1,8tdci viheltää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Kyselin jo tossa viewtopic.php?f=3&t=43118 ketjussa mutta kun se on toisen tapauksen ketju niin aloitan uuden.

Eli nyt kun kelit kylmeni niin 150tkm ajettu työjuhta tekee joka päivä aamuin illoin sen, että kun olen ajanut moottoritiellä noin 10min niin konehuoneesta alkaa kuulua voimistuva vihellys.
Se ei ala yhtäkkiä vaan nousee äänettömästä, viheltää "täysillä" ehkä 10-15sec ja hiipuu sitten pois.

Luulin ensin apulaitehihnan kiristäjäksi, koska se rahisi tyhjäkäynnilläkin mutta siitä vihellys ei sitten tullutkaan.
Paikallaan huudattamalla ääntä ei saa aikaiseksi eikä pienemmillä nopeuksilla samoilla kierroksilla.
Vihellys ei ainakaan ihan kiinteästi seuraa moottorin kierroksia vaan pikemminkin kuormitusta.

Voisko se olla sittenkin turbo? Mutta luulis että se viheltäisi sitten muulloinkin kuin vain moottoritiellä.
Esimerkiksi pitkään ylämäkeen vedättäessä.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 23 Helmi 2018 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Connect 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tämän päivän tutkimustuloksia ja havaintoja jos jollekulle tulisi jotain mieleen.

Vinkuna pysyi tänään pitempään päällä useampaan otteeseen, joten sai vähän kokeiltua eri asioita:

-Vihellyksen taajuus on suunnilleen vakio eikä siis seuraa moottorin eikä turbon kierroksia. Taajuus pysyy samana vaikka vaihtaa vaihdetta.
-Vihellys loppuu puolen sekunnin viiveellä jos kaasun painaa pohjaan tai nostaa kokonaan ylös. Alkaa taas uudelleen kun painaa kaasua.
-Vihellyksen voimakkuus voisi näiden havaintojen perusteella olla riippuvainen ahtopaineesta.
-Se ei koskaan ala ennen kuin useamman kilometrin moottoritieajon jälkeen.
Joku osa ilmeisesti jäähtyy ajoviimassa ja aiheuttaa vihellyksen. Mikä?
Ääni on todella voimakas.

Ahtoputket on tutkittu moneen kertaa enkä löydä vuotoja. Yksi klemmari oli löysällä mutta sen kiristäminen ei muuttanut tilannet.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Connect 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Näköjään ollut pari lauhaa talveä välissä kun ei ole vihellellyt.
Mutta nyt taas vislaa oiken kunnolla.

Olenko ainoa jolla on samat oireet?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja anon1 »

On niitä muillakin. Ovat paikallistaneet vihellyksen välijäähyn seuduille.Olisko siellä vuotoja,vai vihelteleekö siellä putkistossa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Jasa
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Tammi 2022 20:43

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Vanha viestiketju mutta kokeillaan onnea:
löytyikö tälle syytä?
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Jasa kirjoitti: 22 Tammi 2022 21:02 Vanha viestiketju mutta kokeillaan onnea:
löytyikö tälle syytä?
Jospa siellä coolerissa on ollut vettä joka on jäätynyt jonka seurauksena kanavien koko on pienentynyt, virtausnopeus kasvanut ja siksi viheltää?

Äänen muuttuminen voisi selittyä sillä, että kuuma ahtoilma sulattaa ja siten liikuttaa jäähileitä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onko coolerissa pohjassa se vesivalumareikä että kosteus poistuu vai mikä systeemi niissä on.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Renee kirjoitti: 23 Tammi 2022 12:20 Onko coolerissa pohjassa se vesivalumareikä että kosteus poistuu vai mikä systeemi niissä on.
Kosteus poistuu imuilman mukana moottoriin. Ei paineastioissa yleensä reikiä ole.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joo onkohan kysyjillä maskisuojaa keulassa että lämpöpysyy paremmin moottoritilassa
Ajattekin vain kun jossan moottoreissa on tälläistä juttua.
Jos nyt täältä lukemaani oikein ymmärsin, niin coolerin alla (pelkääjän puolella) on pieni reikä, josta pitäisi vesien yms päästä pois. En ole kurkannut autoni alle, mutta uskon semmoisen olevan siellä. Ohjeita olen lukenut, että tuon noin 1mm reijän suurentaminen 2-3mm voisi auttaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Ketjun aloittajana kommentoin, että mun Connectin vihellyksen syy ei koskaan selvinnyt.
Aina pakkasilla se vihelteli ja leudolla ilmalla ei koskaan.

