Scorpio 2.3 A -97

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
FoSco
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Huhti 2015 13:23

Scorpio 2.3 A -97

Viesti Kirjoittaja FoSco »

Hei.

Uutena tyyppinä täällä... Fordeja ollut jokunen, tällä hetkellä pihassa -97 Escort 1.8 STW ja tuo otsikossa oleva uusin tulokas, 218 tkm rullannut Scorpio 2.3 l automaatti.

Eskon ja sen zetecin kanssa tultu juttuun ilman ihmeempiä neuvojen kyselyjä, mutta Scorpion kanssa taitaa olla vähän eri juttu.
....Ja... uskallankin "avautua" tuosta forumilla vähän enemmän.

Ensiksikin on mennyt ekat päivät kabiinin kaikkien nappuloitten selvittelyyn - ohjekirja kun löytyy vain ruotsinkielisenä, ja ei ruotti oikein taivu tekniikaan sanaston osalta(kaan) :-/

Automaattilootan osalta on vähän pähkäilyä; ei osaa sanoa onko esiin tulleet asiat sen ominaisuuksia, vai pykiikö se, ja kuinkain pahoin:
- nykäsöö välillä törkiästi ajossa kun tyrkkää lämän lattiaan / tasaisella kaasulla sitten mänöö kyllä pehmoosesti ja ihan huomaamatta
- kovalla kaasulla kierrokset nousee punaselle, kone huutaa ja samatien kierrokset taas alaha
- kaasua hellittäessä tuntuu että "hyytyy"
- lähtee ihan hyvin ja tasaisesti liikkeelle
- pakki mänöö päälle ilman viiveitä
- ei tunnu täristävän tyhjäkäynnillä (johnain vaiheessa ajossa jäin kuuntelemaan olisiko auto jyristäny, mutta oli semoinen tilanne että saattoi tulla renkaistakin, eli ei varmaa havaintoa tuosta asiasta )
- öljyn vaihdoista tms ei mitään tietoa
Kaupunkiajossa ei ole tuo nykiminen tullut ilmi, mutta kun tänään ajoin n 800 km lenkin motariosuuksineen, niin vetäsi kyllä välillä ottanahkaa kurttuun (hyvä kumminkin ettei vattaa löysäksi... !)
Muutoin AUTO toimi kuin ihmisen ajatus, olisi vaikka lähtenyt ajamaan saman lenkin uudestaan :-)

Itellä on kokemusta automaateista oikeastaan vain isojen uusien/uudehkojen diesel-bemujen kanssa (530 ja 525), ja niissä kun tuota vääntöä ja voimaa on aikalailla eri suhteessa kuin tässä tässä Scorpionissa, niin en oikein tiedä miten verrata.

Kaikki vinkit tuon lootan toiminnan / tsekkauksen / huollon suhteen kiinnostaa, samoin jos jollain sattuisi olemaan myynnissä suomenkielinen manuaali.

Onko Scorpionin omistajia lähiseuduilla, itse olen Seinäjoelta.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Scorpio 2.3 A -97

Viesti Kirjoittaja emax »

Siirsin viestin tänne tekniikka puolelle. Ekana kannattais kattoa että sielä askissa on tarpeeksi öljyä. Eikä öljyn+suodattimen vaihtokaa pahitteeksi olisi.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Scorpio 2.3 A -97

Viesti Kirjoittaja Tekno »

MAF-anturin kunto vaikuttaa aivan hemmetisti lootan toimintaan, ja se on käytännössä kuluva osa, sillä öljykakka ajastaan palaa lankaan kiinni, ja se ei puhdistamalla tule enää tehdaskuntoiseksi.

Ite tilasin tarvike-MAF:n aikoinaan ebaystä, suosittelen TODELLA lämpimästi sen uusimista! (jos vaihdot vähänkin tuntuu oudoilta). Jos ei auta niin aina se jollekkin muulle Fordistille kelpaa, noita kun käytetään niin monessa mallissa samoja osia.

Ja ilmeisesti myös bensanpaineensäätimet väsyy taimitälie, koska ainakin eräälle sellasen myin ja hällä alko pelittää Scorpio paljon paremmin.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
FoSco
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Huhti 2015 13:23

Re: Scorpio 2.3 A -97

Viesti Kirjoittaja FoSco »

OK, nyt tuntuu olevan kunnossa. MAF-operaatio auttoi,
kiitos vinkistä.

Täällä oli hyvät ohjeet; http://www.fordscorpio.co.uk/cleanmaf.htm
Vastaa Viestiin