Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Hei!

Onko Limited -malliin mahdollista asentaa vakionopeussäädin jälkikäteen? Nimittäin hilppeet löytyisi halvalla esim. täältä: eBay
Kuitenkin alkuperäinen säädin lienee toiminnaltaan tasaisin.

MK1 Focuksessahan on mekaaninen kaasu, mutta vähän luulen, että vakkari olisi mahdollista asentaa, jos vain johtosarja on autossa. Onko siis viisainta ajatella alkuperäisen säätimen asennusta vai suosiolla kääntyä tarvikemerkkien puoleen? Jos tarvike, niin mikä merkki on paras ja edullisin?
Viimeksi muokannut RENNIE, 27 Touko 2017 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus -04 1.6 Limited vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Onko näin, että alkuperäistä säädintä ei voi asentaa Focusiin?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
JiiHoo
Viestit: 403
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Ford Focus -04 1.6 Limited vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Kannattaa kysyä Ford-huollosta hinta ennen kuin lähtee itse säätämään mitään. Kyllähän noita vakkareita saa jälkiasennettuinakin. Yksi Mondeo on tullut vastaan, missä jälkiasennusvakkari toimi muuten hienosti, mutta nopeusasetus ei jäänyt muistiin eli se piti tauon jälkeen asettaa uudestaan. Muistaakseni pari satasta oli maksanut asennettuna.

Mulla on Focus mk 1:ssä tehdasasenteinen ns. Ghia Pack (vakkari + lämmitettävä tuulilasi) ja kaasu on tosiaan siinäkin vaijerivälitteinen. Ainakin ensimmäiset 12 vuotta molemmat ovat pelittäneet hienosti.

Pieni varoitus: vakionopeussäätimeen totuttuasi saatat huomata kuinka tuskaista onkaan ajaa autoa, jossa sitä ei ole. :D
tjtonter
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Maalis 2017 22:59

Re: Ford Focus -04 1.6 Limited vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja tjtonter »

Kyllä saa alkuperäisen Fordin valmistaman vakkarin kaikkiin 1.4-2.0 bensakoneisiin, jos internetiä on uskominen. Jos saksa taipuu niin http://www.foka24.de/Focus/Tempomat/ tuolta löytyy todella kattavat ohjeet. Systeemi pitäisi ilmeisesti toimia mk1.5 Focuksissa laittamalla palat paikoilleen, vanhemmissa johtosarjoissa en ole varma. Sivustolta löytyy osanumeroita myöten kaikki mitä tarvitaan.

Toinen sivu mistä on hyötyä löytyy https://foka21.wordpress.com/tempomat-pilot-automat/ täältä. Romanialainen tyyppi asentanut vakkarin ilmeisesti vanhempaan mk1 1.6l Focukseen. Mielenkiintoista on että Vaunulasta ei vakkaria mk1 Focukseen asenneta jälkeenpäin, eikä ole koskaan tehtaallakaan 1.6l koneeseen asennettu. Homma vaatii pienen muutoksen kaasuläppäkoteloon, joka selviää jälkimmäisestä linkistä. Osat voi yhdistää 1.8-2.0l koneen kaasuläppäkotelosta myös 1.4-1.6l osaan. Mutta valon paikkakin on mittaristossa valmiina, kun vaan kiinnnostusta löytyy.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus -04 1.6 Limited vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

On kyllä mielenkiintoista! Nyt olen taas palaamassa tähän projektiin. Hyviä vastauksia tullut.

Mietin, kannattaisiko suunnitella alkuperäisen asennusta vai hankkia hyvälaatuinen tarvike. Gold Cruisen AP550 saisi alle 400 eurolla. Paljonkohan alkuperäiset osat maksaisi? Minunkin autossani on jo kytkinpolkimen katkaisija, joka kertonee osaltaan olemassa olevan tarpeellisen johtosarjan olemassaolosta. Kysyin alkuperäisiä osia myös merkkihuollosta, mutta ei niitä ainakaan enää saa sieltä.

