2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tokor
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja tokor »

Ganiateri kirjoitti:Oletko kokeillut tankkiin kaadettavia lisäaineita esim. Forte tai joku mitä saa hylly tavarana?

Sitten on myös tälläinen sumutettava aine http://www.motonet.fi/fi/tuote/608066/L ... tusaine-1l

Ehkäpä nuo rauhoittaisi tilannetta
En ole noita vielä testannut, jotenkin olen epäileväinen noiden suhteen. Pesua kyllä miettinyt
HeKo Performance Parts [Varoitus - Kaupallinen linkki]
riikomi
Viestit: 981
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Nollaa ForScanilla filtterin opitut arvot, niin auto luulee saaneensa uuden suotimen. Nollauksen jälkeen nokiarvo ja tehtyjen regenerointien lukumäärä (jos tuollainen tieto Ecusta löytyy) ovat nollilla.
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

^ Nuo tankkiin kaadettavat lisäaineet aiheuttaa sen että polttotapahtuu ns. paremmin.

Pesu on varmasti tehokkaampi vaihtoehto, mutta tuo edellä mainittu on ainakin helpoin. 8€ taitaa maksaa puteli.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

riikomi kirjoitti:Nollaa ForScanilla filtterin opitut arvot, niin auto luulee saaneensa uuden suotimen. Nollauksen jälkeen nokiarvo ja tehtyjen regenerointien lukumäärä (jos tuollainen tieto Ecusta löytyy) ovat nollilla.
Pitäisikö ensin varmistaa hiukkaspöntön vastapaineen olevan normaalitasoilla. Nollaamisen seurauksena auto oppii väärät vastapainetasot ( mikäli edelleen osittain tukossa ).
Saattaa tulla kalliiksi kun kaikki muu hajoaa ennen hiukkasfiltteriä mikäli vastapaineet jatkuvasti yli normaalin..
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
riikomi
Viestit: 981
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Paine-erohan on mainittu edellisellä sivulla ja on aivan normitasolla. Omassa autossani on erikseen nollaus paine-eroanturille ja filtterille.
tokor
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja tokor »

riikomi kirjoitti:Nollaa ForScanilla filtterin opitut arvot, niin auto luulee saaneensa uuden suotimen. Nollauksen jälkeen nokiarvo ja tehtyjen regenerointien lukumäärä (jos tuollainen tieto Ecusta löytyy) ovat nollilla.
Kerran nollattu filtterin opitut arvot pakkopolton jälkeen, kylläkin ennen paine-eroanturin vaihtoa. Paine-eroanturin arvot nollattu luonnollisesti anturin vaihdon jälkeen.

En tiedä, liekö sittenkin Egr tai dpf:n letkut jotka oireilee. Nimittäin nyt parina aamuna töihin ajaessa tuntunut tasakaasulla ajaessa lievää "humppausta" satunnaisesti. Eli yhtäkkiä tuntuu että jokin paikka menee kiinni/auki ja vedossa tuntee lievänä puutumisena tai piristymisenä ja hetkellisen kulutuksen lukemista voi päätellä samaa. Normi ajossa (motarilla) työmatkalla kulutus pyörii 5-6l/100km ja nyt kun jokin ahdistaa niin 5,8-7l. Vaikuttaisi myös sille että aamusta töihin ajaessa viileämmässä kelissä vedossa tapahtuvat muutokset tulevat paremmin esille ja sitten kulutuksessa tapahtuvat muutokset ovatkin töistä kotiin ajaessa lämpimämmällä kelillä. Taidan varulta vaihtaa letkut, sattuu olemaan hyllyssä sopivaa tavaraa, sillä ainakin se saa lopullisen varmistuksen. Kunhan ehtisi vain auton alla sen verta käymään. Ota tästä sepostuksestakin sitten selvää :lol: :mrgreen:

Sen verta ForScannillakin tuli katseltua arvoja että paine-eroanturin toiminta edelleen vaikkuttaa hyvälle, tyhjäkäynnillä käytännössä 0Kpa ja rasituksessa nousee max 5Kpa:han, hetkellisesti voi käydä ylempänä..varsinkin polton aikana on reilusti toisella kymmenellä. Egr:n arvotkin vaikuttaisi olevan ok, kokeiltu täysin kylmästä käyttää pihassa lämpimäksi ja arvoja seurattu koko ajan. Ajossa myös. Ainut tietty jos ei sulkeudu ihan täysin vaan jää vuotamaan..
HeKo Performance Parts [Varoitus - Kaupallinen linkki]
riikomi
Viestit: 981
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Omassa autossani murtunut letku oireili siten, että auto alkoi tehdä normaalia selvästi lyhyempiä minipolttoja normaalia tiheämmällä välillä.

