TDCI DPF -vikakoodi P2002

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Täällä on uuden vikakoodinlukijan onnellinen omistaja. Auto on S-Max 2.0 TDCI 140hp moottorilla ja automaatilla.

Tai, no tiedä nyt siitä onnellisuudesta.
Auto on kärsinyt viime aikoina varsinkin pakkasella kaikenmoisista käyntiongelmista ja vikatilaan menoista. Kohtalotovereiden tarinat koti- ja ulkomailla antavat monenmoista syytä, joita olisi aihetta lähteä penkomaan tarkemmin. On ruiskusuuttimien ikääntymistä, vuotoja, turbon säätösiipien ongelmaa, tukkeutunutta DPF:aa, tukkeutunutta dieselsuodinta jne. Dieselsuodinta on vaihdettu ahkerasti ja tsekkailin tänään ahtimen säätösiipisysteemin, tuntuisi ainakin liikkuvan jouheasti.

Kilometrejä on takana jo 280 tonnia.
Vikakoodilukija antaa vain yhden vikakoodin P2002: "Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold Bank 1". Onko DPF menossa siis tukkoon? Koodinlukijan mukana edellisestä DPF poltosta on mennyt kohta jo melkein 10 000 km. Kuinka usein tuo DPF poltto pitäisi oikein tapahtua?

Viriviripajat tarjoaa DPF:n ohjelmallista poistoa ja mekaanista tyhjennystä eli sisuskalut mäkeen. Onko kukaan tehnyt moista? Vaikuttaako se katsastukseen millään lailla?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

En nyt tunne tuon toimintaa mutta oletko ajanut piiiiitkiä ajoja vai vain lyhyitä?
Tuo voi mennä tukkoon jos ajaa vain lyhyttä ajoa paljon.
Moottorin ajaa lämpöiseksi ja sitten motarille... Voi auttaa tai sitten ei.
Jos on jo ottanut vauriota niin sitten taitaa vain vaihto auttaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Kilometrejä tulee tosiaan tappavan tasaiseen tahtiin 1000-1500 kilsaa viikossa ja lähes ainoastaan moottoritieajoa välillä Tampere-Vantaa.

Ihmettelin tosiaan, että edellisestä DPF poltosta on jo se melkein kymppitonni. Onko se paljon vai vähän? Minulla ei ole aavistustakaan, kuinka usein tuo regenerointi oikein tehdään..
Viimeksi muokannut chevy55, 03 Helmi 2013 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yritäedes
Viestit: 2150
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

chevy55 kirjoitti:Ihmettelin tosinaan, että edellisestä DPF poltosta on jo se melkein kymppitonni. Onko se paljon vai vähän?
Paljon, paljon. Noin 400 km on sanottu yleiseksi keskiarvoksi (joku voisi tarkentaa). Jos tuo on PSA-moottori ja regeneroi lisäaineen kanssa, sen ei pitäisi vaatia yhtä korkeaa lämpötilaa polttoon kuin ilman lisäainetta. Kyllähän sen tarvittava lämpötila pitää motarilla saavuttaa, varsinkin automaattina, talvellakin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
chevy55
Viestit: 41
Liittynyt: 27 Heinä 2011 00:09

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja chevy55 »

Tuosta lisäaineesta puheen ollen, mistäs sen selvittää, käyttääkö tuo malli sitä lisäainetta?
Eikös tuo 2008 mallin TDCI 2.0l ole kuitenkin vielä PSA konsernin johdannaisia.
Onko sille lisäaineelle jossain oma säiliö? Pitäisikö jonkun varoitusvalon syttyä, jos säiliö on tyhjä?

Voiko tuota DFP regenerointia muuten pakottaa jollain päälle? Vaatii lienee käynnin huollossa..

Alkaa vain huolestuttamaan, miksei polttoa ole tehty aikoihin.. Ja ajoni on kuitenkin yleensä pari tuntia moottoritietä yhtä soittoa kaksi kertaa päivässä monta kertaa viikossa...

