
Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 02 Helmi 2014 19:15
Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Joo eli kiinnostais että miten tohon escoon sais syöttöjä lisättyä, kun en oo löytäny pumpusta ainakaa mitää ruuvia mistä sais lisättyä... Ja saako sitä ihan paikallaan ruuvattua vai pitääkö purkia jotain? Olis hyvä jos sais jotain kuvia 

Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Mihin helkkariin se viestiketju on kadonnu missä oli 7 sivua juttua juuri 1.8td:n virityksestä
No Web archivella sain kaivettua siitä sivut 1,5,6,7 http://web.archive.org/web/201211141306 ... f=3&t=2496
Kopsaan tuolta ekan viestin tähän


No Web archivella sain kaivettua siitä sivut 1,5,6,7 http://web.archive.org/web/201211141306 ... f=3&t=2496
Kopsaan tuolta ekan viestin tähän
Pasi_K kirjoitti:Tässä muutamia ohjeita mitä itse ulkomaalaisilta foorumeilta löysin ja itsekin testasin.
1. Tätä pulttia sisäänpäin kääntämällä tyhjäkäyntikierrokset nousee, n.1000-1100rpm on sopiva (Minulla noin 4 kierrosta). Kierrosherkkyys tuntui parenevan jonkinverran. Tosin siitä en olekaan ihan varma miksi tuon ruuvin pyörittely tuon aiheuttaa.
2. Ahtamaton syöttö, esim. ruuvimeisselillä naputellaan tuo musta muovitulppa auki (kierteet). Sen jälkeen vaihde päälle ja pukkailla autoa sopivasti niin sieltä reiästä näkyy kuusiokoloruuvi kun peilillä katsoo, Tätä kun ruuvaa sisäänpäin niin syöttö isonee. Noin 1/4-1/2 kierrosta lienee sopivasti.
3. "Ahdonalainen" syöttö, 14mm lukitusmutteri ja 4mm kuusiokolopultti. Lukitusmutteri auki niin tuota voi säätää sillä kuusiokolopultilla. Irroituksessa mulla lähti koko härdelli irti pumpusta, säätöruuvi, mutteri ja runko ja tuon lukkomutterin kans sai tapella että lähti auki.
Tuo ahdonalaisen syötön lisäys on mielestäni ihan höpöä noissa ohjeissa. Tuo ruuvihan vaikuttaa säätimen kalvon liikettä vastustavan jousen esijännitykseen. Eli kun jousta löysää (=ruuvia ylös) niin ahdonalainen syöttö tulee peliin alempaa, kiinnipäin vaikutus on luonnollisesti päinvastainen. Tosin kun tuon ruuvin ruuvaa lähes kokonaan ulos, niin syöttöä tulee lisää aivan alas, jolloin ahdinkin herää alempaa, itsellä nyt jossain 1500 tienoilla. Ehkä tämä ei ole enää järkevää moottorin kannalta Rolling Eyes Varsinaista ahdonalaisen syötön säätöä boschin tapaan ei tuossa pumpussa edes ole. Itsellä tuo nyt hieman pölläyttää kun tuo ahdonalainen astuu peliin, korkeammalla ei.
Lisäystä 18.05.2007
Ahtojen nosto:
T-haara turbolta hukkaportille menevään letkuun ja siitä ylimääräiseltä haaralta vedin letkun jonka päässä säädettävä venttiili. Sitä kun aukaisee niin ahdot nousee eli huijataan hukkaporttia luulemaan että paine on pienempi.
Ahtopainemittari kannattaa asentaa niin ei tarvi sokkona säätää. Turbolta pumpulle menevään letkuun t-haara johon laitoin ahtopainemittarin letkun. Vakiona muistaakseni oli n. 0.8Bar ja 1.2Bariin nostin ja hyvinhän tuo tuntui pelaavan ainakin sen 10tkm mitä ajoin ennenkuin myin auton eteenpäin.