Edellisellä sivulla mainitsin letkudimensioksi 8 mm. Se on virheellinen "tieto" - toinen letku on 7mm ja toinen 6 mm. Toivottavasti nyt meni halkaisijat oikein...
tokor
Viestit: 91
Liittynyt: 08 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja tokor »

Olipahan sittenkin toisessa letkussa murtuma. Oli vaan klemmarin "paremmalla" puolella, ainakin nyt 200km jälkeen ollut polttamatta, eikä dpf:n arvot forscannilla katsottuna pahat ole..toivoa sopii. Seuraavaksi sitten Egr:n kimppuun, jäänyt nimittäin jumiin. ForScannilla nyt kaksi kertaa huomannut että jää jumiin. Välillä vain hetkeksi ja välillä voi olla 10km jumissa ajon aikana, pysähdyt ja "tupakkitauon" aikana tilanne laukeaa ittekseen ja arvot alkaa elämään taas kaasun mukaan. No sille on jo "hoitoaika" tilattu marraskuun ekalle ;)
HeKo Performance Parts [Varoitus - Kaupallinen linkki]
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Kuva

Ajettu Forscanilla tehdyn polton jälkeen n.160 km ja nyt arvot kuvan mukaisia. Ainakaan lämpimänä muut kuin EGR valve position/jännite ei näytä muuttuvan miksikään. Aktivoituuko ainoastaan moottorin ollessa kylmä ? Seurasin arvoja noin 20 min. ajan. Paine-ero normiajossa 0-7 Kpa välillä mutta "lappu" lattiassa kiihdytyksissä huomattavasti enemmän (25-35Kpa). Osittain tukossa? Virtauspinta-ala ei riitä. DPF pesua miettinyt kuumavesipesurilla mutta taitaa olla sekin pelkkä ensiapu koska näissä ilmeisesti DPF kennon päädyt tulpattuja. Pelkkä puhdas kaasu pääsee näistä 1mm kennoista toiseen keraamisen seinämän läpi ja sieltä äänenvaimentajaan. Tuskinpa se tuhka sieltä ohuen pillin päästä mihinkään lähtee ainakaan kotikonstein...

163hp 2011 Kuga Powershift 136Tkm
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
riikomi
Viestit: 981
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Oman filtterin pesussa tuli sitä samaa ruskeaa kuraa kuin Youtube -videoissakin. Filtterissä pillit vuorottelevat siten, että vierekkäiset ovat eri päästään auki. Jos työnnät vettä vastavirtaan, tuhka huuhtoutuu siihen pilliin, joka on pakokaasun tulopuolelta auki. Tuhka siis pääsee poistumaan.

Olen väkeä kehottanut nollaamaan DPF:n arvot siitä syystä, että filtterin jo ollessa tukossa, nollaaminen ei ilmeisesti enää kotitestereillä onnistu.
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Tarvitseeko noiden tietojen ulos saantiin mitään erikoisempaa adapteri vai riittääkö perus bluetooth obd2?
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Mulla perus ELM 327 bluetooth versio. Tosin moni kehunut esim.motonetin myymää varmemmaksi ostokseksi. Laatu varmasti vaihtelee kiinan versioissa.
Noista kuvassa olevista EGR arvoista sen verran lisää että kaikki 3 alimmaista ( kuvassa nolla ) antoivat lukemia kun tein kylmäkäynnistyksen.
Ilmeisesti toimii kuten pitääkin.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

^ ok kiitos tiedosta. Täytyy jossain vaiheessa ostaa tuo koko versio ja tarkistaa PDF tilanne. Kiinalainen ELM mokkula löytyy jo ja toiminut 3 vuotta moitteitta. Mutta Ei oo vielä mondeota tarvinnut ihmetellä.. Italialaisella oli enemmän harmittomia juttua kerrottavana ja kuitattavana :lol:
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
brainsurgery
Viestit: 45
Liittynyt: 05 Syys 2017 15:10

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja brainsurgery »

Noh, onko DPF:n poistaneille tullut katsastuksessa sanomista? Lähinnä Euro 5 autot kiinnostavat.
Mondeo MK4.5 2.0TDCI 103kW
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja til88 »

Kuugaa kirjoitti:osin moni kehunut esim.motonetin myymää varmemmaksi ostokseksi.
Ostin motonetin palikan ja Forscan ei tunnista sitä. :|
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja svart »

brainsurgery kirjoitti:Noh, onko DPF:n poistaneille tullut katsastuksessa sanomista? Lähinnä Euro 5 autot kiinnostavat.
Ei ongelmia. Fordia ja Volvoa ollut.
Ford #11
Tounison
Viestit: 10
Liittynyt: 24 Elo 2017 19:21

