Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Ainakin vanhemmissa Focuksissa näyttää olevan eri paikoissa lämpösuojapeltien kiinnitys suunniteltu ja tehty kovin pienin ruuvein. Moottoritilassa tämä säästötekniikka näkyy parhaiten moottorin ja jäähdyttäjän välissä olevan pellin kiinnityksissä. Ainakin omassa -04 Focuksessa - ja korjaamon kertoman mukaan yleisesti - ovat alemmat kaksi kiinitystä täristäneet reikänsä niin suuriksi, että ruuvimutterit eivät enää kiristä. Tuloksena on äänekäs resonoiva pelti. Ruuveja ei näköjään saa normaalikeinoin pois, esim prikkojen laittamiseksi, ja jos vääntää väkisin, niin poikki menee.
Miten tällaista ongelmaa on korjattu? Reikien poraamien ja kierteiden tekeminen pakosarjaan on korjaamon mielestä niin suuri homma, että sellaiseen ei yleensä ryhdytä. Sanoivat myös, että jotkut ovat ottaneet lämpösäteilypellin moottoritilasta kokonaan pois. Voiko sen tehdä? Eikö se vaikuta jäähdyttäjän toimintaan kun moottori hohkaa siihen suoraa? Vai miten estää pellin pärinä?
Miten tällaista ongelmaa on korjattu? Reikien poraamien ja kierteiden tekeminen pakosarjaan on korjaamon mielestä niin suuri homma, että sellaiseen ei yleensä ryhdytä. Sanoivat myös, että jotkut ovat ottaneet lämpösäteilypellin moottoritilasta kokonaan pois. Voiko sen tehdä? Eikö se vaikuta jäähdyttäjän toimintaan kun moottori hohkaa siihen suoraa? Vai miten estää pellin pärinä?
Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Omasta vm -00 2.0 focuksesta revin sen pellin pois kokonaan, oli juurikin ne alemmat reiät ruostuneet (eihän foordit ruostu) horoksi ja pultit oli vahvasti kiinni. Ois voinu tietysti hitsillä vetää täpit siihen mutta katsoin siistimmäksi ratkaisuksi ottaa koko pellin pois.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Juu, hitsiä minäkin ajattelin. Vähän kummaksutti tuo huoltokorjaamon (ei merkkikorjaamo) asenne, ettei mitään kannata tehdä.
Kiitos tiedoista. Ilmeisesti siis pellin pois ottamisesta ei ole ollut mitään jäähdytys tai muita lämpöongelmia? Alustasta on tästä jo aikaisemmin otettu yksi helisevä lämpösuojapelti pois. Parempi siis pois kuin hitsi?

Kiitos tiedoista. Ilmeisesti siis pellin pois ottamisesta ei ole ollut mitään jäähdytys tai muita lämpöongelmia? Alustasta on tästä jo aikaisemmin otettu yksi helisevä lämpösuojapelti pois. Parempi siis pois kuin hitsi?
Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Ehkä merkkikorjaamo ei edes ehdota hitsaukseen perustuvaa korjausta kun ei voi järkevästi laskuttaa asiakasta? Siis jos heidän mielestään esim. 150e lasku olisi katetta työlle, niin tietävät ettei asiakas siihen suostu ja mielummin eivät edes puhu koko asiasta?
En nyt tarkkaan tiedä kuvailtua tapausta mutta vastaavia tapauksia olen kohdannut omassa työssäni. Jos itsekkin arvioisin ettei ruuveja saa ehjänä auki eikä jotain lisätukia voi järkevästi rakentaa, niin varmaan laittaisin 1-2 hyvin leveää korokeprikkaa (iso halkaisija, pieni reikä) mahdollisesti lämpöpellin molemmin puolin jos mahtuu, halkaisemalla ne kahtia, tunkemalla väliin puolikkaat ja hitsiä perään, niin että lopputulos on ilman "välystä" eikä pelti pääse tärisemään (resonoimaan) moottorin tahdissa. Arvioisin että operaatioon menisi alle puoli tuntia...
En nyt tarkkaan tiedä kuvailtua tapausta mutta vastaavia tapauksia olen kohdannut omassa työssäni. Jos itsekkin arvioisin ettei ruuveja saa ehjänä auki eikä jotain lisätukia voi järkevästi rakentaa, niin varmaan laittaisin 1-2 hyvin leveää korokeprikkaa (iso halkaisija, pieni reikä) mahdollisesti lämpöpellin molemmin puolin jos mahtuu, halkaisemalla ne kahtia, tunkemalla väliin puolikkaat ja hitsiä perään, niin että lopputulos on ilman "välystä" eikä pelti pääse tärisemään (resonoimaan) moottorin tahdissa. Arvioisin että operaatioon menisi alle puoli tuntia...
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Ennen joulua kytkinrempan yhteydessä revin tuon pellin irti ja ei siitä ainakaan vielä ole mitään lämpöongelmia seurannut. Edellisen astran koneessa ei moista peltiä ollut ollenkaan ja ei koskaan mitään ongelmia ollut vaikka oli vielä isompi peltisarja siinä hohkamassa lämpöä. Pois vaan, ylemmät pultit lähti ainakin omasta irti helposti.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
chinatown: Hyvä tietää, että sinäkin olet sen poistanut. Lähtivätkö ne ylimmät ruuvit lämpimänä vai kylmänä?
Tuokin on hyvä kikka, minkä ReiluReiska kertoi. Missä oot hommissa, jos tuollaisen voit laittaa?
Ymmärrän nuo perustelusi. Siinä voi kyllä olla vielä ainakin hitsin kohdalla selainenkin juttu, että ne välineet eivät kaikkialla ja aina ole siinä viressä kun tarjottimella... Reikien ja kierteiden tekeminenkään ei olis iso juttu jos vain on tilaa.
Tuokin on hyvä kikka, minkä ReiluReiska kertoi. Missä oot hommissa, jos tuollaisen voit laittaa?

