Kytkimen painelaakerista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
96taunus
Viestit: 34
Liittynyt: 14 Joulu 2015 14:19

Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Semmonen tyhmä kysymys kun en kuukkelilla löytänyt, että onko hydrauli toimisen kytkimen painelaakeri aina vasten paineasetelmaa :?: Vai vetääkö neste jotenkin takasinpäin mäntää.
Tätä vaan ihmettelin kun mekaanisessa systeemissä painelaakeri on irti paineasetelmasta.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

96taunus kirjoitti:Semmonen tyhmä kysymys kun en kuukkelilla löytänyt, että onko hydrauli toimisen kytkimen painelaakeri aina vasten paineasetelmaa :?: Vai vetääkö neste jotenkin takasinpäin mäntää.
Tätä vaan ihmettelin kun mekaanisessa systeemissä painelaakeri on irti paineasetelmasta.
Niissä kytkimissä mitä itse olen laittanut niin aina on ollut painelaakeri vapaasti asetelmaa vasten. Jos se olisi merkittävästi irti, liikerata ei riittäisi iroittamaan kytkintä.
Toki ei siinä minkäänlaista painetta ole paineasetelmaa vasten mutta kiinni kuitenkin.
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Kyllä se laakeri siellä mukana pyörii... Työsylinterissä on kierrejousi, joka pakottaa sen päin asetelmaa... Voima ei kovin suuri kuitenkaan ole..
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Taidatte kaikki puhua painelaakerityypistä, joka on yhdistetty työsylinteri+painelaakeri. Näissä varmaan on painelaakeri lähes kiinni asetelmassa. Mutta onhan niitä vanhempia järjestelmiä, joissa irroitushaarukkaa painaa erillinen hydraulityösylinteri. Ja näissä ainakin mun muistin mukaan on kyllä välystä painelaakerin ja asetelman välissä.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

seppo1 kirjoitti:Taidatte kaikki puhua painelaakerityypistä, joka on yhdistetty työsylinteri+painelaakeri. Näissä varmaan on painelaakeri lähes kiinni asetelmassa. Mutta onhan niitä vanhempia järjestelmiä, joissa irroitushaarukkaa painaa erillinen hydraulityösylinteri. Ja näissä ainakin mun muistin mukaan on kyllä välystä painelaakerin ja asetelman välissä.
Tarkempi muistelu asiasta on kyllä kuten futura 68 sanoi. Kyllä siellä pieni jousipaine on.

Muistin mukaan jopa noissa vanhoissa ulkoisella työsylinterillä olevissa on jousi työsylinterin sisällä. Kuitenkin niin heppoinen, että ainakin mk2 Cortinassa sen painaa helposti käsin sisään jotta kytkimen työntötangon saa asennettua.

Eli lievä jousipaine painaa painelaakeria asetelmaa vasten, kuten futura68 tarkensi.
96taunus
Viestit: 34
Liittynyt: 14 Joulu 2015 14:19

Re: Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

OK :) Eli niin kuin epäilinkin, että laakeri pyörii aina mukana. Tosiaan vanhemman mallinen systeemi irrotushaarukalla.
Ei sitten tarvi ihmetellä kun tarvike laakerit ei kestä :cry:
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Jep, tuo on niin tapauskohtaista... toiset systeemit vetää tai työntää kiinni ja toiset ei.... Omissa mondeoissa on kyllä laakerit kestänyt, mutta toisessa hajosi sylinteri ts. nesteet pihalle 240tkm ja toisessa vielä alkuperäinen vaikka ajettu lähes 400tkm....
Tessu
Viestit: 1701
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Kytkimen painelaakerista

Viesti Kirjoittaja Tessu »

itse ainakin pyrin valitsemaan omastamielestä laadukkaat osat kun joutuu kytkintä korjaamaan,ei ole etuvetosissa kovinkaan helppoa hommaa niin ei jaksa jokavuosi osia irrotella,hyvällä tuurilal voi kestää muukin mutta jos autoa on aikomus pitää itsellä vuosia niin voi hieman sijoittaakkin.
Vastaa Viestiin