Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Ongelma on seuraava:
Porukoiden juuri innolla ostamassa Fiestassa syttyi check engine-valo palamaan.

Elm327-vikakoodinlukija ilmoitti viaksi P0134, eli happitunnistin 1 (ennen katalaysaattoria)
Sensor Circuit No Activity Detected.
Löysin netistä tiedon, että tuo valo syttyy, jos happitunnistin ei ala minuutissa antamaan oikealla alueella olevaa tietoa.
Autoon oli vaihdettu tuo anturi jo vuonna 2009, eli auton ollessa vain 5 vuotta vanha. Se oli NTK-merkkinen, eli ilmeisen hyvälaatuinen osa. Ja edellisen omistajan mukaan valo ei ole palanut sen jälkeen. Anturi myös toimi täysin, kun sen antamaa tietoa live datasta seurasi.
Vaihdoin tilalle Bilteman 4-johtoisen "yleismalli"-lambdan. Se toimii nyt täysin samalla tavalla kuin tuo NTK-anturi. Lämmitysvastuskin on molemmissa 62 ohmia yleismittarilla mitattaessa, eli lämmitysteho on sama.
Elementti ottaa lämmittäessään 18 ampeeria sulakerasiasta mitattuna.

Tuon vaihdon jälkeen nollasin valon, ja autolla pystyi ajamaan 2 starttauksen verran ja valo syttyi jälleen. Sama koodi, P10134. Lambda antaa järkevää arvoa, ja closed loop toiminta on normaalia.

Kerran satuin jopa seuraamaan live datasta, että anturi pääsee oikealle alueelle minuutissa. Silti valo syttyi.
Mikä voi aiheuttaa tällaisen ongelman? Katsastuskin alkaa kohta painamaan päälle.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Tuntuu suurelta tuo virrankulutus jos todella on 18 amppeeria. Sehän tekee 12Vx18A=216Wattia lämmitystehoa. Eikait lambda vie yleensä nuin paljon virtaa vai viekö? Onko mittauksissa yksikkö virhe vai aiheuttaako joku vika (oikosulku yms.) tuon suuren virrankulutuksen.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Aivan! Kyseessä on täytynyt olla 1,8A virta, sekä vastuksena 6,2 ohmia. Molemmissa mittauksissa pilkku on ollut väärin. Kiitos tuosta korjauksesta.
Näköjään nuo vastusten arvot on aina välillä 2-15 ohmia kun on zirkonia-anturi kyseessä.
Sulake oli tosin 20A.
Onko muuten kellään siitä tietoa, minkä merkkisiä antureita Ford on käyttänyt vakiona vuonna 2004?
Tai millainen vastus niissä on lämmityselementillä?

Koska vakiona tuo lämmitysvastus on saattanut olla pienempi, kuin tuo 6,2 ohm, jolloin anturi siis ottaisi enemmän tehoa ja lämpenisi nopeammin. Joissain tilanteissa se saattaisi vaatia nopeamman lämmityksen tai valo syttyy.
Ongelma on myös hieman yleisempi kylmällä kelillä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Oon ollu siinä uskossa ja osaksi tiedossa, että vikakoodi ei tule itse lämpeämättömyyden takia vaan itse anturin signaali on epälooginen - tasainen, eikä aaltoileva, jolloin kehyksessä näkyy ohjainlaitteen tekemiä korjauksia seokseen lambda-arvon perusteella.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Fiesta 1.3 2004 lambdaongelma

Viesti Kirjoittaja rangleri »

Muille tiedoksi, että tämän aiheutti viallinen tyhjäkäyntiventtiili! Samalla ilmeni seilaavaa tyhjäkäyntiä, kierrokset huuteli välillä itsestään 2000+ rpm jne.
Ilmeisesti ilman syöttö vs. lambdan näyttämä ei ole kelvannut ecu:lle, ja valo syttyi.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Vastaa Viestiin