Ymmärrän nuo perustelusi. Siinä voi kyllä olla vielä ainakin hitsin kohdalla selainenkin juttu, että ne välineet eivät kaikkialla ja aina ole siinä viressä kun tarjottimella... Reikien ja kierteiden tekeminenkään ei olis iso juttu jos vain on tilaa.
Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
merkkikorjaamot nykysin mitään korjata osaa,osia vaan vaihdellaan kuten muissakin isoissa ketjuissa,pikku korjauspajat tekee sitten mitä asiakas pyytää ja maksaa!
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Tais ihan kylmä kone olla kun otin poikkeen ylemmät pultit, lämpimänä luulis paremmin lähtevän jos on kunnolla kiinni.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Tessu: Merkkikorjaamoista sen verran, että ostettuani käytetyn Focuksen, niin siinä oli mukana huotokirja. Merkkikorjaamoja oli käyetty. Sitten kun autoon pääsi perehtymään tarkemmin, niin huomasin, että sitä ja tätä oli kuitenkin tekemättä. Niinpä tutkin merkin huolto-ohjeita. Siellä sanotaankin monessa kohdassa, että tarkastetaan ja säädetään tai vaihdetaan TARVITTAESSA. Niin se taitaa siis mennä. Pienemmissä korjaamoissa sentään ilmoitetaan tarkemmin - sen maksamisenkin takia - mitä on todella tehty eikä vain tarkastettu
Chinatown: OK lämpöasia. Yrittelen lämpimänä, mahdollisuus myös kuumentaa, kun ensin saan tiukan työkalun siihen mutteriin (lienee tuumamittainen). Ellei ReiluReiska kerro työpaikkaansa, jolloin voisin mennä sinne...

Chinatown: OK lämpöasia. Yrittelen lämpimänä, mahdollisuus myös kuumentaa, kun ensin saan tiukan työkalun siihen mutteriin (lienee tuumamittainen). Ellei ReiluReiska kerro työpaikkaansa, jolloin voisin mennä sinne...

Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Neptunex:
Korjaan linja-autoja työkseni ja työpaikallani on sallittu vain oman talouden autojen korjaaminen. Ideana on rajoittaa "jobbaaminen" ulkopuolisille. Ymmärrän kyllä talon kannan, että alkaa muuten kemikaaleja ja pikku sälää häviämään "asiakkaiden" autoihin kiihtyvällä tahdilla sekä työkalut/tarvikkeet esim. mig-hitsauslankaa/kaasua kuluu enemmän.
Mikään ei estä sinua ostamasta vaikka erikokoisia prikkoja rautakaupasta ja marssimasta johonkin nyrkkikorjaamolle tarjoten vaikkapa 50e summaa pienestä hitsaustyöstä jos tuo lämpöpelti sinua askarruttaa...
Korjaan linja-autoja työkseni ja työpaikallani on sallittu vain oman talouden autojen korjaaminen. Ideana on rajoittaa "jobbaaminen" ulkopuolisille. Ymmärrän kyllä talon kannan, että alkaa muuten kemikaaleja ja pikku sälää häviämään "asiakkaiden" autoihin kiihtyvällä tahdilla sekä työkalut/tarvikkeet esim. mig-hitsauslankaa/kaasua kuluu enemmän.
Mikään ei estä sinua ostamasta vaikka erikokoisia prikkoja rautakaupasta ja marssimasta johonkin nyrkkikorjaamolle tarjoten vaikkapa 50e summaa pienestä hitsaustyöstä jos tuo lämpöpelti sinua askarruttaa...
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Kiitos ReiluReiska. Tässä vielä lisää asiasta: Kävin muissa asioissa Automaassa ja juttelin tästä lämpösuojapellistäkin siellä. Kyselin sen tarpeellisuutta.
Selkeä vastaus oli, että "Voit olla varma, että Foordi ei laita yhtään ainota tarpeetonta osaa autoihinsa." Sen uskoin heti, ei mitään epäilystä. Sitten juteltiin, että olisko siitä kuitenkaan haittaa jos sen jättää kokonaan pois. Siihenkin sain mielestäni hyvän vastausksen. Sanoivat, että se rippuu missä ja miten ajaa. Jos ajaa lämpimissä olosuhteissa paljon esim kaupunkiajoa, niin suojapelti on tarpeen mm. jäähdyttäjän puolella olevien muoviosien takia. Moottori hohkaa kuumana. Jos taas ajaa pelkästään maantiajoa, niin ilmavirta huolehtii riittävästä jäähdytyksestä.
OK, tämän perusteella pitäis siis tehdä johtopäätöksiä kukin omalla kohdallaan. Itse ajelen sekä Hesan ruuhkissa että maatieillä. Lisäksi ajelen useinkin moottoriteillä ja muutenkin melko reipaasti (silti pyrin säilyttämään ajokorttini, ennen Mondeo 2 l, nyt sama moottori Focuksessa).
Vielä kysymys hitsaushommista. Puhuttiin prikoista siinä, mutta miten olisi, voisiko siihen hitsata kierteillä varustetut tapit? Katkastu jostakin koneruuvista 2-3 cm pätkät, voisi olla ehkä tarpeeksi vankkaakin tekoa. Jos tämän saa hitsillä kiinni kiinnijuuttuneisiin mutterikantoihin, niin siinähän on silloin säädettävä kiristysmekanismi peltiä varten.
Onnistuuko tuollainen teknisesti ReiluReiskan mainitsemassa jossakin nyrkkikorjaamossa? Yhtä helposti/vakeasti kuin prikat?
Selkeä vastaus oli, että "Voit olla varma, että Foordi ei laita yhtään ainota tarpeetonta osaa autoihinsa." Sen uskoin heti, ei mitään epäilystä. Sitten juteltiin, että olisko siitä kuitenkaan haittaa jos sen jättää kokonaan pois. Siihenkin sain mielestäni hyvän vastausksen. Sanoivat, että se rippuu missä ja miten ajaa. Jos ajaa lämpimissä olosuhteissa paljon esim kaupunkiajoa, niin suojapelti on tarpeen mm. jäähdyttäjän puolella olevien muoviosien takia. Moottori hohkaa kuumana. Jos taas ajaa pelkästään maantiajoa, niin ilmavirta huolehtii riittävästä jäähdytyksestä.
OK, tämän perusteella pitäis siis tehdä johtopäätöksiä kukin omalla kohdallaan. Itse ajelen sekä Hesan ruuhkissa että maatieillä. Lisäksi ajelen useinkin moottoriteillä ja muutenkin melko reipaasti (silti pyrin säilyttämään ajokorttini, ennen Mondeo 2 l, nyt sama moottori Focuksessa).

