Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 05 Maalis 2016 21:54

Kokeillaampas hakuammuntaa osaisko joku veikata syytä ilmestyneelle ongelmalle. Tänään ajelin matka-ajoa ja noin 100km jälkeen ilmestyi näyttöön engine malfuncton teksti ja auo hyytyi. Pysyi tyhjäkäynnillä ihan nätisti, mutta kaasua ei oikein ottanut vastaan. Pysähdyin tienreunaan ja sammutin auton hetkeksi. Käynnistin uudelleen eikä näyttänyt enää mitään virheilmoituksia ja auto pelasi taas normaalisti loppumatkan.
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai osaisko joku heittää arvailuja miksi auto noin temppuilisi? Ensimmäinen kerta itsellä kun auto tekee tuollaista.

Edit. Lisätään vielä että autolla ajettu 256 000 ja tie jolla ajoimme oli melko epätasaista.

riikomi
Viestit: 440
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja riikomi » 06 Maalis 2016 07:18

Autosi on mennyt vikatilaan, joka on poistunut sammuttamalla moottori.

Vikakoodien lukeminen paljastanee syyn.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 06 Maalis 2016 11:23

Vikatilaksi itsekkin epäilin tuota käyntiä. Tuntuu vain oudolta että tuo poistui uudelleen käynnistäessä. Eikö vikatila pitäisi jäädä päälle? Vai riippuuko se mahdollisesta viasta/vian vakavuudesta? Convers näyttökään ei näytä viesteissä mitään ilmoitusta vaan on tyhjä.

tsun-tee
Viestit: 28
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja tsun-tee » 06 Maalis 2016 11:28

Oliko pakkasta ns. plusmiinusnolla? keula viimasuojattu?
Mulla kerran pari teki aikoinaan tdci samaa, maantieajoa pikkupakkasella/nollassa joku 60km ja sitten pimpom. Ei kulje lopulta kuin 50kmh, sammutus ja seisoo muutaman minuutin -> ei mitään.

vikakoodit antoi egr/ ahtopaineanturi...

vika-> kondensoitunutta vettä välijäähyssä... ->tyhjennys ja taas kaikki ok. Sen jälkeen tuli pidettyä viimasuojaa.

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, 3.8V6 A
ex.Scorpio 1990, 2.0doch A
ex.Orion 1986, 1.6

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 06 Maalis 2016 16:22

Maskisuojat oli paikallaan ja pakkasta muutama aste.
Tänään kävin lyhyen reissun kaupassa ja auto toimi normaalisti.
Pitää yrittää varmaan löytää joku paikallinen pulju jossa saisivat vikakoodit luettua.

tuomo.h
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Tammi 2011 09:02
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja tuomo.h » 06 Maalis 2016 21:21

Kannattaa aloittaa sillä vikakoodien luvulla, vika vaihtoehtoja melko paljon.

Itsellä oli vastaavassa tilanteessa hiukkassuodatin tukkeutunut. Teki juuri noin, et vikatila hävis kun käynnisti uudelleen. Siitä sitten muutamia päiviä niin olikin kokoajan nilkutusmoodi päällä.
Kuga -08 2.0tdci Titanium

Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 07 Maalis 2016 10:44

Pitää tänään käydä lukemassa vikakoodit. Jos sitten olisi viisaampi.
Tuo hiukkassuodatin kävi itselläkin mielessä. Jos vika löytyy siitä, niin onko kukaan kokeillut noita hiukkassuodattimen puhdistusaineita jotka sekoitetaan dieselin mukaan? Toimiiko ne vai onko pelkkää "valohoitoa"?

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 07 Maalis 2016 14:18

Vikakoodit näytti kontaktihäiriötä polttoainepuolella. Ei mitään muuta. Pitää nyt seurata tapahtuuko toistamiseen. Jos tulee uudestaan, niin sitten pitää alkaa selvittämään syytä.
Miten tuon hiukkassuodattimen puhdistuspoltto muuten ilmentää itsensä? Kokeilin tuossa ajaa pitempää lenkkiä reilummilla kierroksilla, mutta en huomannut mitään merkkiä. Seurasin kulutusta jne.
Jos suodattimelle on jo edellinen omistaja tehnyt jotakin, niin huomaako sitä jostakin? Antaako esim. Forscanin kautta suorittaa regenerointia?

Avatar
Ganiateri
Viestit: 189
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Ganiateri » 07 Maalis 2016 14:30

^ Itse olen huomannut vain kulutuksen noususta ja sen jälkeen kun olen pysähtynyt, niin haisee palanut kumi tjsp ja pakoputki naksuu lämmön takia.

Hölmöä kun ei mitään merkki valoa ole tuolle.

Polton pakotus kiinnostaa itseänikin, kun tuntuu ettei polttoa ole vähään aikaan tapahtunut.
Mondeo mk4 2.0 tdci -08 AT6, c-max 1.8 -04

riikomi
Viestit: 440
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja riikomi » 07 Maalis 2016 15:11

DPF:n regenerointi kestää maantieoloissa viitisen minuuttia ja näkyy hetkellisen kulutuksen nousuna melkein kaksinkertaiseksi. Polton alussa ja lopussa tuntuu perstuntumalla lyhytaikainen ja lievä tehon aaltoilu.

Jos autosi regeneroinnissa/DPF:ssä ei ole mitään vikaa, regenerointi menee itsestään päälle kunhan ECUn nokilaskuri on noussut riittävän korkeaksi. ForScanilla voi tehdä staattisen regeneroinnin.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 07 Maalis 2016 16:00

Tapahtuuko tuo staattinen regenerointi jos suodatin onkin tyhjennetty ja ohjelmoitu pois käytöstä? Vai antaako silloin jotain virheilmoituksia?

riikomi
Viestit: 440
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja riikomi » 10 Maalis 2016 17:47

Tein mielenkiinnon vuoksi omaan autoon staattisen regeneroinnin ForScanilla. Toimenpide kestää testerin mukaan puoli tuntia ja moottorin kierrokset olivat 2500 rpm. Hetkellisen kulutuksen mittari näytti 5 l/h. Jää suli auton alla sekä pakoputkien poistojen kohdalla.

