RVS käsittely parantaa moottorisi?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Onko sinulla tuttuja, jotka ovat kokeilleet RVS käsittelyä? Antavat ymmärtää että aine parantaa kuluvien osien toimintaa ja vaikutus jopa 100 000km saakka? Kuulostaa hieman "huuhaa" tuotteelta, mutta kun myös autolehdet ovat ainetta kehuneet, niin tuote saa kyllä minun huomioni. Pelkkien kauppiaiden puheisiin en usko vaan jos useampi autolehti tukee tuotetta, niin silloin kannattaa jo hieman kysellä muiltakin mielipiteitä.

Netissä googletin, niin lähinnä kehuvia kommentteja ollut, joten sekin tukee autolehtien testejä. Tosin eihän koskaan nettikirjoitusten perusteella voi tietää onko kaikki totta mitä kirjoitetaan...

Tarkoitukseni on pitää nykyistä autoani jopa 10 vuotta jos vain saan järkevästi sen kestämään ja harkitsen, että jos vaikka ennaltaehkäisevästi laittaisin moottoriin tuota ainetta? Päästöt ok, kulutus 9-11l pääasiassa kaupunkiajoa vuodenajasta riippuen eikä mitään muutakaan merkkejä että koneessa olisi jotain vikaa. Mittarissa kai 157 000km ja ei varmaankaan koskaan tehty itse mekaaniselle moottorille mitään (vain perushuollot, kansi/sylinterit varmaan alkuperäiset). Autoni siis Focus 1.6 zetec -00 automaatti hatchback. Vai oletteko kuulleet että jotain ongelmia on tullut fordien moottorien osalta RVS ainetta käyttäessä?

RVS sivuilta löytyy paljon myös muutakin mielenkiintoista nippelitietoa esim. moottorin toiminnan osalta. Aine käy myös moniin teollisuuskoneisiin ja työkoneisiin, joten aika suuret markkinat tällä ihmeaineella. Kyseisellä sivulla siis kattavasti tietoa aineen tehoista, käyttökohteista ja vaikutuksista. Vaikuttaa vahvasti siltä että ovat aika tosissaan bisneksessään...

http://www.rvs.fi/products/page8.html
_Pale_
Viestit: 69
Liittynyt: 21 Helmi 2013 18:04

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja _Pale_ »

Tuossa ois toinen ihme aine, saanu NASAlta muistaakseni jonku hyväksynnän http://www.x1r.fi/mita-on-x-1r/
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja anon »

Fordin kielto on huoltokirjoissa ettei minkäänlaisia lisäaineita ei saa käyttää.Kumpi on sitten parempi,fordin suositus vai joku käsittely?
Mondeo -09 2.5T
:ford:
othintsa
Viestit: 74
Liittynyt: 18 Maalis 2005 12:07
Paikkakunta: Porvoo

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja othintsa »

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Tuollainen ajatus ainakin minulla tulee heti mieleen.

Toiseen autooni, joka on Fordin sukua sekin, laitoin RVS:ää ohjaustehostinnesteen sekaan tehostimen vinkumisen vuoksi. Tuo on kyseiselle autolle tyypillinen vaiva ja kovasti on RVS:ää kehuttu. Kokeiluni lopputuloksena on tehostimen vinkuminen selvästi vähentynyt, mutta vaikutus ei ollut niin suuri kuin odotin ja mitä olin kommenteista ymmärtänyt. Odotin nimittäin vinkunan täydellistä katoamista. Joka tapauksessa aine vaikutti, joten kyllä myyntipuheilla jotain pohjaa on.

En uskalla kommentoida voiko tuollainen lisäaine tehdä käyttökohteelleen hallaa. Jos kone on kunnossa niin mitään tarvetta lisäaineistukselle ei mielestäni kuitenkaan ole - ei muuta kuin suorittaa öljynvaihdot ja muut huollot ajallaan ja käyttää käyttökohteeseen tarkoitettuja osia ja öljyjä. Noin 150 tkm ajetun ei pitäisi vielä (oikein huollettuna) kaivata mitään sen kummempaa.