Vielä kysymys hitsaushommista. Puhuttiin prikoista siinä, mutta miten olisi, voisiko siihen hitsata kierteillä varustetut tapit? Katkastu jostakin koneruuvista 2-3 cm pätkät, voisi olla ehkä tarpeeksi vankkaakin tekoa. Jos tämän saa hitsillä kiinni kiinnijuuttuneisiin mutterikantoihin, niin siinähän on silloin säädettävä kiristysmekanismi peltiä varten.

Onnistuuko tuollainen teknisesti ReiluReiskan mainitsemassa jossakin nyrkkikorjaamossa? Yhtä helposti/vakeasti kuin prikat?
Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Neptunex:
Ihan hyvä kehitysidea sinulta. Kuten sanoin niin en aivan tarkalleen tiedä mistä puhutaan (digikuva puuttuu viestiketjusta), mutta yleisesti rämisevät lämpöpellit ovat minulle tuttuja tapauksia muissa ajoneuvoissa.
Uskon myös automaan edustajan puhuneen totta. Onhan se aina pieni riski että pakosarja kuumentaa jotain epäedullisesti vuosien varrella jos se puuttuu ja kesäkuumalla seisot enemmänkin ruuhkissa jolloin konepellin alle kuumuutta yleisesti kertyy kun ilmastointilaitekkin vielä lisää kuumuutta lisää (etummainen kenno kuumana myös). Ja aina parempi on "fordin edustajana" puhua "varman päälle" ettei vain tule mitään vahinko vaatimuksia myöhemmin asiakkaan puolelta kun "se ja se sanoi niin"...
Yrittäisin varmaa itse näin hyvän ideasi pohjalta:
1. Jos vain mahdollista niin hitsipillillä lämmittää (huonot?) ruuvinkannat hetkeksi PUNAISEKSI.
Usein punaiseksi lämmittäminen auttaa ruuvia avautumaan huomattavasti paremmin, mutta tapauksesta riippuen ei aina...
2. Sopivalla hylsyllä (oikea koko tai astetta pienempi lyöden se väkisin ruostuneeseen kantaan). Jos hylsyä/kiintoavainta ei saa kantaan kiinni, niin sitten lukkopihdeillä kannasta kiinni. Lukkopihdit pitää säätää ja lukita "viimeisillä voimilla", jotta leuat eivät pyörähdä ympäri huonon kannan ympärillä kun aletaan voimalla vääntämään.
3. Jos lähtee auki kuitenkin ruuvit (tilaa vääntää työkalulla auki), niin sitten vain UUDET vastaavat ruuvit tilalle isojen prikkojen kera sekä jollain LÄMMÖNKESTÄVÄLLÄ rasvalla kiinni, jotta ne saa tulevaisuudessakin auki.
4. Jos napsahtaa ruuvit poikki, niin sitten vain samaan kohtaan (piste)hitsaamalla "kierretapit", jolloin lämpöpellin voi lukita mutterilla. Pitää jälleen muistaa käyttää lämmönkestävää rasvaa tai mutteria vuosien päästä avatessa saattaa jälleen koko kierretappi (pintaruuvi) napsahtaa poikki.
Ihmettelen suuresti jos ei mikään nyrkkipaja hommaa ota vastaan kun jos itse tuot vielä kaikki materiaalit ja he vain tekevät työt ehkä noin puolessa tunnissa...
Ihan hyvä kehitysidea sinulta. Kuten sanoin niin en aivan tarkalleen tiedä mistä puhutaan (digikuva puuttuu viestiketjusta), mutta yleisesti rämisevät lämpöpellit ovat minulle tuttuja tapauksia muissa ajoneuvoissa.

