Mk3 mondeo ongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

https://docs.google.com/file/d/0B4uGQZt ... cslist_api

Mikä on tuo keltainen osa? Koneen kun käynnistää niin se kääntyy ja hirveä suhina ja imu käy sen juuresta.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

No se on imusarjan läpät ja jos suhina alkaa kulumaan niin sen alipaine letku vuotaa!

Tuossa kuvassa näkyy letkun toinen pää ympyröitynä, letku vaihtoon...

Kuva
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Eli onko tuo joku systeemi joka ohjaa läppiä? Joita ei tosin enää ole. Suhina kuuluu nimenomaan tuon keltaisen vivun juuresta, kun se on kääntynyt alas:

https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... hoto%2cpng

EDIT:
"Kannattaa tarkastaa tuo läppiä ohjaava musta tanko joka on kiinni alhaalla siinä alipainekellossa ja ylhäällä valkoisessa vivussa ns. pallonivel liitoksella, siinä kaasuläppäkotelon kupeessa."

Eli tuo se on..täytyy yrittää saada se jotenkin tiiviiksi ettei falskaisi enää..
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Huomasin että ala asennossa, eli "läpät" kiinni? Liitos ylhäältä vuotaa. Otin letkun pois ja tukin, eli nyt kello ei säädä akselia (en tiedä onko sitä),vaan se on kokoajan yläasennossa eikä siis suhise ja vuoda. Nykimiset ei hävinnyt, mutta ehkä käynti vähän parani.

Etuiskarien ylälaakerit ja kumit vaihdettu. Ei hävinnyt pamahtelu parkkipaikka käännöksissä..eli taitaa vetarit olla menossa..?
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja KajS »

luukkak kirjoitti:
Etuiskarien ylälaakerit ja kumit vaihdettu. Ei hävinnyt pamahtelu parkkipaikka käännöksissä..eli taitaa vetarit olla menossa..?
Vaihda koiranluut (siis ne vakaajatangon yhdyshelat). Vetarit ei pamahtele. Toinen parkkipaikkapaukuttaja on reunoiltaan loppuunajetut eturenkaat. Mulla on ollut kumpikin ilmiö. Vetarien vaihto taas ei tehnyt autosta uutta :lol:
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Eipä ne koiranluut ollu yhtään väljän tuntuset..kyllä vähän näköjään pauke väheni sittenkin..pientä kuuluu vielä ja erityisesti linkkuu käännettäessä. Rutinaa ehkä enemmän.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Talvirenkailla hävisi loputkin rutinat, mistä lienee johtuvan. Mutta toiseen asiaan: tutinat ja nykimiset jatkuu edelleen. Jotenkin vähän epätasaiosta ja pomppivaa on tuo meno pikkunopeuksissa (<60km/h). Letkun taidan laittaa takas tuohon kelloon kun ei mihinkää vaikuttanut..paremminkin vaikuttaa, että kulutus olisi kasvanut. Eikös muuten oo aika normaalia, että ilman ilmastointia 1.8 110hv farkkumondeo vie kaupunkipyörityksessä 11l/100km, matkassa n. 6,2l/100km?

Lämmöt on muuten poikkeuksetta ajosta riippumatta noin 85 astetta, eikös pitäisi vähän korkeammat olla?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

luukkak kirjoitti:Talvirenkailla hävisi loputkin rutinat, mistä lienee johtuvan. Mutta toiseen asiaan: tutinat ja nykimiset jatkuu edelleen. Jotenkin vähän epätasaiosta ja pomppivaa on tuo meno pikkunopeuksissa (<60km/h). Letkun taidan laittaa takas tuohon kelloon kun ei mihinkää vaikuttanut..paremminkin vaikuttaa, että kulutus olisi kasvanut. Eikös muuten oo aika normaalia, että ilman ilmastointia 1.8 110hv farkkumondeo vie kaupunkipyörityksessä 11l/100km, matkassa n. 6,2l/100km?

Lämmöt on muuten poikkeuksetta ajosta riippumatta noin 85 astetta, eikös pitäisi vähän korkeammat olla?
Mulla menee nurkkapyörityksessä se 11l ja maantiellä pienimmillään päässyt juurikin tuohon reilu 6l, sillä erotuksella että mulla on aina ilmastointi päällä, miksi edes sammutella?