O
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Nin kauan kuin on ollu autoja ja moottoreita on kehitetty toinen toistaan "muka" parempia lisäaineita,eriasia on mitä ne vaikuttavat.
No okei jos tarvii lyijyn korviketta vanhanauton bensansekaan on se varmasti paikallaan ja onhan noita muitakin aineita millä öljyä sitkostetaan kuumalla kelillä esim.STP, MUTTA mun mielestä nykyajan moottoriöljyt sisältävät jo NIIN paljon lisäaineita (ainakin synteettiset) että muuta ei kaivata kuin se öljynvaihto aikanaan,ihmetyttääkin kun annetaan AIKA pitkä öljynvaihtoväli?? syytä olis vaihtaa ainakin kerran vuoteen jos jokapäivä ajaa tai muuta raskasta ajoa on!
Samoin kulunutta moottoria ei saa uudeksi kuin korjaamalla,ei sitä millään ihmeaineilla korjailla,huvitti joskus -70-80 luvulla Holtin virityspaketti kun siinä painettii tulppien reijistä jotain mömmöä sylintereihin ja mainos sanoikin että "näin poraat itse moottorisi" ehkä myyntiautot sai tuommosen käsittelyn jossainpäin?? itse en kyllä kokeilisi taikakonsteja.
Eipä silti on olemassa hyviä lisäaineita mutta onko niillä tosiaan hintaansaa nähden niin hyviä ominaisuuksia että kannattaisi maksaa pikkupurkista/tuubista messinkiä kun sen joutuis joka öljynvaihdon jälkeen laittamaan? ei ne aineet mihinkään metalliin tartu niinkuin mainos lupaa korkeintaan öljypohjaan jämähtää kun motti seisoo heh.
Varmaan olisi hyväksi heti uudesta asti huoltaa autoa hyvin niin ei tarvi turvautua lisäaineisiin kovinusein,vanhassa voi sitten koettaa tekohengittää moottoria mikäli siinä onnistuu?
ylimark
Viestit: 43
Liittynyt: 05 Helmi 2005 14:25

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja ylimark »

Tota voi jokainen kokeilla ilman RVS:ää ja tulla sitten kertomaan kokemukset tänne. Mielellään kone levälleen testin jälkeen, kuten tossa Puskurin testissä.
Sierra RS Cosworth -86
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja JyriN »

ylimark kirjoitti:Tota voi jokainen kokeilla ilman RVS:ää ja tulla sitten kertomaan kokemukset tänne. Mielellään kone levälleen testin jälkeen, kuten tossa Puskurin testissä.
:lol: Mä muistan nähneeni ton silloin kun se tuli tv:stä. Kyllä toi magnesiumsilikaatti -juttu toimii niin kuin tuossa väitetään, eli se kiinnittyy kuumille metallipinnoille ja jopa täyttää koloja. Muistan nähneeni myös jonkun vastaavan jutun missä ihmeaine laitettiin kuluneeseen perään ja tutkittiin sitten jälkikäteen vaikutusta.

Täysin auki minun mielestä jää, että onko tuosta aineesta oikeasti moottorille mitään hyötyä? Jos kone on kunnossa, ei liukupintojen tasoittamisesta ole mitään hyötyä, päin vastoin - eikö kiillottuneita kampuran kaulojakin hiota kevyesti, jotta öljy pysyisi välissä paremmin? Samoin hoonausjäljet pytyissä on siellä öljykalvon muodostumisen takia.