Luulisi jonkun vikakoodin löytyvän jos se dpf:n hehkutulppa tms. katalyyttivärkki olisi sökö eikä saisi aikaan polttoa?
ransitmeis
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja ransitmeis »

ns. suomiautoissa on pinnotettu hiukkasuodatin eli mitään lisäaineita ei tarvita.
ransitmeis
Viestit: 50
Liittynyt: 21 Elo 2010 18:04

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja ransitmeis »

pinnoitettu siis kun kyseessä 2.0tdci. ja jos autossa on jokin vika minkä takia regenerointia ei voi tehdä siitä pitäis tulla oma vikakoodi.
sgetge
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Maalis 2013 13:59

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja sgetge »

Mulla onpi tuossa pöydällä kuitti 1.6 TDCI focuksen vikakoodi P2002 "Hiukkassuodattimen tehokkuus kynnys arvon alapuolella"

Sitten se foordin kaveri jotain selitti että mulla on tuosta paine-eroanturin letkupoikki tai jotenkin vuotaa että tekee tuommosen vikakoodin.

elikkä ainakaan mulla tuo ei voi tällähetkellä regeneroida tuota DPF:ää kun ei saa oikeeta tietoo tuolta paine-ero anturilta että käynnistäisi tuon regeneroinnin
Emico
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Kesä 2016 16:16

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Emico »

Morjens,

Onko tietoa kun noissa saksan tuonti Galaxyissä se DPF suodatin vika koodi on "olosuhteet ei optimaaliset regenerointiin" että haisteleeko se termostaatin kautta sitä olosuhdetta ja voiko se puskee sen takia dieseliä koneöljyn sekaan kun se DPF suodatin on "tukossa"

Autolla ajellaan sellaisia 1000km vkl reissuja, viikot makaa parkkiksella...
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Mulla meni omassa mondeossa 256tkm kohdalla dpf siihen kuntoon että auto teki dpf polttoja noin 50km välein eikä pönttö tyhjentynyt alle 50% ja vastapaine alkoi kasvaa.. seurasin arvoja forscan ohjelmalla ja sillä pystyy myös pakko polton ajamaan mutta sekään ei auttanut.. vikakoodeja ei ollut. Nyt vika korjattu
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Jari_68
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2016 09:12

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Jari_68 »

Minulla oli Mondeo MK4 2.0 TDCI sama koodi P2002 ja vielä p2002p jotka sytyttivät moottorin häiriövalon, nollasin koodit lukijalla. Tänään häiriövalo syttyi uudelleen noin 100km ajon jälkeen edellisestä nollaamisesta. Ajoin auton tänään pukeille ja aloin tutkimaan mikä vialla. Sinne hiukkas suodattimelle menee kaksi punoksella suojattua kumista letkua jotka näytti päällepäin olevan ok. Nykäsin toista letkua niin se meni poikki, oli ihan hapero ja mereni käsiin, vaihdoin sinne uuden letkun ja nyt noin 200 km jälkeen ei ole enään häiriävalo syttynyt mittaristoon eikä anna vikakoodia, eli kannattaa katsoa myös ne letkut sieltä auton alta jos alakaa antamaan P2002 vika koodia.
miihkail
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Kesä 2016 09:26

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja miihkail »

Ja samaa vikaa Smaxissa.
Marmoritiskillä kumiletkut 129€
Englannista 60€
Sama toimitusaika molemmilla lafkoilla
ja linkki tuotteeseen.

http://www.ebay.co.uk/itm/Febi-DPF-Pres ... 1850139435
Jari_68
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2016 09:12

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Jari_68 »

Mulla sattu löytymään samanlaista letkua kotoa, ostanut joskus metri tavarana johonkin muuhun käyttöön.
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

ransitmeis kirjoitti:ns. suomiautoissa on pinnotettu hiukkasuodatin eli mitään lisäaineita ei tarvita.