Uskon myös automaan edustajan puhuneen totta. Onhan se aina pieni riski että pakosarja kuumentaa jotain epäedullisesti vuosien varrella jos se puuttuu ja kesäkuumalla seisot enemmänkin ruuhkissa jolloin konepellin alle kuumuutta yleisesti kertyy kun ilmastointilaitekkin vielä lisää kuumuutta lisää (etummainen kenno kuumana myös). Ja aina parempi on "fordin edustajana" puhua "varman päälle" ettei vain tule mitään vahinko vaatimuksia myöhemmin asiakkaan puolelta kun "se ja se sanoi niin"...
Yrittäisin varmaa itse näin hyvän ideasi pohjalta:
1. Jos vain mahdollista niin hitsipillillä lämmittää (huonot?) ruuvinkannat hetkeksi PUNAISEKSI.
Usein punaiseksi lämmittäminen auttaa ruuvia avautumaan huomattavasti paremmin, mutta tapauksesta riippuen ei aina...
2. Sopivalla hylsyllä (oikea koko tai astetta pienempi lyöden se väkisin ruostuneeseen kantaan). Jos hylsyä/kiintoavainta ei saa kantaan kiinni, niin sitten lukkopihdeillä kannasta kiinni. Lukkopihdit pitää säätää ja lukita "viimeisillä voimilla", jotta leuat eivät pyörähdä ympäri huonon kannan ympärillä kun aletaan voimalla vääntämään.
3. Jos lähtee auki kuitenkin ruuvit (tilaa vääntää työkalulla auki), niin sitten vain UUDET vastaavat ruuvit tilalle isojen prikkojen kera sekä jollain LÄMMÖNKESTÄVÄLLÄ rasvalla kiinni, jotta ne saa tulevaisuudessakin auki.
4. Jos napsahtaa ruuvit poikki, niin sitten vain samaan kohtaan (piste)hitsaamalla "kierretapit", jolloin lämpöpellin voi lukita mutterilla. Pitää jälleen muistaa käyttää lämmönkestävää rasvaa tai mutteria vuosien päästä avatessa saattaa jälleen koko kierretappi (pintaruuvi) napsahtaa poikki.
Ihmettelen suuresti jos ei mikään nyrkkipaja hommaa ota vastaan kun jos itse tuot vielä kaikki materiaalit ja he vain tekevät työt ehkä noin puolessa tunnissa...
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Kiitos ReiluReiska kovasti. Tämä homma alkaa minulle hahmottua uomiinsa hyvien neuvojen ansiosta. En ole vielä kysynyt mistään pikkukorjaamosta, mutta tulen sen tekemään. (Jos tiedossa sopivia ehdokkaita Espoossa tai lähimain, niin vinkit vastaanotetaan mielihyvin.)
Kävin ottamassa muutaman kuvan lämpöpellistä

Tässä kuvassa yleisnäkymä paikasta ja pellistä. Huomaa, että paikka on ahdas.

Tässä puolestaan näkyy hiukan paremmin mutterien paikat: kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla

Kolmannessa kuvassa näkyy ylemmän rivin juuttuneet tarkemmin, alempana samanlaiset väljäksi tärisseissä peltiaukoissaan.
Tähänastiset tee se itse korjaukset eivät ole onnistuneet. Mutterien koko epämääräinen 6-7 mm. Tappio: yksi menetetty hylsy ja vääntötappi, jotka putosivät "jonnekin", ehkä tuulettimien aukoista sisään. Myöhemmin ei löytynyt enää magneetillakaan.
Kävin ottamassa muutaman kuvan lämpöpellistä

Tässä kuvassa yleisnäkymä paikasta ja pellistä. Huomaa, että paikka on ahdas.

Tässä puolestaan näkyy hiukan paremmin mutterien paikat: kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla

Kolmannessa kuvassa näkyy ylemmän rivin juuttuneet tarkemmin, alempana samanlaiset väljäksi tärisseissä peltiaukoissaan.
Tähänastiset tee se itse korjaukset eivät ole onnistuneet. Mutterien koko epämääräinen 6-7 mm. Tappio: yksi menetetty hylsy ja vääntötappi, jotka putosivät "jonnekin", ehkä tuulettimien aukoista sisään. Myöhemmin ei löytynyt enää magneetillakaan.

Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Dodii, kuvat auttoivat kovasti kun pitäisi neuvoja antaa. 
Olen aika varma että ruuvit ovat alunperin 8mm hylsyn kannalla. Ruosteen takia ovat nykyään mutterikannat muuttuneet lähes pyöreiksi ja paljon pienemmiksi, jolloin niistä on hankalaa saada kiinni. Usein myös halpahallien "harrastelijahylsysarjat" ovat heikompaa metalliseosta eikä kestä kovaa vääntämistä. En tosin tiedä millaisella hylsyllä väänsit että se hajosi...
Ylemmät kaksi saa suht helposti irti (jos vain lämmittämisen jälkeen suostuvat oikeasti pyörimään), koska on hyvin tilaa työskennellä. Mutta 2 alempaa ruuvia taitaa olla vielä lievästi "poterossa" (pinnan alapuolella), jolloin lukkopihdeillä ei taida saada niistä ollenkaan kunnolla kiinni, niin että ruuvi ja pihdit pitäisi olla ikäänkuin 90 asteen kulmassa, jolloin lukkopihtien ote ja pyörintävoima on optimaalisin avausta ajatellen?
Jos työkalu jää moottorin jäähdyttimen tuulettimen sisään ja se alkaa pyörimään kun moottori kuumenee (siivet osuu työkaluun), niin pahimmassa tapauksessa irtonainen työkalu voi rikkoa tuulettimen ja/tai jäähdyttimen kun se kimpoilee miten sattuu konetilassa. Kannattaa vain sinnikkäästi vaikka taskulampun avulla vielä etsiä ja vaikka sormilla tunnustella kaikki "no ei se tossa kolossa ainakaan ole" paikat tai muuten sinulla saattaa olla vähintäänkin toinen rämisevä kohde konehuoneessa.
Ehkä kaikkein helpommalla pääsee jos vain hioo itse vaikka sinnikkäästi hiekkapaperilla itse ruuvien kannat ruosteesta kirkkaammaksi jos ei alempiin hiontalaikalla pääse käsiksi ja lämpöpeltiä ainakin sentin verran ympäriinsä, jotta siihen lämpöpeltiin voi ainakin yrittää mig-hitsausta. Sitten johonkin pajalle pyytämään vain pelkkä hitsauspalvelu niin laskukaan ei ole iso. Eli hitsauta kantoihin hieman saumaa, jotta räminä häviää kun kokonaisuus on taas "yhtä puuta". Jos haluaa vahvistaa vielä lämpöpeltiä, jottei se murru niin helposti taas korjatuista kohdista niin lisäksi kannan päälle voisi hitsata ison prikan ja prikan reunoista lämpöpeltiin kiinni. Mig hitsauksessa on tärkeätä että ruostetta ei ole pinnoissa, jotta sähköinen kontakti on hyvä eli pintojen pitäisi periaatteessa kiiltää hieman metallin värisenä. Ruoste eristää aika paljon suurien virtojen kulkemista mitä tarvitaan metallipintojen kuumentamiseen/sulattamiseen.
Ei ole täysin varmaa mitä metallia/materiaalia lämpöpelti on ja tarttuuko mig hitsaus varmasti kunnolla lämpöpeltiin kiinni sekä kauanko hitsaus varmasti kestää, mutta enemmän kallistuisin suoraan hitsaukseen 2 "poteroruuvin" takia. Lämpöpelti on todennäköisesti jotain sellaista metallia joka hehkuu lämpöä "läpi" hieman vähemmän ympäristöön kuin normaali metalli.
Ja aina parempi kun menet pajalle esittämään asian, niin mene juuri kyseisellä autolla, jotta itsekkin pääsevät näkemään ja vaikka kokeilemaan kuinka hyvin kädet/työkalut mahtuu ahtaaseen paikkaan. Helpottaa neuvotteluita ja ties vaikka heiltä saa vielä fiksumman idean kuin täältä palstalta.
Periaatteessa mikä tahansa huoltoasemakin missä korjaamopalveluita riittää tähän korjaukseen jos vain on mig hitsausvälineet. Hki konalan/pitäjänmäen välissä teollisuusalueella (lähellä espoota) taitaa olla useampi nyrkkipaja. En ole itse siellä koskaan asioinut, joten en osaa sanoa mitään palvelun tasosta, mutta hieman epämääräisen alueen takia luulisi korjaushintojen olevan aika matalia merkkikorjaamoihin verrattuna.

Olen aika varma että ruuvit ovat alunperin 8mm hylsyn kannalla. Ruosteen takia ovat nykyään mutterikannat muuttuneet lähes pyöreiksi ja paljon pienemmiksi, jolloin niistä on hankalaa saada kiinni. Usein myös halpahallien "harrastelijahylsysarjat" ovat heikompaa metalliseosta eikä kestä kovaa vääntämistä. En tosin tiedä millaisella hylsyllä väänsit että se hajosi...
Ylemmät kaksi saa suht helposti irti (jos vain lämmittämisen jälkeen suostuvat oikeasti pyörimään), koska on hyvin tilaa työskennellä. Mutta 2 alempaa ruuvia taitaa olla vielä lievästi "poterossa" (pinnan alapuolella), jolloin lukkopihdeillä ei taida saada niistä ollenkaan kunnolla kiinni, niin että ruuvi ja pihdit pitäisi olla ikäänkuin 90 asteen kulmassa, jolloin lukkopihtien ote ja pyörintävoima on optimaalisin avausta ajatellen?
Jos työkalu jää moottorin jäähdyttimen tuulettimen sisään ja se alkaa pyörimään kun moottori kuumenee (siivet osuu työkaluun), niin pahimmassa tapauksessa irtonainen työkalu voi rikkoa tuulettimen ja/tai jäähdyttimen kun se kimpoilee miten sattuu konetilassa. Kannattaa vain sinnikkäästi vaikka taskulampun avulla vielä etsiä ja vaikka sormilla tunnustella kaikki "no ei se tossa kolossa ainakaan ole" paikat tai muuten sinulla saattaa olla vähintäänkin toinen rämisevä kohde konehuoneessa.

