Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kalervol1
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Touko 2015 20:30
Paikkakunta: Espoo

Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja kalervol1 »

Onko kellään tiedossa hyvää ja edullista pajaa pääkaupunkiseudulla missä vaihtaisivat etupyörän laakerin, jos irrottaa olka-akselin ja vie sen ja uuden laakerin asennettavaksi.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Pistän sulle yksityisviestiä, että missä löytyy edullinen paja. En halua huudella nyt kaikille.
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Billie »

itte vein kerran johonkin ad korjaamolle prässättäväksi ja selvisin 20 eurolla. tämä tosin täällä satakunnassa.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
kalervol1
Viestit: 7
Liittynyt: 27 Touko 2015 20:30
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja kalervol1 »

Moi,

Aikaa on vierähtynyt ja molemmat etupyörien laakerit on tällä välin vaihdettu. Kesällä 2015 tilasin Saksasta FAG-laakerin ja hintaa toimituskuluineen tuli n. 69 euroa. Muita ei kannata käyttää kuin laatulaakereita (FAG, SKF jne.) jos et halua tehdä sitä uudestaan 10 00-20 000 kilometrin päästä. Unohda Biltemat ja sen tyyppiset ostopaikat. Vaihdon tein itse kun olin lomalla ja oli aikaa. Ennen nämä olivat helpompia tehdä kun laakerit eivät olleet pyörän navassa niin tiukasti kiinni. Nyt tarvitaan prässi tai sitten pitää käyttää pajalla. Yleensä ottavat puolen tunnin veloituksen eli hintaa toimenpiteelle tulee n. 30-35 euroa, ehkä jossain päin saa edullisemminkin.

Oikean puoleinen alkoi ääntää alkuvuodesta 2016 ja kun ei ollut aikaa vaihtaa sitä itse niin teetätin sen pajalla. Varaosan tilasin Saksasta ja nyt oli tarjous että osat sai ilman toimituskuluja. Hinnaksi tuli n. 50 euroa. Eli pellkkä laakeri maksoi nyt 10 euroa vähemmän kun aikaisemmin. Erona näytti olevan se että oli valmistettu Slovakiassa ei Saksassa. Eroa ei pitäisi olla koska luulisi että FAG haluaa pitää maineensa laadukkaana valmistajana. Vaihdon osalta kysyin tarjouksia ja vaihtelu oli suurta, 60-160 euroa ja osa ei suostunut vaihtamaan koska oli oma osa. Valitsin edullisimman tarjouksen eli 60 euroa, vaihto tehtiin nopeasti ja tyytyväinen olen ollut.

Jos AD, Fixus yms. huoltopaikat tekevät vaihdon ja osa tulee myös sitä kautta niin hinta on keskimäärin 250-280 euroa, ehkä enemmän. Onko tässä järkeä niin jokainen voi päättää sen itse. Suomessa autoilu on vaan niin pirun kallista joten säästöä se tämänkin on.

Olisi kiva kuulla muiden kommentteja missä olette tämän tyyppisiä tai muitakin huoltotoimenpiteitä tehneet ja mitä on kustantanut.

PS. näin pääkaupunkiseudulla
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Jokunen vuosi sitten oli ajankohtainen tuo etulaakerin vaihto omassa ykköskopan focuksessa. Uudemmissa focuksissahan kai tuo laakeriremontti eroaa joiltain osin..

Veholla (hki) hinta-arvio noin 300e
Autoasi (kirkkonummi) korjaamossa teetin homman ja maksoi noin 180e
Itse tehtynä (toiselle puolelle) maksoi luonnollisesti vain laakerin hinnan ja aika paljon työtä. Vaati tietty prässin ja muita työkaluja. Varmaan tuosta ajasta korjaamojen hinnat ovat nousseet...

Jos haluaa irroittaa tuon koko napahöskän, viedä sen pajalle ja siinä säästää, kannattaa ottaa huomioon että osa voi olla hyvinkin tiukassa. Mulla katkes iskarin alapään pultti ja siitähän se savotta sitten syntyikin kotioloissa korjata... Eli kannattaa punnita mahdolliset vauriot yms hankaluudet suhteessa säästettyyn hintaan.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Itse tein niin , että löysensin kaikki pultit yksitellen per pyörä ja voitelin ne, samoin abs tunnarin irrotin (lukkopihdit).Sitten napa irti toisena pvnä ja vein nyrkkipajalle jossa meni 10min laittaa uusi laakersson ja sitten takasin pihalle napaa kiinni laittamaan. tiukin ruuvi on alapallo ( torx ) jos on alkuperäinen ruuvi, ei lähe kuin poraamalla irti, jos alapalloa ei ole vaihettu erikseen joskus. SKF.t on laitettu molempiin napoihin ja menee ok..Toisen puolen abs tunnarin hajotin kun oli niin helveetin kovaa kiinni, poraamalla auki.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Näissä Focuksen etulaakerispekuloinneissa kannattaa aina muistaa että Mk1 on perinteinen laakeri ja uudemmissa on ihan eri systeemi, kuva uudesta. Ton uudemman tyypin asentamiseen on ihan siihen (ja Volvoon ja Mazdaan jossa vastaavaa käytetään) tarkoitettu työkalu jolla se saadaan prässättyä laakerin ulkokoolista napaan. Toki se menee sinne tavallisellakin prässillä laipasta painaen mutta sitten se voima välittyy laakerin sisuskalujen kautta ja se ei oo kyllä oikeaoppinen tapa missään laakerihommassa.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
fookus
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Kesä 2016 14:57

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja fookus »

ei tuohon focuksem -05 ja uudempien laakerin vaihtoon mitään prässejä tai erikoistyökaluja tarvi. Iskari, alapallo, raidetanko, jarrusatula ja abs anturi irti, lämpöä toholla ulkokehään ja lekalla laakeriin niin vanha laakeri-napa yhdistelmä tipahtaa irti. Uusi laakeri pakkaseen muutamaksi tunniksi ja ripustus (mihin laakeri laitetaan) toholla kuumaksi tai uuniin 250-300 astetta tunniksi, seuraavaksi tarvii vaan laittaa laakeri paikalleen.
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja 1696 »

>vein nyrkkipajalle jossa meni 10min laittaa uusi laakersson

ja sitten vielä ihmetellään miksi laakereita pitää vaihdella 10000-20000 kilsan välein kun hosumalla pitää vaihdella.

:lol:
thauta
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Joulu 2017 18:38

Re: Ford Focus etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja thauta »

Olisiko kellään Oulunseudulla tuota Focus MK2:sen etupyöränlaakerin vaihtoon tarvittavaa työkalua vuokrata?
Vastaa Viestiin