Fordini on ostettu uutena etelä euroopasta, joten olisiko siinä hyvä käyttää lisäaineita varsinkin talvella? Oliko noissa tankkiin kaadettavissa DPF aineista jotain haittaa pidemmällä käytöllä? Jostakin luin joskus että saisi käyttää vain "tiettyä" lisäainetta. Eli tarkoittaa varmaan lasipalatsin teknikon kultaista kosketusta purkkiin.

Näkeekö tuolla Androidin Forscan versiolla DPF:ää milläänlailla vai onko tuolla edes mitään yhteistä tuon tietokone version kanssa? Ei viitsisi ostaa koko versiota, koska löytyy jo toinen ohjelma millä näkee jo jotain ja nollaa koodit.
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Herhis
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2015 12:59

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Herhis »

Mallista riippuen Forscanilla näkee mm DPF:stä erilaisia asioita. Kugassa näyttää suoraan prosentteina "tukkoisuuden". Mondeossa taisi näyttää vain sen paine-eron ja mm. milloin viimeksi on poltettu. Samat jutut vaikuttaisi olevan läppärin (ilmainen) ja Androidin (5-6€) Forscaneilla.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Nyt tuli Kugaan sama koodi ( P2002 ). Vm.2011 163hp 132tkm. Tänään latasin FORScan lite ohjelman jolla tutkin DPF arvoja. Pikatiellä tukkoisuus aste laskee 58%, taajamassa nousee 67%. Paine-ero anturi näytti arvoa 0,03bar tasakaasulla pikatiellä. Kiihdytyksissä nousi 0,14 bar. Mutu tuntumalta vaikuttaisi alhaisilta- onko muilla tietoa mitä paine-eron pitäisi olla kun kaikki uutta / 100tkm ajettu???

DPF filtterin kumiletkut oli hyvässä kunnossa, näissä ei EM verkkosukkaa päällä. Epäilykset kohdistuu paine anturiin, arvot alhaisia suhteessa tukkoisuus asteeseen. Ei ehkä aloita polttoa tästä syystä :?:

Edellistä DPF polttoa en FORScan lite ohjelmalla saanut esiin. Paineanturin vaihdon jälkeen lienee odotettavissa uutta vikakoodia mikäli ECU vertaa vanhoja arvoja uuden vastaaviin -- poltto ei käynnisty. Lisämausteena koko hommalle- DPF pöntön laipan mutterit kuin hitsattu kiinni, luultavasti katkeaa kun vääntää auki. Pultti " prässätty " kiinni vastakappaleeseen :evil:
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

forscanilla ku katsot niin laita engine fan arvo näkyviin niin siitä huomaat kun poltto päällä.. tuuletin pyörii silloin jossain 80 % teholla kun normi ajossa 7 tai 11 % riippuen onko ilmastointi päällä.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

Saisi olla merkkivalo tälle dpf poltolle, ei turhaan sammuttaisi autoa kesken polton. Merkkihuollosta kerrottua- dpf pöntön tukkoisuusaste voi olla jopa 300%.?
Mikäli prosentti yli 200 voi regenerointi olla mahdotonta, jolloin uuden hankinta edessä. Onkohan tässäkin vain laitekohtaiset parametrit eri tasoilla...
Nyt uusi paine-ero anturi paikalla. Pitää seurailla miten jatkossa polttelee.
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
Herhis
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Kesä 2015 12:59

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Herhis »

Kugassa syttyy "punainen varoitus" jossain kohtaa kun DPF:n tukkoisuus on Forscanin mukaan jotain yli 100%. Kuga on enemmän "nurkka-ajossa", joten välillä sitten raskaampaa ajoa. Aika tiuhaan eli luokkaa 100km on polttojen väli. Täytynee koittaa auttaako staattinen regenerointi asiaan. Sitä ei taida käyntiin tuolla androidappsilla.