Lämmöt pitäisi olla siellä 100 asteen tietämillä mielummin.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja KajS »

Tuohon kulutukseen sanoisin, että termostaatti ja puola vaikuttaa aika paljon. Termostaatin vaihdon jälkeen en ole saanut enää menemään yli 9l / 100km. Nyt syksyllä ilasmtointikauden päätyttyä (manuaali-ilmastointi) kulutus on jämähtänyt tässä maalta-kaupunkiin-ajossa juuri 8 l/100 km. En kyllä koskaan ole maantielläkään päässyt alle 7 l / 100 km.

Tuo alhainen kulutus selittyy sillä, että Turku ei ole oikea kaupunki; ei ilmene yli kympin "kaupunkikulutusta". Vieläkään en ole rajoittajalle tuota voimanpesää kiekaissut (vaikka pojat neuvoi, että rajoittajalle kerran päivässä pitää korjaamon loitolla), mutta kierrosaluetta olen nostanut siitä 4000 rpm vanirajasta yli viiden tuhannen. Pitää muistaa,että tuo 110 cid/ 110 hp antaa huipputehonsa 5500 rpm, joten kaikki tuon yli on ns. turhia kierroksia.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Kiitoksia jälleen vastauksista. Ajattelin, että voisi tuon termostaatin vaihtaa, kun nuo lämmöt on järestään alle puolenvälin (eli alle 90 asetta?). Vaihtotyöhän ei ole ihan yksinkertaisin homma, mutta taitaa onnistua ihan parkkipaikalla parissa tunnissa? Onko tämä passeli osa (ainakin 40€ motonetin tuotetta halvempi), vai pitääkö olla joku muu (90 vai 98 asteessa avautuva??):

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-T ... 2586e7a68e ??
Tai tämä:
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-M ... 5afc4be1fa

Edelleen kumman pomppivaa/nykivää meno n. 50km/h vauhdissa on. Puola oli halki, sen vaihto auttoi vain vähän. Uudet, denson 4,90€/kpl tulpat ei muuttanut menoa miksikään (voisiko vika olla niissä??), tulpan johtojen uusinta ei auttanut, ilmavuodon tukkiminen lisäsi vain kulutusta, ei mitään muuta muutosta. Mietin vielä, voisiko EGR:n ottaa pois käytöstä ja katsoa toimisiko niin. Kokemuksia tästä? Yksi vaihtoehto on antaa nykiä, sen verrran vähäistä, joskin todella ärsyttävää, se on.

Ps. Ilmastoinnin sammutan siksi, koska se on manuaalinen ja talvella en tarvitse. Lisää vain kulutusta ja vähentää tehoja.

Vaihtoehtoisesti voisin tilata nämä:
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-ZUNDKER ... 2572296c9e
JA
http://www.ebay.de/itm/Mondeo-MK3-Therm ... 3a85dd62e3
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

luukkak kirjoitti:Kiitoksia jälleen vastauksista. Ajattelin, että voisi tuon termostaatin vaihtaa, kun nuo lämmöt on järestään alle puolenvälin (eli alle 90 asetta?). Vaihtotyöhän ei ole ihan yksinkertaisin homma, mutta taitaa onnistua ihan parkkipaikalla parissa tunnissa? Onko tämä passeli osa (ainakin 40€ motonetin tuotetta halvempi), vai pitääkö olla joku muu (90 vai 98 asteessa avautuva??):

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-T ... 2586e7a68e ??
Tai tämä:
http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-M ... 5afc4be1fa

Edelleen kumman pomppivaa/nykivää meno n. 50km/h vauhdissa on. Puola oli halki, sen vaihto auttoi vain vähän. Uudet, denson 4,90€/kpl tulpat ei muuttanut menoa miksikään (voisiko vika olla niissä??), tulpan johtojen uusinta ei auttanut, ilmavuodon tukkiminen lisäsi vain kulutusta, ei mitään muuta muutosta. Mietin vielä, voisiko EGR:n ottaa pois käytöstä ja katsoa toimisiko niin. Kokemuksia tästä? Yksi vaihtoehto on antaa nykiä, sen verrran vähäistä, joskin todella ärsyttävää, se on.

Ps. Ilmastoinnin sammutan siksi, koska se on manuaalinen ja talvella en tarvitse. Lisää vain kulutusta ja vähentää tehoja.