Pohdin tässä myös toteutusta. Jos hankin tarvikkeen, niin siihen vaaditaan VSS-signaali, eli nopeussignaali. Kannattaisiko yhdistää ABS-anturiin vai vaihteiston kyljessä olevaan VS-anturiin? Jos vaihteistoon, niin mikä niistä johdoista olisi oikea, kun anturissa on muistaakseni kolme johtoa.

Joka tapauksessa, kaasuläppäkotelon tienoille tarvitaan muokkausta, että pystyy toisen vaijerin laittamaan rinnalle.Tutkin myös kaasupolkimen puolta, niin sielläkin on vaikeaa, koska ei ole runkoon poraamatta mitään vastapeluria servon vaijerin korvakkeelle. Taitaa olla jo niskan terveyden kannalta siirtää pohdinnat suoraan sinne kaasuläppäkotelon puolelle eikä harkitakaan kiinnittämistä kaasupolkimen päähän!

E: Kyllä se vaan vaaka taitaa kallistua tarvikkeen puoleen. Näyttää tuon alkuperäisen laittamisessa olevan yhtä paljon tai enemmän työtä kuin tarvikkeessa. Eikä tarvitse ohjauspyörää purkaa, jos asentaa tarvikkeen, kun pelottaa se air bag.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus -04 1.6 Limited vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Kyllä se vaikuttaa järkevämmältä laittaa tarvike. Mutta entäs sitten asennus? Mistä VSS-pulssi? Ehkä eniten pohdituttaa kuitenkin sen servon vaijerin kytkeminen. Pitää vissiin jostakin metallista vääntää levike sille nykyiselle vajerin vastakkeelle, että siihen saa toisen vaijerin viereen. Varmaan kaasuläpän vipuakin pitää modata, että sen servon vaijerin pään saa siihen kiinni.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Tässä olen filosofis-teoreettisesti pohtinut aina satuöin peukaloiden pyöriessä tuota asennusta edelleen. Olen tullut siihen tulokseen, että asennan tarvikesäätimen. Jotenkin tuntuu helpommalta, kuin kyrsiä kokoon jotain alkuperäisosia ympäri universumia. Taitaapa peräti tulla halvemmaksi.

Olen teoreettisesti ratkaissut sen servon vaijerin liittämisen sinne kaasuläppään. Eli kaasuläppä pitää repaista irti, ja esimerkiksi ruuveilla kiinnittää omavalmisteinen servon vaijerin läpivientikannake siihen sopivasti pirralla muotoillun kaasuvaijerin kannakkeen vierustaan. Tämä kohta työstä siis ratkennee pitkällekin omin avuin.

Siellä missä ratkaisu, on myös ongelma. VSS-pulssi. Mistä otan sen? Saako sen otettua suoraan sieltä anturilta, ettei tarvitse kajota tuohon perhanan moottorinohjausyksikköön satoine ohuine piuhoineen ja kohtuuttoman vaikeine asennussijaintineen? Elikkä jos meillä on se anturi, niin voiko niihin yhteen johdoista vain liittää cruisen VSS -tulopiuhan? Kolvi tietysti pysyy kädessä ja tiedän, että P = UI, joten ihan pierusteista ei tarvitse lähteä liikkeelle.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
lazlo
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Touko 2017 16:02

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja lazlo »

voisiko joku tutkia mistä johtosarjasta löytyy vakkarin ohjausyksikölle liitin,,minulla 1999 2.0 ghia, kaikki muut, esim radion kaukosäädin ja ajotietokoneen, tuulilasin lämmitys,vakkarin ratti napit liitimet valmiina, mutta vakkarin ohjausyksikön liitin on hukassa?
kävin kysymässä merkkiliikkeestä oulusta, vaijerit,tunnistin jarrulle ja kytkimelle muutaman kympin ja ohjelmointi n50e,,käytettynä saa ruotsista ohjain yksikköjä muutamalla kympillä,,tilaan ja asennan heti kun löydän liittimen
Pekka55
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Syys 2017 07:43

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Pekka55 »

