Lohkolämmitin kiehuttaa (Oli: Onkos ihan normaalia?)
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Lohkolämmitin kiehuttaa (Oli: Onkos ihan normaalia?)
Eli lohkolämmittimeen kun heittää Sierran niin heti muutaman sekunnin päästä rupeaa "porisemaan" eli siis niinkun nesteitä lämmittämään, mutta eikös tuo ole ihan normi setti? Sillä vaan kun ei meitin uuremmis autois vissiin rupia "porisemis" ääntä kuuluun vastuksen luota, mutta niin.. Elkää ny pilkakko kuha varmistan
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: Onkos ihan normaalia?
Ja siis kyseessä on vanhan mallin lohkolämppäri, en tiedä onko eroo pieneen vastuksella tms...
Re: Onkos ihan normaalia?
Poriseminen tarkoittaa että sielä on oikeaoppinen ja hyvä lohkolämmitin, eikä vaan jotain paistinpannua lätkäisty johonki kohtaa konetta kuten nykyään monessa on.
Toisin sanoen ja tiivistettynä: On normaalia
Toisin sanoen ja tiivistettynä: On normaalia
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Onkos ihan normaalia?
Komppaan
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Re: Onkos ihan normaalia?
aikoinaan -84 saabissa alkoi muutaman sekunnin päästä kytkemisestä aikamoinen kropina ja porina kuulumaan, silleen että sen ihan selkeesti kuuli. Joka kerta se lämpes, joten annan minäkin pisteet sille että noin sen pitää mennä.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Onkos ihan normaalia?
Samma här Porina kuulunu aina Sierran lohkolämppäristä since 2009
Mikä muuten on se myytti, että tuollaista "vanhaa" lämppäriä ei voi pitää tunteja kytkettynä, koska se ei tee hyvää öljyille Tai siis näin huhuaa aiempi sukupolvi
Mikä muuten on se myytti, että tuollaista "vanhaa" lämppäriä ei voi pitää tunteja kytkettynä, koska se ei tee hyvää öljyille Tai siis näin huhuaa aiempi sukupolvi
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Onkos ihan normaalia?
Ei kai se pitkään lämmittäminen öljyille mitään tee, nehän kestää paljon kovempaa kuumuutta. Sellaista myyttiä muistelen, että vanhoissa (ja vanhanaikaisissa) koneissa öljy lämpimänä pikku hiljaa valuu pois laakereiden jne. väleistä. Käynnistyksessä ne sitten käyvät hetken kuivahkoina. Saattaisi pitää paikkansa, kun muistelee niitä wanhoja moottoreita, joissa öljynpaineen valokin sammui vasta ensimmäisen runsaamman kaasupolkimen polkaisusta (kuten laturin merkkivalokin).
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 08 Loka 2014 17:14
- Paikkakunta: Tampere
Re: Onkos ihan normaalia?
Joooo kuhan varmistin, mut kiitti kaikille vastaajille! Ja joo onhan nuo vanhat kunnon lämmittimiä, kuten nykyään on noita säteily paskojakin mistä ei mitään hyötyä ole...
Re: Onkos ihan normaalia?
Ensinnäkin jos neste kuumenee paikallisesti - vaikka kiehuen - niin pakkasnesteen hapettumisenestoaineet ( inhibiitit ) tuhoutuvat. Siis nesteen käyttöikä lyhenee. Mikäli nestettä ei uusita, niin metalliosat syöpyvät.Foorttimiäs kirjoitti:Joooo kuhan varmistin, mut kiitti kaikille vastaajille! Ja joo onhan nuo vanhat kunnon lämmittimiä, kuten nykyään on noita säteily paskojakin mistä ei mitään hyötyä ole...
Säteilylämmitin ei ole mikään huono juttu, koska silloin lämmitetään moottoriöljy notkeaksi ja heti käynnistyksen yhteydessä kiertäväksi ja voitelevaksi; erittäin tärkeä asia mm. turbo-moottorille. Useissa isoissa dieselmoottoreissa on sekä säteily- että vastuslämmittin ("lohkolämmitin").
Torque Vectoring Control
Re: Onkos ihan normaalia?
Kaiketi tuossa on jotain perää. Tosin tuntikausia lämmittämisestä hyötyy vain Fortum/Vattenfall/Savon Sähkö/Rosatom. Ei ne nykyöljyt nenäänsä ota, kestäähän ne kovia käyntilämpöjäkin.duckworth kirjoitti: Mikä muuten on se myytti, että tuollaista "vanhaa" lämppäriä ei voi pitää tunteja kytkettynä, koska se ei tee hyvää öljyille Tai siis näin huhuaa aiempi sukupolvi
Muttamutta, kyllä moottori, joka on ns. kunnossa, lähtee käyntiin ilman esilämmitystä. Päästöistä voitte sitten kinata. Minäkin ennen, vanhan säästäväisen kasvatuksen säestämänä, lohkolämmitin niin penteleesti. Sitten kun ne vastukset sano capslock sekä dodgesta että ooppelista, ihmettelin, että nämähän käynnistyy ilman sähköäkin. Hauskin kokemus on nykyinen Dodge: Carter BBD potkaisee SlantSixin käyntiin viikon seisonnan jälkeen, kunhan akussa on virtaa ja tankissa bensaa. Ja se kaasuttimen korjaussarja on yöpöydällä...Ja mä äänestän vihreitä.