Mondeossa on tuo poltto toiminut jotenkin paremmin ja huomaamattomammin, toki on hieman reippaammassa ajossa. Pitäisiköhän Kugassa tehdä "lopullinen DPF-putsaus" jossain kohtaa.
Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Avatar
Kuugaa
Viestit: 84
Liittynyt: 16 Tammi 2015 12:52

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja Kuugaa »

jmm79 kirjoitti:Mulla meni omassa mondeossa 256tkm kohdalla dpf siihen kuntoon että auto teki dpf polttoja noin 50km välein eikä pönttö tyhjentynyt alle 50% ja vastapaine alkoi kasvaa.. seurasin arvoja forscan ohjelmalla ja sillä pystyy myös pakko polton ajamaan mutta sekään ei auttanut.. vikakoodeja ei ollut. Nyt vika korjattu
Seurasin kugan polttoväliä forscan lite ohjelmalla, 133tkm ajettuna polttelee noet pois n.150km välein, taajamassa useammin. Poltto kytkeytyy päälle kun täyttöaste 80%. Polttoaika n.5-10min. Kulutusmittari näyttää 0L/100km alamäessä vaikka poltto olisi käynnissä. Tasamaallakin kulutuksen nousu pientä. Lämpö nousee yli 600°C.

Polton aikana moottorin teho/reagointi heikompi. Näyttää polttavan paremmin kun käyttää polton ajan korkeampia kierroksia, ilmeisesti virtausnopeus parantaa palamista. Täyttöaste tippuu n.23%... Summa summarum- todennäköisesti myrkkyä moottorille/ahtimelle koko hiukkaspönttö kun parhaat päivänsä nähneenä alkaa haitata pakokaasujen poistumista-merkkihuolto kiittää! Ilmeisesti maailma pelastuu kun kiertonopeutta kasvatetaan. 163hp powershift vm.2011
Kuga 2.0 Tdci Powershift -18
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja antsa »

Eilen syttyi moottorin vikavalo. Luin vikakoodit: P2002 ja P1335.
Nollasin koodit eikä ne ainakaan vielä ole syttyneet uudelleen.
Auto on Mondeo 2010 2,0 tdci econetic, ajettu 225 000.

P2002 viittaa dpf:ään, ilmeisesti paine-eroanturin letku kannattaa ensimmäisenä tarkastaa?

Auto com näytti dpf:n paine-eroksi 0,1kpa tyhjäkäynnillä ja kovassa kiihdytyksessä korkeimmillaan 4kpa.
Regenerointi oli suoritettu keskimäärin 820km välein.
Moottorin vikavalon syttyessä edellisestä regeneroinnista oli kulunut noin 800km, eli uusi regenerointi oli varmaankin juuri tulossa.
Onko arvot kunnossa? Yllä puhutaan ~400km välein regeneroinnista?


Mutta entäpä P1335? EGR-venttiilin. Onko egr kyseisissä koneissa yleensä ongelma?
Kannattaako tuota alkaa putsailemaan, vai tuleeko niin kuntoon?
antsa
Viestit: 57
Liittynyt: 21 Joulu 2016 23:22

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja antsa »

Itse itselleni vastaten:
DPF:n paine-eroanturista toinen letku oli poikki. Vaihdoin tilalle vastaavankokoisen polttoaineletkun.
Aikaisemmin forscan näytti ajoss paine-eroksi 0,1-0,4 kPa, nyt letkun korjauksene jälkeen normaalissa ajossa 1-2 kPa ja raskaimmissa kiihdytyksissä jopa 20 kPa.
Jos joku joutuu samaa korjausta tekemään, suosittelen että ottaa akun pois tieltä. Näin pääsee yläkautta irroittamaan paine-eroanturin rungosta.
Alla kuva forscanista (punaisella kaasupolkimen asento [%], vihreällä DPF:n paine-ero [kPa])
http://aijaa.com/6Lj8T1
Kuva

Puhdistin myös EGR venttiilin, josta vikakoodi P1335 on ilmeisesti tullut.
Venttiilin "vipu" takerteli myös puhdistuksen jälkeen, eikä jousi vetänyt lautasta kokonaan kiinni.
Sain kuitenkin herkisteltyä toimintaa niin ettei vikakoodeja ainakaan vielä ole tullut. Luultavasti täytyy kohta uusi venttiili hankkia.
JJIN
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Touko 2017 17:44