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Tounison »

tokor kirjoitti: En ole noita vielä testannut, jotenkin olen epäileväinen noiden suhteen. Pesua kyllä miettinyt
Mitenkäs näitä olette annostelleet, näihin korkittomiin vehkeisiin? Tuntuu tuo läppä olevan aika tiukka, eikä sormella mene sisään.
:ford: Mondeo -11 TDCI 163hv
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Pitää käytännössä olla melko lähelle dieselkolvin ulkohalkaisijainen putkenpätkä. Olikohan 26mm. Mulla tuo putkenpätkä jolla Forten saa kaadettua tankkiin.

Ei tuohon kyllä vahingossa bensaa tankata...
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja til88 »

Mulla (C-max 2.0tdci pshift) DPF on alkanut puhdistaa itseään muutaman sadan km välein. Monesti jää kesken, koska ajan noin 20km siivuja plus töissä lyhyttä kaupunki ajoa.
Sillain tyhmästi käyttäytyy polton ajan, että liikennevaloissa laatikko D asennossa auto koittaa nytkyttää eteenpäin, ihan kuin kytkin kävis päällä/pois. Tämä loppuu kun laittaa laatikon P tai N asentoon. Ja kone rynkyttää tyhjäkäynnillä. Todella rasittavaa...
piiska
Viestit: 75
Liittynyt: 13 Heinä 2010 18:48
Paikkakunta: tortinmäki

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja piiska »

Mulla on C-max 2,0Tdci 08 ja ennen kuin poistin hiukkas suodattimen niin se teki niin et auto ei vastannut kaasuun kun alkoi puhdistus poltto,olipa aika jännää lähteä ohitukseen jos auto alkoi puhdistaa hiukkas suodatinta. Nyt kun on tyhjennetty suodatin ja ohjelmoitu uudestaan niin kaikki oireet on poistunut ja katsastuksessa ei mitään ongelmian. :thumbup:
aak3li
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Kesä 2016 17:57

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja aak3li »

Osaisiko joku kertoa nuista forscanilla katotuista arvoista?
Löytyy erikseen nuo dpf load ja dpf soot että mitä eroa niissä on?
Load arvo pysyy tiukasti 90% ja soot arvon sain laskettua 110% alle 30%. Ongelmana siis että autossa lähen koko ajan poltto päällä.
Pakokaasujen lämpötilat siellä 600 asteen hujakoilla.
Samalla kun nuo arvot tuommoiset niin paine-ero 20kpan paremmalla puolella?
Eli onko näin että suodatin täynnä/tukossa?
Autona s-max vuosimallia 2015 2.0tdci ajettu 286000.
individual
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Syys 2014 22:19

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja individual »

Heikki75 kirjoitti:Pitää käytännössä olla melko lähelle dieselkolvin ulkohalkaisijainen putkenpätkä. Olikohan 26mm. Mulla tuo putkenpätkä jolla Forten saa kaadettua tankkiin.

Ei tuohon kyllä vahingossa bensaa tankata...
Renkaan paikkaus setissä oik. takajalkatila on muovinen suppilo tankkausta varten, tällä saa loroteltua tankkiin mitä vain ja millä vain.....
JoonasL
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Tammi 2018 17:39

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja JoonasL »

brainsurgery kirjoitti:Noh, onko DPF:n poistaneille tullut katsastuksessa sanomista? Lähinnä Euro 5 autot kiinnostavat.
Itsellä poistettu viime vuoden puolella, ja nyt tammikuun alussa oli katsastus. Ei katsuri sanonut mitään ja K-arvo oli 0,28. On siis 2011 Mondeo 2.0TDCi ja se 115 heppanen versio.
Itellä oireili pöntön täyttyessä niin että kesken ajon tuntui selvä nykäisy ja tehot hävisivät hetkeksi. Moottoritienopeuden pitäminen oli haastavaa ja näyttöön tuli "Engine malfunction" teksti. Hetken päästä tehot palasivat kuitenkin aina. Myöhemmin kuvaa astui myös keltaiset ja punaiset moottorihäiriövalot ennenkuin kävin tyhjentämässä ;)
Nastamuumio
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Loka 2020 13:59

Re: 2.0 TDCI DPF puhdistus ja matala käyntiääni

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Voiko jollain testerillä ja ohjellamma suorittaa DPF:n pakkopolton?
Saa antaa mielellään myös suosituksia.

Kyseessä s-max 2.0 tdci, vm. -14.
Vastaa Viestiin