Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
disme
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Loka 2015 22:11

Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja disme »

Iltaa!

Oma -07 Transitini alkoi käydä tyhjäkäyntiä hiukan rouskuttamalla ja humppaamalla. Tyhjäkäyntikin aaltoili satunnaisesti, erityisesti puolilämpimällä koneella. Kyseessä siis FWD 2.2 tdci, 85hv versiona.

Sammuttamisen yhteydessä tapahtuva EGR-venttiilin automaattinen kiinni/auki -jumppaliike jumittamisen ehkäisemiseksi alkoi myös jokin aika sitten olemaan perin kovaäänistä ja nyppäsin koko mötikästä piuhan irti. Moottorin tyhjäkäynti parani ja epämääräiset rohinat vaimenivat huomattavasti!! :D EGR-venttiilissä itsessään ei sisällä ollut joidenkin Youtube -kauhuvideoiden tapaan mitään karmivaa tervaa, oikeastaan vain jonkin verran kuivaa nokea. Pesu ja putsaaminen vaimensi kitiseviä ääniä vain vähän, ilmeisesti mustan kopan alla oleva mekanismikin tulisi käyttää auki ja puhdistaa/voidella?

Kysymykseni siis onkin, voiko tuossa Euro 4 -moottorissa laittaa EGR:n ja imukoteloon menevän putken väliin perinteisen alumiinilevyn ja tulpata koko hässäkän? Siten, että jättäisi piuhan itse EGR:ään kiinni, niin vikavalo ei syttyisi? Ymmärtääkseni vikavalo syttyy, koska virtausta ei pääse tapahtumaan?

Toisaalta kovaäänisesti kitisevää EGR:ää ei myöskään kiinnosta pitää kiinni, joten olisiko puohon jostain tilattavissa jotain "huijauspäätä" tuohon liittimeen? Tai mitään muuta keinoa saada vikavalo sammumaan, muuten kuin vähän väliä testerillä nollaamalla. Onko joku lastuttaminen / kallis uudelleenohjelmointi ainoa vaihtoehto? Tuntuisi nimittäin toimivan huomattavasti paremmin ilman koko EGR:ää. Ja vastenmielisin ajatus ikinä maksaa satasia uudesta, äänettömästi toimivasta EGR:stä :evil:
TubrboFordtransit
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Loka 2015 00:21

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja TubrboFordtransit »

Okey. Ilman omakohtaista kokemusta kyseesestä vehkeesta, autoalan ammattipätevyyta ym muuta vankka referenssi pohjaa, eli siis ihan vaan yleistiedon peruteella.

Jankuttava egr on kiusaa, saa kierrokset aaltoilemaan. Ilman egr-ä puhdas happi ja enemmän tehoja, alavääntöa lisää ym kivaa. Vikavalo on kiusana.

Mutta, muailma pelastavan puiden halaamisen lisäksi egr-llä on
Yksi ainut oleellinen lisävaikutus.
Se alentaa palaamisen lämpötilaa, eli moottorin, turboissa myös turbon lämökuormitusta. Vanhemissa vehkeissa missä mootoreissa oli runsaan määrin rautaa ja muita metalleja, lämpökuorman nousu ei aiheuttanut eritysempia huolia. Nykymoottorissa on metallia vähemmän, öljykanavat yms on mitoitettu justinsa riittäväksi kestämään moottorin norkikuormitus kohtuukäytöllä.

Eli itte samassa ilanteessa ma ettisin vaikka britti tms vastaavan ford formuin sivuilta kattavaa lisätietoa asiasta, ainakn parista kolmesta eri lähteestä, että egr-n poisto kyiseseesssa moottorissa, justnimenomaan siinä, ei ole aiheuttanut ongelmia. Vielä kerran kertaan että kyseinen moottori ei ole mulle tuttu. Jos tuossa moottorityypissä on ollut kannen, tiivisteiden, ventiilikoneiston kanssa jotian häikkä, niin ehkä kanataisi egr korjata.

Jos se on korjaattavissa/putsatavissa kuntoon, niin youtubesta pitäisi löytyä, Jos pystyt irroitamaan itte sen egr-n ja uuden osan hintataso suomessa /toimitusaika on viikko, niin saahan niitä itsekin tilaattua ebaysta oem osia, osanumerolla,

Tunnistan ihan rehelliseesti, että mulla on omakohtainen pieni pelko uusien pieninen diselieden kohtaan, missä 2,0 tai 2,2 diisselista revitään 120hp,140 hp ulos, Peruslogiikka sano, että joko ne on titani /rosteriseokset tai metallien kestävyys on äärirajoilla näissä moottoreissa jo vakionakin. En tiedä, onko ne tehty kstämään vai hajoamaan 300k km jälkeen. Jo lisätehoja tekee mieli niin.. paku vaihtoon ja suuremalla mootrilla versio tilalle.