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja JJIN »

Jari_68 kirjoitti:Minulla oli Mondeo MK4 2.0 TDCI sama koodi P2002 ja vielä p2002p jotka sytyttivät moottorin häiriövalon, nollasin koodit lukijalla. Tänään häiriövalo syttyi uudelleen noin 100km ajon jälkeen edellisestä nollaamisesta. Ajoin auton tänään pukeille ja aloin tutkimaan mikä vialla. Sinne hiukkas suodattimelle menee kaksi punoksella suojattua kumista letkua jotka näytti päällepäin olevan ok. Nykäsin toista letkua niin se meni poikki, oli ihan hapero ja mereni käsiin, vaihdoin sinne uuden letkun ja nyt noin 200 km jälkeen ei ole enään häiriävalo syttynyt mittaristoon eikä anna vikakoodia, eli kannattaa katsoa myös ne letkut sieltä auton alta jos alakaa antamaan P2002 vika koodia.
Ja 2007 Galaxy 2.0TDCI jossa myös vikakoodi p2002. Toinen letkuista mureni käteen, nyt letkut vaihdettu uusiin. Kysymys tuosta vikavalosta, nollaantuuko se itsestään kun on ajellut tarpeeksi pitkään vai pitääkö käydä kuittaamassa pois?
JJIN
Viestit: 3
Liittynyt: 31 Touko 2017 17:44

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja JJIN »

JJIN kirjoitti: Ja 2007 Galaxy 2.0TDCI jossa myös vikakoodi p2002. Toinen letkuista mureni käteen, nyt letkut vaihdettu uusiin. Kysymys tuosta vikavalosta, nollaantuuko se itsestään kun on ajellut tarpeeksi pitkään vai pitääkö käydä kuittaamassa pois?
Ja itse itselleni vastailen,,, Ei tietoa nollaantuunko ajossa, mutta helppo tapa nollata Check Engine ja huoltovalo on seuraava konsti... Ilman että avaimet paikalla paina jarru ja kaasupoljin pohjaan=>seuraavaksi virrat päälle (ei käyntiin)=>pidä jarru ja kaasu pohjassa ~15s kunnes näyttöön tulee reset oil service=>pidä edelleen pohjassa kunnes teksti häviää=>mittariston palattua ns normaaliksi ota virrat pois=>nyt voit päästää kaasun ja jarrun ylös ja laittaa auton käymään=>itsellä ainakin nollaantui ja vikailmoitukset hävisi.
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: TDCI DPF -vikakoodi P2002

Viesti Kirjoittaja til88 »

Kääk C-max 2.0tdci vm2012 heitti limp modeen ja näyttöön engine malfunction ja vikakoodina p2002. Moottorin vikavalo ei syttynyt. Nilkutin takas kotiin. Laitoin myöhemmin illalla uudelleen käyntiin ja enään ei tullut ilmoitusta kun parkkipaikalla annoin käydä. Ainoastaan p2002 ja joku hehkunrele vikakoodi löytyi.
Uskaltaako tolla ajaa metriäkään ilman pelkoa että hajoaa jotain lisää? Ilmeisesti ne kumiletkut kannattaa tarkistaa ensimmäisenä.
Autolla ajettu +260tkm. Polttoja on ollut koko vuoden ajan lisääntyvässä määrin kunnes nyt heitti ton vian päälle. Muutenkin polttojen aikana auto käyttäytyy omituisesti mm heijaa edestakas liikennevaloissa autoa ja kierroksia, ellei laita laatikkoa N asentoon.
Kohtuu kuumottavan tuntuinen toi limp mode kun tehot häviää.

MUOX:
Aika paljon tulee kaupunki ajoa, plus ehkä noin 50-70km motaria joka päivä työpäivinä. Ei kovin suotuisa dieselille. Kulutus on myös pompannut yli 7-8 tuntumaan. Ehkä suodatin on vaan mennyt täysin tukkoon.
Vastaa Viestiin