Mutta kiitos JF:lle, emme enää puhu lohkolämmittimestä. Olen siis tietämättäni asennuttanut mondeoon vuonna '05 vastuslämmittimen, vaikka tilasin lohkolämmittimen. (Jota en käytä).
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Onkos ihan normaalia?
Lohkolämmittimen lisänä hyvä varuste, mutta pelkästään se ei riitä. Moottori ja öljynlauhdutin jäähdyttää öljyn aika tehokkaasti alkupisteeseen jos nestettä ei ole lämmitetty. Nestelämmitin lämmittää henkilöauton kokoluokassa koko moottorin, jolloin myös öljy lämpee. Isoissa dieseleissä on usein yli 20litraa öljyä jota ei pelkkää nestettä lämmittämällä saada kohtuullisessa ajassa lämpimäksi.JohnFinn kirjoitti: Ensinnäkin jos neste kuumenee paikallisesti - vaikka kiehuen - niin pakkasnesteen hapettumisenestoaineet ( inhibiitit ) tuhoutuvat. Siis nesteen käyttöikä lyhenee. Mikäli nestettä ei uusita, niin metalliosat syöpyvät.
Säteilylämmitin ei ole mikään huono juttu, koska silloin lämmitetään moottoriöljy notkeaksi ja heti käynnistyksen yhteydessä kiertäväksi ja voitelevaksi; erittäin tärkeä asia mm. turbo-moottorille. Useissa isoissa dieselmoottoreissa on sekä säteily- että vastuslämmittin ("lohkolämmitin").
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Onkos ihan normaalia?
Kanssa vanhoja foordeja muistellen niin, kyllä se porina/kiehumisen ääni oli mukava ja tiesi että homma toimii. Nyt -01 focuksessa ei juurikaan huomaa eroa, onko tolpan päässä auto tai ei..välillä ahdistaa niin perkeleesti -20 pakkasessa ja toisinaan ei. Joskus oli sanonta että toi tolpan päässä roikottaminen kuivattaa tiivisteet, moottorin, öljyn viskot menee piloille..minä en niistä tiedä..
- riesa-reising
- Viestit: 302
- Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
- Paikkakunta: Lahti - Chicago
Re: Onkos ihan normaalia?
Kukahan osais selittää, että miksi helvetissä tuo iS:än kytkin poljin löystyy kun konetta laulattaa korkeilla kierroksilla? vm.86 is sierra siis kyseessä..
Onko normaalia tai onko jollain muilla samanlaista toimintaa havaittavissa?
Onko normaalia tai onko jollain muilla samanlaista toimintaa havaittavissa?
Re: Onkos ihan normaalia?
Sori KajS, jos pulssisi nousi. Yleisnimitys vastuslämmitin mm. koska vastuksilla lämmitetään niin lohkossa, vesiletkussa, kuin erillisissä haaroituskappaleissa ( muovinen jäähdytysnesteen "jakotukki" ) - kuten uudessa diesel-Focuksessa. Ko. lohkon ulkopuolella olevaan "jakotukkiin" asennetaan vastaavanlainen vastuslämmitin kuin perinteisesti lohkoon vesiprikan/-tulpan paikalle. Toimii hyvin.KajS kirjoitti:[...Ja mä äänestän vihreitä.
Mutta kiitos JF:lle, emme enää puhu lohkolämmittimestä. Olen siis tietämättäni asennuttanut mondeoon vuonna '05 vastuslämmittimen, vaikka tilasin lohkolämmittimen. (Jota en käytä).
Ja en äänestä vihreitä ( = hometta - tuhoaa aivot ), kuten en muuten yhtään nykyhallituksessakaan olevaa.
Ja säteilylämmitin on ihan oikeasti ihan pätevä laite, jos on asennettu oikealla tavalla. Jäähdytysnestemäärä uusissa moottoreissa on aika pieni ja moottoriöljyn lämpimäksi saanti ( on tärkeä asia mm. ahtimelle ) lohkolämmittimellä edellyttää tosi pitkää lämmitystä. Lämpö nousee tunnetusti ylös; siirtyy tosin johtumalla muuallekin, mutta vaatii oman aikansa.
Torque Vectoring Control
Re: Lohkolämmitin kiehuttaa (Oli: Onkos ihan normaalia?)
Itselläni on Calixsin termostaatilla varustettu 1000w lämmitin, ennen kuului "porina" mutta projektista jäi Water Wetteriä yli niin kaadoin loput mondeon paisariin jonka jälkeen ei ole porissu mutta lämpiää edelleen =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/