Vaihtoehtoisesti voisin tilata nämä:
http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-ZUNDKER ... 2572296c9e
JA
http://www.ebay.de/itm/Mondeo-MK3-Therm ... 3a85dd62e3
Tuo alempi on käytetty, ei sitä!

Termarin vaihto on helppo, mutta paikka on vain ahdas, sieltä tulee sitten aika paljon vettä joka on ympäristömyrkkyä ja varmasti saat vihasia katseita jos valutat vedet maahan eli ota ainakin joku astia mukaan.

Tuossa hieman kuvia:

viewtopic.php?f=10&t=39905

Apparin lampun kun ottaa pois niin helpottaa kummasti irroittamista. Pieni räikkä, paljon jatkovarsia ja niveliä niin saa pultit auki, hyvät pitkäkärkiset pihdit millä saat letkuklemmarin auki.

P.s.

Täyskaasu kiihdytyksessä ilmastointi menee joka tapauksessa automaattisesti pois päältä, ilmastointiahan kannattaa käyttää aina kuin mahdollista ettei järjestelmään kerry vettä ja korroosiota vaan että aineet ja öljyt kiertää mahdollisimman paljon.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Kiitoksia ohjeista!

Miten tuo EGR pois otto, miten helpoita kokeilla? Sähkömoottori vain irti ja jättää roikkumaan? Onko kokemuksia auttaisiko nyintään?
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Helpompi ottaa vaan töpseli irti, kuitenkin syttyy vikavalo.
Fordosat
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Syys 2012 11:30

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fordosat »

Nois denson t20tt tulpissa muistaakseni 0.7 kärkiväli, oma 2.0 -01 tarvii ainakin ohjekirjan mukaan muistaakseni 1,3 mm kärkivälin..fordillakin havaittu ongelma..motti jopa sammuu valoihin pysähdyttäessä.. säätö ei onnistu noin rajulla erolla.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Fordosat kirjoitti:Nois denson t20tt tulpissa muistaakseni 0.7 kärkiväli, oma 2.0 -01 tarvii ainakin ohjekirjan mukaan muistaakseni 1,3 mm kärkivälin..fordillakin havaittu ongelma..motti jopa sammuu valoihin pysähdyttäessä.. säätö ei onnistu noin rajulla erolla.
Näköjään pitäisi joo olla AGFS 22 FE 13J tulpat 1.3 kärkivälillä..kummakos jos vähän käy välillä huonosti. Täytyy tilata Ebaysta sopivat. Onko vinkkejä mistä halvimmalla?
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Motonetin aikaspalvelusta vahvistettiin, että t20tt tulpat ovat 1.3 kärkivälillä.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Osaisko gurut neuvoa, kun tämä 110hv -02 mondeo kulkee 40-80km/h tasakaasulla (~2000 kierroksissa) hieman epätasaisesti? Ei ehkä varsinaisesti nyi, ehkä enemmänkin pompottaa tms. Hieman epätasaista jotenkin. Kiihdyttäessä ei tunnu mitään. Lisäksi esim liikennevaloissa tyhjäkäynti hieman rykii toisinaan enemmän, mittari ei juurikaan heilu.

Puola, johdot ja tulpat vaihdettu vuoden sisään (toki on halvat tulpat, mutta teki tuota jo ennen niitä). Ja eikös tommonen tasakaasu nyintä tms oo yleensä muualla kuin sytytyspuolella? Lisäksi juuri vaihdoin venakopan tiivisteen, kun yksi tulppa ui öljyssä. Letkut yritin katsoa, enkä löytänyt kummempaa moittimista. MAP anturin olen putsannut. EGR, bensansuodatin...??
Fordosat
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Syys 2012 11:30

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fordosat »

luukkak kirjoitti:Motonetin aikaspalvelusta vahvistettiin, että t20tt tulpat ovat 1.3 kärkivälillä.
tarkistin kuitista tuon..hessumobiilin t20tt tulpissa ei ollut 1.3 joten itse vaihdoin ne oikeisiin kalliimpiin..ei nyi eikä rytky..
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Fordosat kirjoitti: tarkistin kuitista tuon..hessumobiilin t20tt tulpissa ei ollut 1.3 joten itse vaihdoin ne oikeisiin kalliimpiin..ei nyi eikä rytky..
Voikohan tuo pitää paikkaansa, kun kerta motonetista kertoivat muuta. Täytyy varmaan tilata tuommoiset alkup. Tulpat ebaystä 50€:lla.