Halpa vikavalon korjaus- 2cm teippipala valon päälle.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Ei nyt kyllä mee ihan loogisesti, EGR:n poistaminen käytöstä saa itseasiassa moottorin käymään viileämpänä ja lämpiämään hieman hitaammin..
Pahoin pelkään että tulppaaminen sytyttää vikavalon, mutta jo egr:n reiän supistaminen yleensä auttaa vaivoihin..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
foop
Viestit: 260
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja foop »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Ei nyt kyllä mee ihan loogisesti, EGR:n poistaminen käytöstä saa itseasiassa moottorin käymään viileämpänä ja lämpiämään hieman hitaammin..
Pahoin pelkään että tulppaaminen sytyttää vikavalon, mutta jo egr:n reiän supistaminen yleensä auttaa vaivoihin..
Voinee olla mahdollista toki että moottori lämpeää hitaammin ilman EGR-venttiiliä (riippuu toki autosta onko se muutenkaan auki kylmällä moottorilla). Mikäli termostaatti on kunnossa ja pahvia nokalla talvella, niin varsinaisen käyntilämpötilan ei pitäisi muuttua merkittävästi.

EGR:n poistaminen nostaa kuitenkin sylinterin palolämpötilaa, mistä aiheutuu NOx päästöjä. EGR:n poistaminen saattaa myös huonontaa otto-/bensiinimoottorin hyötysuhdetta osakaasulla (pumppaushäviöt kasvavat) ja täten nostaa polttoaineenkulutusta.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Mulla ainakin audissa egr:n poistaminen ohjelmallisesti vaikutti heti siihen kuinka nopeasti moottori lämpiää normaaliin 90:iin, nyt kun muutamana yönä on ollut pakkasta ja on tullut jopa 100km työmatkaa yhteen suuntaan, niin ei ole koko matkalla lämminnyt mittarin mukaan siihen 90 asteeseen. Lastuttajakin sanoi ettei egr:n poistoa edes suositella kuin niihin autoihin missä on lisälämppäri. Mondeossa aikanaan (bensa duratec) tulppasin egr:n nykimisen takia, siinäkin lämpeneminen hidastui ja polttoaineen kulutus hivenen kasvoi. Mutta nykiminen loppui.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja transitman »

Itse laitoin Teho-ohjelman sekä Egr-poiston erääseen saman ikäiseen Transittiin.
Siinä oli egr:än kanssa ongelmia, se nyki ja oli hyvin arvaamaton liikkeelle lähtiessä ja ohituksissa, ilmeisesti egr jumitti ja jäi välillä auki, aiheuttaen ongelmia.

Ohjelmallinen poisto riitti ja ei ole vaivannut sen jälkeen. Myöskään mitään muita ongelmia ei ole tullut vastaan sen jälkeen.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja czr96 »

[quote= Ohjelmallinen poisto riitti ja ei ole vaivannut sen jälkeen. Myöskään mitään muita ongelmia ei ole tullut vastaan sen jälkeen.[/quote]

Oliko kallis operaatio tuo ohjelman vaihto? Käsittääkseni tuossa 07 transitissa on samansukuinen "vanhantyylin" ketjukone mikä on myös mk3 koppasissa euro 4 normi Mondeoissa ? Itse olen tässä nyt reilut pari vuotta tuskaillut savuavan mondeoni kanssa ja en ole vieläkään löytänyt kontaktia, joka suostuisi tuosta järkevällä tavalla poistamaan softalla EGR hälyn. Soitin kyllä paikalliseen oululaiseen alan liikkeeseen, mutta auto olisi pitänyt viedä sinne pariksi päiväksi ja hinta oli mun makuun ihan liian suolainen.

Taas tässä kuitenkin tuli vuodeksi leimaa kikkaillen (ensin savulappu ilman EGR:ää ja seuraavana päivänä leimalle EGR:n kanssa) .