Ehkä kaikkein helpommalla pääsee jos vain hioo itse vaikka sinnikkäästi hiekkapaperilla itse ruuvien kannat ruosteesta kirkkaammaksi jos ei alempiin hiontalaikalla pääse käsiksi ja lämpöpeltiä ainakin sentin verran ympäriinsä, jotta siihen lämpöpeltiin voi ainakin yrittää mig-hitsausta. Sitten johonkin pajalle pyytämään vain pelkkä hitsauspalvelu niin laskukaan ei ole iso. Eli hitsauta kantoihin hieman saumaa, jotta räminä häviää kun kokonaisuus on taas "yhtä puuta". Jos haluaa vahvistaa vielä lämpöpeltiä, jottei se murru niin helposti taas korjatuista kohdista niin lisäksi kannan päälle voisi hitsata ison prikan ja prikan reunoista lämpöpeltiin kiinni. Mig hitsauksessa on tärkeätä että ruostetta ei ole pinnoissa, jotta sähköinen kontakti on hyvä eli pintojen pitäisi periaatteessa kiiltää hieman metallin värisenä. Ruoste eristää aika paljon suurien virtojen kulkemista mitä tarvitaan metallipintojen kuumentamiseen/sulattamiseen.
Ei ole täysin varmaa mitä metallia/materiaalia lämpöpelti on ja tarttuuko mig hitsaus varmasti kunnolla lämpöpeltiin kiinni sekä kauanko hitsaus varmasti kestää, mutta enemmän kallistuisin suoraan hitsaukseen 2 "poteroruuvin" takia. Lämpöpelti on todennäköisesti jotain sellaista metallia joka hehkuu lämpöä "läpi" hieman vähemmän ympäristöön kuin normaali metalli.
Ja aina parempi kun menet pajalle esittämään asian, niin mene juuri kyseisellä autolla, jotta itsekkin pääsevät näkemään ja vaikka kokeilemaan kuinka hyvin kädet/työkalut mahtuu ahtaaseen paikkaan. Helpottaa neuvotteluita ja ties vaikka heiltä saa vielä fiksumman idean kuin täältä palstalta.

Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Jos on tilaa niin kokeile kunnon lukkopihdeillä iroittaa ja laita ruosteenirotinta jenkoihin.
Kun pultti alkaa aukee ni rauhallisesti vaan avaat ei nykäsyjä,jos jossain vaihees tuntuu kireeltä ni ruuvaat pikkasen kiinni päin ja irotinta perään. Irtoava ruoste saattaa tukkia loppupään jengat.
Kun pultti alkaa aukee ni rauhallisesti vaan avaat ei nykäsyjä,jos jossain vaihees tuntuu kireeltä ni ruuvaat pikkasen kiinni päin ja irotinta perään. Irtoava ruoste saattaa tukkia loppupään jengat.
Ford kerran niin aina Ford
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Kiitosta taas kaikille ja ReiluReiskalle erityisesti. Selventelen vähän asioita.
Hylsy ei mennyt rikki kun en pääsyt vielä edes vääntämään. Se putosi ihan esittelyssä kun kokeilin kokoa. Ajelin sitten huoltoasemalle, jossa nosturi. Siellä huoltomies katsoi ja totesi, ettei ole siellä enää. Vielä varmistin kotona magneettityökalulla - kuten kerroin - tuulettimien alta ja mitään ei tosiaan löytynyt. Että ei ole huolta sormenpään kokoisen hylsyn ja parin sentin vääntötapin osumisesta tuulettimiin.
Jos lämpöpellin ylimmät mutterit lähtee auki jollakin ehjänä niin että ne saa vielä kiinni, niin sen jälkeen helpottuu alimpien mutterien "huolto" huomattavasti. Silloin ne eivät ole enää peltiin pokatuissa aukoisssa vaan näkyvillä. Kokeilen kiintoavaimilla ja kuumentamalla niitä ylimmäisiä. Aika riski se kotona kuitenkin on, jos toinen katkeaa ja toinen ei aukea, niin ...? Onnistuu tai ei, niin sen jälkeen menen hitaustaitoiseen pieneen korjaamoon, jonka toivon löytyvän. Yksi on tuossa aika lähelläkin Vanhalla Turuntiellä, mutta en tiedä niiden hitsausvehkeistä.
Lämpöpelti on joka tapauksessa rautaa, koska magneettityökaluni nappaa siihen hanakasti kiinni. Kysyin Automaassa käydessäni niiden hintaa, niin varaosa on hiukan päälle 50 E.
Aina täytyy toivoa erityisesti näin pääkaupunkiseudulla, että korjaamoilla ja huoltamoilla olisi hiukan kipinää pienempiinkin töihin. (Maaseudulla kyllä on!) Vaikka samalla kertaa ei tarvita moottorin täysremonttia, niin kuka tietää milloin perheen autoissa sellaistakin tarvitaan. Kai sitä silloin menee paikkaan, jossa pieniinkin asioihin suhtaudutaan tunnollisesti.
Hylsy ei mennyt rikki kun en pääsyt vielä edes vääntämään. Se putosi ihan esittelyssä kun kokeilin kokoa. Ajelin sitten huoltoasemalle, jossa nosturi. Siellä huoltomies katsoi ja totesi, ettei ole siellä enää. Vielä varmistin kotona magneettityökalulla - kuten kerroin - tuulettimien alta ja mitään ei tosiaan löytynyt. Että ei ole huolta sormenpään kokoisen hylsyn ja parin sentin vääntötapin osumisesta tuulettimiin.