Jotenkin sen yhdistin jään muodostumiseen imu/ahtoputkistossa mutta mitään varmuutta asiaan ei tullut.
Yksi selitys voi olla kylmyyden aiheuttama muodonmuutos jossain imuputkiston osassa niin että joku putken/letkun liitoksen reuna muodostaa pillin joka viheltää sopivassa virtauksessa.
Vaarallinen se ilmiö ei ainkaan voi olla koska mitään ei särkynyt. Taisin ajaa sillä 250tkm
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Siis coolerissa reikä? Se on ahtovuoto ja todella hätäinen purkkaviritys huonolle suunnittelulle.
Ei ikinä ole misään mallissa tai merkissä itelle tullut vastaan että pitäisi ahtovuotoja tehdä kosteuden poistamiseksi ahtoputkistosta.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Renee »

1millin reikä ei varmasti paijon ahtopaineita hävitä.
Totta huonosti suunniteltu jos näitä juttuja lukee että cooleri jäätyy ja monesti moottorikkoa pukkaa. Tässä yksi jos tekniikka ei ole kunnossa siellä suunittelupöydällä.
https://ffp.fi/viewtopic.php?t=131725
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Oletko muuten renee tietoinen mitä sieltä tulee ilman mukana ulos? Ja tulee muuten aika paljon millin lävestä ilmaa 1.5 bar paineella. On sitten kivasti koko tienoo siitä keulasta huohotin öljyssä.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mk1escos kirjoitti: 24 Tammi 2022 10:27 Oletko muuten renee tietoinen mitä sieltä tulee ilman mukana ulos? Ja tulee muuten aika paljon millin lävestä ilmaa 1.5 bar paineella. On sitten kivasti koko tienoo siitä keulasta huohotin öljyssä.
Tuossa on lisäksi sellainen ilmiö, että ohivirtaava ilma jäähtyy ja jäätyy helposti joten sellaisen reiän merkitys voi olla psykologinen. Kompressorin vedenpoistoventiilli jäätyy helposti huonelämmössäkin.
Ajossa jossa vihellys kuuluu, ei lämpöä kerry juuri siitä syystä kun se kenno on jo jäässä, varsinkin pohjalta, joten se reikä ei toimi teoriassa siinäkään.

Tosiaan, coolerissa on usein selkeä öljynmuodostus ihan luontaisena ilmiönä.
Warra
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Kesä 2020 08:15

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Warra »

Itsellä kanssa oli sitkeästi etsittävissä "jurnutus ulina" ajossa ja ei koskaan täysin kylmänä vaan kun oli pari kilometriä takana. Ilmeni millä vaan vaihteella mutta vain suht matalilla kierroksilla esim. ylämäessä. Turbot ym. tutkittiin ja lopulta vika löytyi. Kaksoismassavauhtipyörä. Toki kun tuon tajusi huomasi että myös tyhjäkäynnillä tuo vauhtipyörä piti ääntä.. Helpoin tsekkaus tilanteesta oli kun tuo sivuääni alkoi: paina hieman kytkintä. Polkimessa tuntuu tärinää. Kun ääntä ei ole (omassa tapauksessa loivassa alamäessä), ja painaa kytkintä ei tärise poljin lainkaan.

1.8TDCi Focus 2009 kysesssä.
Paappa
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Marras 2021 17:32

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Paappa »

Itsellä entisessä autossa (s-max 1.8 tdci) pääsi kerran välijäähdytin jäätymään reissussa. Autosta hävisi ensin tehot ja lopulta ei enää käynnistynyt lainkaan - sitten auton matka jatkui hinurin lavalla lähimpään huoltoon sulamaan.
Tuon jälkeen oli talvella aina vähintään alamaski välijäähdyttimen edestä tukittuna, eikä vastaavia ongelmia enää ilmennyt.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Warra kirjoitti: 29 Tammi 2022 11:27 Itsellä kanssa oli sitkeästi etsittävissä "jurnutus ulina" ajossa ja ei koskaan täysin kylmänä vaan kun oli pari kilometriä takana. Ilmeni millä vaan vaihteella mutta vain suht matalilla kierroksilla esim. ylämäessä. Turbot ym. tutkittiin ja lopulta vika löytyi. Kaksoismassavauhtipyörä. Toki kun tuon tajusi huomasi että myös tyhjäkäynnillä tuo vauhtipyörä piti ääntä.. Helpoin tsekkaus tilanteesta oli kun tuo sivuääni alkoi: paina hieman kytkintä. Polkimessa tuntuu tärinää. Kun ääntä ei ole (omassa tapauksessa loivassa alamäessä), ja painaa kytkintä ei tärise poljin lainkaan.