Mulla ainakin vm 2000 automaatti focukseen toi pulssi otettiin radiosta, ts jostain menee johto radiolle mikä kertoo että radio menee omin päin kovemmalle. Ainakin Fordilla osasvat sen laittaa, tosin sen pulssi määrän hain jostain uk foorumilta. Oli jälkiasennettava vakkari,,,
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Pekka55 kirjoitti:Mulla ainakin vm 2000 automaatti focukseen toi pulssi otettiin radiosta, ts jostain menee johto radiolle mikä kertoo että radio menee omin päin kovemmalle. Ainakin Fordilla osasvat sen laittaa, tosin sen pulssi määrän hain jostain uk foorumilta. Oli jälkiasennettava vakkari,,,
No katos perhanaa! Niinhän se voi hyvinkin olla, että VSS-pulssi tulee kuin tuleekin radiolle. Myös meikäläisen audiojärjestelmässä on se automaattinen voluumi. Perhana, kun ei nyt kytkentäkuvat pelitä, niin ei voi tsekata niitä kohtia. Pulssimääriä jälkiasennettavassa, ainakaan nykyisissä, ei tarvitse tietää. Ne kalibroituvat automaattisesti ja ellei toimi kuskia miellyttävästi, voi niitä hienosäätää manuaalisesti. Enää ei dippikytkimiäkään ole.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Pekka55
Viestit: 5
Liittynyt: 12 Syys 2017 07:43

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Pekka55 »

Ok, siinä piti dipeillä' laitta se pulssimäärä joka on kaikissa Fordeissa sama, olikohan 5200 tms / km. Mutta joo, sielktä radiolta sen ainakin saa ja toimii vakkari kuin se kuuluisa junan vessa :D
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Nyt lähestyy vakkarin asennus. Kytkinpolkimen katkaisijalta löytyi jo oikea piuha. Myös jarrupolkimen kytkimen, ja virrasyötön taitaa onnistua löytämään. Mutta se tärkein, eli VSS-pulssi. Eipä nähtävästi onnistukaan radion johtonipusta saada tätä tietoa. Mittasin analogisella yleismittarilta oikeasta johdosta, eli ainoa, joka tulee ECULTA radion johtonippuun, niin sieltä ei taida lineaarista pulssia tulla. Eli kun ajaa jotain 15-50 kilsaa tunnissa, pysyy jännite tarkalleen 25 voltissa, ja kun pysähtyy, niin se nousee 50 volttiin. Kovempaa en ajanut, kun kaikki oli auton sisällä ns. levällään.

No, nyt tietysti tulee ajatus, että sinunhan olisi pitänyt mitata johdosta oskilloskoopilla. Kyllä, mutta aiempaan kokemukseeni nojaten mitatessani toisesta autosta kierroslukusignaalia, analoginen yleismittari pysyy pulssissa kartalla, eli viisari nousee pulssin tiheyden mukaan volttiasteikolla. Pulssimuodostahan ei tarvitse mitään tietoa, koska vakkari itse säätää itsensä pulssiin sopivaksi, niin yleismittari kertoisi ainoastaan sen, että johto on oikea.

Saako VSS-pulssin mittariston piuhoista? Alfamerin korjausoppaan kytkentäkuvien mukaan ECULTA tulee mittaristoon suoraan vain kaksi johtoa, että voisivatkohan nämä olla moottorin kierrosnopeus- ja ajonopeussignaalit? Vai jotain OBD2-käsittämättömyyksiä, joita ei kannata edes yleismittarilla mennä sohimaan?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

Löytyiskö googlelta lisää tietoa jos haet ecu diagram tai firma motordata.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Hoppa1 kirjoitti: 29 Kesä 2019 18:42 Löytyiskö googlelta lisää tietoa jos haet ecu diagram tai firma motordata.
Tehty, ennen viestin kirjoitusta. Motordata on maksullinen palvelu.

