rs turbo sytytys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
-mtl-
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Tammi 2007 16:16
Paikkakunta: kuopio/joensuu/stockholm

rs turbo sytytys

Viesti Kirjoittaja -mtl- »

onko rs turbon sytytyksessä kiinteä ennakko läpi kierrosalueen,koska alipainekelloa jakajassa ei ole.vai säätääkö moottorinohjaus jotenkin?
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: rs turbo sytytys

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Siinä oli hyvinkin hienostunut sytytysjärjestelmä. Jonkinlainen Motorolan mikroprosessori siellä ohjainlaitteessa on kun kerran sellaisen avasin. Ohjainlaite on siinä akun takana, siihen menee alipaineletku map-anturille. Se sytytys ymmärtää ahtopainetta noin 0,8 Bar asti, jonka jälkeen turvaraja katkaisee sytytyksen.
Oli siis todella high-techiä aikanaan, kun formula 1-autoissakin oli silloin ennen 80-luvun puoliväliä sellaiset isohkon suklaarasian kokoiset moottorinohjainboksit...
Mondeo mk1 2.0 4d -96
-mtl-
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Tammi 2007 16:16
Paikkakunta: kuopio/joensuu/stockholm

Re: rs turbo sytytys

Viesti Kirjoittaja -mtl- »

eli se siis muuttaa ennakkoa ahtojen mukaan?
-mtl-
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Tammi 2007 16:16
Paikkakunta: kuopio/joensuu/stockholm

Re: rs turbo sytytys

Viesti Kirjoittaja -mtl- »

koska nyt ois toinen rakennettu jakaja alipainekellolla mikä muuttaa sytytystä ahtojen mukaan,ettei tuo moottorinohjaus nyt sotke sitä?
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: rs turbo sytytys

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Vakio ohjaus muuttaa kartan mukaan eli ahtopaineen, kierrosluvun ja lämpötilan mukaan sekä siinä on nakutustunnistin!

Jos meinaa käyttää tuollaista perinteistä alipainekellollista puntti-jousi jakajaa, niin silloin sille pitäisi kyllä tehdä omat johdotukset...
Epäilen ettei se edes toimisi ollenkaan niissä RS:n johdoissa.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
-mtl-
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Tammi 2007 16:16
Paikkakunta: kuopio/joensuu/stockholm

Re: rs turbo sytytys

Viesti Kirjoittaja -mtl- »

kiitos tiedoista :) siksi rupesin kyselemään kun kaveri sanoi että siinä on kiinteä ennakko, enkä älynnyt tarkemmin tutkia.
no kytkin rs jakajan johdot tuohon tehtyyn jakajaan ja sehän lähti käyntiin,ennakon säädin lampulla 8 astetta ja pysyi siinä tyhjäkäynnillä.
sitten alkoi ihmetyttämään koeajolla että osa alueella paukkaa putkessa ja välillä nykii.kevyesti kiihdyttäessä toimi nykimättä :D
siihen loppui se kokeilu
nyt sitten tein uudet johdot tuolle uudelle jakajalle ja nyt toimii niinkuin pitää :)
ja tämän fiestan ostin moottori hajonneena ja ensimmäisen kerran tähän rs turbon maailmaan perehdyin,nyt on 1.8zvh tehty tähän
Vastaa Viestiin