Jos lämpöpellin ylimmät mutterit lähtee auki jollakin ehjänä niin että ne saa vielä kiinni, niin sen jälkeen helpottuu alimpien mutterien "huolto" huomattavasti. Silloin ne eivät ole enää peltiin pokatuissa aukoisssa vaan näkyvillä. Kokeilen kiintoavaimilla ja kuumentamalla niitä ylimmäisiä. Aika riski se kotona kuitenkin on, jos toinen katkeaa ja toinen ei aukea, niin ...? Onnistuu tai ei, niin sen jälkeen menen hitaustaitoiseen pieneen korjaamoon, jonka toivon löytyvän. Yksi on tuossa aika lähelläkin Vanhalla Turuntiellä, mutta en tiedä niiden hitsausvehkeistä.
Lämpöpelti on joka tapauksessa rautaa, koska magneettityökaluni nappaa siihen hanakasti kiinni. Kysyin Automaassa käydessäni niiden hintaa, niin varaosa on hiukan päälle 50 E.
Aina täytyy toivoa erityisesti näin pääkaupunkiseudulla, että korjaamoilla ja huoltamoilla olisi hiukan kipinää pienempiinkin töihin. (Maaseudulla kyllä on!) Vaikka samalla kertaa ei tarvita moottorin täysremonttia, niin kuka tietää milloin perheen autoissa sellaistakin tarvitaan. Kai sitä silloin menee paikkaan, jossa pieniinkin asioihin suhtaudutaan tunnollisesti.

Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Voisin ymmärtää että jossain huoltoasemien korjaamoilla ei olisi välttämättä mig hitsauskärryä jossa ehkä vain keskitytään pienempiin varaosan vaihtotöihin. Kaasupillejä ja/tai induktiolämmitintä tarvitsee kuitenkin silloin tällöin juuri vuosia paikallaan olleiden (kiinni ruostuneiden) osien avaamiseen kun ruoste on yllättävän hyvää metallien superliimaa kunhan saa vain aikansa "kuivua".
Mutta kun puhutaan halvemmista autokorjaamoista niin mig hitsauskärry ja kaasupillit ovat mielestäni "perustyökaluja", joita tarvitaan vähän väliä, joten jos ne puuttuu niin korjaaminen (laskuttaminen) voi olla aika hankalaa kun hommissa kestää. Olisihan se mielestäni kovin huonoa palvelua kun nyrkkipajat keskittyvät enemmän vanhempien autojen korjaamiseen ja joutuisi sanoa asiakkaalle ettei pientä ruostereikää voi hitsaamalla korjata kun välineet puuttuu että vie muualle rahasi. 


Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Ota rälläkkä ja vedä noi pultin kannat poikki ja heitä pelti lepikkoon,turhia peltejä/pahveja on nykyautot täynään!!
Jos alkaa kuumottamaan niin lämpöeristettä vaan väliin!
Jos alkaa kuumottamaan niin lämpöeristettä vaan väliin!
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Tessu: Ai pakosarjan ja jäähdyttäjän väliin (ks.kuvat). Enpä ole kuullut moisesta... 

Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Kiedo vaikka lämpöeristettä pakosarjan ympärille.
Pakosarjan lämpöeriste TSI motonet 29,90
Pakosarjan lämpöeriste TSI motonet 29,90
Ford kerran niin aina Ford
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Nyt olin kahdessa pikkukorjaamossa. Ensimmäisessä ei ollut hitsaria "tilapäisesti" paikalla. Toinen, joka oli keskittynyt lähinnä peltikorjauksiin, ei ollut lainkaan innostunut hitsausprojektista. Tilaa on vähän, miten ne saa kiinni? Heidän mielestään homma voisi olla liian kallis, kaveri puhui sadoista euroista, että ei kannata. Kyselin kovasti, että ai puolentunnin tai tunnin työstä? Kaveri sanoi, että hän ei lähde keskustelemaan kun näkemyserot ovat niin suuret.
Taitaa olla niin, että pääkaupunkiseudulla ei onnistu, ainakaan helposti. Siirrän asian nyt siihen, että menen kesäksi maalle ja siellä on sitten paikallisia korjaamoita. Jos siellä olisi halukkuutta.
Onko missään Focuksessa lämpösuojapellin asemesta eristetty pakosarjan lämpöeristeellä? En oikein usko toimivuuteen ja kestävyyteen (tuossa paikassa), ellei joku ole kokeillut. Miksi Ford ei käyttäisi samaa kikkaa? Eikö siinä tuontapaisena ratkausuna pysyisi kiinni myös jokin pakokutkikitti, jolla pellin saa tiukennettua väljistä paikostaan alhaalla? Kysehän on sen räminästä.

Taitaa olla niin, että pääkaupunkiseudulla ei onnistu, ainakaan helposti. Siirrän asian nyt siihen, että menen kesäksi maalle ja siellä on sitten paikallisia korjaamoita. Jos siellä olisi halukkuutta.
Onko missään Focuksessa lämpösuojapellin asemesta eristetty pakosarjan lämpöeristeellä? En oikein usko toimivuuteen ja kestävyyteen (tuossa paikassa), ellei joku ole kokeillut. Miksi Ford ei käyttäisi samaa kikkaa? Eikö siinä tuontapaisena ratkausuna pysyisi kiinni myös jokin pakokutkikitti, jolla pellin saa tiukennettua väljistä paikostaan alhaalla? Kysehän on sen räminästä.
Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Voi hyvänen aika nyt tätä touhua.
Revi huitin kuuseen se riekale ja anna mennä vaan, niin noita on korjattu maailman sivu ja tästä triidistäkin löytyy esimerkkitapaus ihan Focuksellakin toteutettuna.
Jeesus ristus.
Revi huitin kuuseen se riekale ja anna mennä vaan, niin noita on korjattu maailman sivu ja tästä triidistäkin löytyy esimerkkitapaus ihan Focuksellakin toteutettuna.
Jeesus ristus.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
Koita vaan pysyä rauhalliasena, ei nämä jutut ole rasitukseksesi tehty.
Laske montako neuvoa ja eri keinoa tässäkin treadissa on selostettu. Eiks ole hirveetä... 