Kokeilin vielä yleismittarilla siitä radiolle menevästä piuhasta vaihtosähköpuolella. Tuloksena, että jännite on koko aika n. 7 volttia. Onko sellainen mahdollista, että edes analoginen yleimittari ei "pysy kärryillä" pulssista, jos on riittävän tiheää? Jos pulssi oliskin 7 volttia, ja hirveen tiheä? Kannattaako tuohon uhrata aikaa, vai suoraan alkaa ähkimään suoraa piuhaa VSS-anturilta vaiheiston kyljestä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Hoppa1
Viestit: 160
Liittynyt: 07 Kesä 2019 18:44

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Hoppa1 »

Entäs jos haulla cruise diagram löytyis paremmin. :thumbup:
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Löytyykö siitä yleismittarista taajuuslaskuria esim. sellaista kohtaa kuin Hz tai Freq.? Sillä vois päästä paremmin jäljille
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

emax kirjoitti: 01 Heinä 2019 19:02 Löytyykö siitä yleismittarista taajuuslaskuria esim. sellaista kohtaa kuin Hz tai Freq.? Sillä vois päästä paremmin jäljille
Ei itkun itku ole tuollaista mahdollisuutta mittarissa! :cry:
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Onkos täällä elektroniikan taitajia? Nimittäin nyt alkoi mietityttään tuo kytkinpolkimen katkaisija, joka tarvitaan vakkarille kytkeä. (Vakkari menee "paussille", kun kytkinpoljinta painetaan.)

Vakkarin ohjeiden mukaan kytkinpolkimen katkaisimelle menevä johto tulee kytkeä siihen, joka maadoittuu painettaessa poljinta. Tämä löytyi näppärästi. Mutta sitten mittasin noin varmuuden vuoksi virrat päällä jännitepuolella, niin 5 V tulee ko. johdosta polkimen ollessa ylhäällä. Ihanaa on, kun kun MK1 Focuksen kytkentäkaaviot on vuodettu nettiin. Ounastelemani mukaan on kuin onkin niin, että poljinkatkaisimen läpi menee suoraan ECULTA tuleva johto. Eli tän katkaisimen tarkoitus on tuottaa ECULLE tieto kytkimen käyttötilasta.

Jos autossa olisi Fordin oma vakkari, kytkimessä olisi kaksi erillista kosketinta, mutta tässä on vain yksi kosketin, joka siis on ECUA varten.

Onko nyt niin, että vakkaria ei kannata kytkeä tuohon maadoittuvaan napaan? Vai olisiko kytkentä mahdollinen diodin avulla? Mihin suuntaan diodi pitäisi kytkeä? Pieni piirros kytkennästä tuohon piuhaan ei olisi pahitteeksi.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Kellään tietoa?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Pinhead
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Marras 2023 22:40

Re: Ford Focus MK1 (facelift) Vakionopeussäätimen asennus

Viesti Kirjoittaja Pinhead »

Vanhaan lankaan lisäilen omiani. Mulla on -04 limited edition ja siihen on aikoinaan uutena asennettu tarvikevakkari. Sen ohjausnapit (langattomat) on vuosien saatossa hävinneet eikä niitä löydy mistäänpäin maailmaa. Tai noh, ainakaan järkevään hintaan. Päätin sitte asentaa huvikseni orkkisvakkarin hilppeet. Sen puolesta kävi hyvä tuuri että mun rytö on varustettu esp:llä ja netin tietojen mukaan siinä on koko johtosarja valmiina kaikkine piuhoineen ja liittimineen. Tadaa: sieltähän se konehuoneesta löytyi liitin vakkarin modulille, liitin toiselle kytkimelle jarrupolkimella ja slip ringillä on kaikki pinnit ja +12v tulee sinne. Eli nyt on tilattu ratti, se spiraali (slip ring), CCM vaijereineen, toinen kytkin jarrupolkimelle sekä 1,8 zetecin kaasuläppäkotelo. Siittä 1,8:n kotelosta nappaan kiinnitysraudat ja tapit vaijerille. Kaiken pitäis vissiin olla sitä vaille valmiina et lyö vaan puuttuvat roippeet kiinni. Mikään ei voi mennä vikaan. Eihän?
Vastaa Viestiin