Olihan mulla siinä kartiosuodatin ja takavaimennin vaihdettu vapaasti virtaavaan mutta niistä nyt tuskin mitään hyötyä ainakaan ole.
Viimeksi muokannut emax, 11 Marras 2014 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Haittaako jos tuo ahdonalaisen syöttön muvi osa menee rikki?
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Ilmeisesti haittaa. Ite en oo koskaan tuohon perehtyny, mutta tuon sivun alussa on jotain juttua.
http://web.archive.org/web/201211141309 ... &start=100
http://web.archive.org/web/201211141309 ... &start=100
Eiköhän niitä Fordilta viä saa uutena? Escovainaan TD:ssä muistaakseni se tulppa irtosi ruuvimensseli+vasara yhdistelmällä sitä muovista reunaa naputtelemalla. Ehkä.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kun sen tulpan saa naputeltua vasara meisseli yhdistelmällä auki, niin sen jälkeen ainakin minä koversin tulpan keskeltä ne muovi sakarat porakoneella pois. Sitten upotin jäljelle jääneeseen koloon 17mm mutterin. ja liimasin kiinni tehokkaalla 2komponentti liimalla. ruuvi penkki oli hyvä apuväline. Hyvin on kestänyt ainakin mulla vaikka tulppa on avattu parikin kertaa sen jälkeen.(mm.katsastus "säätöjä" varten) Tulpassa kun on se o-rengas tiiviste niin ei tarvi hampaat irvessä vääntää kiinni. Pysyy vähemmälläkin. Ja onpahan nopeampi säädellä ku aukee normi räikällä.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
itse jouduin turvautumaan vasaraan ja talttaan, paskakshan se meni, korjattiin samaisella "puskuriliimalla" ja keskelle jätettiin ruuvikärki jonka saa siis suoraan esmes räikkään.
hyvin toimii, toki tekis mieli josko sieltä vielä jotain paukkuja löytyis...![]()
seuraavaksi sitten sitä turboruuvia...?!?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ihmettele syvästi että mistä ihmeen kautta ootte escortin pumppua säädelly, nyt jo tunnin verran yrittäny tota muovitulppaa poistella kädet verillä, tuloksetta. ei mahdu sitten mikään vempain...
tulin siihen tulokseen että helpompaa varmana ottaa syyläri irti.
Tuo tulppahan pitänee vissiinni saada vielä ehjänä takasin...
Tipsejä tai halukkaita säätäjiä haetaan
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Juuh, syylärin kun ottaa poies ni johan helpotti, ei se muovitulppa sieltä kyllä sovinnolla, eikä ainaskaan ehjänä poies tullu, huomenna ostamaan siis jäähdytin nestettä ja HELVETIN ISON pultin, lyhytkin sais olla...
Tulipa samalla vaihdettua laturikin, sekään ei sieltä pois tule ilman syylärin pois ottamista...
Huomenna pääsee testailee ISOA voimaa...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saa sitä veivattua ilman syylärin poistoja, sekä laturin saa alakautta vaihdettua ainakin omassa![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Tuo kohta 3 ohjeessa. En lyödä 14 millin lukitusmuteria, onko se tuon alemman pyöreän metalli jutun alla?
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Se mutteri pitäis olla tuossa ohkasessa osassa mihin tuo kuusiokolo avain laitetaa
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Tuo ohkanen osa on muovia eikä siinä ole sitä kuusiokoloa. Pitääko se repiä pois siitä? 

Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Siis tuossa kuvassa tarkoitetaan tota mustan mötikän alapuolella olevaa messingistä kappaletta 
3.sen nuolesta sentti alaspäin... Vähä huonosti tuo nuoli tuossa

3.sen nuolesta sentti alaspäin... Vähä huonosti tuo nuoli tuossa
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Niin tuo isompi pyöreä juttu jonka keskellä on tuo tappi. Tuo tappi on muovinen.
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
saisitko napattua siitä kuvaa? jännä jos se tosiaan muovinen on ni huono sitä säätää on
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Pari huonoo kuvaa
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Oisko tossa vaa joku korkki päällä? ei olekkaa tuommosta vastaa vielä tullu
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Juu siinä on tuollainen muovikorkki. Tuppaa vaan vähän hajoilemaan irroitettaessa. Varovasti kampeaa pienellä meisselillä niin lähtee.
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Haitaako jos se hajoaa?
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Ei kyllä pitäis olla merkitystä koska en tosiaan ole koskaa nähny missää tuota suojaa paikallaa jos siinä suoja on
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Eiköhän sen tarkoitus ole vain pitää tuo säätöruuvi puhtaana. Maltilla kun aukaisee niin saa vielä takaisin. Itsellä vain vähän mureni reuna siitä mistä kampesin. Hyvin pysyy vielä paikallaan. 8)
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Jep nyt ruuvasin tuota syöttöruuvia puolikierrosta myötäpäivään, onko tuossakin niin että syöttö lisääntyy kiristäessä?
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Joo.. Omassa mondeossa oli joskus nuo syötöt ihan pilvissä ja turbo ruuvi kiinni.. 1.9 ahto hetkellisesti aina.. Tuntu olevan meno haluja vähän paremmin ku vakiona, tosin mustaa työnti ku tauti
reilu 10k ajoin niin ja toimi ku unelma

Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Lainataas valmista viestiketjua
Osaaks joku sanoa kuuluko tossa imusarjan ja "välijäähyn" välissä olla joku tiiviste tai o-rengas? itellä ei oo muutakuin semmonen "v-panta" klemmari
Osaaks joku sanoa kuuluko tossa imusarjan ja "välijäähyn" välissä olla joku tiiviste tai o-rengas? itellä ei oo muutakuin semmonen "v-panta" klemmari

Voortteja:
-Sierra mk2 2.0 dohc -91
-Sierra mk1 1.6 ohc -86
-Escort mk6 1.8td -99
-Sierra mk2 2.0 dohc -91
-Sierra mk1 1.6 ohc -86
-Escort mk6 1.8td -99
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Ei noissa v-band kinnityksissä yleensä ole erillisiä tiivisteitä, joko on suora tasopinta tai saattaa olla kartionmallinen, eli toisessa ulospäin ja toisessa sisäänpäin. Jokatapauksessa se laipan uloneva osahan on kartionmallinen ja v-bandi niitten sopiva vastakohta. Pirun hyvä tapa paineellisiin putkiin, vähän kenkku joissain tilanteissa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
AIka rajusti ahtoja vakio T2:selle! Toki jaksaa antaa sen vajaa 2 kiloa, mut...Tpa kirjoitti:Joo.. Omassa mondeossa oli joskus nuo syötöt ihan pilvissä ja turbo ruuvi kiinni.. 1.9 ahto hetkellisesti aina.. Tuntu olevan meno haluja vähän paremmin ku vakiona, tosin mustaa työnti ku tautireilu 10k ajoin niin ja toimi ku unelma
Mondeossa missä ottaa ilman välijäähylle konepellin "käytävän" kautta ei ole kuin normi klemmarit 180-asteen putken yhteisiin imusarjan ja jäähyn välillä. O-renkaat turbon ja välijäähyn liitoksessa.Escoo kirjoitti:Lainataas valmista viestiketjuaOsaaks joku sanoa kuuluko tossa imusarjan ja "välijäähyn" välissä olla joku tiiviste tai o-rengas? itellä ei oo muutakuin semmonen "v-panta" klemmari
Mondeo -02 2.0i
Ex Mondeo -97 1.8 TD
Ex Mondeo -97 1.8 TD
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
Olisko kellään tietoa kuis tuohon pösön 2.3litraseen tiisulikoneeseen.ruuvataan syöttöä? Oon tutkinu kaikki pösöklubit jne mutta ei löyry.. Eikös tuota käytetty scorpparissa ja sierrassa oli ainakin koska nyt on p100sen keulalla 

-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 01 Kesä 2014 11:42
Re: Escort 1.8TD 1996 Syötön lisäys
pienenä vinkkinkä kun kerran käytät auki sen muovi mutterin tehe esim rauta sahalla hahlot siihen nii saa kätevästi naputeltua auki sen jälkeen päin