Sitten jos koneessa on jo vaurio, niin tuolla voidaan ehkä lykätä väistämätöntä korjausta vähän aikaa tai peittää (myyntitilanteessa) paljastava kolina tai ujellus. Tuosta öljynpaineen pumppaamisesta korkealle ei ole minun mielestä mitään hyötyä - ellei väljässä koneessa ole paineet pois ja tällä aineella saadaan auto pois käsistä. Tuho on vain kulman takana odotamassa. :evil:

Sitten on vielä nämä nykymoottorit, missä pyttyjen pinnoilla on erillinen pinnoite. Mikäli pinnoite olisi vaurioitunut, niin pystyttäisiinkö tällä tilanne paikkaamaan, kun vaihtoehto on uusi puolimoottori? Kuka haluaa kokeilla. :roll:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja emax »

Tessun kanssa oon samaa mieltä longlife vaihtoväleistä. Mutta taas toisaalta pysyypä täs moottorikoneistajana mukavasti leivän syrjäs kiinni kun autoiliat niihin luottaa :mrgreen:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja terae »

Kirjotin tähän kovin pitkästi, mutta päätin sitten lyhentää tekstiäni reilusti. Tein nimittäin RVS-kokeilun 2-litraselle ecoboostille. Luitte oikein, nimittäin tupla tai kuitti.

- 20.5. laitoin varovasti aloitellen yhden satsin RVS:ää koneeseen, G4 eli määrä joka jäi vajaaksi suosituksista (öljytilavuus 5.4L, täytetty 5W30)
* auto oli 34000 ajettu
* keskikulutus 9,4 litraa/100km, nousi käsittelyn jälkeen tankillisen ajaksi yli 10 litran vaikka ajoin hieman rauhallisemmin
- 2.7. tein ahtoputkimuutoksen, joka sotki testiä RVS osalta, olin vaihtanut myös uudet sytytystulpat 35000km kohdalla
- 3.7. lisäsin uuden annoksen RVS (G4 jälleen), tällöin siis jo ylimäärä samoissa öljyissä ja tuplasti ylimäärästä perusöljyä (tuntematon viskositeetti)
* auto oli 36500 ajettu
* kulutus nousi jälleen nopeasti yli 10 litraan/100km
- noin 1000km myöhemmin imin 1 litran öljytilavuudesta pois ja korvasin 5W20 öljyllä, jolloin kulutuslukemat palautui vanhaan normaaliin
- pois imastu öljy oli todella tummaa ja paksua

Öljynvaihto (5W30)/vuosihuolto tapahtui noin 38000km kohdalla. Sen jälkeen onnistuin ensimmäistä kertaa ajamaan alle 8 litran keskikulutuksella noin tankillisen bensaa. Ensimmäisen viikon työmatka-ajot menivät 7.1 litraa/100km, kun oikein yritin. Aikaisemmin onnistuin saavuttamaan pienimmillään 8,75 litraa/100km kulutuksen rauhallisella saman matkan ajolla. Tankillisen keskiarvo noin 8 litraa/100km, niin pieneen kulutukseen en ole koko auton elinkaaren aikana päässyt millään polttoaineella edes pitkälä maantieajolla saati seka-ajolla.

Tämä jättää paljon kysymyksiä auki. Ahtoputkimuutos sotkee hieman kokonaisuutta, sillä nyt ei saa varmuutta kummankaan kokonaisvaikutuksesta. Auto kävi hiljattain tehotestissä ja ainakin se saavuttaa yhä tehtaan lupaamat ja alavääntö on parempi, ylittää yli 20Nm tehtaan lupaukset ja alkaa noin 500 rpm alempaa. Tehotesti tehtiin 1300 - 6200rpm kierroslukualueella. Tehokäyrä vastaa muodoltaan aikaisempaa testattua muuten paitsi siltä osin, että vääntö noussut suhteessa tehoon. Se alaväännön parannus saattaa selittyä ahtoputkimuutoksella kokonaisuudessaan.

Palauttelen tässä hiljalleen ajotapaani lähemmäs sitä, mitä se oli ennen tätä kokeilua ja muutoksia. Palautan myös lähiaikoina polttoainelaadun (vertailukelpoisuuden säilyttämiseksi) takaisin saman aseman bensaan, miltä olen tankannut edellisen noin vuoden ajan lähes poikkeuksetta. Mikäli keskikulutus ei palaa nopeasti 9,4 litraan/100km niin ainakin kokonaisuus on parempi. Toistan itseäni sanoessani, että molempien muuttuneiden asioiden suhteen useimmat pitävät täytenä huuhaana. Samapa tuo, mä tykkään kokeilla. :)
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
petekai
Viestit: 177
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja petekai »

"3.7. lisäsin uuden annoksen RVS (G4 jälleen), tällöin siis jo ylimäärä samoissa öljyissä ja tuplasti ylimäärästä perusöljyä (tuntematon viskositeetti)"
minä oon aatellut, että jos tuota litkua laittaa koneeseen, niin jättäis öljyn määrän litkun verran vajaaksi. Liikaa öljyä tai mitä hyvänsä siellä ei mahda olla hyväksi.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Eukon vanhaan bemuun 1.8 M40 moottorilla 1990 laitettiin noin 370 000km kohdalla RVS käsittely. Lähinnä sen takia kun päästöarvoiltaan oli päästöt rajoilla kun ilmamäärämittarin hienosäätö ei ole kai toiminut koskaan hänen omistuksensa aikana, jolloin säädön joutuu tekemään kikkailemalla ilmamäärämittarin piirikorttia siirtämällä (neula laahaa piirikortin pinnalla) joka on aika karkea säätö vaikuttaen sitten tyhjäkäyntiin ja kaasutusalueeseen... joten melkoista hakemista ollut välillä jotta kummatkin osa-alueet ok. Toivottiin että RVS parantaisi hieman päästöarvoja. Eipä juurikaan päästöarvot parantuneet, MUTTA moottorin hieman tikittävä ääni muuttui selvästi hiljaisemmaksi. Myös moottorin lämpötilamittari (ulkopuolinen asennus kun alkuperäinen rikki) näytti ehkä noin 5 astetta matalampia moottorilämpöjä kuin ennen kesällä ja talvella. RVS vaikutuksen alkoi huomaamaan jo noin 2 viikon ajamisen jälkeen.

Ainut huono puoli on että RVS lisäaine kyllä "liimaa" öljyntäyttökorkin kiinni kun koittaa kylmänä avata korkkia moottorin päältä. Lämpimänä lähtee paljon paremmin auki (eukon bmw). Ehkä Terae tapauksessakin jotain ylimääräisiä tahmamaisia kitkoja tuli melko tiukan moottorin pinnoille lisäten sisäistä kitkaa ja kulutusta kunnes kunnon öljynvaihdon jälkeen taas voitelu parani? Varmaan vanhemmissa kuluneissa moottoreissa sisäistä kitkaa ei muodostu RVS lisäaineesta niin merkittävästi kun kaikkialla on jo hieman väljää (hioutunut) muutenkin?

Oma vain yhden auton perusteella RVS vaikutti kuitenkin toimivalta lisäaineelta vaikka yleensä olen ollut todella skeptinen paljon lupaaviin lisäaineisiin. Tuntuvat monet vain rahastavan tietämättömiä autoilijoita kun todelliset vaikutukset ovat melko pienet suhteessa investointiin. Kuitenkin netistä löytyy kyllä paljon kehuja RVS osalta ja kovin vähän haukkuja, joten sekin kertoo jo jotain...

Nostan kyllä hattua että Terae uskaltaa ja viitsii melko uudelle autolle moista testiä tehdä tutkien myös melko perusteellisesti (tehotesti). Itse en kyllä uskaltaisi tehdä noin uudelle moottorille (omassa autossani) jos ei kerran mitään vikaa ole vähän ajetussa moottorissa ja takuut päälllä... vaikka kokeen vikaan menemisen (vahingoittuminen) olisikin todella pieni todennäköisyys.
focus 1.6 se
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja focus 1.6 se »

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... nt&land=GB lopetti öljynkuultuksen kuin seinään ford focus 1.6 vuosimallia 2002 ajettu 276000km ja samalla moottorin tehot palautui. öljynkulutus oli kovassa matka ajossa 4000km matkalla 8 desii. nyt ajettu 400 kilometriä raskaalla jalalla ja 300 kilometriä kaupunkipyöritystä ja öljyt pysyy ylärajassa. Onko toisilla tästä öljynlisäaineesta kokemusta. itsellä hyvät kokemukset aikaisemmassakin autossa Renoo Laguna 3.0 v kutosessa talvellakin.
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Ei oo tosta aineesta kokemuksia.Tänään tein STP Engine Flush käsittelyn,tuntus noin perstuntumalta, ettei siitä ainakaan haittaa ollut.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja terae »

Noh, ei nyt osaa sanoa sitten juuta tai jaata että onko pitkän päälle mitään erityistä. Erot kulutuksessa niin pieniä ja tosiaan voihan se olla, että välykset tuon jäljiltä sen verran tiukemmat jo valmiiksi tiukassa paketissa, että kitkat lisääntyy jo löysemmilläkin öljyillä. Eipä tuo ainakaan konetta ole rikkonut ja sen verran siinä on aina öljymäärässä varaa ettei pari desiä tunnu missään (sen verran voi tulla jo talvella ylimäärästä kosteutta ja bensaa öljyjen sekaan).
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Tessu
Viestit: 1705
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ei tule kyllä 2desiä vettä ja bensaa öljyn sekaan,jos tulee on jo moottorissa vikaa.
Jos huohotin alkaa höyrytä entistä enemmän ja öljyt haista bensalta/dieseliltä niin sillon menee jostain polttoainetta öljyn sekaan.
Tiedä sitten näistä nykyauton suljetuista järjstelmistä jotka ei päästä mitään ulos? ainakaan vanhoissa laitteissa ei kerää kaikkea öljyn sekaan
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja terae »

Nykyisin on lirut öljyt jotka kerää vettä sekaansa sen erottumisen sijaan (on jossain nykystandardissa vaatimus) ja öljytilan tuuletus kylmällä imuilmalla aina kun kuormaa ei ole (PCV läpi imusarjaan ja korvausilma kylmästä suodatetusta ilmasta), minkä lisäksi todella tehokas jäähdytys (mikä ylijäähdyttää aina kun on A/C kompura päällä eikä oikeasti kuormiteta kunnolla lämpöseksi, flekti huutaa vaikkei edes tarvis ja esimerkiksi +4 asteen ulkolämmöllä jos menee desimaalin yli neljästä niin flekti huutaa ja kone ei lämpene 10 kilometrissä välttämättä yli 70-asteiseksi vesikierroltakaan). Siihen jos yhdistyy taloudellinen kaupunkiajo ja paljon pätkäajoa, niin kyllä sinne kondensoituu tavaraa joka ei pääse haihtumaan kun ei öljyt ole koskaan lähellekään 100-asteisena... tällä reseptillä meillä jo kaks duratec-he (MI4) moottoria kondensoinu enempi vettä öljyihin kuin polttanut öljyä ja toi ecoboost ST 2.0L ei paljon eroa siitä, se on vaan helppo kuumentaa tahallisesti niin että saa homman toimimaan paremmin.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja emax »

terae kirjoitti:Nykyisin on lirut öljyt jotka kerää vettä sekaansa sen erottumisen sijaan (on jossain nykystandardissa vaatimus)
Onko todellakin näin? Tämä tosin selittäis erään nissanin surullisen kuuluisan dieseli moottorin laakerivauriot, liuskat kun näyttää n.100tkm jälkeen siltä kuin olis ollu nesteet öljyn seassa (laakerimetalli lähtee paloina irti)
Ko moottoriin ollaan alettu vaihtamaan kk-laakerit ja pultit ihan huoltotoimenpiteenä, eikä oo vielä yhtäkää täysin ehjää laakeria tullu vastaan, vaikka kone olisikin toiminu moitteetta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja terae »