Mondeo, Focus, Fiesta
Neptunex
Neptunex
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
LOISTAVAA!Krisse kirjoitti:Voi hyvänen aika nyt tätä touhua.
Revi huitin kuuseen se riekale ja anna mennä vaan, niin noita on korjattu maailman sivu ja tästä triidistäkin löytyy esimerkkitapaus ihan Focuksellakin toteutettuna.
Jeesus ristus.


Kyllä toisilla on sitten pienet murheet.........
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focuksen lämpösuojapellin ongelma
>>> Kyselin kovasti, että ai puolentunnin tai tunnin työstä? Kaveri sanoi, että hän ei lähde keskustelemaan kun näkemyserot ovat niin suuret.
Toki minun arvioni puolen tunnin työstä saattaa heittää, mutta ihmettelen kuitenkin miten joku toinen ammattilainen arvioi useiden satasten arvoiseksi MUUTAMAN PISTEHITSAUKSEN? Siis miten ihmeessä ajatteli homman hoitaa KEVYEN lämpöpellin kiinnityksen että näkemyserot ovat niin suuret? Siis mitä ihmeen "metrisaumaa" hän ajatteli sinne tehdä ihan vain "varmuuden vuoksi" voidakseen laskuttaa (kusettaa) sinua reilusti? Ja eihän hän sitten halunnut ilmeisesti lähteä asiaa perustelemaan kun jää sitten (kusetuksesta) kiinni kun ei osaa hyvin selittää mitä aikoo tehdä eli mihin saadaan kulumaan AINAKIN 2 tuntia (vai miten muuten useampi satanen voidaan selittää)? ;D
Perustelen edelleen oman kantani että minulla on töissä paljon pistehitsaamisesta kokemusta vaikken juuri samanlaista hommaa olekkaan tehnyt kuin oma autosi (avauksesi) on. Joten jotain hajua minulla siis on kauanko hommassa voisi kestää kun auto ajetaan halliin ja konepelti on auki...
Vai meinasiko hän että hän ottaa vanhat ruuvit irti myös hitsaamalla niihin mutterit vääntäen ne irti, jolloin hommaan voikin mennä kyllä aikaa kun ruuvien irrottaminen ei ole aina niin helppoa&varmaa ahtaassa paikassa?
Ei muuten ole mitään hyvää asiakaspalvelua jos ei viitsitä pari minuuttia edes asiakkaalle selittää miksi toivomasi korjaus on jotenkin väärä eikä sitten korjaaja lähde edes keskutelemaan tarkemmin omasta näkemyksestään päästäen maksavan asiakkaan "karkuun". Siis ei anna itsestään kovin ammattilaisen kuvaa kun ei viitsi edes perustella omaa kantaansa "näkemyseron takia".
Kuulostaa kovasti siltä etteivät vain halua jostain syystä ottaa hommaa vastaan, joka oli minulle suuri yllätys, koska mielestäni pieni vanhojen ruuvin&lämpöpellin kantojen hionta ja pieni hitsaus ei luulisi olevan liian vaikea pala ammattilaiselle... vai eikö hän oikeasti vain osannut hitsata?

Toki minun arvioni puolen tunnin työstä saattaa heittää, mutta ihmettelen kuitenkin miten joku toinen ammattilainen arvioi useiden satasten arvoiseksi MUUTAMAN PISTEHITSAUKSEN? Siis miten ihmeessä ajatteli homman hoitaa KEVYEN lämpöpellin kiinnityksen että näkemyserot ovat niin suuret? Siis mitä ihmeen "metrisaumaa" hän ajatteli sinne tehdä ihan vain "varmuuden vuoksi" voidakseen laskuttaa (kusettaa) sinua reilusti? Ja eihän hän sitten halunnut ilmeisesti lähteä asiaa perustelemaan kun jää sitten (kusetuksesta) kiinni kun ei osaa hyvin selittää mitä aikoo tehdä eli mihin saadaan kulumaan AINAKIN 2 tuntia (vai miten muuten useampi satanen voidaan selittää)? ;D
Perustelen edelleen oman kantani että minulla on töissä paljon pistehitsaamisesta kokemusta vaikken juuri samanlaista hommaa olekkaan tehnyt kuin oma autosi (avauksesi) on. Joten jotain hajua minulla siis on kauanko hommassa voisi kestää kun auto ajetaan halliin ja konepelti on auki...
Vai meinasiko hän että hän ottaa vanhat ruuvit irti myös hitsaamalla niihin mutterit vääntäen ne irti, jolloin hommaan voikin mennä kyllä aikaa kun ruuvien irrottaminen ei ole aina niin helppoa&varmaa ahtaassa paikassa?
Ei muuten ole mitään hyvää asiakaspalvelua jos ei viitsitä pari minuuttia edes asiakkaalle selittää miksi toivomasi korjaus on jotenkin väärä eikä sitten korjaaja lähde edes keskutelemaan tarkemmin omasta näkemyksestään päästäen maksavan asiakkaan "karkuun". Siis ei anna itsestään kovin ammattilaisen kuvaa kun ei viitsi edes perustella omaa kantaansa "näkemyseron takia".

Kuulostaa kovasti siltä etteivät vain halua jostain syystä ottaa hommaa vastaan, joka oli minulle suuri yllätys, koska mielestäni pieni vanhojen ruuvin&lämpöpellin kantojen hionta ja pieni hitsaus ei luulisi olevan liian vaikea pala ammattilaiselle... vai eikö hän oikeasti vain osannut hitsata?