Edit. Otin asian puheeksi Motonetin asiakaspalvelun kanssa ja sieltä todettiin: Tuossa tulpassa on säädettävä kärkiväli. Meillä näytti hyllyssä olevan 1,3mm kärkivälillä.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Fordosat kirjoitti:vakiovika.. huohotinletku rikki,etupäässä kolina ja pauke kääntäessä enemmän,iskarin yläpään laakeri!

Mistä tämä huohotinletku löytyy?
Fordosat
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Syys 2012 11:30

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fordosat »

koneen etupuolella akkukotelosta appariin päin,alaylä suunnassa..letkua ei meinaa nähdä ku kaikki edessä, vittumainen myös vaihtaa! vikana, vuotaa,suhisee.fordin uudessa letkussa klemmarit valmiina mitkä 'laukastaan' kun paikallaan koska muuten ei tilaa laittaa!
näin muistelin..
Fordosat
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Syys 2012 11:30

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fordosat »

luukkak kirjoitti: Voikohan tuo pitää paikkaansa, kun kerta motonetista kertoivat muuta. Täytyy varmaan tilata tuommoiset alkup. Tulpat ebaystä 50€:lla.

Edit. Otin asian puheeksi Motonetin asiakaspalvelun kanssa ja sieltä todettiin: Tuossa tulpassa on säädettävä kärkiväli. Meillä näytti hyllyssä olevan 1,3mm kärkivälillä.
ootko tarkastanu omien tulppien kärkivälin jo mitalla?
Fordosat
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Syys 2012 11:30

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fordosat »

luukkak kirjoitti:Osaisko gurut neuvoa, kun tämä 110hv -02 mondeo kulkee 40-80km/h tasakaasulla (~2000 kierroksissa) hieman epätasaisesti? Ei ehkä varsinaisesti nyi, ehkä enemmänkin pompottaa tms. Hieman epätasaista jotenkin. Kiihdyttäessä ei tunnu mitään. Lisäksi esim liikennevaloissa tyhjäkäynti hieman rykii toisinaan enemmän, mittari ei juurikaan heilu.

Puola, johdot ja tulpat vaihdettu vuoden sisään (toki on halvat tulpat, mutta teki tuota jo ennen niitä). Ja eikös tommonen tasakaasu nyintä tms oo yleensä muualla kuin sytytyspuolella? Lisäksi juuri vaihdoin venakopan tiivisteen, kun yksi tulppa ui öljyssä. Letkut yritin katsoa, enkä löytänyt kummempaa moittimista. MAP anturin olen putsannut. EGR, bensansuodatin...??
egr tekee tuota pientä nykimiseltä tuntuvaa 40-80 vauhdissa, sano gurgot fordilla..
Fordosat
Viestit: 16
Liittynyt: 27 Syys 2012 11:30

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fordosat »

KajS kirjoitti: Vaihda koiranluut (siis ne vakaajatangon yhdyshelat). Vetarit ei pamahtele. Toinen parkkipaikkapaukuttaja on reunoiltaan loppuunajetut eturenkaat. Mulla on ollut kumpikin ilmiö. Vetarien vaihto taas ei tehnyt autosta uutta :lol:
comppaan tätä parkkipaikka paukutukseen..
asfaltilla peruuttaessa renkaat käännettynä tappiin vähänkin hiekkaa renkaan alla ni paukkuu ku rengas sortaa..kesäkumeilla vähän pintaa..eibach korkeudella auto ja kulmat säädetty!:-)
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mk3 mondeo ongelmaa

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Kiitos Fordosat vastauksistasi! Täytyypä tehdä seuraava lista:

- Koiranluut
- EGR venttiili irti
- Tulppien kärkivälin mittaus
- Huohotusletkun kunnon tarkastus

Hyvin pientä kolinaa on edestä alkanut kuulua myös hidasteissa/mukulakivillä, eli tuonne koiranluillehan se viittais. Lisäksi joku ihmeen "resonointi" tms naputus kuuluu välillä jostain mittariston takaa.
Vastaa Viestiin