm ja huollettu merkkikorjaamossa ajallaan. Tulpat vaihdettu
ohjelman mukaan 60tkm huollossa.

Tilanne milloin tyhjäkäynti seilaa:
-Auto on lämmennyt ja kierrokset laskeneet normaalille ~800rpm tyhjäkäynnille
-Paikallaan ollessa, esim liikkeestä -> valoihin odottamaan ni alkaa seilaus
-Kun odottaa tarpeeks kauan ni seilaus loppuu, mutta alkaa aina uudestaan yllä mainitussa tilanteessa
-Kabiiniin tulee noissa kierrosten dippauksissa jo aika hyvin tärinää

Muita huomioita:
-Ei vikakoodeja eikä varotusvaloja
-Latausjännite oikea eikä laturivalo pala
-Akku on alkuperäinen
-Autossa on päivitetty ohjelma nykimissekoilujen vuoksi 2013, tää seilaus on uus vika.
-Autossa on sähköinen kaasuläppäkotelo
-Kaasuläppäkotelo pitää melko ujellusta ja piipitystä, kun pistää virrat päälle, mutta ei käynnistä autoa (siellähän on kai pieniä rattaita ja joku pieni sähkömoottori)
-Auto ei nyvi tai käynti seilaa mitenkään ajossa. Voimaa sen mitä on, ei mitään tukehtumisia.

Jos joku osaa sanoa suoraan, että kyseessä on joku mun automallille tyypillinen juttu ni heittäkää vaan ilmoille. Muutoin vaihtarit: EGR tukossa (onko tossa koneessa edes egr)? Kaasuläppä karstainen? Map-anturiongelma? Joku ilmavuoto?

Kiitti.
Olisko ihan niin yksinkertaisesta asiasta kyse että suuttimet ovat osittain tukossa ja ruikkivat gasoa miten sattuu.
Olen aikaisemmin paasannut täällä asetonihoidosta, vastaanotto on ollut erittäin nuivaa. Omat kokemukset ovat erittäin hyvät juuri tuosta kierrosten seilaamisesta ja muutenkin liikkeen keveydestä.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Serq kirjoitti:Kiitokset vastauksista. Varasin ajan tuolle ohjelmiston päivitykselle Ford-huoltoon jos olisi vaikutusta. Paikallinen korjaamo jo väläytti että kaasuläpän vaihtoa voisi kokeilla, mutta en innostunut kun osan hinta oli vajaa 500e. Millaista kulutusta teidän vastaava menopeli näyttää. Itsellä yhdistetty pyörii tällähetkellä siellä 9.3l ja tyhjäkäynnillä 1.1l. Tyhjäkäynnillä kunnolla lämmenneellä koneella kierrokset 750rpm ja tuntuu hienoista tärinää hyttiin.
Kaupunkiajo nostaa meilläkin ajotietokoneen yhdistetyn helposti tohon. Jos tankilliseen ajetaan joku matka-ajopätkä ni voi tippua yhdistetty vaikka 7.8L/100km. Meidän autossa ajotietokone näyttää enemmän kuin laskimella laskettu tankillinen. Eli päin vastoin kuin yleensä. Pitkää matkaa ajettaessa joku 6.4 parhaimmillaan.

Tärinää tuntuu tossa meidänki, joka voi olla sillain epämääräistä ja vaihtelevaa. Kuulemma normaalia tämän koneen ja auton osalta.

Anon1: En usko, että on mun ja Serq:n tapauksessa siitä kyse. Voisi olla todennäköisempää jossain 300tkm ajetuissa koneissa. Tosin ei ole minulta pois, jos joku haluaa kokeilla.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Mistä nykäsit ton kilsamäärän, mulla alkoi noi teppuilut -09 mondeossa noin 150k.
Jos asetoni ei kiinnosta nyppää suuttimet irti ja testaa sumutuskuvio.
Yks juttu mikä kannattanee tarkastaa onko kaasuläppäkotelon rungon ja läpän väliin kertynyt jotain mönjää
mikä estäisi läpän normaalin toiminnan.Putsasin omasta sinne oli kertynyt jonkin verran moskaa.
Toi kaasuläppäkotelon ääntely viittaisi, että siellä on jotain moskaa.Eikä haittaa vaikka laittaisit vähän rasvaa akselinpäihin ovat melko kuivahkoa sorttia.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Serq
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Loka 2018 17:28

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja Serq »

Jaha, eipä ollut saatavilla ohjelmistopäivitystä, eikä anna vikakoodejakaan. Mistäs vikaa nyt paikantamaan. Aamulla sammui taas ensikäynnistyksellä vaikka piuhassa auto oli. Kierrosten hummailukin vaan jatkuu.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Onko kaasuläppä putsattu ja opitut arvot nollattu?
Serq
Viestit: 21
Liittynyt: 01 Loka 2018 17:28

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja Serq »

Kyllä on. Nyt huomasin kun kurvasin autolla pihaan 250km ajoreissun jälkeen että kun annoin auton käydä tyhjäkäyntiä ja samalla kun kääntelin rattia niin ajovalot hetkellisesti himmenee kuormituksen lisääntyessä.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Olisko akussa tai laturissa vikaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
juhe
Viestit: 110
Liittynyt: 03 Elo 2015 13:14
Paikkakunta: Tuusula

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja juhe »

Serq kirjoitti:Kyllä on. Nyt huomasin kun kurvasin autolla pihaan 250km ajoreissun jälkeen että kun annoin auton käydä tyhjäkäyntiä ja samalla kun kääntelin rattia niin ajovalot hetkellisesti himmenee kuormituksen lisääntyessä.
Jos on sähköinen ohjaustehostin, niin sen sulake on muistaakseni 80A. Tuo tehostimen virta voi tuntua jo akun navoilla.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.8 2009 tyhjäkäynti seilaa, mitä voisi itse tehdä asialle?

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

juhe kirjoitti: Jos on sähköinen ohjaustehostin, niin sen sulake on muistaakseni 80A. Tuo tehostimen virta voi tuntua jo akun navoilla.
Voin lohduttaa, että itsellä valot himmenee kans ku kääntelee rattia. Ihan uus akku ja laturi kunnossa. Samoin auton sisävalot vähän välkkyy tyhjäkäynnin mukaan. Perus fordismia.

Sen sijaan muuten ihmetyttää mikä sulla mahtas nyt olla vikana siinä sun autossa. Kierrokset seilaa randomisti itelläkin mut tuo sammuminen ei kyllä kuulu asiaan.

Tiedän yhden lähipiiristä kellä on myös sattumalta Focus 2009 1.8 duratecci ja se auto oli uudesta asti sammuilija ja mitä ihmeellisimpiä käyntisekoiluja. Siinä oli ollu uudesta saakka maadoitukset löysällä ja se sekoili sen takia. Merkkihuollot tutki ja tutki ties kuinka monesti ja lopulta se löyty syyksi.

Kaasupoljinkin on sähköinen, mutta se ei luulis sammuvan sen vuoksi.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin