focus diesel huohotin/jäätyminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
am1958
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2014 15:39

focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja am1958 »

tällainen kysymys. viimetalvena yks moottori hajos kai huohottimen jäätymisen vuoksi joten mitä sille nyt kannattaa tehdä. -09 1,8 diesel focus kkda koneella, on mennyt koneita muillakin saman vian vuoksi. riittääkö maskin peittäminen ja missä siinä huohotin on, en ole autoa nähnyt joten en itse tiedä.
Viimeksi muokannut am1958, 14 Marras 2014 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Fordin huollosta on saatavissa - siis laittavat siellä - ns. muutossarja, jolla ongelma ratkeaa.
Torque Vectoring Control
am1958
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2014 15:39

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja am1958 »

onko tarkempaa tietoa ko. muutossarjasta. olis vähän kiire kohta.
Avatar
Zuuppovi
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Loka 2014 12:50
Paikkakunta: KUOPIO

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Zuuppovi »

Täällä kanssa samalla koneella hankittu Focus ja tuo tieto kiinnostaisi, miten tuon huohottimen voi näin maallikko varmistaa, että onko muutossarjaa koskaan laitettu ja voisi turvallisin mielin olla.
|| Ford Focus 1.0 EB Titanium Sedan, Tectonic Silver (MK3), vm. 2015 || Ford Focus 2.0 HB (MK1), vm. 1999 ||
am1958
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2014 15:39

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja am1958 »

aivan oikein, ei sitä jokavuosi moottoria vaihdella. herätys dieselfocus miehet
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja svart »

Huohotin putket on siinä koneen etupuolella just sopivasti keräämässä pakkas viimaa ensimmäisenä. Putkien korjaus sarja tuo vain eristykset niihin. Maski kannattaa peittää niin ala osasta kuin ylä osastakin. Tuo korjaus sarjakaan ei toimi kunnolla kun putket ottaa irti niin on helppo todeta että kertyy skeidaa ja oljy vesi röppöö talvella vaikka kuinka eristyksistä huolimatta.
Siinä on semmonen veden erotin säiliökin välissä joka kerää samaa röppöä ja valaa ne sitten suoraan oljypohjaan öljyn kiertoon takisi.
Itellä kesti 12tkm eka kone ja turbo silloin ihan uudessa autossa vuonna 2008
Ford #11
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

svart kirjoitti:Huohotin putket on siinä koneen etupuolella just sopivasti keräämässä pakkas viimaa ensimmäisenä.
http://image.nettix.fi/extra/partimg/16 ... ee2741.jpg
Siis nuo kaksi venttiilikopasta lähtevää, oikealle kaartuvaa letkua, jotka menee koneen päädyssä olevaan öljynerottimeen. Nuo letkutko on se kriittinen kohta, johon öljytöhnä jäätyy?
Ihan tyhmänä kysyn: entäs jos ne puhdistaisi vaikka syksyllä ja pari kertaa talvella? Tuollainen öljynerotin irrota/puhdista/kuivaa/asenna-rumba pitäisi olla ainakin pitkän linjan dieselkuskeille tuttua puuhaa...
Koko systeemi
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kysykää Ford-huollosta perusteluja muutossarjalle ja sen toimivuudelle; luulisi "hädässä olevilla" olevan uskallusta ja uskoa kysyä vastuulliselta taholta - kuuloluulopuheet ovat vastuuttomia.
Keskeinen asia on öljyn toimivuus talviolosuhteissa ja siksi kannattaa perehtyä öljyvaatimuksiin /-valintaan. Omakohtaisesti on mm. kokemusta Mobilin - myös synteettisen - tuottamalle kylmälietteelle, joka jäätyy. Nämä kylmälietteet ovat aiheuttaneet monen muunkin automerkin huohotintukkeumat jäätymisillään.

Moottori kannattaa esilämmittää vastuslämmittimellä ( lohko-/ säteily- ), ja tärkeintä tämä on auton lähiökäytössä.
Torque Vectoring Control
rs2.0
Viestit: 28
Liittynyt: 30 Touko 2005 23:27

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja rs2.0 »

tuli sitte ostettuu taas foordi taivaspaikka varattu :lol: tästäkin oli jäätynyt huohotin ja kone poks :P nyt siihen on vaihettu arktinen huohotin eli pitäs kestää pohjolan sääolot helposti :idea:
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja svart »

http://image.nettix.fi/extra/partimg/16 ... ee2741.jpg
Siis nuo kaksi venttiilikopasta lähtevää, oikealle kaartuvaa letkua, jotka menee koneen päädyssä olevaan öljynerottimeen. Nuo letkutko on se kriittinen kohta, johon öljytöhnä jäätyy?
Ihan tyhmänä kysyn: entäs jos ne puhdistaisi vaikka syksyllä ja pari kertaa talvella? Tuollainen öljynerotin irrota/puhdista/kuivaa/asenna-rumba pitäisi olla ainakin pitkän linjan dieselkuskeille tuttua puuhaa...
Koko systeemi[/quote]

juuri noi putket, se säiliö ja säiliöstä öljypohjaan menevä putki myös irti silloin tällöin ja putsaus ja uudet öljyt talvi aikaan 5-6tkm välein uusiks niin noilla mä selvisin sen kaks talvee mitä autolla ajoin. Öljy määrän lisääntymistä kun seuras nii se kaikki on vettä mikä siellä öljypohjassa lisääntyi.
Ford #11
am1958
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Helmi 2014 15:39

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja am1958 »

auton omistaja kävi veholta kysymässä tuota touhua ja siellä kaupattiin 50€ jotain levyä maskin suojaksi, ei oikein selvinnyt mikä on kyseessä, eikö se ole ihan sama kun peittää maskin pahvilla ja tosiaan puhdistais sen huohotinsysteemin.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja svart »

Kyllä on. Tai haet 3mm mustaa polyeteeni levyä paikallisesta kumipörsistä eikö maksa montaa euro ja leikkelet siitä maskin takapuolelle niin tulee siisti ja näkymätön viima suoja.
Ford #11
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Mulla on tuommonen setti:http://www.motormarket.fi/verkkokauppa/ ... 66027-530/

Tuossa on suoja ylös sekä alas. Ei ole ehkä kaunein mutta talvella se nyt on mekein ihan sama miltä auto näyttää.. Ja on tuo nätimpi kuin Karhun kaljalaatikosta leikelty suoja.

Eikä nyt pahanhintainen jos tuolla moottoririkon välttää..

Itsellä on huollossa huohotinputket eristetty..

Voin laittaa kuvan noista eristyksistä mitä mun autoon on huollossa laitettu..
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Noniin tänään auto oli merkkihuollossa koska yhden suuttimen paluuputken tiiviste alkoi vuotamaan.

Samalla huollossa sanoivat että yksi huolestuttava piirre autosta löytyi. Oli jäätä huohotinjärjestelmässä.

Nyt viikon päästä asennetaan tuo "arktinen" huohotinjärjestelmä..

Itsellä on jo nyt siinä osa putkista eristetty, ilmeisesti jo aiemman omistajan aikana merkkiliikkeessä..

Onneksi huomasivat tuon huollossa! Pisteet Se-autohuollolle Riihimäkeen!
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Täältä muuten pisteet samalle huoltoliikkeelle, kerran olen tuola SE-autohuollossa Riihimäellä asioinut kun kävin koeajamassa Foordia, ja kyseisen liikkeen 57 euron veloituksella säästin itseltäni monen monituista harmia.(eli jäi kyseinen auto ostamatta...)
Focus1.6Tdci
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2017 10:02

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Focus1.6Tdci »

Hei

Omalle Focukselle (1.6 tdci -08 90hp) meinasi meno hyytyä kovassa pakkasessa -20 yli tullessamme pohjoisista melkein 500 km matkan..Veto hyytyi ja kone kiersi ehken juuri ja juuri 2000 rpm. Autossa ei maskinsuojusta (tilattu, muttei ehtinyt tulla ennen reissua). Aamulla pakkasta -4 ja kone toimii normaalisti. Ilmeisesti huohotinputki on jäätynyt? Lueskelin tätä foorumia, mutta en löytänyt 1.6 tdci -08 koneesta kuvaa, että olisin itse voinut löytyy huohotinputket :oops: Tämä Focus on minun ensimmäinen diesel, hankin sen vasta viime kesänä...

En ole mikään asentaja, mutta jos vinkkejä löytyisi niin loistavaa...muutama kuvakin moottorista löytyisi, mutta voiko tänne lisätä niitä suoraan tabletilta?

Tapsa
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

Focus1.6Tdci kirjoitti:Hei

Omalle Focukselle (1.6 tdci -08 90hp) meinasi meno hyytyä kovassa pakkasessa -20 yli tullessamme pohjoisista melkein 500 km matkan..Veto hyytyi ja kone kiersi ehken juuri ja juuri 2000 rpm. Autossa ei maskinsuojusta (tilattu, muttei ehtinyt tulla ennen reissua). Aamulla pakkasta -4 ja kone toimii normaalisti. Ilmeisesti huohotinputki on jäätynyt? Lueskelin tätä foorumia, mutta en löytänyt 1.6 tdci -08 koneesta kuvaa, että olisin itse voinut löytyy huohotinputket :oops: Tämä Focus on minun ensimmäinen diesel, hankin sen vasta viime kesänä...

En ole mikään asentaja, mutta jos vinkkejä löytyisi niin loistavaa...muutama kuvakin moottorista löytyisi, mutta voiko tänne lisätä niitä suoraan tabletilta?

Tapsa
Huohotinputken jäätyminen puhaltaa öljyt pihalle moottorista ja sen tehdessään saattaa moottori hajota voitelun puutteeseen joten todennäköisesti ongelmat eivät liity huohottimeen.

Todennäköisesti kyse on vedestä polttoaineessa/likaisesta polttoainesuodattimesta tai puutteellisesta kylmänkestosta polttoaineesta. Onhan varmuudella tehty se täysin pakollinen polttoainesuodattimen vaihto ennen talvikauden alkua...?
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Focus1.6Tdci kirjoitti:Hei

Omalle Focukselle (1.6 tdci -08 90hp) meinasi meno hyytyä kovassa pakkasessa -20 yli tullessamme pohjoisista melkein 500 km matkan..Veto hyytyi ja kone kiersi ehken juuri ja juuri 2000 rpm. Autossa ei maskinsuojusta (tilattu, muttei ehtinyt tulla ennen reissua). Aamulla pakkasta -4 ja kone toimii normaalisti. Ilmeisesti huohotinputki on jäätynyt? Lueskelin tätä foorumia, mutta en löytänyt 1.6 tdci -08 koneesta kuvaa, että olisin itse voinut löytyy huohotinputket :oops: Tämä Focus on minun ensimmäinen diesel, hankin sen vasta viime kesänä...

En ole mikään asentaja, mutta jos vinkkejä löytyisi niin loistavaa...muutama kuvakin moottorista löytyisi, mutta voiko tänne lisätä niitä suoraan tabletilta?

Tapsa
Mulla on kokemusta samanlaisesti mutta 2010 focuksesta ja samasta oireesta.
Nimenomaan pitkillä pohjoisen matkoilla hyytynyt kolmisen kertaa. Mitään vikaa ei ole ollut vaan syy on välijäähyn ja/tai ilmanputsarin tukkeentuminen sinne kertyneestä pöllyävästä lumesta ja kuurasta.
Olen varmasti parikymmentä kertaa vetänyt kyseisellä autolla Suomineidon päästä napaan ja takaisin. Hyytyminen on liittynyt aina joko tuntikausien ajoon pöllyävässä lumessa tai ns jäätävissä olosuhteissa ja ohitustilanteeseen jolloin on vedätetty kierrokset normaalia korkeammalle.
Hyytymisen jälkeen kone on käynyt tyhjäkäyntiä täristämällä. 10 min tauko on sulattanut kuuran ja matka on jatkunut.
Jotain vikakoodejakin löytyi jotka viittasivat nimenomaan hengitysvaikeuksiin. En tosin muista mitä ne koodit oli.

Vai onko sulla sitten ollut ihan kesälaatua tankissa?
1,6tdci:n naftansuodatin on koneen päällä/takana koneen suojamuovien alla käsittääkseni suhteellisen lämpöisessä paikassa.
Ei mulla ainakaan ole koskaan ollut polttoaineesta johtuvaa hyytymistä tässä koneessa vaikka pakkanen on joskus yllättänytkin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessulandia
Viestit: 273
Liittynyt: 26 Joulu 2016 03:25

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Tessulandia »

Omasta mielstä tuommoiset "pakkokierto" huohottimet mitkä imee kaiken mönjän moottoriin takasin juuri tuhoaa ne hyvätkin moottorit,putket pihalle huohottamaan ois paras keksintö edelleenkin mutta kun EI laki enää mukamas salli...
Kukapa niitä siellä pakkasessa kattelee jos ei katsastusta talvella ole?
Mitä vanhempi auto sen enempi niitä putkia on vedelty suoraan ulkoilmaan jos se mahdollista helposti on,siitä vaan turhat imuputket tukkoon ettei tuu alipaine vuotoja että moottori käy,nää saaste hommat on kyllä ihan hölmöläisten hommaa Suomen pakkasissa!
Focus1.6Tdci
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2017 10:02

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Focus1.6Tdci »

Vaikea sanoa tuosta dieselin pakkaskestävyydestä...Kuortin Nesteellä tankkasin mennen tullen ja taisi dieselin lukemat olla -29/-34 celsiusta...Takaisin tullessa pakkasta noin -20 ja -25 välillä ja hyytyminen alkoi noin 5h ajon jälkeen. Kirkas ja lumeton tie oli auton alla koko ajon ajan.

Tapsa
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Hyytyikö se pikkuhiljaa? Siis kulki aina vaan huonommin ja huonmmin?
Vai tehot pois yht'äkkiä?

Syttyikö varoitusvalo/engine malfunction?

Jos se hiipui pikkuhiljaa niin se viittaa polttoaineen hyytymiseen.
Kesälaadun parafiini kiteytyy suodattimeen, joka tukkeentuu vähitellen.
Vaikka viimeinen tankkaus olisikin talvilaatua niin tankissa pohjilla ollut esim 1/4 tankillinen kesälaatua riittää "saastuttamaan" koko tankillisen.
Parafiinikiteiden kertyminen suodattimeen on vain hitaampaa kuin pelkällä kesänaftalla.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus1.6Tdci
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Tammi 2017 10:02

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja Focus1.6Tdci »

Auto alkoi hitaasti hyytymään isoissa, loivissa mäissä eikä vastannut kaasuun juuri yhtään. Loppumatka 3/4- vaihteella kierrokset 1500 rpm, jolla just ja just päästiin mäkien päälle.

Mikään varoitusvalo ei alkanut palamaan eikä tullut tekstejä näytölle. Lämmöt ihan normaalit koko ajan. Näyttää siltä, että etelän diesel ei kestänyt -25 pakkasia :D

Tapsa
makejol
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Heinä 2017 07:06

Re: focus diesel huohotin/jäätyminen

Viesti Kirjoittaja makejol »

Meillä teki justiin samaa kuin Focus tdci:llä. Auto meinas hyytyä mutta onneksi pääsi kotiin. Avasin
välijäähyltä tulevan letkun ja sieltä tuli öljynsekaista vettä ja jäähilettä. Oli meinannu jäätyä mutta onneksi sulasi. Laitoin nokan peittoon ja tyhjennän joka syksy tuon letkun siten että tein reiän alimpaan kohtaan ja siihen tyhjennysruuvin niin on helppo tyhjentää. Auto oli Focus 1.6 tdci vm. 08.
Tutulla meni Kugasta moottori remonttiin kun kiskasi jäät moottoriin samasta paikkaa. :( .
Silloin oli 25 pakkasta niinku täällä Lapissa helposti on.
Vastaa Viestiin