Itsellä homma kuitenkin loppui 22 min kohdalla kesken, koska öljylaskuri alkoi ilmoittaa öljyn olevan vaihtoa vailla. Katsoin papereista, että edellinen vaihto oli tehty 18 tkm sitten, joten hälytys saattoi olla aiheellinen. Joka tapauksessa regenerointi päättyi siihen.

Välittömästi sen jälkeen katselin anturitietoja. Vaikka jäähdytysnesteen lämpötila oli mittariston mukaan normaali, testeri näytti 99 C lukemaa. Pakokaasujen lämmöt olivat vain 300 C tasolla, mikä on epäilyttävän alhainen lukema. Tosin silloin regenerointi ei enää ollut päällä.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 17 Maalis 2016 19:49

Noniin. Päivitystä tilanteeseen. Tänään auto sitten jätti tienpäälle. Nyki välillä tasakaasulla ajaessa, kunnes kuoli kokonaan. Eikä enää auttanut virtojen pois kytkeminen, eikä suostunut enää myöskään käynnistymään. Vikakoodeiksi ilmoitti P0200 ja p0606.
Poistin moottorin päältä sen muovisen suojan ja huomasin että oli aikalailla kosteaa/märkää imusarjan alla ja suuttimien ympäristössä. Voisko johtua koko oireilu vain vuodosta?
Kiikutin auton jo huoltoon. Katsotaan millainen tuomio tulee.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 23 Maalis 2016 18:09

Auto edelleen huollossa. Syynä ilmeisesti liian matala polttoaineen paine. Suodatin vaihdettiin, mutta ei korjaantunut ainakaan sillä.
Saas nähdä kuinka lasku kasvaa :shock:

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 24 Maalis 2016 19:21

Ei onnistunu vian selvitys vieläkään. Nyt alkaa epäilykset kohdistumaan jo ecuun. Vielä meinasivat selvitellä löytyiskö vika jostain muualta.
Onko kukaan joutunu uusimaan mk4 mondeoon tuota ecua, ja onkohan kuinka arvokas? Ymmärtääkseni korjauskin on jossain mahdollista, mutta löytyykö suomesta mitään puljua?

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 01 Huhti 2016 14:02

Noniin. Pahin vaihtoehto sitten löytyi. Ecu sökö ja uuden hinta vajaa pari tonnia. Onko kukaan korjauttanut noita jossain suomalaisessa firmassa? Sercapille soittelin jo ja aikoi selvitellä onnistuuko.

riikomi
Viestit: 440
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja riikomi » 01 Huhti 2016 14:49

Brittien Ebay on turvoksissaan käytettyjä ECUja. Hintaluokkana 100 £.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 02 Huhti 2016 14:56

Olisihan noita briteissä, mutta mieluiten hommaisin kotimaasta. Korjauksiin saa käsittääkseni takuunkin? Mites sitten jos löytää sopivan käytetyn, niin riittääkö pelkkä ecu joka ohjelmoidaan uudestaan vai pitääkö olla mukana ajonestot ym? Näkyy myynnissä paketteja joissa on mukana ajonestot, sulakerasiat, avaimet, virtalukot, convers mittaristot jne.
Oma auto on titanium varustelutasolla.

riikomi
Viestit: 440
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja riikomi » 02 Huhti 2016 16:22

Todennäköisesti joutuisit viemään käytetyn ECUn merkkiliikkeeseen koodattavaksi. Lienee paras kysyä sieltä mitä kaikkea pitää tehdä.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 02 Huhti 2016 16:35

Joo. Auto on jo merkkiliikkeessä tällä hetkellä joten uudelleen ohjemointi ei ole ongelma.

riikomi
Viestit: 440
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja riikomi » 02 Huhti 2016 22:06

Kerrothan sitten meille miten homma eteni.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 02 Huhti 2016 22:11

Päivitän tilannetta kun uutta tietoa tulee.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 04 Huhti 2016 16:57

Ecu lähtee Sercappiin tutkittavaksi. Jos vaikka olis ihan kylmäjuotoksista kiinni.

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 05 Huhti 2016 14:31

Tänään kiikutin ecu:n Sercapin huoltoon. Hiukan ihmetytti seuraava seikka, että sain fordin huollosta ecu:n osanumeroksi 6U71-12A650-KB. Lisäksi jokin lisäkoodi 182? ja Eurocode 042? Mitä nuo sitten tarkoittavatkaan?
Tänään sain sitten alkuperäisen ecu:n hyppysiin, niin siinä oli osanumerona 7G91-12A650-UH? Olisiko mahdollista että osanumeroinnit on muuttuneet jossain vaiheessa ja Fordin huollossa katsoivat suoraan koneelta uuden osanumeron?

Sami W
Viestit: 62
Liittynyt: 12 Heinä 2006 22:49
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford mondeo 2008 2.0tdci Engine malfunction.

ViestiKirjoittaja Sami W » 14 Huhti 2016 17:26

Hitaasti etenee mutta etenee kuitenkin. Auto siis edelleen huollossa. Tänään ei enää herjannut ecun vikakoodeja, joten Sercapin korjaus ilmeisesti onnistui. Ilmeni kuitenkin uusi vaiva ja nyt herjaa kaasuläppäkoteloa.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 5 vierailijaa