Mulla tuo tosiaan EGR:n kanssa hyytyy sillai, että ei kestä kaasua polkaista kerralla pohjaan vaan sillai herkuttelemalla pikkuhiljaa. Jos kerralla runttaa niin vauhti ei tosiaan nouse ollenkaan. Ilman EGR:ää sitten toimii ja vetää kuin veturi. Ihme keksintö.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Deippa
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Deippa »

czr96 kirjoitti: Taas tässä kuitenkin tuli vuodeksi leimaa kikkaillen (ensin savulappu ilman EGR:ää ja seuraavana päivänä leimalle EGR:n kanssa) .
Ööö... miksi moinen pelleily? Eihän ne nyt katsatuksessa tutki toimiiko egr tai onko tulpattu tai alipaineletku irti tms. Kunhan se vikavalo ei siellä pala niin katastussetä on tyytyväinen. Viimeksi eilen kävin katsastuksessa tuon oman kulkineen kanssa, jossa egr siis tulpattu ja vikakoodin nollasin aseman pihalla. --> Savutus 1,4 eikä muitakaan huomautuksia ja "pitkä leima" nyt otteessa. 8-)

Tosin kyllä minuakin kiinnostaa tuo hälyn ohjelmallinen poistaminen järkevällä hinnalla...
S-MAX -10 TDCI 140hv
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Celtic Tuningin ohjelmointeja tekevät yritykset ainakin saa tuon egr:n poistettua ohjelmamuutoksella.

Itellä on tuo Celticin ohjelma ja egr:n poisto omassa Focuksessa ja voin suositella.

Celticin ohjelmalla Transit 85hv-->148hv.
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja czr96 »

Deippa kirjoitti: Ööö... miksi moinen pelleily? Eihän ne nyt katsatuksessa tutki toimiiko egr tai onko tulpattu tai alipaineletku irti tms. Kunhan se vikavalo ei siellä pala niin katastussetä on tyytyväinen. Viimeksi eilen kävin katsastuksessa tuon oman kulkineen kanssa, jossa egr siis tulpattu ja vikakoodin nollasin aseman pihalla. --> Savutus 1,4 eikä muitakaan huomautuksia ja "pitkä leima" nyt otteessa. 8-)

Tosin kyllä minuakin kiinnostaa tuo hälyn ohjelmallinen poistaminen järkevällä hinnalla...
No kun mulla tuo sytyttelee joskus vikavalon jo muutaman reippaan kiihytyksen jälkeen ja joskus mennään satakin kilsaa ennenku syttyy. Yleensä syttyy kuitenkin kolmannella startilla. Ei uskalla ottaa riskiä että alkaa leimuaan valo kun katsastaja istuu kabiinissa.

Tänään meinaan tarkistaa MAP anturin kunnon. Sitä en ole vielä koskaan tarkistanut.

Täytyypäs googlailla tuo Celtic Tuning ! Kiitos vinkistä .
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja bluri »

2l / 2.2l Duratorq Puma moottorista ei ole tietääkseni _kukaan_ poistanut EGR:ää ohjelmallisesti. En tiedä onko se delphin moottorinohjaus niin rankassa vai mikä on, mutta ei vain tunnu onnistuvan.
Maffin kanssa kun kytketään pikkasen huijausta niin ei syty valoa:
http://www.talkford.com/community/topic ... on-euro-4/
Deippa
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ootko ite testannu? Tai muut? kun tuossakaan keskustelussa ei näkyny muita testaajia ku toi aloittaja

Kuva
S-MAX -10 TDCI 140hv
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja bluri »

En ole testannut. Ei kyllä kummoiselta modilta vaikuta, voisi tuon vaikka rakentaa, jos jaksaa.
Äkkiseltään en muista ohjaako tämä MAP vai MAF-tiedolla syöttöjä, omassa mielessä tuo pieni tiputus maffin arvossa pitäisi vaikuttaa myös syöttöön..
Deippa
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Niin, sitäkin mietin tota lukiessa että saattaa vaikuttaa syöttöihin ja saattaako tuoda sitten jotain muuta ongelmaa sitä kautta mukanaan, mutta tiedäppä näistä.
S-MAX -10 TDCI 140hv
Deippa
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Touko 2012 11:52
Paikkakunta: P-Pmaa

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Deippa »