1.8TDCi Focus 2009 kysesssä.
1.8tdci Connectissa taitaa olla tavallinen "kova" vauhtipyärä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Näköjään reneen viittaama valmistajan tekemä reikä coolerissa on aika lailla esson baarin juttuja ja näköjään linkkaama juttukin käsittelee raskaskalustoa. Itse en ole kyllä ikinä törmännyt siihen että autossa olisi ahtovuoto tehtaalta lähtiessä mutta jos sellainen on raskaskalustossa niin pitää myös huomioida että suomen liikenteessä olevien kuorma-autojen moottorin koko on siellä 7.0 ja 14.0 litran välillä jolloin liikuteltava ilmamääräkin on moninkerroin suurempi jos se vähääkään on kokoon suhteutettu.
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Vastaus edellä olevaan juttuun Volvon välijäädytin ja millin reikä kondenssiveden poistoon.
Ruåtsalaisinsinöörien suunnittelema, luota vaan siihen, ihan tehdastekonen. Kun auto tehdään pohjolan oloihin niin kaikki asiat pitää huomioida ennakkoon..
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Transiitti 2.4 tdci on myös vihellellyt joskus tuollaisessa -5-+5 asteessa ensimmäisen kilsojen aikana mutta eipä tuo ole menoa haitannut.
Nimenomaan kylmänä.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Renee kirjoitti: 31 Tammi 2022 11:29 Vastaus edellä olevaan juttuun Volvon välijäädytin ja millin reikä kondenssiveden poistoon.
Ruåtsalaisinsinöörien suunnittelema, luota vaan siihen, ihan tehdastekonen. Kun auto tehdään pohjolan oloihin niin kaikki asiat pitää huomioida ennakkoon..
Ainut selkeä lause jutussasi tehtaalla lähtiessä olevasta reiästä on
"Tuossa -09 F12 Volvo kuormurissa on reikä ahtoputkessa jo tehtaalta tullessaan.. (noin 3mm.) suhisee kyl" koko ajan."
Ja kyseessä on raskaskalusto. Mistään en löydä virallista tietoa moisesta että henkilöautoissa olisi reikä välijäähyssä.
"harder" is not a very good safeword
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Etkä varmaan löydä kun ei niitä siellä tehtaalla sinne ole porailtu. Pienikin ahtovuoto sotkee yllättävän paljon, ja kerää sitä öljypöly paskaa sitten ihan jokapaikkaan. Jokainen kun ajanut dieseleillä yhtään enemmän tietää et pelkästään klemmariliitoksista tohkuu sitä öljyä niin että ahtoputket on öljyisiä ja pölyisiä siitä kohtaa.
Teeppä siihen millin reikä niin on muuten öljyä ympäriinsä.

Essonbaarin paskapuheita.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Renee »

Empä tiedä kuka puhuu lööperiä. Normi 850 T5 kyseessä.
Kun auto jossa on toi kondendesivesi valuu pois hallitusti.
Noi mittaustulokset on vakiolla 6.9 s 0-100 kulkupuoli 250km/h. Varmaan kulkisi kovempaa jos ei olisi sitä millin reikää tai sitten ei kun cooleri jäässä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Silloin kun toi oma vinkuminen oli tapeetilla niin selasin nettiä välijäähyasian tiimoilta.
On sitä jäätymistä ollut pösöissakin ja reikiäkin on vissiin porailtu:

Vian oli aiheuttanut välijäähdyttimeen kondensoitunut vesi joka oli sittemmin jäätynyt ensimmäisten pakkasten tullen. Vika korjattiin kuivaamalla välijäähdytin ja poraamalla reikä välijäähdyttimen/putken alaosaan josta kondensoituva vesi pääsee pois. Maahantuoja oli kuulemma myös neuvonut toimimaan näin vastaavissa tilanteissa.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40776.0
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 1,8tdci viheltää

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No en kymmenen korjaamo vuoden aikana törmännyt yhteenkään missä olisi ahtoilmajäähdyttimeen porailtu reikiä. Enkä ole sen jälkeenkään missään oikeissa autoissa nähnyt tahallisia ahtovuotoja.
Vastaa Viestiin