emax kirjoitti: Onko todellakin näin? Tämä tosin selittäis erään nissanin surullisen kuuluisan dieseli moottorin laakerivauriot, liuskat kun näyttää n.100tkm jälkeen siltä kuin olis ollu nesteet öljyn seassa (laakerimetalli lähtee paloina irti)
Ko moottoriin ollaan alettu vaihtamaan kk-laakerit ja pultit ihan huoltotoimenpiteenä, eikä oo vielä yhtäkää täysin ehjää laakeria tullu vastaan, vaikka kone olisikin toiminu moitteetta.
Oho. Olipas pitkä viive huomata tämä viesti...
Kyllä se niin on, että sen kuuluu tehdä veden kanssa emulsio. Mulla on tossa hyllyssä ollut nyt viikon vesi erottumassa erilleen öljyistä (Castrol Magnatec A5) ja se on vielä suurimmalta osin tasajakoisesti sellasta kermaa jossa on öljyt ja vedet keskenään erottumattomana.

Ja tämän pitäisi nimenomaan ehkäistä noita vaurioita sillä vesi ei pääse erottumaan öljypohjaan seisoessa erilleen eli öljy luovuttaa sen veden vasta sitten lämpösenä käydessä ja sen jälkeen huohottelee sen imusarjaan imulla...jos huohotus tukossa tai ei ole imua niin sitä vettä kertyy paljon.

Mulla on nyt ollut huohotuksessa höyryjen keruupönttö noin kuukauden ja sieltä tulee vettä läpi jatkuvasti. Pönttö kerää noin 70% vettä ja 30% öljyä, määrät on luokkaa 7ml vettä/200km huohotuksesta erottuvaa näin keväällä. Sen kyseisen seoksen voi sekottaa purkissa keskenään tasajakoiseksi mistä öljy ei erotu erilleen vedestä noin viikossa. Eli se pystyy sitomaan vettä huomattavia määriä ja tietenkin se heikentää voitelua siinä vaiheessa, kun vettä on kertynyt liikaa öljytilaan eli kun ajetaan paljon lyhyttä ajoa kylmällä koneella.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Mä tein ton käsittelyn mielestäni täysin ehjään mersun 500 clk:hon, koneeseen ja laatikkoon. Hienosti meni reilu puoli vuotta kunnes laatikko porsi. Eli tuskin oli mitään haittaa, mutta ei liene juuri hyötyäkään enkä varmaan enää satasia tuhlaa näihin ihmeen tekeviin aineisiin.

Enkä mersuihin.

Kuva
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja terae »

Kai se porsii jos on porsiakseen. Vähä kovempi vähäkitkanen pinta ei pelasta esim. materiaalilujuuden loppumiselta tai metallin väsymiseltä...
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse tein 180tkm ajettuun 2.3 koneella olevaan mondeoon ja vielä ei ainakaan negatiivistä sanovista ole, käy ehkä pikkasen hiljaisemmin mutta tämä vain nyt ihan mutu tuntuma...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Sampsa
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Touko 2017 21:59

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja Sampsa »

Mulla 160 000 kohdalla 2007 kone rupes syömään öljyä. RVS:llä ei ollut mun mielestä mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja terae »

Sampsa kirjoitti:Mulla 160 000 kohdalla 2007 kone rupes syömään öljyä. RVS:llä ei ollut mun mielestä mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Mikä kone kyseessä?
Meillä on noin suurin piirtein yhtä paljon ajettu 2005 Duratec-He 2.0L pihassa mikä ei syö öljyä nimeksikään. Siinä on tehty RVS-käsittely viimesen vuoden aikana (kun satuin voittamaan tuotepalkintona satsin lisää), mutta ei se syönyt öljyä ennen sitäkään.

Ohjaustehostimessa sen sijaan oli reippaammin kulumaa samassa 2005 ja useamman huuhteluerän (käytin siihen noin litran uutta nestettä ennen kuin lopetti olemasta tummaa tavaraa) jälkeen laitetun RVS jäljiltä ohjaustehostimen tuntuma muistuttaa jälleen täyssähköistä.