No niin nyt on sitten testattu yo. kuvan mukainen "viritys" omassa monsuunissa (-07 MK3 2.0TDCI 130hv). Tässä yksilössä ei saavutettu vikavalon katoamista vaan samallailla n. kolmen startin/ajon jälkeen syttyy, kun EGR tukittu. Kuluja ei montaa euroa tullu mutta aikaahan tuohon autoon paikalleen askarteluun meni. Hukkaan meni siis turha työ. Sen verran mittailin EGR:ltä tulevaa jännitettä, että jonkin verran poikkesi tuosta taulukosta. Tyhjäkäynnillä tuli n. 1,7V ja isommilla kierroksilla n. 2.5-3,5V. Sillon ku kaasun polkasussa EGR meni kiinni jännite tippui 0,5V. Mutta tuo tyhjäkäynnin matala jännite aiheutti kuitenkin sen että tyhjäkäynnillä se ei muuttanut MAFfi tietoa mitenkään, joten voi olla että siinä syy toimimattomuuteen. Ohitin yhden diodinkin että saisin tuon laitteiston alkamaan toimiin jo 1,5V jännitteellä, mutta sillä virityksellä egr toimimattomuusvikakoodi ilmaantu heti ja pari vähäpätösempää unknown error codea, joten en testannut edes ajossa.

Oisin tuolta brittipalstaltakin kyselly, josko tuo on jollakulla muullakin toiminu, mutta ei sinne tunnu pystyvän rekisteröityä sitten millään...
S-MAX -10 TDCI 140hv
sukramair
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Kesä 2016 14:16

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja sukramair »

Jap3 kirjoitti:Celtic Tuningin ohjelmointeja tekevät yritykset ainakin saa tuon egr:n poistettua ohjelmamuutoksella.

Itellä on tuo Celticin ohjelma ja egr:n poisto omassa Focuksessa ja voin suositella.

Celticin ohjelmalla Transit 85hv-->148hv.
Aikomuksena kans laittaa Celticin ohjelma sisään.. transit custom 2013 2.2 125ps
Onko jollakin kokemusta kumpi kannattaa laittaa ”economy” vai stage 1”?
Rasittavin ominaisuushan tuossa on että 2lla meinaa sammua/sammuu jos liian hiljaa yrität lähteä.. ja kautta linjan laiska..

Ja jos ohjelmalla poistaa EGRän niin pitääkö/kannattaako kuitenkin laittaa plootu sinne väliin?? Ebayssa 6euroa sellainen jossa on keskellä pieni reikä kuitenkin.. jääkö reikä turhaks kuitenkin?
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
sukramair
Viestit: 40
Liittynyt: 03 Kesä 2016 14:16

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja sukramair »

Nyt Celticin stage 1 sisässä eli +30hv ja +56Nm
Ja tehot noin 155PS 385Nm ja EGR ohjelmoitu pois.

Eihän siitä niskojen niksauttajaa tule mutta käytös muuttui kyllä sellaiseksi kuin se olis tehtaalta lähties pitänytkin olla.. 1llä ei loiki ja 2lla vetää risteyksiskin nätisti. Ja vedot ”riittävät” ohituksis. Ja varovaisestikkin arvioiden (ennen EGRän tulppaamista) kulutus tippuu sen 0,6-1,0l/100km. Tasasella ajolla mittari näyttää sen 5-7l/100km ja 6vaihteella on turha jurnuttaa 80km/h vie enemmän..
Mutta kulutukset tarkentuu kun ajellaan pitempään ja egr vasta tulpattiin..

Voihan se olla että pelkkä merkkarin päivityskin olis poistanut ”vaivat/ominaisuudet” mutta nyt pitäs olla vetojakin sitten enemmän. Hinta tuolle on noin 500e mutta sain sen hieman edukkaammin kun oli tarjoukses..

https://m.youtube.com/watch?v=yonCF5Sod ... e=youtu.be

EGR tulppaus ohjes..
Kolmosen kautta neloselle,mondeo jättää sen..
Repetius
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Maalis 2019 17:12

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Repetius »

Minäkin aikani taistelin egr ongelmien kanssa kunnes hoksasin tilata kiinanpoikien kopion kyseisestä vehkeestä, eikä sen jälkeen ole egr ongelmia ollut.
Hintakin oli vain kymmenesosa tarvike egr:n verrattuna.
kuisteri
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Touko 2019 21:58

Re: Transit 2.2 Tdci EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja kuisteri »

Mitä kautta noita kiinanpoikien tekeleitä kannattaa tilata? Olisko linkkiä/tuotekoodia tms. heittää?
Vastaa Viestiin