Omasta Focus ST 2013 (Ecoboost 2.0L) voi nyt sanoa sen verran kokemusta, että monta vuotta RVS moottoriöljyissä ajettuani ja sen jälkeen vielä vaihteiston keväällä käsiteltyäni tuplasatsilla, lopputuloksena on yllättävän hiljainen kone ja vaihteisto. Muistuttaa sähköautolla kiihdyttämistä kun lähtee vetämään 400Nm voimalla 2300rpm ylöspäin vaihteella kuin vaihteella, turbon ääni lähinnä kuuluu. Jos vertaa vaikka käsittelemättömään 1.0-litraseen niin se pikkumoottori metelöi niin että sen eron huomaa (viimeks tänään ihmettelin miten kovaääninen oli huollon sijaisautona oleva Fiesta).
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Heikki75
Viestit: 124
Liittynyt: 14 Heinä 2017 08:58

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja Heikki75 »

Periaatteessa tuon RVS:n voi hyvin mieltää toimivan hydrodynaamisessa laakeroinnissa ja varmaan toimiikin jos kohde on otollinen, mutta kaikki muu kuullostaa enemmän tai vähemmän kusetukselta.
Jokin voimansiirron hampaiden, tai vierintälaakeroinin paikkaaminen lisäaineilla tuntuu aivan hölynpölyltä. Tai sylinterinseinämien tilkitseminen.

Lisäaineista ylipäätään on käsitys, että Forten tuotteet toimivat oikeasti. Forte ei tosin taida mitään ihmeliemiä "korjaamiseen" edes tarjotakaan, vaan lähinnä puhdistusaineita, jotka kyllä vaikuttavat toimivan.
Toki niistäkin on monella mielipide, että "kallista valopetroolia". Mutta en usko että valopetroolille voi saada virallisen EN590 luokituksen? Koskee siis dieselin sekaan laitettavia aineita.
Mondeo 2.0 tdci 2012
ZZR 1400 2009
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: RVS käsittely parantaa moottorisi?

Viesti Kirjoittaja terae »

Tuota on tutkittu eniten teollisuuden lisäaineena, mutta myös autopuolella nyt viime vuosina paljon. Kyseessä ei sinänsä ole lisäaine perinteisessä mielessä, vaan ihan tutkitusti metallin pintaa paikkaava materiaali, joka jää pysyvästi pintaan toisin kuin esimerkiksi pehmeämmät nopeasti pois kuluvat metalliset EP-lisäaineet. Eli metallin ulointa kerrosta muovaava aine. Tavallaan ZDDP/ZDTP jne on saman kaltaisia, tarttuvat järein sidoksin metallin pintaan, mutta ero on aika hurja siinä millanen pinnasta tulee ja miten nopeasti se kuluu pois.

Ps. Forté on myyty tuotemerkki, joka muuttui vuosia sitten koostumukseltaan muuksi kuin mitä oli aikanaan. Nykyisin sitä oikeeta tavaraa myydään nimellä Tec4 alkuperäisen valmistajan reseptillä ja nämäkin ovat puhtaasti korjaamotuotteita kuten Forté oli.
Heikki75 kirjoitti:Mutta en usko että valopetroolille voi saada virallisen EN590 luokituksen? Koskee siis dieselin sekaan laitettavia aineita.
Tämä ei ole uskonasia. EN590-luokituksenhan saa mille tahansa haetulle sen täyttävälle tuotteelle ja sillon se on standardit täyttävää dieseliä. Se tarkoittaa samalla sitä, että kyseinen tuote ei voi olla mitenkään näistä "valopetrooleista" suuremmin eroavaa eli siinä ei voi olla myöskään kovin järeä paketti niitä vaikuttavia aineita. Muutenhan se ei täyttäisi tuota määritelmää.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Vastaa Viestiin